ONKO PUURO TERVEELLISTÄ VAI LIHOTTAVAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Raskausdiabetes kun tuli, ei kärsinyt syödä puuroaamiaista (kaurapuuro). Nosti verensokerit liian korkeaksi. Nyt olen taas syönyt puuroa silloin tällöin, kun vauveli on syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
turhaa hiilarimössöä.. mieluummin kunnon muna-pekoni aamiainen ja nälkä todellakin pysyy poissa lounaalle asti.. kukin tyylillään toki..

örrrgh :x
Kuka helkkari voi syödä jotain eläinrasvatiristystä heti herättyään? Aivan ihmeellistä tämä nykyajan karppaamismeininki, vuosikaudet syöty viljatuotteita, kansa on lihonut karkista, limsasta ja roskaruuasta, ei mistään hiton perunoista ja riisistä. Täysjyvä ja ruis toki aina parempaa kuin joku vehnämöttö, mutta ei sitä tajutakseen mitään karppausraamattua tarvitse.

mä kartan niitä turhia hiilareita mutta syön päivänaikana aamulla ja illalla puuroa.
se on jotain kuitupuuroa ja saan niistä ja ruisleivänpuolikkaasta aamulla ja illalla päivän kuitu kiintiön täyteen.
hiilarit on mulla siinä 100g paikkeilla päivässä ja harrastan kunnolla liikuntaa. en jaksais jos en söis niitä tuonvertaa,se on kuitenkin jo huomattavasti alle suositusten.
muutoin en syö sitten perunaa,pastaa tai riisiä.
ei lihota...

ja muuten,lisään puurooni ruokalusikallisen rypsiöljyä.

http://www.becel.fi/Consumer/Article.aspx?Path=Consumer/HealthyHeartLiving/EatingWell/EatingMoreStarchyFoods&gclid=CK_70u6L458CFUGF3godRCLVrQ
Viljavalmisteet ovat hyviä energian, hiilihydraattien ja proteiinien lähteitä. Täysjyvävalmisteet ovat myös erinomaisia kuidun lähteitä ja sisältävät runsaasti B-vitamiineja sekä kivennäisaineita.

Tutkimusten mukaan sydänystävällinen ruokavalio sisältää paljon täysjyvätuotteita. Hyviä täysjyvän lähteitä ovat:

* Täysjyväleipä
* Tumma täysjyväpasta
* Tumma täysjyväriisi
* Kaura - esimerkiksi kaurapuuro

Varmaan aiheen aloittaja ei kysynyt, lihottaako puuro, vaan että onko se terveellistä (+ mitä terveellistä se sitten sisältää). Itseänikin kiinnostaisi kovasti mitä vitamiineja se sisältää. Haluaisin myös kuulla mitä eroa on mikropuurolla ja normaalilla, miten niin ne vaikuttaa eri tavalla elimmistöön?

Alkuperäinen kirjoittaja Syökää mieluummin jotain:
muuta puuroa kuin kauraa. Neljän viljan puuroa tai mieluiten ruispuuroa! Ei ainakaan mitään vehnämömmöä (mannapuuroa). Mutta puuroa vain aamulla, ei enää illalla! Ja puuron joukkaan rypsiöljyä, niin tulee hyviä rasvahappoja samalla.
meillä syödään sydänystävällistä elovena kaurapuuroa joka aamu

Minun kaapistani löytyy kaurapuuropaketti, jonka ravintoarvot ovat seuraavat (100g tuotetta sisältää):
-energiaa 360 kcal
-hiilihydraatteja 47 g, joista sokereita 1,3g
-rasvaa 7,6 g, joista tyydyttyneitä 1,3 g
-ravintokuitua 18 g
-natriumia 0,0004 g
-rautaa 7,5 mg
-magnesiumia 191 mg
-sinkkiä 7,7 mg
-fosforia 556 mg
-B1-vitamiinia 0,5 mg
-niasiinia 6,0 mg
-foolihappoa 72 jotain mikrogrammaa en tiedä

En kyllä mitenkään ymmärrä miten joku voi sanoa että "tyhjiä hiilareita" tai vastaavaa muuta paskaa :) Joku karppi sieltä kuitenkin kaivaa raamattunsa karppaajan superoppaan ja yrittää selittää kuinka turhia ja tyhjiä hiilareita ja sokereita ja muuta turhaa tässäkin puurossa on. Ehkä vielä suoraan lainaten raamattunsa kirjoittajan sanoja. Kyllä ihmisen ruokavalion täytyisi koostua vain pekonista, voista ja kananmunista! Voi hyvä luoja... En minä ymmärrä ollenkaan. Ovatko ihmiset nykypäivänä niin vietavissä eivätkä osaa itse enää ajatella ollenkaan mikä on terveellistä syömistä ja mikä ei? Mielestäni syöminen ei ole mitään perkeleen rakettitiedettä.

Hei,

Kaurapuurosta voi hyvin jättää pois ne kaurahiutaleet ja korvata osan vedestä kermalla ja loput punaisella maidolla. Tälläinen puuro reilulla voisilmällä ei kaipaa oikeastaan sitä sokeriakaan!

Täällä kaks plus keskustelupalstalla on kyllä niin keskenkasvuista porukkaa. Aina kun jotakin tietoa olen etsinyt ja olen käynyt näillä sivuilla on keskusteluiden sisältö jo viimeistään kolmannessa viestissä solvaavaa ja näsäviisastelevaa. Veikkaisin yksinäisiä säälittäviä elämäänsä kyllästyneitä yh-mammoja joilla ei ole mitään muuta tekemistä kakaransa lisäksi.

Jos puurot olisivat turhia hiilareita niin miksi esimerkiksi kehonrankentajat tuppaavat niitä aamuisin juuri syömään(jenkkilässä suurinosa nostaa kaurapuuron suurelle korokkeelle)? Ja uskon että kehonrakentajilla on sentään hieman parempi käsitys ruokavalioistaan kuin jollain karppausbuumin aikana karppaamaan aloittaneella.

Itselläni tulee maha kamalan kipeäksi kaurapuuroista sen takia syön ruispuuroa ja se ihan yhtä hyvää (mielestäni parempaakin) ja terveellistä. Pitää nälänki poissa pidempää. Siihen vielä marjoja tai hedelmää yhdessä tai erikseen. :)

Miksei se voisi olla sekä että?
Mä kiskoin just lautasellinen ohrauunipuuroa kera jäisten mustikoiden.

Maidon proteiinit ovat tarpeen, hiilihydraateistakin tullee suurin osa käyttöön ja ohrassa on vatsan toimintaa ylläpitävää kuitua. Mutta se mustikkalisuke on kyllä terveellisin osuus tuosta ateriasta. Voin ois voinut jättää laittamatta mutkun se teki siitä hyvää.

Yhteistyössä