Eikö ketään muuta kyllästytä nämä allergikot

  • Viestiketjun aloittaja juu ei
  • Ensimmäinen viesti
Alashandra ei jaksa kirjautua
Ja minua ärsyttää olla allerginen. Nyt aikuisiällä todettu maitoallergia on ärsyttävää. Sitten nolottaa kysellä onko maitoa käytetty ruoassa, tai ravintolassa etsiä maidotonta. Onneksi minun oireet jäävät vain pahaksi nokkosihottumaksi, mutta ei sekään kivaa ole.
 
ano
Vai voiko oikeesti olla vain joillekkin tietyille kaloille allerginen? Mä oon aina kuvitellut että se on kaikki tai ei mitään.
Kärjistettynä tää lause on samanlainen kuin "voiko olla vaan tietyille kasveille allerginen? mä oon aina kuvitellu et se on kaikki tai ei mitään".

Eroa on esim. järvi- ja merikalojen välillä... itse sain oireita lohikaloista, eritoten kirjolohista, mutta en niinkään ahvenista tai kuhista. Lapsena siis. Allergiaoireet hävisivät pikkuhiljaa ja aikuisena olen voinut syödä kaikenlaisia kaloja vähän.
 
"vieras"
Huomaa ettei ap:lla ole kokemusta allergioista. Yleensä allergiset eivät haluaisi tehdä mitään numeroa syömisistään, mutta kun monista ruoista ei näe päälle päin onko niissä ainetta, jota pitää välttää on pakko kysyä. Ja sitten kun kysyy, joutuu joka paikassa selittämään allergia juurta jaksain ja millaisia oireita tulee ja kuuntelemaan pitkät tarinat jostain kummin kaiman allergioista ja siitä, että mistähän ne allergiat johtuu. Ja jos ei kysy ja on vaan syömättä tai antaa lapselle vaivihkaa omat ruoat, niin siitä vasta kuulustelut tuleekin.

Ihan mielellään sitä vain söisi ja juttelisi jotain muutakin vaihteeksi kuin sairaskertomuksia, mutta ei-allergikot yleensä haluavat jauhaa näistä allergioista. Jättäkää te allergiset rauhaan, niin emme me teitä kiusaa.
 
Voi hyvänen aika! Kyllähän lapsen pitää tietää, mitä se ei saa syödä, jos seurauksena on joku kivulias ihottuma tai vaikka henki salpautuu.
Ei kukaan halua olla allerginen, se rajoittaa elämää ihan hirveästi. Mutta se, ettei saisi syömisistään puhua, se on elämälle allergista ja se on ihan itsekeksitty juttu taas se.
 
?
[QUOTE="a p";23991076]Ainakin nämä allergiset lapset leuhkivat paremmilla jätskeillään (kalliimpi mehujää) ja ruokavaliollaan aivan kiusaksi asti.

Eikö hyviä tapoja enää opeteta? Ei itseestä tehdä numeroa jonkun syömisen takia. Itse tiedetään mitä syödään ja suu pidetään kiini.[/QUOTE]

:LOL:
Voi ei, onko lapsesi saanut päiväkodissa halvemman jäätelön kuin naapurin allergia lapsi - surkia kohtalo : /
Höllää nyt hyvä ihminen pipoas ja RAUHOITU!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23991329:
Enpä ole törmännyt ap:n kuvailemiin itsestään meteliä pitäviin allergikoihin.

Sen sijaan minua hieman ärsyttää nirppanokkaiset ei-allergikot jotka eivät muka voi syödä jotain.
Esimerkiksi ravintolassa naama norsunvitulla herneitä lautasen reunalle pyörittelevä aikuinen näyttää aika huvittavalta. Anoppini on yksi tällaisista.
Tuo on hassua, koska ravintolassahan saa rauhassa jättää lautaselle sen, mistä ei tykkää tai jaksa. Norsu-ilme on turha.
 
niinno
Mä henkilökohtaisesti ainakin mielelläni tiedän mitä allergioita lapseni kavereilla on etten vaan sitten tarjoa mitään allergisoivaa tuotetta lapselle kun on meillä ja aiheuta lapselle omaa tyhmyyttäni tai välinpitämättömyyttäni turhaa tuskaa.
 
Ei silleen ärsytä. Eikä meillä tarhassa tehä numeroa. Ne lapset ovat todellakin allergisia ja jos ääneen puhutaan niin siksi että varmistetaan mitä kukin saa ja ei saa syödä. Mutta ei siitä silleen puhuta ja jauheta.
 
