Voiko vaihdevuodet saada ihmisen ihan sekaisin, vai onko tää jotain muuta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Äitini täyttää ens vuonna 50, hänellä on vaihdevuodet alkaneet ja yhtäkkiä on käytös muuttunut. Syyttelee mua ihme asioista, saa raivareita ja huutaa mulle jne. Vai voisko johtua siitä että hän on saamassa ensimmäisen lapsenlapsen lähiaikoina? Samalla tavalla käyttäytyy myös siskoa kohtaan, mutta toisen siskon kanssa shoppailee, käy laivalla, baareissa ym. Hänellä on kyllä kaksisuuntainen mielialahäiriö, johtuiskohan siitä?

Yritin selvittää välit (kun äiti aiemmin pisti välit poikki, ensin huusi ja raivosi mulle ja mulla alkoi kamalat supistukset kun hermostuin) ja äiti alkoikin taas mua syytellä ja raivota mulle. Suoraan sanottuna olin ihan ihmeissäni. Ennen niin rauhallinen ihminen oli... en edes osaa sanoin kuvailla... se oli ihan järkyttävää... Päätin että antaa olla, jos tää on sitten koko ajan tämmöistä... Nyt vaan tuli mieleen että pitäisköhän mun yrittää hakea äidille apua... Äidillä on kyllä mies, jonka pitäis puuttua mutta äidin mies puolustaa äitiä näissä asioissa, hänen kanssaan en voi edes keskustella...
 
"Hmmm"
Vaihdevuosien hormonitoiminta vaikuttaa myös mieleen ja voi joillakin aiheuttaa masentuneisuutta, ärtyisyyttä ja väsymystä. Todennäköisesti pahentaa kakssuuntaisen oireita.
 
"juu"
Vaihdevuodet tosiaankin tekee naisista hulluja, oma äitini oli täysi sekopää ja tunnen pari muutakin menopaussista seonneita.

Ei hätää, joskus menee ohi ja kannattaa hommata ne lkääkitykset kohdilleen.
 
a.p.
Kannattaako mun nyt sitten odottaa että äiti rauhoittuu vai mitä teen? Vauva syntyy ihan lähiaikoina ja olisi kiva että äitini tapaisi lapsenlapsensa, mutta mullakin on tunteet herkässä nyt raskausaikana ja varmaan synnytyksen jälkeenkin, joten pelkään että äiti pahoittaa mun mielen ja masennun...
 
"vieras"
Onko ihan pakko pitää yhteyttä jos siitä on vain harmia. Hoida nyt vaan ittees ja tulevaa vauvaa ja unohda kiukutteleva aikuinen jonka käytökselle et kuitenkaan mitään voi.
 
vierailija
Ottakaa etäisyyttä. Älkää olko äidin kanssa joka käyttäytyy noin. Eläkää omaa elämää erillään. Onko hänellä työuupumus, mieliala, parisuhdeongelma, hormonit, aspergeriä, verensokeri vai mikä lienee? Alkoholi on myös joillakin syy ja joku aivopesu jos katsoo liikaa draamasarjoja. Myös omat arvovalinnat vaikuttavat. Henkipossessioista ei tietoa. Piikkien vaikutuksista kiistellään jossain netissä. Teidän velvollisuus ei ole korjata kenenkään häiriöitä tai traumoja, muutakaan. Vain joku muu aikuinen voi. Rajat voit asettaa käytökselle mitä siedät.
 
vierailija
Ketju on aloitettu vuonna 2011. Nyt elämme vuotta 2024.
Reilun kymmenen vuoden päästä maailma on paljon muuttunut.
Ehkä silloin puhutaan monikaistaisesta mielialahäiriöstä.
 

Yhteistyössä