anoppi ja appi harmittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mässy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mässy"

Vieras
Minä en kertakaikkiaan ymmärrä anoppia ja appia. Miksi meidän lapset eivät merkitse mitään?
Meille syntyi lapsi talvella. Anoppi ja appi eivät lyhyestä välimatkastaan (45 min) huolimatta voineet tai halunneet järjestää töissä asioita siten, että olisivat voineet tulla hoitamaan esikoista, jotta heidän oma poikansa pääsisi synnytykseen mukaan. Työn järjestäminen olisi ollut mahdollista, sen tiedän. Oma äitini lähti 300 kilometrin päästä ajamaan.

He eivät ole tulleet kuin esikoisen ensimmäisille synttäreille. Aina on hyviä syitä - keilailta, mökkeilyä, tulee vieraita. Esikoinen on 4,5-vuotias. He eivät ole kertaakaan hoitaneet häntä. Pari kertaa olemme pyytäneet, mutta "nyt ei vain ehdi". Kuopuksen syntyän jälkeen anoppi ilmoittikin, että eivät halua hoitaakaan esikoista, koska nelivuotiaan hoito on työlästä!? Mainittakoon, että esikoinen on ihan normaali lapsi. Syö, pukee itse. Ei käytä vaippoja, on perusluonteeltaan iloinen ja positiivinen, ns. helppo lapsi.

Nyt lähestyy taas meidän kesäjuhlat ja samalla lasten yhteissynttärit ja ilmoitimme jo helmikuussa ajankohdan, jotta varmasti osaisivat järjestää vapaata tuolla muutamalle tunnille. Mutta ei. Ei tulla meidän juhliin, vaan lähtevätkin mökille.

Miehen siskon lasta he kyllä hoitavat joka toinen viikonloppu ja joka toinen viikonloppu menevät mökille. Sanoivat suoraan, että meillä kyläilyyn ei tästä syystä riita oikein aikaa ja kun asumme vielä väärällä suunnalla.

Kun kuopus syntyi he tulivat vasta parin viikon päästä lasta katsomaan, koska eivät kiireiltään ehtineet aikasempaa. He toivat mukanaan miehen siskon lapsen. Katsoivat vauvaa ja rupesivat lukemaan lehtiä. Ilmoittivat myös, että kälyn lapsi ja itsekään eivät ole syöneet vielä, koska "kyllä te jotain syötte kuitenkin" ja meillekin varmaan riittää. No, mies meni ruuan laittoon ja mnä imetyksen lomassa paimensin muita lapsia.

Äh, muitakin esimerkkejä on vaikka kuinka. Olen niin kypsä tilanteeseen. Mitä te tekisitte. Mieheni on pari kertaa asiasta sanonut, tosin eika iisisti, mutta muutosta ei ole tapahtunut. Hyväksynkö tilanteen tällaisenaan, katkaisenko välit vai mitä?

No antaisin olla enkä pyytäis ollenkaan hoitamaan... saisivat tulla jos haluavat, mut en kysyis mihinkään heitä mukaan tai hoitamaan.. ihan omassa arvossaan saisivat olla ja järkkäisin hoidon muuten, jos tarvitsisin

Miten näissä jutuissa aina nousee se lasten hoito esiin?

Mulle on ainakin ihan sama hoitaako anoppi mun lasta vai ei, eikä hyökää juuri lasta nää jne. En mä viitsi siitä ressiä ottaa, se on heidän oma valinta. Turha tulla sitten itkemään kun on missannu lapsen elämästä paljon, en mä ala aikuisille ihmisille kertomaan kuinka pitäis olla lapsen kanssa yms. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta..

Miten näissä jutuissa aina nousee se lasten hoito esiin?

Mulle on ainakin ihan sama hoitaako anoppi mun lasta vai ei, eikä hyökää juuri lasta nää jne. En mä viitsi siitä ressiä ottaa, se on heidän oma valinta. Turha tulla sitten itkemään kun on missannu lapsen elämästä paljon, en mä ala aikuisille ihmisille kertomaan kuinka pitäis olla lapsen kanssa yms. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta..

