Kuvapino kirjahyllyistä

  • Viestiketjun aloittaja Kirjanen
  • Ensimmäinen viesti
Yksi meidän kirjahyllyistä. Meillä on vain tuollaisia matalia hyllyjä, kaksi tuollaista vanhempaa (40-50-luvuilta) ja lastenhuoneessa yksi vähän uudempi. Mutta lastenhuoneen hylly pitäisi ainakin vaihtaa.



Kirjahyllyn päällä on pari huonekasvia, ja nyt on myös pieni pino kirjastonkirjoja, nostin ne valmiiksi siihen että muistan palauttaa huomenna.

Valitettavasti tuosta puuttuu lasit, pitäisi ehkä teettää. Tuohon alemmille hyllyille siis kuuluisi olla (mattapintaiset varmaankin) ovet.
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
"vieras"
Kirjoja on vähän eri puolilla. Ainoastaan tytöllä ne ovat näkyvillä, muilla kaapeissa piilossa. Itselläni ei edes ole montaa kirjaa, lapsilla enemmän. Eikä noita omia kirjoja tule usein luettua, lapset lukevat paljon enemmän.
 
Haave Maria ejk
Olen Mummeliisan ja Björnin kanssa samoilla linjoilla. :D
Meillä on paljon kirjoja, ei aavistustakaan lukumäärästä, sillä niitä on kahdessa rivissä isoissa hyllyissä, molempien työpaikoilla ja varastossa. Tuossa lähinnä on ne, joita tarvitaan usein. Kirjastosta saa viihteellisemmän materiaalin, niitä ei osteta hyllyntäytteeksi.
Ja, haluaisin näkymättömiin maastoutuvan hyllykön jonne kirjaston saa piilotettua pois näkyvistä ja suojaan pölyltä. Tai kirjastohuoneen jonka oven saa tarvittaessa kiinni ja jonku sellaisen systeemin kuin kirjastossa, että haluttu kirja löytyy nopeasti koodilla.
 
"vieras"
Tämä ollu ennenkin täällä mut laitetaan vielä. Eli olohuoneessa tämä kirjahylly. Muut kirjat on sit ihan normaali (vaate) kaapissa. Lapsilla on joka huoneessa muutama hyllyllinen omia kirjoja.
Eli mun mielestä ei noiden kirjojen ole pakko olla esillä/näkyvillä vaikka niitä omistaakin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23917591]Tämä ollu ennenkin täällä mut laitetaan vielä. Eli olohuoneessa tämä kirjahylly. Muut kirjat on sit ihan normaali (vaate) kaapissa. Lapsilla on joka huoneessa muutama hyllyllinen omia kirjoja.
Eli mun mielestä ei noiden kirjojen ole pakko olla esillä/näkyvillä vaikka niitä omistaakin.[/QUOTE]

Ja se linkki unohtu
Aijaa.com - 8148562.jpg
 
miuhau
Haa, hauskoja ennakko-oletuksia ihmisillä "krääsähyllyistä" - ja toisaalta paljon kirjoja omistavista.

Itse olen gradua tekevä kirjallisuuden opiskelija, joka myös arvostelee kirjoja (= eli esim. saa lehdistökappaleita). Luen aina ja kaikkialla, kuten olen aina lukenut. Omistan kirjoja hyvin vähän, korkeintaan joitain kymmeniä. Harvassa ovat kirjat, jotka tahdon omakseni, yleensä niihin liittyy jotain erityistä. Pyrin aina antamaan esim. arvostelemani kirjat ihmisille, joiden tiedän kirjojen omistamisesta nauttivan. Minusta hyllyssä seisova kirja on surullinen esine, kirja kaipaa tulla luetuksi. Tuen myös erittäinerittäin mielelläni maamme loistavaa kirjastolaitosta, ja hyvin harvoin opinnoissanikaan on käynyt niin, etten olisi tarvitsemaani kirjaa sieltä löytänyt, saati muuten vain haluamaani.

