Kuuluuko mun tuntea huonoa omaatuntoa jos en vie lastani joka päivä ulos?

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Mä nimittäin tunnen ja alan stressata siitä aina heti aamusta että missä vaiheessa vien lapsen pihalle. Tämä alkaa jo ahdistaa. Sitten jos en jostain syystä ole vienyt lasta koko päivässä pihalle niin illalla tulee kauhea olo ja mietin onko lapsella ollut tylsää kun koko päivä oltu sisällä.

joo...
Minusta ulkoilu kuuluu lapsen jokaiseen päivään samalla tavalla kuin muutkin rutiinit. Mutta tietysti kaikki tekee tyylillään, eikä varmaan kannata ahdistua jos nyt joskus jää ulkoilut väliin.

"vieras"
Ei me aina ulkoilla, jos on sisällä paljon puuhaa esim. siivouspäivä niin yhdessä lasten kanssa siivotaan. Myös sadesäällä keksitään puuhaa sisällä. Mä en ymmärrä, miks on pakko ulkoilla kaksi kertaa päivässä kaksi tuntia. Naapurin äiti alkaa kyllä puhumaan selän takana, jos ei näin ole. Se mua stressaa, ei muu. Muuten ei oo kyllä kyseinen äiti mikään malliäiti, mutta ulkoilee paljon ja syyllistää siitä meitä muita.

"..."
No vähän riippuu minkäikäinen lapsi. Vauvan kanssa nyt ei ole niin väliä ulkoileeko joka päivä vai ei. Mutta mä tulisin kyllä itsekin höperöksi jos en kävis kolmeen päivään ulkona.

Riippuu syystä, miksi sisällä ollaan.

Mutta kyllä mä koitan saada nuo lapset pihalle kerran-kaksi päivässä vähintään. Meillä tosin sen huomaa melko pian, milloin on aika lähteä ulos. Neiti kirjaimellisesti hyppii seinille ja alkaa tehdä vaikka mitä pahojaan, jos ei ole päässyt ulos. Siinä aika äkkiä rupee pistämään ulosmenemisen ykköseksi..

halipupu harmaana
Ilmeisesti et pidä kovasti itse ulkoilusta koska stressaat siitä ja lapsi on aika pieni vielä, vai kuinka? Minä kyllä suosittelen, että opetat lapselle säännöllisen ulkoilemisen joka päivä ja aamupäivällä on oikein hyvä hetki siihen, niin sitten maistuu ruoka ja uni sen jälkeen. Ulkoilemaan tottuneet lapset sopeutuvat paremmin päivähoitoon ja kouluun, koska ulkoilu kuuluu siellä jokaiseen päivään ja myös lapsen motoriset taidot paranevat ulkona kuin itsestään.

joo...
Miksi ulos pitaisi vieda? Taallapain maailmaa ei paivakodissakaan ulkoilla juuri ikina.
Ulkona saa raitista ilmaa, puistossa tapaa muita lapsia ja oppii sosiaalisia taitoja, lapsen avaruudellinen hahmottaminen kehittyy, motoriset taidot harjaantuvat, saa liikuntaa... Varmastikin lapsi kasvaa myös ihan hyvin vaikkei joka pv ulkoilekaan, minusta se kuitenkin kuuluu hyvään arkeen. Ainakin itse tuskastuu jos ei pääse päivittäin ulos. Missä maassa päiväkodissa ei ulkoilla ja miksi ei? Ihan mielenkiinnolla kyselen:)

"äiti x 4"
Kyllä lapsella on oikeus ulkoilla vähintään kerran päivässä, ellei hän tai vanhemmat ole sairaina.. ei kai sielä tuntitolkulla tarvitse olla, mutta pieni leikkihetki tai kauppareissu EI OLE liikaa vaadittu.
Aika masentavaa nyhjätä sisällä.. koita asennoitua ulkoiluihin niin, että ne piristävät sinuakin ja saat hiukan happihyppelyä.

ulkonainen
Ulkona saa raitista ilmaa, puistossa tapaa muita lapsia ja oppii sosiaalisia taitoja, lapsen avaruudellinen hahmottaminen kehittyy, motoriset taidot harjaantuvat, saa liikuntaa... Varmastikin lapsi kasvaa myös ihan hyvin vaikkei joka pv ulkoilekaan, minusta se kuitenkin kuuluu hyvään arkeen. Ainakin itse tuskastuu jos ei pääse päivittäin ulos. Missä maassa päiväkodissa ei ulkoilla ja miksi ei? Ihan mielenkiinnolla kyselen:)
Minusta kylla lapseni saa tuota kaikkea juuri paivakodissa, raitista ilmaakin saa kun nukkuu ikkuna auki :D. No me kylla kaydaan silloin talloin puistoissa, mutta ei se taalla mitenkaan yleista ole.