No, hoiti oli vain yksi esimerkki. Olemme siis 4,5 vuoden aikana pyytäneet kasi kertaa. Harmittaa, kun he eivät välitä meidän lapsistamme edes sen vertaa, että synttäreillä kävisivät. Miten tuollaisia ihmisiä edes on olemassa? Isompi lapsista ymmärtää ja kyselee asiasta. Vaikeaa on hänelle selittää, että mummia ja ukkia ei vain kiinnosta.

[QUOTE="mässy";23928700]No, hoiti oli vain yksi esimerkki. Olemme siis 4,5 vuoden aikana pyytäneet kasi kertaa. Harmittaa, kun he eivät välitä meidän lapsistamme edes sen vertaa, että synttäreillä kävisivät. Miten tuollaisia ihmisiä edes on olemassa? Isompi lapsista ymmärtää ja kyselee asiasta. Vaikeaa on hänelle selittää, että mummia ja ukkia ei vain kiinnosta.[/QUOTE]

Mä uskon et kaikille näille "en ehdi" ihmisille tulee päivä jolloin ne miettii et olisko sittenkin pitänyt ehtiä..Mut siihen asti kukaan sitä asiaa ei saa muutettua jos he itse eivät halua tekemisissä sen enempää olla...
Harmi vaan et lapsikin osaa katkeroitua ajan saatossa..Ikävää kun jossain kohtaa murkku tuumaa et miks nyt kiinnostais kun ei ole kiinnostanut tähänkään asti...

Samaa vikaa meil ku ap:llä. Mutta mä en jaksa stressailla...ja tekikin parit törkytemput että lapsikaan ei oikee nyt oo halukas menee ees käymään tai edes soittelee sinne.

Mä uskon et kaikille näille "en ehdi" ihmisille tulee päivä jolloin ne miettii et olisko sittenkin pitänyt ehtiä..Mut siihen asti kukaan sitä asiaa ei saa muutettua jos he itse eivät halua tekemisissä sen enempää olla...
Harmi vaan et lapsikin osaa katkeroitua ajan saatossa..Ikävää kun jossain kohtaa murkku tuumaa et miks nyt kiinnostais kun ei ole kiinnostanut tähänkään asti...

Juuri näin.

Aina kun ihmetellään sitä hoitoasiaa niin hoitaessahan sitä isovanhemmat ovat lapsen kanssa tekemisissä, ei niinkään että istuvat olohuoneessa kahvittelemassa ja juttelemassa aikuisten kanssa. Mun lapset eivät oikein ole tekemisissä isovanhempien kanssa, paitsi isopoika lähtee tänään mummolleen. Käy siellä harvakseltaan.

Meillä on niin, että anoppi on läheisempi miehen veljen perheen kanssa. En tiedä miksi. Meidän lapsia näkee hyvin harvoin. Olen päättänyt, että ei ole minun ongelmani, miettiköön itse parin vuoden päästä miksi kouluikäiset lapset eivät halua häntä tavata...

Meillä lapset nyt 4v ja 1½v. Koskaan emme ole hoitoa pyytäneet yhdeltäkään isovanhemmalta.
Viime jouluna otin puheeksi (lähinnä mihen veljen vaimon kanssa, mutta oli anoppi viinä kuuloetäisyydellä) miten se, ettei lapseen tutustu ja hänen kanssaan ole alle kouluikäisenä, vaikuttaa siihen haluaako lapsi myöhemmin olla kyseisen ihmisen kanssa tekemisissä. Kouluikäisen kanssa on paljon vaikeampi tulla juttuun ja tutstua, jos hänelle on jo ennakkoasenne muodostunut. Eipä sillä ollut vaikutusta anoppiin. Ei, vaikka isompi lapsi melkein koko vierailun ajan hoki "haluaa toisen mummun luo".

