Me ei päästä tänäkään kesänä mihinkään miehen kanssa kaksin.

• Viestiketjun aloittaja vituttaa
  • Ensimmäinen viesti
"minna"
[QUOTE="vieras";23935577]Se on juurikin sitä kun ei oteta huomioon niitä lapsia tehdessä että niitä hoidetaankin se 18v ja omat vanhemmat ja kaverit kyllästyvät aika pian kun jatkuvasti ruinataan että tulisi yökylään tulisi yökylään...Perheellinen elämä meinaa sitä että ne lapset lähtee oikeasti sinne lomallekin mukaan.[/QUOTE]

Hahhah. Ei tässäkään tapauksessa olla ruinaamassa koko aikaa. Kyllä meillä tehdään suurin osa reissuista lasten kanssa. Kerran vuodessa käytäis kahdestaan yksi viikonloppu. Jos haluaa mennä joskus miehen kanssa kahdestaan, onko se pois niistä perheen yhteisistä reissuista ja määrittelee sen kuinka mukavia ne on. Tiedät varmaan, että eri asia on ne jotka haluavat joka viikonloppu mennä kaksistaan.

"Vanhempi"
[QUOTE="vieras";23935419]Ettekä yhdeksi illaksi saa lapsenvahtia??? Pitäisikö sinun pitää vähän yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin?`Niitä sukulaisia on varmasti teilläkin muitakin kuin vanhempanne. Mulla on heti 10 hoitajaehdokasta sanoa jos johonkin haluan mennä illaksi, varmasti joku lapset ottaa. Kaikki ovat jotain muita kuin vanhempiamme tai sisaruksiamme, lähinnä kavereita ja muita sukulaisa, siihen lähisuku päälle niin voit uskoa että hoitajia riittää. Missä sinun hoitajasi ovat? ihmettelee hän.[/QUOTE]

Olen iloinen puolestasi. Meidän tilanteemme on erilainen kuin teillä, enkä käy tässä kaikkea erittelemään. Nyt on kyllä mahdollisuus, että lasten yhdet serkut voivat hoitaa ja ovat luvanneetkin, kun ovat jo riittävän isoja siihen, ja toinen heistä onkin jo ollut heitä hoitamassa yhden siskoni kanssa. Tämä sisko asuu kuitenkin Ruotsissa, ja on tullut varta vasten pari kertaa "hoitokeikalle" niin, että päästiin katsomaan paria konserttia. Näiden lasteni serkun äiti, yksi siskoistani, on ainoa, joka asuu samalla paikkakunnalla, eikä voi hoitaa, kun on sairas. Mun kaverit ovat toisella paikkakunnalla, muutin sieltä pois, kun tapasin mieheni, ja heistä suurin osa sellaisia lapsettomia, joilla ei ole kauheasti haluja hoitaa lapsia, eikä tarvikaan. Mutta ei tilanne ihan toivoton ole, pieniä järjestelyjä, niin kyllä voidaan saada yksi ilta vapaata ihan vaikka tässä kesällä. Nyt on vain takana sellainen periodi, että olemme olleet tiiviisti koko perhe yhdessä koko ajan, jota en nyt tässä selvennä sen enempää, mutta voin sanoa, että on vähän väsy olo. Mutta kiitos, että välität!

"Eee"
Musta on todella surullista, että nykyään on niin paljon perheitä, joilla ei ole tukiverkostoa. Se on todella harmillinen muutos yhteiskunnassa.

Mun äitini on ollut meidän suvussa sellainen vahva suvun yhdistäjä, ja mieheni suvussa tuossa roolissa on toiminut miehen mummu, joka on nyt jo niin vanha, ettei enää ihan hirmusti jaksa rooliaan kantaa. Kuitenkin molemmissa suvuissa siis on aktiivisesti pidetty yhteyksiä monellakin tavalla: ei pelkästään yhteisiä sukujuhlia vaan myös auttamista kaikin puolin. Isäni suku sen sijaan ei paljon yhteyksiä pitele, eli olen nähnyt sellaisenkin suvun elämää vähän.

