stipendit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
argh...taas kiehuu..minusta on vain niin väärin, kun aina vuodesta toiseen samat oppilaat saavat stipendejä..olisi hyvinkin kasvatuksellista ja kannustavaa, jos joskus joku toinenkin voisi saada.. Mielestäni on jopa törkeää, että jos stipendejä jaetaan paljon luokalle, silloinkin yksi oppilas voi pokata kaikki itselleen..olkoonkin eri kriteerit stipendeillä,mutta silti..eikös jokainen lapsi olisi jossakin asiassa stipendinsä ansainnut..

Mitä mieltä olette asiasta?

No onhan se typerää, jos yksi lapsi saa monta. Etenkin jos kyseessä peruskoululainen. Lukiossa olisikin jo eri juttu.
Meidän koulussa pyritään antamaan erilaisia stipendejä, jotta useampi saa mahdollisuuden.

Olen ihan samaa mieltä. Se on tosiaan hankalaa, jos esim. kriteerinä on yksiselitteisesti korkein keskiarvo. Meillä (lukio) ei olla siinä niin tarkkoja, vaan valitaan joku sieltä korkeimmista keskiarvoista. Silloin voidaan välttää se, että tulisi joka vuosi samalle. Mutta sitten niitä stipendejä tulee eri tahoilta ja heillä on sitten ne omat kriteerinsä, joiden mukaan se stipendi pitää jakaa. Esim. korkein pistemäärä ruotsin kielen yo-kokeessa jne. Joskus ne vaan sitten osuu samoille tyypeille.

Ja sitten on niitä, jotka ei ihan ole luokkansa parhaita eli ei siitä saa stipendiä ja on kuitenkin niin hyviä, ettei saa stipendiä tulosten parantamisesta ja ainekohtaista stipendiä ei saa koska muut opet luulee että joku kuitenkin antaa. Tytäreni kävi peruskoulun näin.Päättötodistuksen ka 9,33 eikä koskaan saanut stipendiä Sama näyttää olevan pojalla. Sama poika sai taas luokan stipendit ja oma poikani ei vaikka minusta oli hieno todistus, yli 8,5 keskiarvo. Mutta näin se menee ja stipendien saajat on varmasti ne ansainneet.

Sain amiksessa ekana ja tokana vuotena stipendit. Missään ei mainittu mistä hyvästä. 1. vuotena stipendin lahjoittaja oli joku säätiö, toisena/viimeisenä vuotena vaan sanottiin stiendin olevan monelta lahjoittajalta. Noh, tässä rahatilanteessa olin silti kiitollinen siitä 100e vaikka olisi ollut kiva tietää mistä hyvästä se tuli...

Meillä tyttö sai Pelastakaa lapset ry:n 10e, sen saa joka vuosi eri oppilas. Parhaat sai muut stipendit, ei ihan aina samat. Mutta mielestäni ovat ansainneet! Luokkaretkikassasta jäi niin paljon että jokainen sai 50e!!

En mä kyllä tiedä, miksi niille rimaa hipoville kosseille pitäisi antaa vielä joku palkinto "hyvästä" koulumenestyksestä tms. Kaikki on joo hyviä jossakin, mutta jos joku on nähnyt vaivaa koulutyönsä eteen, niin miksi hän ei olisi stipendiään ansainnut? Miksi se pitäisi antaa jollekin toiselle lapselle ettei vain tule paha mieli? Jos joku on kerran koulussa parempi, niin kyllä siitä pitää antaa iloita.

[QUOTE="jep";23912052]Ja sitten on niitä, jotka ei ihan ole luokkansa parhaita eli ei siitä saa stipendiä ja on kuitenkin niin hyviä, ettei saa stipendiä tulosten parantamisesta ja ainekohtaista stipendiä ei saa koska muut opet luulee että joku kuitenkin antaa. Tytäreni kävi peruskoulun näin.Päättötodistuksen ka 9,33 eikä koskaan saanut stipendiä Sama näyttää olevan pojalla. Sama poika sai taas luokan stipendit ja oma poikani ei vaikka minusta oli hieno todistus, yli 8,5 keskiarvo. Mutta näin se menee ja stipendien saajat on varmasti ne ansainneet.[/QUOTE]

Suurin osa ei saa koskaan stipendiä, vaikka vanhemmat ovatkin haltioituneita lastensa keskinkertaisesta koulumenestyksestä. Mutta sinä voit äitinä palkita lapsiasi ihan niin paljon kuin itse haluat :)

Täällä stipendeille on aina ollut myöntämisperusteet. osa stipendeistä on ollut koulun eli kaupungin myöntämiä, osa yhteisöjen ja yritysten. Jokaisella stipendillä on ollut erilaiset perusteet: jonkin stipendin on saanut luokan parhaalla keskiarvolla, jonkun toisen taas sillä, että oppilas on vuoden aikana nostanut eniten arvosanojaan. Jonkun stipendin peruste on ollut taas menestys jossain urheilulajissa, toisen taas jossain taideaineessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23912090:
Suurin osa ei saa koskaan stipendiä, vaikka vanhemmat ovatkin haltioituneita lastensa keskinkertaisesta koulumenestyksestä. Mutta sinä voit äitinä palkita lapsiasi ihan niin paljon kuin itse haluat :)

Palkitsen kun on sen aika. Kuten sanoin, stipendit saaneet ovat ne ansainneet. Mutta on äiti haltioitunut tai ei, niin aina on väliinputoajia. Ei se mitään. :)
En ole ollut katkera enkä aio olla. Mutta voisihan sen stipendin tosiaan peruskoulussa antaa vähän eri oppilaille välillä. Enkä tarkoita että minun lapselleni.