"vieras"
Siis miten hel*etissä jonkun allergia voi ärsyttää toista ihmistä, oikeasti?
Minä sairastan tautia jonka vuoksi joudun välttelemään todella useita ruoka-aineita enkä mielelläni tekisi asiasta numeroa.
Aina kuitenkin koitetaan tuputtaa jotain ruokaa että "eikai se nyt jos vähän maistaa, kai nyt tätä kuitenkin voit syödä" ja kun sanon että ei kiitos, EN VOI SYÖDÄ niin alkaa kamala kysely että no mikäs se tuommoinen on ja saa koko potilaskertomuksensa vuodattaa kaikille pöydässä istuville.
 
"vieras"
En ole tavannut allergikkoja, jotka käyttäytyisivät yliampuvasti. Kun taas trendiruokavalioita huvikseen noudattavat... huoh.
PEESI! Allergikot yleensä kysyy hyvinkin varovasti ja pahoitellen, sisältääkö annos jotain ruoka-ainetta, kun taas nämä erilaisilla dieeteillä olijat kyllä nostavat suuren metelin. Olin just toissapäivänä kahvilassa ja joku asiakas pyysi isoon ääneen leipäjuustoa (sitä ei siis ollut tiskissä, vaan myyjät kävivät sitä yhteistuumin etsimässä jostain), kun hän on karppaaja ja ei silloin voi syödä leivoksia. Selitti sitten myyjätytölle, kuinka hyvä "systeemi" se on ja kannattaisi tytönkin kokeilla, hiilihydraatit ja varsinkin leipä on ihan myrkkyä. Pöytään päästyään paikalle tuli asiakkaan joku kaveri ja eiköhän tälle pitänyt aloittaa sama leveä kertomus ja suosittelut tietty päälle. Siinä vain mietin, että kannattaako edes tulla konditoriaan,jos vilja on kirosana...
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";23992579]PEESI! Allergikot yleensä kysyy hyvinkin varovasti ja pahoitellen, sisältääkö annos jotain ruoka-ainetta, kun taas nämä erilaisilla dieeteillä olijat kyllä nostavat suuren metelin. Olin just toissapäivänä kahvilassa ja joku asiakas pyysi isoon ääneen leipäjuustoa (sitä ei siis ollut tiskissä, vaan myyjät kävivät sitä yhteistuumin etsimässä jostain), kun hän on karppaaja ja ei silloin voi syödä leivoksia. Selitti sitten myyjätytölle, kuinka hyvä "systeemi" se on ja kannattaisi tytönkin kokeilla, hiilihydraatit ja varsinkin leipä on ihan myrkkyä. Pöytään päästyään paikalle tuli asiakkaan joku kaveri ja eiköhän tälle pitänyt aloittaa sama leveä kertomus ja suosittelut tietty päälle. Siinä vain mietin, että kannattaako edes tulla konditoriaan,jos vilja on kirosana...[/QUOTE]

Mulla eräs miespuolinen kaveri kertoi seuraavansa jotain ruokavaliota, jossa lähes ainut sallittu juoma punaviini yms. Sitten olin nähnyt suurta vaivaa, että ruoka olisi hänen ruokavalionsa mukaista kun tuli kylään ja sitten hän olikin vaihtanut toiseen dieettitrendiin ja mikään ei juuri käynyt hänelle enää mitä olin laittanut. :-|
 
Ei ärsytä. Itse koen tärkeämpänä sen että lapsi on terve ja hengissä, kuin se saako naapurin NicoPetteri eri jäätelöä kuin mun JessicaCamilla.

Lapset sitäpaitsi puhuvat noista asioista. Kysyvät miksi toi ei syö tätä vaan tota toista, ja tyytyvät siihen kun sanoo että se tulee kipeäksi jos syö. Asia sillä selvä. Se on sitä lasten luontaista uteliaisuutta.

Enemmän raivostuttaa juuri ne jotka keksivät muka-allergioita. Tai sitten ne jotka kuvittelevat että kaikki allergiat on keksittyjä, ja parhaassa tapauksessa sujauttavat soija-allergiselle ruuassa soijarouhetta ja sanovat sen olevan jauhelihaa. :headwall: Kun ei tajuta että oireet voivat kestää päiviä, voivat johtaa sairaalareissuun ja jollain voi olla jopa hengenlähtö lähellä.
 
Miten ap lasten ja vanhempien sitten tulisi toimia, jos allergiasta ei saa puhua?
Niinkö, että kun tarhassa tarjotaan ruokaa, lapsi ottaa allergisoivaa ja syö sen ja tulee kipeäksi. Tädit tarhassa ihmettelevät. Missään vaiheessa kukaan ei kerro, että kyse on allergiasta. Sama toistuu usein.

