Saako vieraat ihmiset ojentaa teidän lastanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kookosta

Aktiivinen jäsen
02.02.2007
18 491
0
36
Ja missä kulkee raja, mikä menee liian pitkälle?
Jos lapsenne teidän tietämättä sotkisi ja rikkoisi yleisiä paikkoja, saisiko vieras ihminen huomauttaa asiasta? käskeä siivoamaan roskansa? Korottaa ääntään käskiessään lastanne?
Jos sanominen ei tehoa, saisiko vieras ihminen takavarikoida lapsenne omaisuutta siihen saakka että hän on siivonnut jälkensä? Tai ohjata kädestä pitämällä roskien luokse ne siivoamaan?

Saa komentaa,ja pitääkin...Minäkin olen päättänyt puuttua toisten lapsien käytökseen,liian moni pitää suunsa kiinni...kuten eilen puistossa kaks 12v poikaa haukkui 5v tyttöjä huoriksi ja läskiksi(yks tytöistä oli pyöreämpi),oli pakko mennä jututtaan poikia...

Saa ojentaa, mutta se että vieras veisi jotain lapsen /meidän omaisuutta kuulostaa jo hivenen kummalta.
Itsellä oli oikeastaan tilanne kirppiksellä jossa leikkipaikka. Poikani 6v ja tyttö 1½v leikkivät, ja siellä oli myös joku toinen lapsi.. oliskohan ollut joku 4v tms. joka sellasella pomppuhepalla istu ja pomppi tyttöni päälle. Muutaman kerran sanoin normaalisti että ei saa, sitten piti korottaa ääntä.. ja sitten otin hepasta kiinni menin lähelle lasta ja komensin ettei niin saa tehdä.
Silti lapsi oli vähän sen oloinen et jatkais.. äiti tuli paikalle ja komensi lapsensa pois koska ei ollut nätisti. En tuntenut itseäni mitenkään oudoks kun komensin,vaikkakin äiti luultavasti kuuli kaiken.

Saa mutta asiallisesti.
En tykkää sellasesta niinku eräs vanhempi mies oli käyny pojilleni huutaan naama punaisena kirkuen. Pojat eivät edes tajunnu et mistä tai miksi se huusi. Mä tykkäisin että jos lapseni ovat tehneet jotain hölmöä niin asiasta tultais kertoon myös minulle. Tuon tapahtuman oli nähny toinen naapureista joka asiaa minulle valotti mutta ei sekään tajunnu että miksi se mies oli käyny pojilleni huutamassa. Kait sitä ne jotenki ärsytti.
Toinen kerta mikä jäi kaiveleen ni oli vuosi sitten. Oltiin miehen ja lasten kans konenäyttelyissä. Ja poikani oli kiipeämässä puimuriin niin joku nainen riuhtas sen alas niistä portaista ja karjas -tässä on jono ettäs tiiät. Mä jäin ihan suu auki katsoon sitä naista ku en minäkään tajunnu että siinä oli ''jono''. Kun ne ihmiset seisoskeli sikinsokin siinä koneen vieressä. Sanoin pojalle vaan et lähdetään ja tullaan myöhemmin uudestaan. Poika oli 5v.

Ei minua haittaa jos asiallisesti kielletään ja perustellaan myös. itsekkin kiellän toisten lapsia.

Lisättäköön vielä, että jos tapahtuman hetkellä itse ette ole paikalla, ojentaja ei tiedä kenen lapsia sotkijat on ja lapset ei ole ihan mitään taaperoita tai esikoulu ikäisiä?

Lisättäköön vielä, että jos tapahtuman hetkellä itse ette ole paikalla, ojentaja ei tiedä kenen lapsia sotkijat on ja lapset ei ole ihan mitään taaperoita tai esikoulu ikäisiä?

Jos kyseessä olis joku mun koululainen joka on oikeasti sotkenu jotain paikkoja tahallaan niin kyllä, saa toiset ojentaa jos ovat nähneet. Takavarikoiminen nyt on vähän niin ja näin, periaatteessa kyllä sais niin tehdäkin mutta itse en varmaan kehtais jos jotain toista pitäs ojentaa.

Jos lapsenne teidän tietämättä sotkisi ja rikkoisi yleisiä paikkoja, saisiko vieras ihminen huomauttaa asiasta? Tottakai
käskeä siivoamaan roskansa? Tietysti, suorastaan toivottavaa, jos en itse ole paikalla/jostain syystä huomaa
Korottaa ääntään käskiessään lastanne? Jonkin verran, jos on ensin sqanonut nätisti eikä mene perille/on matkan päässä jolloin on pakkokin korottaa ääntä että kakara kuulee.
Jos sanominen ei tehoa, saisiko vieras ihminen takavarikoida lapsenne omaisuutta siihen saakka että hän on siivonnut jälkensä? Ei.
Tai ohjata kädestä pitämällä roskien luokse ne siivoamaan? Fyysisesti kajota ei (tuntematon ihminen) saa.

• Tykkää
Reactions: kampanisu

Ikä minusta ei nyt vaikuta mitään muuta kuin sen että taapero tai esikoululainen tuskin täysin vieraan ihmisen seurassa on ilman hoitajaa ja asian voi hoitaa aikuisten kesken. Aikuinen joka lapsesta on sillä hetkellä vastuussa voi päättää mitkä sopivia toimenpiteitä.

Isopien lasten kohdalla minusta voi komentaa, puuttua pieneköihin asioihin, isommissa asioissa toivoisin että myös vanhempiin ollaan yhteydessä.

Tottakai lasta saa käskeä vieraskin ihminen. Niin minäkin käsken vieraiden mukuloita jos he sopimattomasti käyttäytyvät.