Väitän, että monille kirja on ihan vain statusesine. Tämä ketju osittain kyllä pönkittää näkemystä. (Omistan kirjoja - ne ovat esillä - ajattelevat siis että luen kirjoja - minua pidetään lukeneena tj.) Tällaisia henkilöitä ja perheitä olen tavannut, enkä kyllä ymmärrä, en sitten yhtään. Monestihan myös ns. epäuskottavat opukset ovat jossain hieman sivummalla, klassikot sitten paraatipaikalla.
 
Haa, hauskoja ennakko-oletuksia ihmisillä "krääsähyllyistä" - ja toisaalta paljon kirjoja omistavista.

Itse olen gradua tekevä kirjallisuuden opiskelija, joka myös arvostelee kirjoja (= eli esim. saa lehdistökappaleita). Luen aina ja kaikkialla, kuten olen aina lukenut. Omistan kirjoja hyvin vähän, korkeintaan joitain kymmeniä. Harvassa ovat kirjat, jotka tahdon omakseni, yleensä niihin liittyy jotain erityistä. Pyrin aina antamaan esim. arvostelemani kirjat ihmisille, joiden tiedän kirjojen omistamisesta nauttivan. Minusta hyllyssä seisova kirja on surullinen esine, kirja kaipaa tulla luetuksi. Tuen myös erittäinerittäin mielelläni maamme loistavaa kirjastolaitosta, ja hyvin harvoin opinnoissanikaan on käynyt niin, etten olisi tarvitsemaani kirjaa sieltä löytänyt, saati muuten vain haluamaani.

Väitän, että monille kirja on ihan vain statusesine. Tämä ketju osittain kyllä pönkittää näkemystä. (Omistan kirjoja - ne ovat esillä - ajattelevat siis että luen kirjoja - minua pidetään lukeneena tj.) Tällaisia henkilöitä ja perheitä olen tavannut, enkä kyllä ymmärrä, en sitten yhtään. Monestihan myös ns. epäuskottavat opukset ovat jossain hieman sivummalla, klassikot sitten paraatipaikalla.
Tjaa, voihan se noinkin olla. Muhun taas iskee hirmuinen suojelunhalu, kun näen jossakin myytävänä olevan kirjan. Se on surullinen näky, kirja täytyy ehdottomasti pelastaa. Mäkin olen luopunut isosta osasta kirjoja, lahjoittanut niitä hyviin koteihin. Mutta on yksilöitä, jotka vaan täytyy omistaa. Jokaiseen liittyy joku tarina. (Ja joo, kirjallisuutta olen opiskellut minäkin. En tosin pääaineena, mutta syventäviin saakka kuitenkin.)
 
miuhau
Tjaa, voihan se noinkin olla. Muhun taas iskee hirmuinen suojelunhalu, kun näen jossakin myytävänä olevan kirjan. Se on surullinen näky, kirja täytyy ehdottomasti pelastaa. Mäkin olen luopunut isosta osasta kirjoja, lahjoittanut niitä hyviin koteihin. Mutta on yksilöitä, jotka vaan täytyy omistaa. Jokaiseen liittyy joku tarina. (Ja joo, kirjallisuutta olen opiskellut minäkin. En tosin pääaineena, mutta syventäviin saakka kuitenkin.)
Juuh, siksi itsekin mieluummin annan pois kuin myyn pois.

Tottakai tekstissäni oli kärjistystä - harvalla varmasti on kirjoja "vain" tuosta mainitsemastani syystä.

Enemmän vain ärsytti, tai oikeammin ehkä huvitti, se selvästi joidenkin kirjoittajien vetämä yhteys kirjojen omistamattomuuden, krääsähyllyisyyden ja lapselle lukemattomuuden välillä, joka epäilemättä ulottui myös oletukseen itse henkilön lukuharrastuksesta, tai siis sen puuttumisesta.