Tai näinkö:
Lapsi ei uskalla syödä tarhassa mitään, koska allergiasta ei saa puhua, eikä hän voi näinollen kysyä, mitä missäkin ruuassa on.
 
kalasta
Mua ärsyttää vain ne muka allergikot. Ilmoitetaan että on sitrushedelmäallergia ja kk kuluttua ei olekkaan vaan onkin omena ja porkkana, tai sitten kala-allergikko joka voi syödä lohta ja tonnikalaa (purkista) mutta muista kaloista tulee kauheet oireet kurkku turpoo jne.

Vai voiko oikeesti olla vain joillekkin tietyille kaloille allerginen? Mä oon aina kuvitellut että se on kaikki tai ei mitään.
En osaa sanoa mitään tieteellistä tuosta kala-allergiasta, mutta kerron oman kokemukseni. Olen ollut pikkulapsesta saakka erittäin voimakkaasti kalalle allerginen. Kuitenkin parikymppisenä maistoin vahingossa tonnikalaa eikä siitä tullutkaan oireita. Söin tonnikalaa vähän pari kertaa, mutta sitten sain pahan lääkärikäyntiin johtavan allergiakohtauksen muun kalakosketuksen vuoksi enkä ole sen jälkeen uskaltanut enää kokeilla tonnikalaakaan.

Silloin luin jostain, että joissain tapauksissa tonnikala ei aiheuta oireita. En tiedä, johtuuko se esimerkiksi kalan käsittelystä, jossa allergisoivat ainesosat tuhoutuvat.
 
Ei ärsytä. Itse koen tärkeämpänä sen että lapsi on terve ja hengissä, kuin se saako naapurin NicoPetteri eri jäätelöä kuin mun JessicaCamilla.

Lapset sitäpaitsi puhuvat noista asioista. Kysyvät miksi toi ei syö tätä vaan tota toista, ja tyytyvät siihen kun sanoo että se tulee kipeäksi jos syö. Asia sillä selvä. Se on sitä lasten luontaista uteliaisuutta.

Enemmän raivostuttaa juuri ne jotka keksivät muka-allergioita. Tai sitten ne jotka kuvittelevat että kaikki allergiat on keksittyjä, ja parhaassa tapauksessa sujauttavat soija-allergiselle ruuassa soijarouhetta ja sanovat sen olevan jauhelihaa. :headwall: Kun ei tajuta että oireet voivat kestää päiviä, voivat johtaa sairaalareissuun ja jollain voi olla jopa hengenlähtö lähellä.
Jotkut keksitynkin tuntuiset allergiat ovat oikeita. Jollain voi olla joku hiivasyndrooma, jota muut ei usko, ennenkuin ne näkee, mitä tapahtuu, kun se ihminen vetäsee jotain, missä on hiivaa ja sokeria ja tulee sekavaksi ja turpoaa ihan palloksi.
 
Ei ärsytä. Ihan luuonnollistahan on että lapset kiinnittävät huomioa päiväkodissa jos joku syö eriruokaa ja osaavat sitten kotona kertoa että Mikko sai tänään jauhelihapihviä kun se on allerginen kalalle. Ei sen tarvi sen isompaa meteliä edellyttää.
 
Kyllä, tarkoitus on nimenomaan tehdä numero ja saada huomio, koska olisi kovin ikävää jos joku epähuomiossa antaisi lapselle jotain, johon hän voi kuolla. Olisi myös ikävää, jos joku antaisi hänelle jotain vähemmän kuolettavaa, mutta oireita aiheuttavaa, sillä ripulointi aiheuttaisi lapsen lääketasapainoon heilahteluita, ja senkin seuraukset voivat olla hyvin vakavat.

Aion tehdä numeron jatkossakin.
 
Sekään ei ole kivaa että allerginen ei kerro ja saa nyhtää ne rajoitteet. Yksi aikuisvieras oli kyllä rasittava kun antoi ymmärtää että on allergioita ja pahoja vaan ei meinannu sanoa mitä ne ovat...Tee siinä vieraalle tarjottavaa joka ei aiheuta ensiapureissua jne...Liiankin varovaista jo kun ei emännälle millään sanois että hälle olis oltava sopivaa enkä tietty tahdo että vieraalle tulee meillä pahapaikka. Mulle se ei oo mikään juttu tehdä tarpeenmukaan jollekulle. Itsekään en voi yhtä vihannesta syödä, en tee siitä numeroa mut kerron tarpeentullen. Kai mä sitten vaa kuvittelen että jokakerta tulee maha tosi kipeäksi ja menee sekasin. Jokakerta.
 