Mun mielestäni nykyään, kun työelämäkin tuntuu olevan niin vaativaa ja kaikki muutenkin hektistä, niin tuo yhteisöllisyys olisi vielä paljon tärkeämpää kuin ennen. Ja nyt en todellakaan tarkoita, että vain isovanhemmat hyysäävät lapsenlapsiaan, vaan tukiverkkona toimimista kaikkiin suuntiin. Mummuni on jo niin huonossa kunnossa, ettei pärjäisi kotona, jos me ei kaikki yhdessä kannettaisi hänestä vastuuta, ja teen sen todella mielelläni, kun onhan mummu aikanaan hoitanut minua ja opiskeluaikanakin tukenut jne. Ei tulisi mieleenkään, ettenkö vastavuoroisesti pidä hänestä huolta nyt.

Ihailen italialaista kulttuuria siinä mielessä, että sielä tämä suvun yhteisöllisyys on vielä niin voimakasta. Musta se on todella hieno juttu. En oikein usko, että yhteiskunta pystyy millään tavoin ikinä korvaamaan tätä puutetta ihmisten elämässä, vaikka voikin tuottaa kaikenlaisia tukipalveluja. Ne ei vaan ikinä ole sama asia.

Sori, ap, meni nyt pahasti aiheen vierestä... Oli vaan pakko kirjottaa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
vlkkglhklhg
Myöhempiä kommentteja lukematta, pakko kommentoida, että kyllä on ihan normaalia ja toivottavaa että lapsi/lapset menevät välillä hoitoon ja vanhemmat hoitavat parisuhdettaan. Siinä ei ole mitään ihmeteltävää tai syyteltävää!
Kyllä meillä aina neuvolassakin muistavat kysellä, että "onko tukiverkkoa avuksi, saavatko vanhemmat hoitaa suhdettaan ja miten suhde voi?"

"memmu"
Me ei olla miehen kanssa juuri kauppareissua pitemmäksi päästy kahestaan minnekkään SEITTEMÄÄN VUOTEEN!!! Meillä ei ole vaan yksinkertasesti ole lapsenvahteja. Me päästään kahestaan leffaan EHKÄ 10 vuoden päästä! ETTÄ IMEKÄÄ SIITÄ RUTINAA!

[QUOTE="vieras";23935251]Jospa kaikilla olisi järki päässä ja tekisivät ne lapset vasta sitten kun heistä ei ole haittaa elämälle. Meillä lapset on 3 ja 6v ja eivät ole ikinä olleet ilman toista vanhempaa yötä missään. Me teimme lapset vasta sitten kun oma nuoruus oli jo eletty, eikä menojalkaa ja viinahammasta enää kolottanut.[/QUOTE]

:headwall:

Ostakaa lastenhoitoapua. Hoitaja kotiin vuorokaudeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja no niin tai näin;23935566:
Minusta se ei ole lähelläkään täydellisyyttä, että ei koskaan vietä tai kaipaa aikaa muuten kuin perheenä. Minusta se on enemmänkin neuroottista jollain lailla.

Toivottavasti ap keksitte jonkun ratkaisun!
Juuri näin. Minusta on outoa että ei koskaan tule halua olla ilman lapsia missään.

lässyn lässyn
Myöhempiä kommentteja lukematta, pakko kommentoida, että kyllä on ihan normaalia ja toivottavaa että lapsi/lapset menevät välillä hoitoon ja vanhemmat hoitavat parisuhdettaan. Siinä ei ole mitään ihmeteltävää tai syyteltävää!
Kyllä meillä aina neuvolassakin muistavat kysellä, että "onko tukiverkkoa avuksi, saavatko vanhemmat hoitaa suhdettaan ja miten suhde voi?"
ja kun ne ihan neuvolasta näin sanoo niin onhan sitä ohjetta noudatettava lapset lomalla mummolaan ja itselle lapsivapaata

sivusta seuraava
[QUOTE="vieras";23935598]Mä en ymmärrä (itsellä 2v esikoinen ja 2vk vauva) sitä, että mitä nämä vanhemmat tekee silloin kun lapset nukkuu. Meillä jutellaan ja syödään sohvalla jäätelöä kunnes mennään tuntia kahta lasten jälkeen nukkumaan. Ja kyllä se siinä hoituu se parisuhde.