Varmasti toisinaan korrelaatio moisten välillä onkin, mutta usein kyllä ei. Kun mietin ystäviäni ja tuttaviani, tuntuu siltä että useammin kirjoja omistavat ja pitävät esillä juuri ne, jotka lukevat satunnaisemmin. Esim. lapsuudenkodissani kaikki lukivat paljon, mutta hyllyn kirjat olivat vain satunnaisia tieto-opuksia jne. Monet paljon lukevista ystävistäni omistavat aika vähän kirjoja, ja osalla tiedän olevan taustalla saman ajatuksen kirjojen omistamisen "kynnyksestä".
 
  • Tykkää
Reactions: säpäle
En tiedä miksi omistettu kirja jäisi lukematta. Jos ostan kirjan, yleensä sen lukee minun lisäkseni useampi ihminen. Osan kirjoista säästän itselleni, osan pistän kiertoon. Paljon on sellaista kirjallisuutta, joka toimii hakuteoksena, tai jota luetaan useamman kerran uudelleen. Sellaisia "pakko omistaa" kirjoja on joitain, ja aion ihan periaatteellisesti ostaa myös kaikki ne kirjat, joita tuttuni julkaisevat :D Muuten jos kirja ei ole sellainen, jonka aion lukea uudelleen tai joka luettaisiin meillä/lainattaisiin kaverille, niin laitan sen eteenpäin.
 
[QUOTE="vieras";23915157]en ole ikinä tajunnut ihmisiä joilla ei ole kirjoja. voisko joku tähänkin ketjuun vastanneista valottaa että miksi?[/QUOTE]

Minä taas en ymmärrä miksi ne kaikki kirjat pitäisi saada itselle omaan hyllyyn, kun ne saa kirjastosta luettavaksi vaikka useaankin kertaan jos haluaa. Sama juttu esim elokuvienkin kanssa. Tykkään kyllä katsoa elokuvan tai lukea kirjan kerran, mutta en jaksa niitä moneen kertaan lukea/ katsoa (muutamia poikkeuksia tietysti on).

Vievät vain turhaa tilaa ja rahaa eikä kovin ekologistakaan tuollainen kerääminen ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23917935:
Minä taas en ymmärrä miksi ne kaikki kirjat pitäisi saada itselle omaan hyllyyn, kun ne saa kirjastosta luettavaksi vaikka useaankin kertaan jos haluaa. Sama juttu esim elokuvienkin kanssa. Tykkään kyllä katsoa elokuvan tai lukea kirjan kerran, mutta en jaksa niitä moneen kertaan lukea/ katsoa (muutamia poikkeuksia tietysti on).

Vievät vain turhaa tilaa ja rahaa eikä kovin ekologistakaan tuollainen kerääminen ole.
Tuo pointti ei ole koskaan kyllä tullut mieleen:ashamed:=) Ja mitäs se oikeastaan haittaa, jos vievät "turhaa tilaa";)
 
Tuo pointti ei ole koskaan kyllä tullut mieleen:ashamed:=) Ja mitäs se oikeastaan haittaa, jos vievät "turhaa tilaa";)
Harvassa tavallisessa asiassa minäkään mietin ekologisuutta, mutta tässä kohtaa se on mielestäni niin ilmeinen. Tuo kirjojen ostaminen on minusta vain jotenkin älytöntä, koska se on oikeasti turhaa, vaikka olisi miten innokas lukija. Tietysti lahjoina ymmärrän ja jos on jotain itselle tärkeitä kirjoja, jotka tosiaan ovat kovassa käytössä.

Ja meidän talossa kyllä haittaa, jos vievät turhaa tilaa. Meillä on kaikkea muutakin roinaa niin paljon, että ei kyllä mitään kirjahyllyä enää kiitos. :)

Kai sekin riippuu vähän siitä, mihin on tottunut. Meillä ei lapsuudenkodissakaan ollut pitkiä rivejä kirjoja, ainoastaan joku tietosanakirjasarja. Muuten ravattiin kirjastossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23917988:
Harvassa tavallisessa asiassa minäkään mietin ekologisuutta, mutta tässä kohtaa se on mielestäni niin ilmeinen. Tuo kirjojen ostaminen on minusta vain jotenkin älytöntä, koska se on oikeasti turhaa, vaikka olisi miten innokas lukija. Tietysti lahjoina ymmärrän ja jos on jotain itselle tärkeitä kirjoja, jotka tosiaan ovat kovassa käytössä.