Hollannin paivakodeissa (en toki kaikista tieda) ulkoillaan ehka kerta viikkoon, sekin puolen tunnin - tunnin patka.

tuttua
[QUOTE="vieras";24087525]Ei me aina ulkoilla, jos on sisällä paljon puuhaa esim. siivouspäivä niin yhdessä lasten kanssa siivotaan. Myös sadesäällä keksitään puuhaa sisällä. Mä en ymmärrä, miks on pakko ulkoilla kaksi kertaa päivässä kaksi tuntia. Naapurin äiti alkaa kyllä puhumaan selän takana, jos ei näin ole. Se mua stressaa, ei muu. Muuten ei oo kyllä kyseinen äiti mikään malliäiti, mutta ulkoilee paljon ja syyllistää siitä meitä muita.[/QUOTE]

Sama juttu täällä. Huonosti koulutetut ja tyhmät äidit kyttäävät ja juoruavat toisten ulkoiluista. Kun itse viihtyvät pihalla niin koti säilyy siistinä. Siis ihan laiskuuttaan ovat ulkona päviät pitkät.

ulkonainen
[QUOTE="äiti x 4";24087627]Kyllä lapsella on oikeus ulkoilla vähintään kerran päivässä, ellei hän tai vanhemmat ole sairaina.. ei kai sielä tuntitolkulla tarvitse olla, mutta pieni leikkihetki tai kauppareissu EI OLE liikaa vaadittu.
Aika masentavaa nyhjätä sisällä.. koita asennoitua ulkoiluihin niin, että ne piristävät sinuakin ja saat hiukan happihyppelyä.[/QUOTE]

Mutta mita jos vanhempi ei viihdy missaan puistoissa? Lasketteko siis kauppareissunkin ulkoiluksi? Siina tapauksessa me ulkoillaan, vaikka kauppa on kylla ihan nurkalla :D.

"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24087528:
Riippuu syystä, miksi sisällä ollaan.

Mutta kyllä mä koitan saada nuo lapset pihalle kerran-kaksi päivässä vähintään. Meillä tosin sen huomaa melko pian, milloin on aika lähteä ulos. Neiti kirjaimellisesti hyppii seinille ja alkaa tehdä vaikka mitä pahojaan, jos ei ole päässyt ulos. Siinä aika äkkiä rupee pistämään ulosmenemisen ykköseksi..
Just tämän takia adhd-mammat kersoineen suojemssa viihtyvät ulkona, kämppä leviää jos ne on sisällä kakaroineen.

no emmätiiä
Kyllä äiti tuntee omassa tunnossa minkäverran lapsi tarvii ulkoilua. Olisko munkin pitäny viedä 1 vuotiaat kaksoset kahdeksi tunniksi heiluun tutti suussa pihaan vaikka koti oli kuin sikolätti ja ruoka tekemättä.

Ei kuulu. En minäkään joka päivä tytön kanssa ulkoile vaikka olis hyvä mahdollisuus kun on oma piha. Erityisesti talvella tuli ulkoiltua aika vähän, nyt kesällä kovin kuumalla ollaan mieluummin sisällä jossa on ihanan viileää, ehkä joka toinen päivä ulkona ja enempi iltapainotteisesti.

näin
Alkuperäinen kirjoittaja no emmätiiä;24087715:
Kyllä äiti tuntee omassa tunnossa minkäverran lapsi tarvii ulkoilua. Olisko munkin pitäny viedä 1 vuotiaat kaksoset kahdeksi tunniksi heiluun tutti suussa pihaan vaikka koti oli kuin sikolätti ja ruoka tekemättä.
Palstan mukaan ruoka saa olla paskaa, vaikka söisi´tte eineksiä joka päivä, ja kämppä saa olla paskainen. Mutta ulkona pitää olla, vaikka joka ainoaa vituttaisi siellä seistä, siellä ei olisi kavereita eikä tekemistä. Ja vaikka lapset keksisivät sisällä temppuratoja, askarteluja ihan omasta päästä (monta laatikollista askarteluvälineitä), pitäisivät toisilleen jumppakouluja, leikkisivät, soittaisivat soittimia, leipoisivat, laittaisivat ruokaa, lukisivat...

mutta jos ulkona ei seistä 2 tuntia 2 kertaa päiväässä, niin kyllä on laiskaa!!!!

Jep. Kyllä nää jutut on just toisinpäin.Ei normaalilla ahkerall aperheen emännällä ole aikaa seistä pihalla tuntikausia. Ei ennen ulkoiltu kersojen kanssa. Ei omassa lapsuudessa ainakaan. emännät laittoivat ruokaa ja lapset menivät ulos kouluiässä kun siihen itsenäisesti kykenivät.

Siivous ja ruoanlaitto vie aikaa.

Ihan tosissani meinasin?

Mä en ainakaan tahdo keksiä tuolle vauhtiveikolle tarpeeksi menoa ja meininkiä, jotta saisi energiaansa puretuksi, jos ei jostakin syystä päästä ulkoilemaan.
No jos mullakin olis isompia lapsia niin varmasti ulkoltaiskin enemmän, mut tollanen vuoden ikäinen ei vielä niin sinne ulos kaipaa et sinne olis pakko mennä, vaan saa aikansa kulumaan vallan mainiosti ihan sisällä leikkien ja paikkoja tutkien..

Yhteistyössä