:( En jaksa enää moista stressata, anoppi saa itse päättää haluaako luoda suhteen lapsiimme vai ei. Minä en sitä estä, mutta en jaksa enää olla se välittäjä asiassa.

Meillä appi käy max kerta/vuosi, anoppi ei silloinkaan. Itse alkuun yritin "hoitaa suhdetta appelaan" vierailuin ja yhteydenotoin. Kun aloitetta ei milloinkaan sitten tullut sieltä suunnalta niin lopetin. Anopin aikaa käydessämme meni lasten varoitteluun: ei saa sitä , ei saa tätä... Minä sitten olinkin lasten kanssa ulkona ettei mummin vaan vaasit rikkoudu.. .Mies nykyään käy sitte lasten kanssa siellä minkä käy - pari kertaa vuoteen. Eipä häntäkään oikein innosta. Ikävää koska he ovat ainoat lasten isoanhemmat koska vanhempani ovat jo kuolleet. Olisin kovasti halunnut lapsille ja isovanhemmille lämpimät ja rakastavat välit mutta kun "ei meistä tykätä niiin päätin ettei sitte tupata" - tältä minusta tuntuu. Lapset kovasti heitä kuitenkin kaipaa ja ikävöi, kurjaa selitellä asiaa. Surettaa niin kovasti lasten puolesta kun muut kertoo mummeista ja vaareista ja mitä ovat tehneet.

Mun entinen anoppi on nähnyt meidän uutta vauvaa enemmän kuin vauvan oikea mummo. Ex-anoppi kyläilee luonamme usein, ottaa vauvaani syliin, höpöttää, leikittää, kutsuu itseään varamummuksi. Uskon että vauvani alkaa kutsua häntä mummuksi, isosisaruksien tapaan, ja hyvä niin. Olisipa hauska nähdä nyksä-anopin ilme, jos joskus sattuisi samaan aikaan vierailulle (vaikka tuskin sattuu) kun lapsi kutsuu entistä anoppiani mummuksi!

Mä olen huomannut, että jotenkin ne oman tyttären lapset on mummille läheisempiä kuin pojan lapset. Olisko siinä sitäkin, että oman tyttären kasvatusperiaatteisiin jne. on helpompi puuttua kuin miniän...

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23928835:
Mä olen huomannut, että jotenkin ne oman tyttären lapset on mummille läheisempiä kuin pojan lapset. Olisko siinä sitäkin, että oman tyttären kasvatusperiaatteisiin jne. on helpompi puuttua kuin miniän...
Melko varmasti on.

Itse en ole lastenhoitoa isovanhemmilta pyytänyt enkä myöskään saanut - en yhtään kertaa... välillä oisin avun ilolla ottanut vastaan... Emme ole yhteydessä juuri lainkaan (joulukortin verran). Oli alkuun vain yhdensuuntaista yhteydenpitoa ja kun lopetin niin ei ole sieltäpäin aloitetta tullut. Lapset tuskin tuntee isovanhempiaan (siis miehen vanhemmat). Omat vanhempani ovat jo poissa. Ei jaksa...

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23928835:
Mä olen huomannut, että jotenkin ne oman tyttären lapset on mummille läheisempiä kuin pojan lapset.

Samaan olen kiinnittänyt huomiota minäkin..

Muutenkin tuntuu et miehen äidin kanssa tulee useammin ongelmia kuin vaimon äidin..Liekö siinä sitten jotain äitikateutta tms.. Kun nainen noi törkeästi äidiltä pojan varastaa..

Harmittaa varmasti isovanhempien välinpitämättömyys. Meillekin on tuttu asia, mutta olen itse ajatellut petrata omaa osuuttani tulevaisuudessa.

Musta tulee hyvä mummi, joka touhuaa lasten kanssa, kyselee kuulumisia ja on kiinnostunut. Ainoa joka voisi jarruttaa tätä mun päätöstä olisi ihan kauhea miniä:p, (eli siis henkilökemiat ei kohtaa) mutta luultavasti siltikin hoitaisin kyselemiset ja tapaamiset. Kyllä ne ovat lapselle tärkeitä.

Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, valitettavasti...:hug:

Samaan olen kiinnittänyt huomiota minäkin..

Muutenkin tuntuu et miehen äidin kanssa tulee useammin ongelmia kuin vaimon äidin..Liekö siinä sitten jotain äitikateutta tms.. Kun nainen noi törkeästi äidiltä pojan varastaa..

Olisko se kuitenkin vähän sitä, että äidit ja tyttäret vaan on läheisempiä, pienestä pitäen samat kiinnostuksen kohteet ja tekemiset.
Meillä kans anoppi on läheisempi tyttärensä perheen kanssa kuin meidän, mutta ei se minua haittaa. Mutta tuo oma ukko onkin semmoinen hiljaisempi versio ja vaikeampi lähestyä, joten ihmekkös tuo :) Mutta hyvät välit silti anoppiin!

Äitini olisi varmaan voinut kirjoittaa samanlaisen tekstin n. 30 vuotta sitten omista appivanhemmistaan. Minä ja veljeni olimme aina paitsiossa, kun taas serkkuamme (isäni siskon ainokaista) hoidettiin, "lellittiin", häntä vietiin matkoille, häneen pidettiin yhteyttä jne. Me tapasimme isäni vanhemmat ehkä kaksi kertaa vuodessa. Se aiheutti paljon närää vanhempieni ja isovanhempieni välille ja välillä heidän välinsä olivat pahastikin tulehtuneet.

Noh, isovanhempani "kärsivät" tilanteesta nyt. He valittavat jatkuvasti vanhemmilleni sitä, että emme veljeni kanssa pidä heihin mitään yhteyttä. He eivät saa tutustua lapsenlapsenlapsiinsa tarpeeksi hyvin (isäni siskon lapsella ei ole lapsia) jne. Mutta kun meillä ei ole heihin minkäänlaista suhdetta! Ei mun tee mieli soittaa heille, koska en tiedä yhtään mistä heidän kanssaan voisi puhua. Pakolliset pari puhelua teen vuodessa, pakolliset pari vierailua lasten kanssa, muutama tunti kerrallaan. Se saa riittää.

Sitä saa, mitä tilaa. Ei tämä ole mitenkään tietoista "kostamista" tms. vaan ei vaan ole mitään kiinnostusta. Ja toisaalta, eivät hekään edelleenkään pidä meihin mitään yhteyttä :) Valittavat vaan vanhemmilleni.

meillä on viisi lasta ja neljä lastanlasta. välit kaikkiin lapsiin hyvät ja rakastamme lapsenlapsiamme. kuitenkin kaikkein läheisimpiä ovat tyttären perhe; kanssakäyminen on mutkatonta ja välitöntä. miniät mukavia, mutta en "uskalla" / halua astua heidän reviirilleen, eli en aina osaa menetellä lasten kanssa kuten he haluaisivat ja näin ollen suhteet jää väistämättä etäisemmäksi. lastenhoito-automaatteja emme ole kenellekään, asiosta sovitaan ja neuvotellaan, kas kun meilläkin on omaa elämää :)

Samaa vikaa meil ku ap:llä. Mutta mä en jaksa stressailla...ja tekikin parit törkytemput että lapsikaan ei oikee nyt oo halukas menee ees käymään tai edes soittelee sinne.

Meillä miehen isä samanlainen. Asuu 100km päässä, on eläkkeellä ja erittäin hyvässä kunnossa oleva 65v mies. Lupaa ja lupaa kyläillä ja aina tulee jotain esteitä. Kerran vuodessa käy poikien yhteissynttäreillä. Kuopus tällä hetkellä 4,5vuotias ja on nähnyt tätä ukkiaan tasan 6 kertaa, viimeks viime joulukuussa synttäreillä. Toissa päivänä katsoi valokuvia ja kun kysyin miehen isän kuvasta kuka on, ei poika tiennyt. Eipä ton ikänen todellakaan voi muistaa, jos kerran vuodessa näkee.

Yhteistyössä