Mua suorastaan nolotti yo-juhlassa pokata parhaan todistuksen stipendi, saksan, ranskan, ruotsin, hissan palkinnot ja vielä joku mikälie yhteistyöpalkinto... Pitkän matikan, venäjän ja bilsan palkinnot sentään jäi muille. Olisi niitä tosiaan voinut joku muukin saada, tai olisivat antaneet ne käteen kerralla. En tykkää olla huomion keskispisteenä ja joka hemmetin palkinto jaettiin erikseen.

[QUOTE="pompula";23912107]Mua suorastaan nolotti yo-juhlassa pokata parhaan todistuksen stipendi, saksan, ranskan, ruotsin, hissan palkinnot ja vielä joku mikälie yhteistyöpalkinto... Pitkän matikan, venäjän ja bilsan palkinnot sentään jäi muille. Olisi niitä tosiaan voinut joku muukin saada, tai olisivat antaneet ne käteen kerralla. En tykkää olla huomion keskispisteenä ja joka hemmetin palkinto jaettiin erikseen.[/QUOTE]

Ongelmansa kullakin.

[QUOTE="pompula";23912107]Mua suorastaan nolotti yo-juhlassa pokata parhaan todistuksen stipendi, saksan, ranskan, ruotsin, hissan palkinnot ja vielä joku mikälie yhteistyöpalkinto... Pitkän matikan, venäjän ja bilsan palkinnot sentään jäi muille. Olisi niitä tosiaan voinut joku muukin saada, tai olisivat antaneet ne käteen kerralla. En tykkää olla huomion keskispisteenä ja joka hemmetin palkinto jaettiin erikseen.[/QUOTE]

Parempi tottua, ei sitä tiedä jos vielä joudut joskus kameroiden eteen kiitospuhetta pitämään :)

Minunkin lapsellani oli luokan paras keskiarvo, ja oli nostanut edellisestä vuodesta kolme arvosanaa. Eipä tullut stipendiä, mutta ilmankin pärjää. Minullekin stipendien myöntämisperusteet näyttää kummasti siltä että se luokan sosiaalisin mutta hyväkäytöksisin saa sen. En tiedä pitääkö paikkansa mutta ainakaan meillä ei saanut eniten arvosanoja nostanut eikä paras.

Meidän lasten alakoulussa stipendit jaetaan ensisijaisesti tsemppari-meningillä. Ei siis parhaalle oppilaalle, vaan oppilaalle, joka on kovasti tehnyt työtä oppimisen hyväksi ja ylittänyt itsensä. Minusta ihan mahtava palkita tällaiset oppilaat!!! Sitten on erikseen kielten ja urheilun yms. stipendit, jotka jaetaan sitten niiden ansioiden perusteella.

Tosin, nuo luokittain jaettava stipendit ovat kuitenkin kulloisenkin opettajan varassa. Vuosi sitten tyttäreni sai stipendin ja hänellä oli varmasti luokan paras todistus, mutta oli se ollut ihan samanlainen aiemminkin (ja tänäkin vuonna oli). Oli kyllä myös mukavaa, kun hänet palkittiin. Tänään ihana tokaluokkalaiseni sai hymypatsaan ja se jaetaan luokkalaisten äänestyksen perusteella. Ihana palkitseminen tuokin :) Saan olla äitinä tosi ylpeä hienoista tytöistäni!!!

[QUOTE="woody";23912218]Minunkin lapsellani oli luokan paras keskiarvo, ja oli nostanut edellisestä vuodesta kolme arvosanaa. Eipä tullut stipendiä, mutta ilmankin pärjää. Minullekin stipendien myöntämisperusteet näyttää kummasti siltä että se luokan sosiaalisin mutta hyväkäytöksisin saa sen. En tiedä pitääkö paikkansa mutta ainakaan meillä ei saanut eniten arvosanoja nostanut eikä paras.[/QUOTE]

Miksi sekään on väärin? Kasvata lapsestasi sosiaalisempi niin ehkä ensi vuonna onni potkii.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23912247:
Miksi sekään on väärin? Kasvata lapsestasi sosiaalisempi niin ehkä ensi vuonna onni potkii.

Ei se väärin olekaan, olen vain todennut sen niin menevän. Lapseni on hiljainen ja ujo enkä häntä pysty enkä halua muuksi muuttaa. Hän on usein myös kiusattu hiljainen puurtaja, sekin on varmaan kasvatusvirheeni tulosta ;-)

[QUOTE="vieras";23912131]Parempi tottua, ei sitä tiedä jos vielä joudut joskus kameroiden eteen kiitospuhetta pitämään :)[/QUOTE]

Saavat kuvata tyhjää kyllä siinä kohden!