Meillä olisi tukiverkkoa, muttei osata käyttää sitä kun ajatellaan, että pitää olla tosi hyvä syy laittaa lapsi hoitoon. Tähän mennessä se on tarkoittanut kahta omaa hääpäivää ja yksiä ystävien hääjuhlaa + muutamaa Ikean keikkaa. Samalla seuraan sivusta kun tuttvat laittaa 2 kertaa kuussa yökylään mummolaan, sen päälle siis että harrastuksien ajaksi joka viikko useiksi tunneiksi, jotta pääsee viettämään laatuaikaa puolison kanssa kapakkaan. Tapansa kullakin, mutta vähän voisi myös miettiä sitä, että millaisesta laatuajasta on oikeasti hyötyä parisuhteelle.[/QUOTE]

Mitä jos nääkin muutamat "keikat" olis jääny tekemättä? Et pysty vastaamaan, koska et tiedä, kun et ole kokenut. Harmillista, että usein näissä arvostelijoissa on juuri niitä, joilla itsellään on mahdollisuus hoitoapuun. Ja kyllä, pelkkä tieto siitä että apua on saatavilla jos sitä tarvitsee, helpottaa kummasti sitä vannetta pään ympärillä.

vituttaa
Tosiaan en ole usein pyytänyt hoitoapua enkä tiedä miksi kukaan ystävä tai sukulainen ei lasta yökylään halua? onhan tuo melko villi. Ja isovanhemmat ovat sairastuneet lapsen syntymän jälkeen ja muutenkin pieni suku.

"vieras"
[QUOTE="ninni";23935714]Tässä taas yhden kypsymättömän ihmisen kommentti. Kun tätä palstaa lukee, ei voi uskoa, että suurin osa kirjoittajista (ainakin näin oletan) on täysi-ikäisiä... Niin suvaitsematonta porukkaa täällä on. Ei löydy minkäänlaista ymmärrystä erilaisuutta ja toisten valintoja kohtaan. Pieni lapsi luulee, että hänen mielipiteensä on ainoa oikea tässä maailmassa, mutta että aikuinen ihminen - huhhuh.[/QUOTE]

Mä olen niin usein miettinyt samaa. Aikuiset, usein äiti- ihmiset, möläyttelevät suustaan moisia. Tässäkin ketjussa onneksi suurin osa ymmärtää AP:ta, hyvä niin.
Kyllä minäkin haaveilen siitä, kun saa miehen kanssa jutella ihan mistä tahansa muusta kuin lapsista ja ihan rauhassa, muistaa mihin miehessä rakastui. Syöden samalla ilman, että kukaan roikkuu lahkeessa. Saada kerrankin se lämmin ateria lämpimänä vatsaan asti. Olla hetki hiljaisuudessa. Tähän asti on riittänyt se muutama tunti iltaisin kotona, mutta haaveena olisi päästä kotisohvaa pidemmälle.
Hoitajia kyllä löytyy, mutta olen maailman huonoin pyytämään apua.

Jos osa teistä ei tarvitse/halua miehensä kanssa sitä yhteistä hetkeä, jossain muualla kuin kotisohvalla siis, niin se ei tarkoita etteikö joku muu sitä haluaisi ja kaipaisi. Se ei tee esim. AP:stä yhtään huonommaksi äidiksi, vaikka hän kovasti pientä matkaa miehensä kanssa toivoisi.

On tervettä viettää joskus aikaa kahdestaan miehensä kanssa, vaikak oliskin lapsia. Piste. Jos ei sellaista kaipaa, niin omapa on asiansa, mutta korostaisin kuitenkin, että sebn kaipaaminen on täysin normaalia. Meillä on kanssa onneksi hoitoapu kunnossa, vaikkei missään ideaalitilanteessa ollakaan (isän vanhemmat ja koko suku asuvat ulkomailla, minulla on elossa vain yksi vanhempi eikä sisaruksia ole).
Ap:n tilanteessa mä ehdottomasti laittaisin vaikak ilmoituksen lehteen/kaupan ilmoitustaululle ja palkkaisin sen vieraan hoitajan. Ensiksi vaikka vaan pariksi tunniksi, menisitte vaikka miehen kanssa ulos syömään. Sitten vähitellen pidemmäksi aikaa, eikä se vieras enää siinä vaiheessa edes olisi kovin vieras.

"vieras"
Jankuti jankuti jankuuuutiiiii... ammattivalittaja se taas siellä :D. Onko miehesi vielä innostunut naapurin rouvasta?
Anteeksi mitä?