Ei. Itse kun on ollut lapsena allerginen vaikka mille, niin ei nuo allergioista puhumiset haittaa. Ei ollut mukava olla perheen ainoa lapsi, joka ei voinut syödä muita karkkeja kuin lakritsia, äiti teki minulle aina jouluna omat piparit, koska en pystynyt syömään niitä mausteita tai kananmunaa, jota tavallisiin pipareihin tuli. Kun äiti paistoi kalaa tai teki muuten kalasta ruokaa, vietin aikaa lastenhuoneessa, koska olin allerginen jopa kalan hajulle ja koulussa söin luokassa, jos ruokalassa oli kalaa tai hernekeittoa ruokana. Inhosin olla erilainen kuin muut, varsinkin niinä päivinä, kun minulle tuotiin ruoka luokkaan. Vaikka suurimmasta osasta allergioista olen päässyt eroon, niin herneet ja kaikki muut kalat paitse tonnikala, sekä nykyään laktoosi-intoleranssi aiheuttavat edelleen harmia. Aina pitää kysyä, että onko tässä tavallista maitoa ennen kuin syö ja jos on, niin pitää syödä niitä tabletteja tai jättää syömättä mitä tarjotaan. Onneksi suurin osa kavereistani ja sukulaisista tietää minun ruoka-rajoitukset ja osaa tarjota sellaista mitä voin syödä.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23992650:
Jotkut keksitynkin tuntuiset allergiat ovat oikeita. Jollain voi olla joku hiivasyndrooma, jota muut ei usko, ennenkuin ne näkee, mitä tapahtuu, kun se ihminen vetäsee jotain, missä on hiivaa ja sokeria ja tulee sekavaksi ja turpoaa ihan palloksi.
Selvennykseksi, tarkoitin
*keksitty = ei vaan tykkää jostain, ei saa oireita jos tietämättään syö ko. ainetta
*allergia = oireita (ihottuma/hengenahdistus/vatsavaivat tms) tulee riippumatta siitä tietääkö syövänsä ko. ainetta vai ei. Tässä voidaan niputtaa samaan kastiin myös esimerkiksi keliakia, vaikka kyse ei allergiasta olekaan.
 
En kanssa tajua miten joitain voi ärsyttää toisten allergiat. Itse olen allerginen enkä tosiaan omasta halustani. Se miksi tuntuu että niistä pidetään meteliä ja halutaan tuoda allergia esiin johtuu ehkäpä juuri siitä että niitä allergisoivia tuotteita halutaan välttää. Eikä sitä muuten tiedä mitä ruoka sisältää jos ei kysy.

Ja kaikilla ne oireet eivät ole vain ihottumaa tai vähän vatsanpuruja vaan voi oikeasti olla henki kyseessä kun hengitystiet umpeutuvat. Eikä kukaan nyt ehdointahdoin halua vatsakipua, ripulia tai sitä ihottumaakaan.
 
Se mikä joskus vähän ärsyttää on aikuisten ihmisten ruokavalio-showt. Siis kun ei ole mitään todettuja allergioita mutta ihminen on vakuuttunut että hänen huono vointinsa johtuu ruoka-aineallergioista jotka vaan eivät jostain syystä testeissä näkyneet. (eikä missään tapauksessa voi edes kokeilla lääkärin ohjeita tupakoinnin lopettamisesta, ylipainon pudottamisesta ja liikkumisesta)

Sitten ollaan vähän väliä jättämässä ruokavaliosta milloin mitäkin pois, vaikka tietty sitä kyseistä allergiaoireita aiheuttavaaruoka-ainetta voi kyllä nauttia silloin kun se on siinä muodossa mistä itse tykkää. Joka tapauksessa niin että ennen joka vierailua saa tarkistaa listan niistä ruoka-aineista mitkä ei tällä kertaa käy ja silti ne voivat olla parin päivän aikana muuttuneet. Mieluiten niin että kuitenkin voi ruokapöydässä hyvään ääneen selittää kuinka ei nyt voikaan syödä sitä tai tätä osaa ruuasta jonkun raaka-aineen takia vaikka tietty jälkiruuassa se sama raaka-aine taan käykin... :D

Onneksi näitä tapauksia en tunne montaa.
 
Selvennykseksi, tarkoitin
*keksitty = ei vaan tykkää jostain, ei saa oireita jos tietämättään syö ko. ainetta
*allergia = oireita (ihottuma/hengenahdistus/vatsavaivat tms) tulee riippumatta siitä tietääkö syövänsä ko. ainetta vai ei. Tässä voidaan niputtaa samaan kastiin myös esimerkiksi keliakia, vaikka kyse ei allergiasta olekaan.
Joo, ymmärsin, että sä ymmärrät. Sanoin silti kumminkin. :D Itse olen joskus ollut sitä mieltä, että jokin on keksittyä, mutta sitten on nolottanut ne omat ajatukset, kun olenkin itse nähnyt. Jotkut jutut on vaan niin ihmeellisen kuuloisia, että jos ei tiedä, niin helposti ajettelee, että "Pah, psyykkistä!"

Se on tyhmää, jos joku keksii allergioita ja sitäkautta tahallaan rajoittaa elämäänsä.
 

Yhteistyössä