Moni ihmettelee miten jotkut ovat niin lihavia, että voi olla vaikka yli 30 kg ylipainoa. Kerron miten.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylipainoonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23939160]Siis tässä

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.[/QUOTE]

Niin eli ne syö sen saman, mutta sen lihavuusgeenin omaavan pitäisi syödä se yksi leipä vähemmän, ettei lihoisi. Koska syövät saman verran, lihavuusgeeniläinen lihoo.

[QUOTE="jeejee";23939313]En ole haukkunut ylipainoisia tyhmiksi. Tyhmyys ei korreloi painon kanssa millään lailla. Tekosyiden, toisin sanoen tyhmyyden, käyttäminen oikeiden ongelmien kieltämiseen on tyhmyyttä.[/QUOTE]

Aivan sama asia. Ihan uskomatonta kiertelyä ja kaartelua.

Mielestäni ei ole tyhmyyttä, jos lihava sanoo, että geenin vuoksi hänen on vaikeampi laihtua ja pitää sitä painoaan kurissa. Jos kerran tutkijatkin ovat sitä mieltä, että geenit vaikuttavat. Mulla ei ole paino-ongelmaa, mutta näin minä näen asian. Toki joku palstamamma uskoo olevansa kaiken tutkimuksen ja tiedon yläpuolella....

[QUOTE="vieras";23939369]Aivan sama asia. Ihan uskomatonta kiertelyä ja kaartelua.[/QUOTE]
Ei todellakaan ole. Ongelman myöntäminen on ensimmäinen askel, mikäli itsessään ei koskaan näe vikaa - kertoo se tyhmyydestä.

[QUOTE="jeejee";23939391]Ei todellakaan ole. Ongelman myöntäminen on ensimmäinen askel, mikäli itsessään ei koskaan näe vikaa - kertoo se tyhmyydestä.[/QUOTE]

Enpä ole tässä(kään) ketjussa yhdenkään lihavan sanoneen, että paino on yksin geenien syytä. Ei olekaan, osasyy on, ja se on ihan tutkittu fakta.

[QUOTE="vieras";23939385]Mielestäni ei ole tyhmyyttä, jos lihava sanoo, että geenin vuoksi hänen on vaikeampi laihtua ja pitää sitä painoaan kurissa. Jos kerran tutkijatkin ovat sitä mieltä, että geenit vaikuttavat. Mulla ei ole paino-ongelmaa, mutta näin minä näen asian. Toki joku palstamamma uskoo olevansa kaiken tutkimuksen ja tiedon yläpuolella....[/QUOTE]

Nyt ei olekaan kyse siitä tosiasiasta, etteikö lihavuusgeenin omaavan ole vaikeampi laihduttaa ja pitää yllä normaalipainoa, vaan siitä, että oma ylipaino laitetaan kokonaan sen piikkiin, että on ylipainolle altistava geeni tai että naapurin lissu saa syödä saman verran lihomatta.
Jokainen on vastuussa vain itsestään ja omista syömisistä.

[QUOTE="jeejee";23939413]Nyt ei olekaan kyse siitä tosiasiasta, etteikö lihavuusgeenin omaavan ole vaikeampi laihduttaa ja pitää yllä normaalipainoa, vaan siitä, että oma ylipaino laitetaan kokonaan sen piikkiin, että on ylipainolle altistava geeni tai että naapurin lissu saa syödä saman verran lihomatta.
Jokainen on vastuussa vain itsestään ja omista syömisistä.[/QUOTE]

Eipä ole tässäkään ketjussa yksikään ihminen laittanut ylipainoaan geeniensä syyksi kokonaan.

Ihmiset tarvitsevat eri määrän itsekuria eri asioihin elämässään. Lihavuusgeeniläinen voi alkaa kehitellä syömistottumuksiinsa muutoksia, mikäli huomaa lihovansa helposti ja se haittaa häntä. Alkoholismigeenin haltija saattaa tarvita itsekuria alkoholin käyttöön ja joku a-geenitön ei. Kaikilla ei ole samat kortit ja mikäli omiensa kanssa ei pärjää, kannattaa hakea ulkopuolista apua. Se, että katkeroituu niitä kohtaan, joilla ei samaa tilannetta ole, ei ole loppuelämän onnellisuuden kannalta rakentavaa.

[QUOTE="vieras";23939423]Eipä ole tässäkään ketjussa yksikään ihminen laittanut ylipainoaan geeniensä syyksi kokonaan.[/QUOTE]
Elämää on tämän viestiketjun ulkopuolellakin.

