Vauvan refluksitaudin oireet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Tuolla vauvalla ei varmasti ole kaikki ok, vaikka neuvolantäti niin väittää. Vauva on 4kk. On pulautellut koko ikänsä, ja se on vaan lisääntynyt ajan myötä. Kiinteiden aloituksen jälkeen pulauttelu on yhtä rajua. Puklaa n. 30 kertaa päivässä, välillä ihan kaaressa, monta tuntiakin syönnin jälkeen jolloin puklu haiseekin jo ihan oksennukselta. Kasvaa hyvin ja hieman yläkäyrällä, siksi minua ei oteta tosissaan. Nukkuu todella levottomasti, pulautteluun liittyy raivokasta itkua, vauva on todella kipeä. Vetää itseään kaarelle ihan jäykkänä huutokohtauksen aikana.

Olenko vainoharhainen, vai onko nämä refluksin oireita? vai onko tällainen ihan normaalia.. Esikoinen kyseessä.

ei ole normaalia, voi olla refluksi, voi olla myös vakavampaa. kaverin lapsella ihan samat oireet, heillä todettiin 10 kuisena hirschsprungin tauti. Minä menisin kipin kapin päivystykseen ja vaatisin rtg-kuvat. ja kuvaajalle kannattaa vinkata että lastenklinikalla vaativat aina sekä pysty että makuu kuvat että näkee mihin ilma kertyy vatsassa.

ja päivystykseen sen takia että siellä varmasti saatte lääkärin katsomaan poikaa jos kerran neuvolassa ei oteta tosissaan

• Tykkää
Reactions: emppu75
no et ole vainoharhainen, refluksiahan tuo aika selkeesti on... uudelleen lääkäriin ja jos ei usko niin täytyy vaatia ja tiukasti tai yksityiselle, kuten me sit mentiin, kun neuvolalekuria ei olis voinut vähempää kiinnostaa... jos ja kun vauva selkeesti kärsii oireistaan, niin vaikka paino nousee ja käyrät näyttäis kuinka hyviltä, niin vaatii hoitoa! meillä lääkitys menossa ja kiinteitä aloiteltu ja just sain murisevan, hikisen, huutavan lapsen nukahtamaan, toivottavasti... ei hyvältä näytä, mut paremmalta, kuin pari kuukautta sitten, poju 5kk...

Kuulostaa todella tutulta; mulla useampi allerginen lapsi, jotka kaikki oireilleet refluksilla.

Luultavasti sinun on todella vaikea päästä lääkärien ja neuvolan kanssa asiassa eteenpäin. Meillä täällä ei edes neuvola/tk-lääkärit lähetä alle puolen vuoden ikäisiä lapsia allergiatutkimuksiin eteenpäin. Säästöä katsos..

Nyt ekaksi kannattaa alkaa pitämään ruoka- ja oirepäiväkirjaa. Kirjoita ylös mitä vauva on syönyt (ja sinä itse jos imetät) ja sitten kirjoitat oireet. Kuinka nukahti ja nukkuu jne. Sitten hakisin apteekista allergisen korviketta purkin tai aloita imetysdietti. Ja koko ajan pidä oirepäiväkirjaa, kiinteät kannattaa hetkeksi lopettaa kokonaan ettei ne sekoita. Jos paranemista tapahtuu parin viikon aikana (voi olla vähäistä jos on paljon allergioita) niin sitten lääkäriin. Jos ei parene voi kyseessä olla pelkkä refluksi ilman allergiaa, tai sitten todella laajat allergiat.

Jo ja kohta joku huutaa että ei saa tehdä mitään ilman lääkäriä tai että voi olla paljon muutakin. Molemmat on totta. Mutta allergisten korvikkeet ovat ihan yhtä turvallisia käytää kun tavallisetkin korvikkeet, kalliimpia vain. Niitä voi ihan hyvin koittaa ilman lääkäriä ja sitten käydä oirepäiväkirjan kanssa allergialääkärillä niin lääkäri voi jopa uskoakin jotain. Ja vakavempaahan neuvolalääkäri ei usko olevan. Muutaman viikon imetysdietti ei tee äidille pahaa, kunhan muistaa syödä kaksi kalkkitablettia (jos on ilman maitoa), monivitamiinin ja lisätä proteiinin määrää hiukan lihasta.

Kannattaa käydä histamiini.com ja refluksi.fi

• Tykkää
Reactions: emppu75
Käyttäisin lapsen kipin kapin lastenlääkärillä, joka mieluusti on vieläpä gastrologi.

Mun esikoisella todetiin refluksitauti, kun oli 2 kk. Ei tosin neuvolan terkan ansiosta, sillä meilläkin hommaa "seuraillaan vielä, kun kuitenkin kasvaa (+1-käyrällä) ja painoa tulee. Lääkäripä sitten kiehui raivosta, kun kerroin, että ollaan tässä kuukausi jo seurailtu, kun terkka sanoi noin...

Siis joo, voi hyvin olla refluksia. Tuommosta se meilläkin oli. Vein lääkäriin ja lopetin terkan kuuntelun siinä vaiheessa, kun en yksinkertaisesti enää keksinyt kikkaa, jolla lapsen olisi saanut syömään. ....eli aika paljon liian myöhään... Mutta seuraavana päivänä lääkkeen alotuksesta homma oli meillä jo täysin eri.

Niin ja esikoisella oli rakenteellinen refluksi, joka meni onneksi iän myötä ohi. Helpotti reippaasti siinä n. vuoden tietämillä, mutta pulautteli vielä muihin samanikäisiin verrattuna reippaasti vielä päälle vuoden ikäisenäkin. Sit se vaan yhtäkkiä loppui.