Tuo koskeminen tai takavarikointi onkin hieman eri asia. Jos vaikka lapseni tekisi vahinkoa jollain esineellä, sen saisi takavarikoida. Esim hakkaisi lapiolla rikki jotain tai huitoisi muita, niin ihan turvallisuuden takia se esine on otettava pois. Tappelun kohdalla saa koskea fyysisesti, mutta karkkipaperi on vähän eri tason rike. Mutta sotkun tapauksessa saa selvittää vanhempien tiedot, tms ja minä tarpeen mukaan kiskon lapsen sinne siivoamaan :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kampanisu
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23922066:
saa ja pitääkin komentaa, ja jos ei nätisti sanominen auta, niin vaikka ääntään korottamalla. käsiksi ei tietenkään saa mennä ja eikä tavaroita takavarikoida. mun mielestä jos puhe ei tehota, niin sitten soitto vanhemmille.

Mites sitten sellainen että ottaa tuntemattomalta lapselta puhelimen että voi sillä soittaa lapsen vanhemmalle kertoakseen mitä kullannuppu uhittelee?
muoks. Tää kysymys oli siis kaikille keskustelijoille, lainasin sen vain tähän. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä saa komentaa ja ojentaa. Itsekin komennan omalla pihallani naapurin lapsia siinä missä omianikin.

Samaa mieltä tuosta tavaroiden poisottamisesta olen nalkuttavan talonmiehen kanssa.

Vaaran poistamisen lisäksi voisin ryhtyä takavarikkotoimiin mikäli havaitsen, että takavarikointiuhan alla oleva esineistö ei selvästikään kuulu kohteen senhetkiselle haltijalle.

Jos lapsenne teidän tietämättä sotkisi ja rikkoisi yleisiä paikkoja, saisiko vieras ihminen huomauttaa asiasta? Tottakai
käskeä siivoamaan roskansa? Tietysti, suorastaan toivottavaa, jos en itse ole paikalla/jostain syystä huomaa
Korottaa ääntään käskiessään lastanne? Jonkin verran, jos on ensin sqanonut nätisti eikä mene perille/on matkan päässä jolloin on pakkokin korottaa ääntä että kakara kuulee.
Jos sanominen ei tehoa, saisiko vieras ihminen takavarikoida lapsenne omaisuutta siihen saakka että hän on siivonnut jälkensä? Ei.
Tai ohjata kädestä pitämällä roskien luokse ne siivoamaan? Fyysisesti kajota ei (tuntematon ihminen) saa.

Noin minäkin tämän näkisin.

kyllä saa, ja joskus kun ollaan puistossa toivoisin että joku toinen ärähtäisi lapsilleni jos eivät minua meinaa uskoa riittävän ajoissa. Se voisi tehota paremmin kun joku toinen sanoo. =)

Jos lapseni tekee jotain laitonta, tai sellaista, mikä vahingoittaa muita, niin saa komentaa. Lapseni tavaroita ei saa ottaa, koska se on laitonta myös, varastamista. Jotkut muut keinot käyttöön. Saa seurata vaikka kotiin ja tulla juttelemaan. Saa ärjyä, jos ei lapsi muuten usko. Mutta ei saa koskea. Moni opettaa lapsilleen, ettei vieraan saa antaa koskea, jolloin reaktio olisi varmaan potkiminen ja pureminen. Menisi turhan väkivaltaiseksi.

Viimeksi muokattu:
Mites sitten sellainen että ottaa tuntemattomalta lapselta puhelimen että voi sillä soittaa lapsen vanhemmalle kertoakseen mitä kullannuppu uhittelee?
muoks. Tää kysymys oli siis kaikille keskustelijoille, lainasin sen vain tähän. :)
Ei toisten puhelimia saa käyttää ilman lupaa. Ei aikuisten eikä lasten. Mistä edes tietäisit, mikä numeroista on edes vanhempien?

En tiedä onko mitään muuta mahdollisuutta kuin joko selvittää muilta, kuka kyseinen lapsi on/missä asuu ja mennä paikan päälle. Jos lapsi kieltäytyy täysin yhteistyöstä. Tai seurata lasta kotiin. Kannattaa valokuvata häirikkö, jos on todella tärkeätä selvittää kuka on.

Saa ojentaa,ehdottomasti!!
Tuossa läheisellä leikkipustossa on oikea nuoriso"rakkarijengi".. kaikki 11-15vuotiaita. Aivan hirveää kielenkäyttöä, sotkemista,tavaroiden rikkomista,piilottelevat myrkyllisiä ja kurkkuun tarttuvia aineita/tavaroita pikkulapsille jne. Kyllä mie menisin heiltä takavarikoimaan tavaroita jos näkisin ne puuhat mitä tekee, ja soittaisin poliisit, en vanhempia vaan suoraan poliisit.
Ja niin tämä on rauhallinen asuinalue, en tiedä mistä nuo penikat tulee sinne sotkemaan.

[QUOTE="argh";23922223]Saa ojentaa,ehdottomasti!!
Tuossa läheisellä leikkipustossa on oikea nuoriso"rakkarijengi".. kaikki 11-15vuotiaita. Aivan hirveää kielenkäyttöä, sotkemista,tavaroiden rikkomista,piilottelevat myrkyllisiä ja kurkkuun tarttuvia aineita/tavaroita pikkulapsille jne. Kyllä mie menisin heiltä takavarikoimaan tavaroita jos näkisin ne puuhat mitä tekee, ja soittaisin poliisit, en vanhempia vaan suoraan poliisit.
Ja niin tämä on rauhallinen asuinalue, en tiedä mistä nuo penikat tulee sinne sotkemaan.[/QUOTE]

Jos joukossa on mopopoikia niin pistä rekkarit muistiin. Sitä kautta pääsee kiinni henkilöllisyydestä.

Yhteistyössä