Vasta näitä ketjuja luettuani olen oikeasti ymmärtänyt, miten kullanarvoista on ollut isovanhempien vilpitön halu hoitaa lapsiani. Ovat oikein tuputtaneet apua, jos esim. miehellä on ollut ulkomaanmatka, jonne on ollut mahdollisuus mennä mukaan. Se on ollut antoisaa meille kaikille. Pienten lasten (3) kanssa kotona olo oli mielestäni ihanaa, mutta siitä huolimatta oli mukavaa joskus tehdä aikuisten matka ja saada pikku tauko kotielämään.

ulkonainen
Me asutaan ulkomailla ja meilla on pieni lapsi. Ei ole yhtaan tukiverkkoa, mutta olen jarjestanyt meille pari hoitajaehdokasta, jotka tulevat mielellaan silloin talloin, jopa koko yoksi, maksua vastaan tietysti.

Kylla varmasti hoitaja jarjestyy jos alat vaan ilmoittelemaan hoitajan tarpeesta.

[QUOTE="vieras";23935998]Anteeksi mitä?

Vasta näitä ketjuja luettuani olen oikeasti ymmärtänyt, miten kullanarvoista on ollut isovanhempien vilpitön halu hoitaa lapsiani. Ovat oikein tuputtaneet apua, jos esim. miehellä on ollut ulkomaanmatka, jonne on ollut mahdollisuus mennä mukaan. Se on ollut antoisaa meille kaikille. Pienten lasten (3) kanssa kotona olo oli mielestäni ihanaa, mutta siitä huolimatta oli mukavaa joskus tehdä aikuisten matka ja saada pikku tauko kotielämään.[/QUOTE]

Tämä sama aloittaja on tehtaillut tänne varmaan satoja aloituksia, joissa aina kaikki on huonosti, eikä minkäänlaiset ratkaisuehdotukset tilanteen korjaamiseksi kelpaa.

Meilläkään ei ole oikeastaan minkäänlaista turvaverkkoa, joten tiedän kyllä, millaista on, kun omaa, saati parisuhdeaikaa on niukalti. Se on raskasta.

herranterttu
Me emme kaipaa matkoja. Lapset ovat yökylässä harvoin. Liitto kukoistaa silti. Olemmeko omituisia sitten? Iltaisin aikaa olla kahdestaan. Ihana kömpiä toisen kainaloon, katsoa vaikka elokuva ja juoda lasillinen viiniä. Mihin niitä matkoja tarvitsee?

"Mymmeli84"
mä todella ihmettelen tollasia valittajia, että me ei päästä miehen kanssa kahdestaan mihinkään kun ei ole hoitajaa jne. siis itehän te olette muksun halunneet, miksi toisten sitä pitäisi MILLOINKAAN hoitaa?????vai pyysikö joku tekemään lapsen??? hoitakaa nyt, ei mene enää kuin 15 niin muuttaa pois luotanne
Kuinka ilkeä ja ennenkaikkea tyhmä voi tällaisen kirjoittaja olla?

Sansibaar
[QUOTE="vieras";23935598]Mä en ymmärrä (itsellä 2v esikoinen ja 2vk vauva) sitä, että mitä nämä vanhemmat tekee silloin kun lapset nukkuu. Meillä jutellaan ja syödään sohvalla jäätelöä kunnes mennään tuntia kahta lasten jälkeen nukkumaan. Ja kyllä se siinä hoituu se parisuhde.

Meillä olisi tukiverkkoa, muttei osata käyttää sitä kun ajatellaan, että pitää olla tosi hyvä syy laittaa lapsi hoitoon. Tähän mennessä se on tarkoittanut kahta omaa hääpäivää ja yksiä ystävien hääjuhlaa + muutamaa Ikean keikkaa. Samalla seuraan sivusta kun tuttvat laittaa 2 kertaa kuussa yökylään mummolaan, sen päälle siis että harrastuksien ajaksi joka viikko useiksi tunneiksi, jotta pääsee viettämään laatuaikaa puolison kanssa kapakkaan. Tapansa kullakin, mutta vähän voisi myös miettiä sitä, että millaisesta laatuajasta on oikeasti hyötyä parisuhteelle.[/QUOTE]

