Tää sanonta: ihmiset saavat ansionsa mukaan (isovanhemmuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja havannoitsija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

havannoitsija

Vieras
Ahneella on paskanen loppu.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Onko näitä nyt vielä muita sanontoja, jotka väittävät, että ihminen jotenkin ssaa sitä mitä ansaitsee.

Kun itse on maailmaa usean vuosikymmenen ajan tarkkaillut, niin ainakin näyttäisi siltä, että röyhkeät vaan ottavat kaiken, manipuloivat ja ahneet ja röyhkeät ja itserakkaat ihmiset. Ja vaatimattomat ja kiltit jäävät kokonaan ilman.

Esim. tämä isovanhemmuus. Kun katson naapurustoa, niin ne vanhemmat, jotka sitä vähiten arvostavat, jotka halveksuvat lastenhoitoa. ja perhepäivähoitajat tai lastenhoitoajat eivät heidän silmissä suurta arvostusta saa. Eivätkä kotiäidit. ja heille lastenhoito on sitä että kersat ovat naapurissa tai riekkuvat toisten vaivoina jossain joukon mukana, sotkemassa ja tekemässä tuhoa.

Joille terveelisen safkan laitaminen monta kertaa päivässä ja virikkeiden tarjoaminen ja itse lasten vahtiminen ei ole työtä. Jotka aina vaahtoavat miten ovat ahkeria ja aina tottuneet tekemään työtä, palkkatyötä.
Näillä vanhemmilla on lähes aina vanhemmat, jotka ovat koti-orjia ja piikoja lapsenlapsillleen. Antavat vaikka kuun taivaalta. Hoitavat päiväkodin sijasta, joka päiäv, ostavat perheelle ruoat, vievät harrastuksiin, jne.

Ei tässä asiassa ainakaan mitenkään mene niin, että nallekarkit menisivät tasan. Vaan ne, jotka kehtaavat ja ovat tarpeeksi röyhkeitä, vievät mummot ja vaarit niiltä lapsenlapsilta, joiden vanhemmat ovat vaatimattomia, eivätkä kehtaa vaatia mitään päiväkotia lapsenlapsilleen. Ei niitä voimia mittaamattomasti ole. joku jää automaattisesti ilman, jos mummot ja vaarit hoitavat yhden perheen lapsia työkseen, jos lapsia on useampi ja lapsenlapsia useammassa perheessä.

Minä olen aina mieltänyt sanonnan, Niin metsä vastaa, niinkuin sinne huudetaan- hyvin konkreettisesti. Että rumilla sanoilla, huutamisella ja ikävällä tavalla käyttäytymisellä toisia ihmisiä kohtaan, saa joskus vastaavaa osakseen.
Ja olen tämän joutunut itse omien lasteni kanssa kokemaan. Omaa typeryyttäni :ashamed:, aina ei ole kaiku kauniisti vastannut. Syyllistä saa etsiä peilistä.

En ole ihan varma, mikä tämän avauksen pointti oli. Vedin oman asiani vähän toiselle raiteille.

[QUOTE="a p";24011363]..ne, jotka vähiten arvostavat lastenhoitoa, saavat ilmaiseksi ne palvelut omilta vanhemmiltan.[/QUOTE]

lasten kannalta on hyvä, että edes joku huolehtii vaikka eihän tilanne reilu ole.

Pointti se, että nää sanonnat eivät pidä paikkansa.
Täälläkin monesti syyllistetään, että katso peiliin, jos kaikki ei mene kivasti. "sulla on kauheet kakarat, jos mummoja ei kiinnosta". ym.

Pointti oli se, että MINUSTA huom MINUSTA näyttää siltä, että ei se niin mene, että jos on kiva, saa jotain. Vaan minusta näyttää siltä, että röyhkeät ja ahneet vaan ottavat kaiken.

Ja halusin luoda keskustelua tästä. Uskooko joku näihin sanontoihin? Onko joku muu nähnyt, että elämässä vaatimattomat ja kiltit saisivat jotain?

[QUOTE="a p";24011363]Jep. Ei kiinnosta enää. Ei taida olla ajankohtainen omalla kohdalla.
Ihan objektiivisesti havainnoin ihmisiä ja näyttäisi siltä, että ne, jotka vähiten arvostavat lastenhoitoa, saavat ilmaiseksi ne palvelut omilta vanhemmiltan.[/QUOTE]

Aina ei ehkä nallekarkit mene ihan tasan, mutta perheitä ja tilanteita mahtuu niin monenlaisia. Katkeruus vaan harvemmin palvelee ketään. Katkera ihminen korkeintaan siirtää katkeruuden seuraavalle sukupolvelle. Joskus asioihin on vain pakko ottaa etäisyyttä ja katkaista edes omalta kohdaltaan ketju.

[QUOTE="a p";24011411]

Pointti oli se, että MINUSTA huom MINUSTA näyttää siltä, että ei se niin mene, että jos on kiva, saa jotain. Vaan minusta näyttää siltä, että röyhkeät ja ahneet vaan ottavat kaiken.

Onko joku muu nähnyt, että elämässä vaatimattomat ja kiltit saisivat jotain?[/QUOTE]

Vai olisiko kuitenkin niin että sä et vaan ole katsonut asiaa loppuun asti vielä?

Ei ole hoppu hyväksi, eikä kiire kunniaksi. ;)

Olen sitä mieltä että sananlaskut pitävät hyvinkin paikkansa. Ja kyllä, vaatimattomana kilttinä ihmisenä olen saanut yllättäviä asioita ja paljon. Ei ole tarvinnut olla röyhkeä tms. Elämässäni on ollut paljon ihmisiä, jotka ovat antaneet pyyteettömästi ja kaikille heille olen ollut kiitollinen. Mutta, yksi asia siinä on ehkä ollut. Olen kiva ja avoin ihminen, ehkä sellainen jolle on kiva antaa ja joka osaa iloita pienistäkin asioista. Osaatko sinä ap? En ymmärrä katkeruuttasi. Ehkä sinulla on ollut vain huonoa tuuria tai huomaamattasi työnnät ihmisiä pois ympäriltäsi. Tai sitten en tajunnut koko juttua.

Yhteistyössä