Kertokaas miten te järjestäisitte meidän tilanteessa lasten hoidon.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammaa"

Vieras
Äippäloma loppuu elokuussa minulta ja tilanne on tämä. Elokuussa lapsemme on 10 kk.

Mies opiskelee ja valmistuu joulukuussa, hänellä syksyllä on lopputyöntekoa.
Jomman kumman meistä on pakko olla töissä ja pelkällä opintotuella ja kotihoidontuella ei eletä. Ja ei emme ole oikeutettua saamaan toimeentulotukea.
Säästöjä meillä ei ole kuin muutama tonni pahan päivän varalle, jos esim auto kosahtaa tai lapsi sairastuu.

Mies ei voi mennä töihin koska silloin jää lopputyö tekemättä ja tärkeää on valmistua siihen jouluun että pääsee tammikuussa aloittamaan sitten oikeat työt.
Mies pystyisi jonkun verran olemaan kotona lapsen kanssa mutta viikossa hänen pitäisi päästä n. 10-15 tunnin verran käymään koululla.

Miten te järjestäisitte vauvan hoidon?

No sinä hankit osa-aikatöitä tai etätöitä tai ilta/vkltöitä ja silloin, kun olet töissä on mies kotona hoitamassa lapsia. Vasta äärimmäisessä hädässä veisin tuon ikäisen hoitoon, nyt miettikää niin kyllä te keinot keksitte ku eihän tuossa ole edes kuin muutamasta kuukaudesta kysymys.

Miettisin sukulaiset läpi, voisko joku sukulainen tms hoitaa lasta sen 1-2 päivää viikossa. Tai palkkaisin jonkun koulujen välillä olevan nuoren hommaan, tietenkään siitä ei olisi varaa paljon maksaa. Tai sitten yrittäisin saada perhepäivähoitajalta tai ryhmiksestä osa-aikaisen paikan, jolloin lapsi olisi hoidossa sen 1-2 päivää viikossa. Riippuu tietenkin siitä mitä työtäkin teet, jos sun on mahdollista tehdä töitä viikonloppunakin, niin sitten tekisin niin, että olisin ainakin 1-2 päivää viikonloppuna töissä ja sitten voisin pitää viikolla ne vapaat, jolloin mies voisi muuten hoitaa lasta ja käydä sitten niinä päivinä koululla.

niin ja minulla on virka kaupungilla lastenhoitajana, se unohtui mainita, eli en ole mitään osa aika tai vkl töitä hankkimassa. Mummut on vielä sen verran nuoria että he on itse omassa työelämässään, joten sieltä saralta apua on vaikea saada.

Ja päiväkodin maailman enkä varsinkaan pph:lle halua laittaa vielä tuon ikäistä. Työni puolesta olen nähnyt ihan tarpeeksi niitä pikkuressuja. Ihanne se olisi että minä jäisin kotiin, mutta me ei oikeasti eletä millaan pyhällä hengellä.
10 kk en mielellään millekkään välivuotta pitävälle en jättäisi, kallein aarre on tuo 10 kk minulle.

niin ja minulla on virka kaupungilla lastenhoitajana, se unohtui mainita, eli en ole mitään osa aika tai vkl töitä hankkimassa. Mummut on vielä sen verran nuoria että he on itse omassa työelämässään, joten sieltä saralta apua on vaikea saada.

Eikö ole ketään muita tuttuja joilta tuo onnistuisi? Vaikka joku joka on itse kotona oman lapsensa/lastensa kanssa?

Mun siskolla oli vastaava tilanne, ja hoidin siskon lasta samalla kun hoidin kotona omaa lastani. Eli kattele ja kysele kotiäidit lähistöltä, jos joku voisi hoitaa, jos sukulaisista ei siihen ole. Jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, niin saatte kotihoidontukea kumminkin.

tekisin niin, että ottaisin pienen lainan pankista syksyä varten. Siis niin pienen, että pärjäätte ja saat jäädä kotiin lapsen kanssa. En usko, että montaa tonnia tarvii ottaa ja kun sulla on virka ja mieskin menee ens vuonna töihin, niin etteköhän saa lainan nopeasti maksettua. Se on sijoitus pienen hyväksi. Korotkin on vielä alhaalla.

Tai sitten neuvottelet osittaisesta hoitovapaasta/osa-aikatyöstä, jos sattuis onnistumaan.

no, minusta jos teillä on niitä säästöjä "Pahan päivän varalle" niin eikö tämä syksy nyt ole sellainen ? eli jäät kotiin, ja elätte vähän tiukemmin.pärjäätte kyllä.

Pelottaa juuri se että ei pärjätä rahallisesti. Meillä ei ole vielä minkäänlaisia lainoja. Asumme vuokralla ja Auto on maksettu omista säästöistämme. Pankkilainaa en haluaisi ottaa sen takia vain että kotiin jäämme, ja en tiedä edes että saataisiinko, Toki mies pystyisi ottamaan tuosta syksyn ajalta opintolainan. Omia säästöjä meillä ei ole tosissaan kuin se muutama tonni. Ja siitä lähtee nyt elokuussa autovakuutukseen ja veroihin n. 1000 euroa pois.

