Miksi ylipainoisia ei saisi sanoa ylipainoisiksi, vaan pitää väkisin sanoa normaaleiksi? Myöntäkää totuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naurattaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naurattaa

Vieras
Kun täällä aina kuulee sanottavan ylipainoisista, että onhan tuo hieman pyöreä ja rehevä, mutta ei kyllä mitenkään lihava/ylipainoinen. Siis henkilöistä, jotka kuitenkin on ylipainoisia. Niin mitäs ne sitten on? Miksi ei voi myöntää totuutta. Indeksin ja kuvan mukaankin ylipainoisia ei saisi sanoa yliapinoisiksi, vaikka virallinen määritelmä on kyllä ihan vaan ylipainoinen.

JA miksi normaalipainon ylärajalla olevia pitää väkisin sanoa hoikiksi, kun eivät sitä ole? Normaalipaino tuntuu olevan joku hiton pyhä indeksi ja porukka luulee, että kunhan vain on niiden rajojen sisällä, niin ei voi olla liikaa rasvaa tai olla löysä. Että kun on rajojen sisällä, niin on automaattisesti hoikka.

Mä oon 173cm pitkä ja nyt viimesen kuukauden aikana paino noussut 3kg ja painan tällä hetkellä 74kg ja oon kyllä mielestäni "hiukan" ylipainoinen. Mulla kaikki läski kasaantuu ainoastaan vatsaan, menis edes tasasemmin ympäri kehoa. 5kg kun saisin pois niin olisin tyytyväinen. Mutta ei mua kyllä edes tän painoisena voi läskiksi sanoa..........

Miten niin?
Mun painoindexi on 32, ja kyllä minä ihan lihava olen.
Olihan se vaikea itselleen myöntää, kun kiloja kertyi vuosien saatossa salakavalasti. Ennen oli hoikka, ja itse ei sitä pyöristymistä huomannut niin helposti kuin muut ja uskoi olevansa hoikka edelleen. Sitten kun ne vaatteet alkoi olee jo L-kokoa, niin huomasi, että hitto mähän oon lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja väärin;23929025:
Kyllä se normaalille, ei-aktiiviurheilijalle/voimaharjoittelijalle vaan aika hyvin kertoo. Turha sitä on kiistää.

En ole törmännyt siihen vielä kertaakaan. Monesti riippuu niin vartalonmallistakin miltä näyttää..Toiset näyttää suuremmilta mitä indeksi antaa olettaa ja päin vastoin. Oli urheilija tai ei.

Itse olen aina ajatellut niin et kehoja kuvailevien sanojen kokojärjestys on seuraava,

ylipainoinen (bmi:n mukaan, mutta näyttää normaalivartaloiselta voi myös olla sitä riskimittojenkin mukaan), pyöreä, tukeva, lihava (selkeästi nähtävissä ylipainon vaikutukset kehossa esim. vatsamakkara poimua, selkeä kaksoisleuka), läski (merkittävästi ylipainoinen, vartalo ei näytä enää pyöreältä, tukevalta vaan kokoa löytyy jo isommassa mittakaavassa), sairaalloisen lihava, kuolettavasti lihava.

Miulla on ylipainoa ja tiedän se itsekkin,ei tarvia kenenkään sanoa mulle että oot ylipainoinen.
Varmasti moni muukin ylipainoinen tietää,mutta ehkä kyse on enemmän siitä,mitä sanotaan ja millä tavalla,lapsellinen ivaaminen ja haukkuminen on eriasia kuin terveysriskien esiin tuominen.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi

Yhteistyössä