Viimeksi muokattu:
kaverienkin poika tosiaan kasvoi ihan normikäyrillä, eivät neuvolassa uskoneet niin menivät päivystyksen kautta. siellä yleensä on vielä niin tumpelot lääkärit (riippuu toki sairaalasta) päivystämässä että otattaa kuvat varmuuden vuoksi, ja laittaa lastenosastolle varmuuden vuoksi. lastenosastolla hoitajat yleensä ovat parhaimpia diagnoosin tekijöitä. ja tosiaan jos siellä on koko yön ja seuraavan päivän niin huomaavat myös ne pahimmat hetket mitä lääkärit ei näe

Kiitos vastauksista!

Vauvalla on myös ollut koliikki. Vaikka senkin suhteen olen vähän skeptinen.. että jos koliikkioireet ovatkin johtuneet esim. maito-allergiasta. Vauva saa korviketta joten tässä tapauksessa mun ruokavaliolla ei ole merkitystä. pahimmat huudot ovat loppuneet, mutta edelleen itkee kovasti samalla kun piereskelee ja maha selvästi vaivaa.

Pitänee ottaa yhteys yksityiseen lääkäriin, koska neuvolalääkäriltä ei saa apua.

no et ole vainoharhainen, refluksiahan tuo aika selkeesti on... uudelleen lääkäriin ja jos ei usko niin täytyy vaatia ja tiukasti tai yksityiselle, kuten me sit mentiin, kun neuvolalekuria ei olis voinut vähempää kiinnostaa... jos ja kun vauva selkeesti kärsii oireistaan, niin vaikka paino nousee ja käyrät näyttäis kuinka hyviltä, niin vaatii hoitoa! meillä lääkitys menossa ja kiinteitä aloiteltu ja just sain murisevan, hikisen, huutavan lapsen nukahtamaan, toivottavasti... ei hyvältä näytä, mut paremmalta, kuin pari kuukautta sitten, poju 5kk...

Kannattaa pyytää toisenlaista lääkitystä jos nukahtaminen on vieläkin noin hankalaa. Ja toisekseen todella usein refluksiin auttaa myös ruokavalio. Ensimmäisenä kannattaa koittaa jättää maito pois. Pari viikkoa näyttää jo heti auttaako.

Lääkäri vaihtoon jos ei kuunnella! Refluksilapsikin voi nukahtaa ilman itkuja ja kipuja kunhan saadaan hoito kohdalleen!

Tuolla refluksi.fi:ssä oli oireena myös "pään ja vartalon kohtausmainen vääntely", ja juuri sellaista vauvalla on. Välillä näyttää ihan joltain epilepsiakohtaukselta, kun makuullaan pyörittää päätä puolelta toiselle, kädet ja jälät sätkii ja vetää itseään kaarelle. Tällaista siis öisin.

On kyllä iloinen ja hyväntuulinen vauva näin muuten, ja joka ruokailun jälkeen ei tule huutoa, mutta pulauttelua kylläkin.. Kaikki kotikonstit olen kokeillut, ja pari kuukautta sitten "omin luvin" Gavisconiakin, mutta vauva kerkeää jo pulauttaa ennen sen antamista, tai pulauttaa sen antamisen jälkeen.. En ole siis sitä nyt pariin kuukauteen edes kokeillut.

Kiitos vastauksista!

Vauvalla on myös ollut koliikki. Vaikka senkin suhteen olen vähän skeptinen.. että jos koliikkioireet ovatkin johtuneet esim. maito-allergiasta. Vauva saa korviketta joten tässä tapauksessa mun ruokavaliolla ei ole merkitystä. pahimmat huudot ovat loppuneet, mutta edelleen itkee kovasti samalla kun piereskelee ja maha selvästi vaivaa.

Pitänee ottaa yhteys yksityiseen lääkäriin, koska neuvolalääkäriltä ei saa apua.

Ilman muuta yksityiselle jos vaan on vakuutus. Ja jos eka lääkäri ei kuuntele sitten vaan toiselle. Joskus ei hyvää lääkäriä löydy millään. Mekin käydään useamman sadan kilometrin päässä lääkärissa että saadaa aisallista kohtelua.

Allergiaa ja refluksia pidetää vanhempien hysteriana eikä sairauksina.

Ja sen korvikkeen voi tosiaan hakea apteekista vaikka heti huomenna, saa ilman reseptiä. Nopeuttaa asioita sillä lääkärilläkin kun tiedätte jo vähän miten allergisen korvike vaikuttaa. Osta nutrilon peptiä, profylacia tai neocatea, neocate on kyllä kallis ja voimakkaan makuinen.

Vakuutusta ei ole. Mutta laitan vaikka viimeiset sentit tähän.. Tuntuu itestä niin pahalta, kun vauva selvästi kärsii ja terveyskeskus ei auta. Jokin mulle sanoo että vauvalla nyt vaan ei ole kaikki hyvin!

kyllä itekin menisin joko yksityiselle tai päivystykseen. päivystysestä saa tietysti apua halvemmalla, mutta on enmmän tuurista kiinni, ja pitää osasta vaatimalla vaatia apuja.

meidän pojalla on pepti junior korvike, on hirveen makusta, mutta poika tykkää kovasti. noi pahan makuset yleensä kuulemma menee paremmin tosi kuumana kuin kylmänä. meilläkin menee niin kuumana ku uskaltaa antaa

Yhteistyössä