Mä olin yläasteella sellaisella luokalla, jolla suurin osa oppilaista oli huonosti koulussa pärjääviä häiriköitä, ja muutama siirtyikin erityisluokalle, jäi luokalleen ja moni päätti peruskoulun ihan rimaa hipoen, vitosen keskiarvolla. Äiti oli usein harmissaan kun mä en saanut koskaan stipendiä, vaikka mulla oli luokan paras keskiarvo (yli 9), useita kymppejä ja esim. kaikki kielet kymppejä, ne stipendit meni niille kiusaaville härikköpojille mm. puukäsitöiden perusteella ja jollekin joka oli parantanut koulumenestystää ym. Musta on kiva että stipendejä jaetaan just vaikka noista käsitöistä, tulosten parantamisesta ym. koska tuollainenkin osaaminen ja yrittäminen on musta palkitsemisen arvoista, eikä vain esimerkiksi se kielellinen ja matemaattinen lahjakkuus. Itseasiassa mä sain ysin keväällä kuvaamataidosta stipendin, ja äiti oli tosi iloinen :D

Kyllä mua silti harmitti että koko vuoden luokkaa ja opettajia pahiten häiriköineet ja useita oppilaita tosi rankasti kiusanneet sai lukuvuoden päätteeksi vielä rahaa :D Noita stipendejä oli erilaisia ja rinnakkaisluokilta palkittiin esim. musikaalisuudesta ja kielistä tai parhaasta keskiarvosta.

Stipendit varmaan menettäisivät merkityksensä jos jokainen saisi sellaisen, ja usein joka luokalla on sellaisia, jotka on vähän kaikessa hyviä, ja toisaalta niissä "huonommissa" oppilaissa usein joku on todella hyvä esimerkiksi liikunnassa tai taideaineissa. Sellaisia oppilaita on monta, jotka on keskinkertaisia kaikessa, koita sitten siinä valita että millä perusteella joku heistä saa stipendin vai annetaanko saman tien kaikille? Kuten joku kirjoitti ylempänä, onneksi vanhemmat saa palkita lapsiaan just niin paljon kuin tahtoo! :)

En mä kyllä tiedä, miksi niille rimaa hipoville kosseille pitäisi antaa vielä joku palkinto "hyvästä" koulumenestyksestä tms. Kaikki on joo hyviä jossakin, mutta jos joku on nähnyt vaivaa koulutyönsä eteen, niin miksi hän ei olisi stipendiään ansainnut? Miksi se pitäisi antaa jollekin toiselle lapselle ettei vain tule paha mieli? Jos joku on kerran koulussa parempi, niin kyllä siitä pitää antaa iloita.
Kuuleppas sinä saatanan sivistymätön mulkero...

Meidän koulussa stipendit jaetaan vähä-älyisille opettajien lellikeille, eikä hyvän keskiarvon omaajille, kuten minulle (keskiarvo 9,86). Tämä on äärimmäisen vihastuttavaa ja väärin, koska stipendit tulisi jakaa koulumenestyksen perusteella, eikä vittumaisen käytöksen ja opettajan nuolemisen ja jumaloimisen perusteella. Lisäksi nykykoulussa opettajat tuntuvat rakastavan erityisoppilaita tai niitä, joilla on ns "oppimisvaikeuksia". Lahjakkaat jäävät yleensä heidän varjoon, ja se on saanut minut häiriköimään tunneilla, jotta saisin edes jonkinlaista huomiota, ja että saisin mm. vaikeampia tehtäviä, koska yleensä teen tehtäväni melko nopeasti. Älykkäille omaa opetusta, keskiverroille omaa opetusta, ja alimenestyjät takaisin päiväkotiin!

Olen puhunut, kiitos.

Terveisin:
7lk poika

Meidän koulussa stipendit jaetaan vähä-älyisille opettajien lellikeille, eikä hyvän keskiarvon omaajille, kuten minulle (keskiarvo 9,86). Tämä on äärimmäisen vihastuttavaa ja väärin, koska stipendit tulisi jakaa koulumenestyksen perusteella, eikä vittumaisen käytöksen ja opettajan nuolemisen ja jumaloimisen perusteella. Lisäksi nykykoulussa opettajat tuntuvat rakastavan erityisoppilaita tai niitä, joilla on ns "oppimisvaikeuksia". Lahjakkaat jäävät yleensä heidän varjoon, ja se on saanut minut häiriköimään tunneilla, jotta saisin edes jonkinlaista huomiota, ja että saisin mm. vaikeampia tehtäviä, koska yleensä teen tehtäväni melko nopeasti. Älykkäille omaa opetusta, keskiverroille omaa opetusta, ja alimenestyjät takaisin päiväkotiin!

Olen puhunut, kiitos.

Terveisin:
7lk poika

[QUOTE="vierailija, post: 31640087

Olen puhunut, kiitos.

Terveisin:
7lk poika[/QUOTE]