Tuntuu tosiaan että et ihan kaikkea ymmärrä joo. Sun miehelläsi on ehkä säännöllinen PÄIVÄTYÖ joten teillä on ne illat aikaa käpertyä toistenne kainaloihin. Jos mies tekee vuorotyötä niin sitä yhteistä aikaa on ihan oikeesti järjestettävä. On löydettävä oma aika, perheaika ja parisuhdeaika. Kokeileppas joskus raottaa niitä ruusunpunaisia lasejasi yrittämällä ymmärtää, ettei kaikki elä klo 8-16 toimistoelämää. Ja sinulla on pienenpieni vauva, ei itsellenikään tullut mieleenkään laittaa vauvaa hoitoon 2kk iässä, tästäkään syystä et vielä YMMÄRRÄ, että ne lapset kasvaa.

Kaikilta sukulaisilta, tutuilta olen kysynyt lapsenhoitoapua mutta kenellekkään ei sovi. Ja isovanhemmat liian sairaita eivät jaksa hoitaa 3v yön yli. Ottaa päähän.

Missä päin asutte?
Minä voin ottaa yön yli hoitoon jos lapsi ei ole allerginen koiralle :). Paitsi jos miehesi ei halua vierasta hoitajaa niin sitten on ongelmallista.
Laita sähköpostisosoitteesi jos olet kiinnostunut!

"poikia3"
Meillä lomaillaan sekä lasten kanssa, että kaksin pariskuntana.
TiTi-nallen talokin toki nähty mutta yhtä kaikki myös huomiotu se, että aikuisetkin tarvitsevat omalle tasolleen sopivaa älyllistä stimulanssia eikä moiset jutut pienille lapsille sovi.
:)
Mä nyt kyllä oikeasti ihmettelen, mikä on aikuisen tasolle sopivaa älyllistä stimulanssia, mikä ei pienille lapsille sovi. Aikuisten teatteriin ja elokuviin en laste veisi, mutta esim. taidenäyttelyihin ja museoihin kyllä - ja lapsille kiitos, esim. taulut saa ihan uuden näkökulma. Pieni lapsi on luonteeltaan utelias ja ennakkoluuloton ja myös sanoo ilman estoja, mitä mieltä jostakin asiasta on.

Parisuhdetta voi hoitaa ihan varmasti ilman, että lähtee viettämään aikaa, jonnekin ilman lapsia. Meillä hetket ilman lapsia viimeisin 9 vuoden aikana ovat olleet silloin kun lapset nukkuvat, tai silloin kun ovat olleet esim. päiväkodista, on karattu töistä vaikka yhteiselle lounaalle tai joululahjaostoksille.

Ja lapsille tekee hyvää nähdä sitä 'parisuhteen hoitoa myös kotona', keskusteluja, haleja ja suukottelua, vanhempien keskinäistä 'kiusoittelua'.

Jos hoitajaa ei saa, kannattaa yrittää katsoa voisiko kotona järjestää sitä aikaa, illalla voi katsoa leffaa, varata hyvää syömistä. Ja olisin varmaan tosi katkera ämmä, jos odottaisin, että sitä kahden keskistä parisuhdeaikaa olisi pakko järjestää. Itse asiassa luulen, että muutaman vuoden päästä sitä taidetaan kaivata enemmän, kun lapset ovat jo niin isoja, että valvovat enemmän ja ymmärtävät myös mitä äiti ja iskä keskenään puuhaavat.

[QUOTE="memmu";23935805]Me ei olla miehen kanssa juuri kauppareissua pitemmäksi päästy kahestaan minnekkään SEITTEMÄÄN VUOTEEN!!! Meillä ei ole vaan yksinkertasesti ole lapsenvahteja. Me päästään kahestaan leffaan EHKÄ 10 vuoden päästä! ETTÄ IMEKÄÄ SIITÄ RUTINAA![/QUOTE]

eiköhän tuo ole ollu jo oletettavassa siinä vaiheessa ku peitto on heilunut ;)
sen se teettää kun lapsia tehdään..

[QUOTE="poikia3";23936222]Mä nyt kyllä oikeasti ihmettelen, mikä on aikuisen tasolle sopivaa älyllistä stimulanssia, mikä ei pienille lapsille sovi. Aikuisten teatteriin ja elokuviin en laste veisi, [/QUOTE]

En vie minäkään.
Niissä käydään miehen kanssa kaksin.
:)

Yhteistyössä