Ja meidän talossa kyllä haittaa, jos vievät turhaa tilaa. Meillä on kaikkea muutakin roinaa niin paljon, että ei kyllä mitään kirjahyllyä enää kiitos. :)

Kai sekin riippuu vähän siitä, mihin on tottunut. Meillä ei lapsuudenkodissakaan ollut pitkiä rivejä kirjoja, ainoastaan joku tietosanakirjasarja. Muuten ravattiin kirjastossa.
Heh, viisastelin tuon turhan tilan kanssa, anteeksi. Minulle kirja on jotain tärkeää, jotain jonka omistamisesta saan mielihyvää, siitä että voin ottaa sen milloin vain ja palata siihen. Kertakäyttöisiä kirjoja en enää osta, en luekaan sellaista, mitä en haluaisi omistaa. Voin kyllä joistakin kirjoista luopua luettuani, jos tiedän siitä olevan iloa jollekin toiselle, mutta periaatteessa kirja on minun hyllyssäni, jos sen olen hankkinut. Mitä mieltä olet sähköisistä kirjoista? Minä en ole oikein niille lämmennyt, en ole kyllä lukulaitetta kuin kaupassa vähän käplännyt. Minulle se kirja esineenä on niin merkityksellinen, etten ainakaan vielä ole mieltynyt bittikirjaan. Äänikirja kyllä kelpaa.
 
Heh, viisastelin tuon turhan tilan kanssa, anteeksi. Minulle kirja on jotain tärkeää, jotain jonka omistamisesta saan mielihyvää, siitä että voin ottaa sen milloin vain ja palata siihen. Kertakäyttöisiä kirjoja en enää osta, en luekaan sellaista, mitä en haluaisi omistaa. Voin kyllä joistakin kirjoista luopua luettuani, jos tiedän siitä olevan iloa jollekin toiselle, mutta periaatteessa kirja on minun hyllyssäni, jos sen olen hankkinut. Mitä mieltä olet sähköisistä kirjoista? Minä en ole oikein niille lämmennyt, en ole kyllä lukulaitetta kuin kaupassa vähän käplännyt. Minulle se kirja esineenä on niin merkityksellinen, etten ainakaan vielä ole mieltynyt bittikirjaan. Äänikirja kyllä kelpaa.
En minäkään mitään sähköisiä kirjoja haluaisi. En ole kyllä niihin perehtynytkään. Vähän sama juttu sanomalehden kanssa, että mieluummin luen sen paperiversion. Kuitenkaan en ole tilannut mitään sanomalehtä, juuri tuon ekologisuuden ja turhan tilan viemisen takia. Käyn naapurissa lukemassa lehden :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23918028:
En minäkään mitään sähköisiä kirjoja haluaisi. En ole kyllä niihin perehtynytkään. Vähän sama juttu sanomalehden kanssa, että mieluummin luen sen paperiversion. Kuitenkaan en ole tilannut mitään sanomalehtä, juuri tuon ekologisuuden ja turhan tilan viemisen takia. Käyn naapurissa lukemassa lehden :D.
!:D Poimit ekologisuusrusinat pullasta.:D
 
Säpäleelle vielä kysymys, mites kirjojen kierrätys, vanhojen kirjojen ostaminen? Kerran valmistettu, vaikka kuinka kauan sittenkin tehty kirja, onko sen ostaminen vähemmän epäekologista? En osta koskaan näitä hittikirjoja, sanon niitä säärikirjoiksi, useimmiten vanhoja kirjoja tai sitten ulkomailta kirjoja, joita täältä ei saa mistään, keittokirjoja useimmiten. Tai matkakirjoja.
 

Yhteistyössä