[QUOTE="jeejee";23939462]Elämää on tämän viestiketjun ulkopuolellakin.[/QUOTE]

Varmasti, mutta miten se liittyy sitten tähän, jos asianosaiset eivät ketjussa edes keskustele? :D

[QUOTE="vieras";23939461]Ihmiset tarvitsevat eri määrän itsekuria eri asioihin elämässään. Lihavuusgeeniläinen voi alkaa kehitellä syömistottumuksiinsa muutoksia, mikäli huomaa lihovansa helposti ja se haittaa häntä. Alkoholismigeenin haltija saattaa tarvita itsekuria alkoholin käyttöön ja joku a-geenitön ei. Kaikilla ei ole samat kortit ja mikäli omiensa kanssa ei pärjää, kannattaa hakea ulkopuolista apua. Se, että katkeroituu niitä kohtaan, joilla ei samaa tilannetta ole, ei ole loppuelämän onnellisuuden kannalta rakentavaa.[/QUOTE]

Kukaan lihava ei tässä ketjussa ole ollut katkera. Sen sijaan moni läskifasisti on ollut aggressiivinen ja tuomitseva. Asennevamma ja muiden jatkuva haukkuminen ja arvostelu kertoo henkisistä ongelmista, joihin kannattaa hakea apua.

[QUOTE="vieras";23939150]Aina ihmetellyt näissä lihavuus/laihuusjutuissa jatkuva vihamielisyys. Missä mättää? Mun paras ystävä on lihava ja maailman ihanin ihminen. Miksi jotakuta ärsyttää toisen kilot niin kovasti? Eikö tällainen ihminen ole omaan elämäänsä tyytyväinen? Koska yleensä kertoo omasta pahasta olosta, kun pitää muita nimitellä läskeiksi. Minulle on myös yhdentekevää, painaako ihminen 100, 50 vai 200 kiloa. Sisin merkitsee.[/QUOTE]

Olet aivan oikeassa.

[QUOTE="vieras";23939506]Varmasti, mutta miten se liittyy sitten tähän, jos asianosaiset eivät ketjussa edes keskustele? :D[/QUOTE]
Tällä perustelulla netin keskusteluista 95% pitäisi lopettaa välittömästi. :D

[QUOTE="vieras";23939385]Mielestäni ei ole tyhmyyttä, jos lihava sanoo, että geenin vuoksi hänen on vaikeampi laihtua ja pitää sitä painoaan kurissa. Jos kerran tutkijatkin ovat sitä mieltä, että geenit vaikuttavat. Mulla ei ole paino-ongelmaa, mutta näin minä näen asian. Toki joku palstamamma uskoo olevansa kaiken tutkimuksen ja tiedon yläpuolella....[/QUOTE]

Samaa mieltä olen sun kanssasi. Mun hyvä ystävä kamppailee painonsa kanssa ja tuskastelee kun ei sais mitään syödä et sais pidettyä painoa kurissa. Jojoilee muutamien kilojen kanssa koko ajan. Mä tosin sanoin sinne että oot kaunis hieman pyöreämpänäkin. :)

[QUOTE="vieras";23939514]Kukaan lihava ei tässä ketjussa ole ollut katkera. Sen sijaan moni läskifasisti on ollut aggressiivinen ja tuomitseva. Asennevamma ja muiden jatkuva haukkuminen ja arvostelu kertoo henkisistä ongelmista, joihin kannattaa hakea apua.[/QUOTE]

On nimittäin todettu, että omassa elämässä joku mättää, jos näkee muissa koko ajan vikaa ja esim. jonkun kilot häiritsee. Mulle on aivan sama painaa jos joku palstalainen tai irl-tuttu gramman tai tuhat kiloa. Mulle merkitsee se, millainen tämä ihminen on luonteeltaan. Kamalampaa minusta yhteiskunnassa on jatkuva toisten arviointi ulkonäön perusteella, viis siitä, millainen ihminen on niiden läskien alla. Tai millainen ruma ihminen on luonteeltaan.

Hohhoijakkaa, tässä keskustelussa ollaan puhuttu asiasta yleisellä tasolla kenenkään henkilökohtaisuuksiin tai persoonaan menemättä. Kärkkäästi toki. Tuskin meistä kukaan määrittää ihmistä sen perusteella paljonko tämä painaa tai ei paina.
Kukkahattuilulle on oma paikkansa ja aikansa.

[QUOTE="jeejee";23939553]Hohhoijakkaa, tässä keskustelussa ollaan puhuttu asiasta yleisellä tasolla kenenkään henkilökohtaisuuksiin tai persoonaan menemättä. Kärkkäästi toki. Tuskin meistä kukaan määrittää ihmistä sen perusteella paljonko tämä painaa tai ei paina.
Kukkahattuilulle on oma paikkansa ja aikansa.[/QUOTE]

No sinusta ei ole kyllä saanut hyvää kuvaa tässä keskustelussa, ikävä kyllä.