Ja päiväkodin maailman enkä varsinkaan pph:lle halua laittaa vielä tuon ikäistä. Työni puolesta olen nähnyt ihan tarpeeksi niitä pikkuressuja. Ihanne se olisi että minä jäisin kotiin, mutta me ei oikeasti eletä millaan pyhällä hengellä.
10 kk en mielellään millekkään välivuotta pitävälle en jättäisi, kallein aarre on tuo 10 kk minulle.

Mä alan jo näkeen punaista tässä EN VARSINKAAN PPH laita lastani sanomisen kanssa.
Mikä ihmeen pph vastainen kamppanja täälä on menossa?
Ihmisiä tässä ollaan niin kuin muutkin ja työt hoidetaan vastuullisesti. Meil kyllä hoitolapset saa hoitoa ja rakkautta iästä riippumatta. Lapset viihtyy ja saavat päivittäin kodinomaista virikkeellsitä hoitoa.
Todella mollaavaa ollut ihmisten asenne tääl. Ei pph pääse kuka vaan. Koulut pitää käydä ja äkkiä juorut lentää jos olet vastuuton ja huono hoitaja.

[QUOTE="äi";23968494]Mä alan jo näkeen punaista tässä EN VARSINKAAN PPH laita lastani sanomisen kanssa.
Mikä ihmeen pph vastainen kamppanja täälä on menossa?
Ihmisiä tässä ollaan niin kuin muutkin ja työt hoidetaan vastuullisesti. Meil kyllä hoitolapset saa hoitoa ja rakkautta iästä riippumatta. Lapset viihtyy ja saavat päivittäin kodinomaista virikkeellsitä hoitoa.
Todella mollaavaa ollut ihmisten asenne tääl. Ei pph pääse kuka vaan. Koulut pitää käydä ja äkkiä juorut lentää jos olet vastuuton ja huono hoitaja.[/QUOTE]

Tarkoitukseni ei ollut vähätellä tai mollata pph:ta. Itse vain koen asian näin paremmaksi. Oman kokemukseni perusteella, tällä seudulla missä minä asun niin en laittaisi. Kunnan ja yksityinen ja pph on myös aivan erijuttu.

Itse en tohtisi noin pientä vidä hoitoon ulkopuoliselle. Jos miehelläsi mahdollisuus nostaa opinolainaa, nostakaa. Nostakaa vain välttämätön määrä (eikä iitäkään ole pakko kaikkea). Vuodenvaihteessa hän kuitenkin menee töihin ja sinulla virka, joten lainan takaisinmaksu ei ole mikään ongelma, eikä rasita kukkaroanne kuten isommat pankkilainat.

[QUOTE="mammma";23968470]Pelottaa juuri se että ei pärjätä rahallisesti. Meillä ei ole vielä minkäänlaisia lainoja. Asumme vuokralla ja Auto on maksettu omista säästöistämme. Pankkilainaa en haluaisi ottaa sen takia vain että kotiin jäämme, ja en tiedä edes että saataisiinko, Toki mies pystyisi ottamaan tuosta syksyn ajalta opintolainan. Omia säästöjä meillä ei ole tosissaan kuin se muutama tonni. Ja siitä lähtee nyt elokuussa autovakuutukseen ja veroihin n. 1000 euroa pois.[/QUOTE]

No, opintolaina ja mahdollisesti päälle toimeentulotukea jos tulot jäävät sen alle?

Kyse on kuitenkin vain puolesta vuodesta ja jos molemmille on sitten töitä odottamassa niin kyllä sen lainan saa maksettua.

Mietin tse samaa asiaa, ja olin ajatellut mennä töihin osittaiselle työajalle (30 h/vko). Mutta nyt kävi niin, että työnantajahan saa päättää, miten se totetutetaan, eli ei voi enää tehdä 4 pvää viikossa vaan täytyy tehdä 5 pvää, ja jokaisessa päivässä lyhennys... Ei siis paljon auta meitä, kun tarkoitus oli vuorotellen olla kotona. Nyt kun ei tuota ylimääräistä vapaata olekkaan, niin pitää miettiä uusi ratkaisu. Ja myös mies hoitoalalla eikä hänkään saa osittaista työaikaa muulla tavoin järjestää.

Sanoin jo aikaisemmin ettei me olla oikeutettuja toimeentulotukeen.
Osittainen työaika on käynyt mielessä mutta kuten edellinen sanoi työnantajan ei ole pakko suostua moiseen. Minulla on n. 40 lomapäivää varastosssa joten niitä on mahdollisuus pitää syksyllä. Kaikkia en viitsi heti pitää pois, koska muuten jouluun ja syyslomaan ei jää lomia.

Yhteistyössä