Noinhan se usein menee, siis ap:n kuvailemalla tavalla.
Mutta kyllä siihen pystyy itse ajoissa puuttumaan jos vaan haluaa. Aika lailla noin mullekin kävi ja heräsin vasta kun aloin käydä painoni kanssa kohti 100 kiloa. Laihdutin 18 kg ja nyt ollut normaalipainossa yli vuoden.
En varsinaisesti usko lihavuusgeeneihin mutta kylläkin siihen että toiset ei vaan liho yhtä helposti kuin toiset.

[QUOTE="vieras";23939570]No sinusta ei ole kyllä saanut hyvää kuvaa tässä keskustelussa, ikävä kyllä.[/QUOTE]
Elämässä ei voi miellyttää kaikkia. Kun toiselle kumartaa, niin toiselle...

Noinhan se usein menee, siis ap:n kuvailemalla tavalla.
Mutta kyllä siihen pystyy itse ajoissa puuttumaan jos vaan haluaa. Aika lailla noin mullekin kävi ja heräsin vasta kun aloin käydä painoni kanssa kohti 100 kiloa. Laihdutin 18 kg ja nyt ollut normaalipainossa yli vuoden.
En varsinaisesti usko lihavuusgeeneihin mutta kylläkin siihen että toiset ei vaan liho yhtä helposti kuin toiset.

Tutkijat ovat kyllä löytäneet lihavuusgeenejä. Siinä olet ihan oikeassa, että siihen ylipainoon pitää herätä ajoissa.

Olen itse ollut koko ikäni normaalipainoinen. noin vuosi sitten paino kipusi ylöspäin, niin että painoindeksini oli jotain 24 eli normaalipainon ylärajalla. Havahduin tästä ja aloin tarkkailla syömisiäni ja painoni alkoi laskea ja lopulta laihduinkin sinne painoindeksiin 22, joka on minulle hyvä.

Eli luulen että tässä on se syy miksi jotkut lihovat. He eivät huomaa parin kilon painonnousua tai jos huomaavat niin ajattelevat, että se on niin vähän, ei kannata vielä laihduttaa. helpointa on kuitenkin laihduttaa silloin kun ylipainoa on vain se pari kiloa. Itse en ymmärrä mioten jotkut pystyvät laiduttamaan esim. 30 kiloa, itse en koskaan pystyisi siihen, siksi en annakaan painon nousta yli itse määrittelemäni rajan.

[QUOTE="vieras";23939514]Kukaan lihava ei tässä ketjussa ole ollut katkera. Sen sijaan moni läskifasisti on ollut aggressiivinen ja tuomitseva. Asennevamma ja muiden jatkuva haukkuminen ja arvostelu kertoo henkisistä ongelmista, joihin kannattaa hakea apua.[/QUOTE]

Toi asennevamma ja haukkuminen onkin ongelma niille, jotka sitä harrastavat. Toivottavasti et saanut viestistäni sitä kuvaa, että olin tuomitseva haukkuja. Mulla ei ole mitään lihavia vastaan. Olen itse ollut n.10 vuotta elämästäni sairaalloisen ylipainoinen ja yksi läheisimmistä ystävistäni on edelleen pahasti ylipainoinen.

Mun ajatukseni tuossa oli se, että mikäli oma painon nousu itseä vaivaa, ei saisi jäädä geenin vangiksi, sillä se ei auta painon tiputtamisessa, mikäli sitä hartaasti toivoo. Pitäisi jaksaa olla sen verran armollinen omalle keholle, että hyväksyisi sen, että oma fysiikka saattaa toimia toisin kuin niillä, jotka pääsevät tossa asiassa helpommalla. Muilla on sitten taas ehkä muita juttuja, jotka eivät mene toivotunlaisesti.

En huomannut, että kukaan tässä ketjussa olisi käyttänyt geeniä ainoana syynä paino-ongelmalleen, mutta niitä kommentteja on ollut muissa ketjuissa. Niistä on tuntunut paistavan läpi OMA lannistuneisuus omaan tilanteeseen. Jos on itse tyytymätön tilanteeseensa, ei siinä auta vaikka tilanne olisi läheisille täysin ok. Noissa tilanteissa kannustaisin muistamaan, että lihavuusgeenin haltijan ylipaino ei ole kiveen kirjoitettua. Itsekuria ja sinnikkyyttä tarvitaan enemmän kuin luonnostaan hoikan tilanteessa, mutta mahdollisuus muutokseen on. Jos joku on ylipainoinen ja tyytyväinen itseensä, ongelmaa ei mielestäni edes ole, mutta toivon, että ne, jotka haluaisivat painoa pudottaa, eivät lannistu.

mäkin olen salakavalasti lihonnut viimesen 25 vuoden aikana (ihan liiallisella herkuttelulla ja liikkumattomuudella) 8kg...mutta vieläkään tilanne ei ole kai kovin paha: 60kg/168cm.Jonkin laista löysää laihdutusta olen yrittänyt,mutta ei helpolla tipu,haluaisin n.4kg veks.

Yhteistyössä