Mä en oikeesti ole tajunnut aiemmin, että näin voi Suomessa tapahtua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Olen pienen vauvani kanssa asunnoton. Kaupungilta ei ilmeisesti asuntoa saa kun ei mitään ole kuulunut, hakemukset olen pistänyt kaikkiin mahdollisiin asunnonvälitysfirmoihin (esim.vvo,sato).

Yksityiseltä ei ole mitään mahdollisuutta näköjään meidän saada asuntoa, olen kohta kaksi kuukautta kulkenut monessa asuntonäytössä viikossa ja aina sama homma: näytössä vähintään 20henkilöä ja asuntoa on vuokraamassa kiinteistönvälitysfirma joka haluaa tietää hakijasta ammatin, tulot ja puh.nron. Itse olen opiskelija eli ei ole ammattia, ja äitiyspäiväraha on minimi eli mun tulot on todella surkeat. Sosiaalitoimistoonkin olen soittanut, sieltä ei osata auttaa kun en ole päihdeäiti tai muuten ongelmainen ihminen.

Majaillaan vauvan kanssa siellä sun täällä, tuttavien nurkissa. Alkaa olla todella epätoivoinen olo, raskasta esittää urheaa ja yrittää vaikka alkaa jo toivo hiipua. Ei kai tämä voi kauaa jatkua näinkään, vauvakin vasta 3viikkoa... :(

Kyllä sä kaupungilta saat asunnon, kun todella osoitat olevasi asunnoton.
Yksityisellä luonnollisesti vuokrataan ensisijaisesti sellaiselle, jolla on vakituiset tulot. Vasta, jos tällaista vuokralaista ei ole saatavilla, vuokrataan työttömille yms. Joten sun varmaan kannattaa keskittää voimasi julkisen puolen asunnonhakuun.

Miksi teit vauvan tuohon tilanteeseen ja noilla tuloilla? Tsemppiä joka tapauksessa. Toivottavasti asiat järjestyy. Kokeile muuten saada asunto opiskelija-asunto säätiön kautta.

[QUOTE="nih";23891239]Miksi teit vauvan tuohon tilanteeseen ja noilla tuloilla? Tsemppiä joka tapauksessa. Toivottavasti asiat järjestyy. Kokeile muuten saada asunto opiskelija-asunto säätiön kautta.[/QUOTE]

Vauva ei ollut suunniteltu juttu, mutta halusin hänet pitää. Tulojen kanssa pärjään kyllä kun tiedän, että tämä on vain väliaikaista ja kunhan opinnot on suoritettu ei ole enää näin tiukkaa. Asunnottomuutta en osannut ennakoida, luulin sinisilmäisesti, että kyllä asunto aina järjestyy..
Asuin vauvan syntymään saakka kimppakämpässä ja kuvittelin saavani asunnon suht helpostikin. Kaupungille on ollut hakemus tammikuusta saakka vetämässä, mutta sinne on kuulemma tuhansia muitakin perheellisiä samassa tilanteessa olevia hakijoita.

On kyllä tullut selväksi, että jos pystyt yhtään omista asioistasi huolehtimaan joudut sit kans huolehtimaan eikä apua heru.. Soitan huomenna nuorisosäätiölle, olen laittanut hakemuksen tietty sinnekin mutta ajattelin soitella perään jos auttaisi.. :)

Missä kaupungissa sä asut? Mä sain Helsingin kaupungilta asunnon viikossa kun vetosin siihen että on vauva tulossa eikä mun edellinen asunto (16m2) ollut millään tavalla sopiva vauvalle. Kannattaa perustella ikävää asuntotilannetta ja sitä miten oikesti on iso hätätarve, mutta olla kuitenkin asiallinen.

Kannattaa ahkerasti seurata myös yksityisten ilmoituksia eri nettisivuilla esim Vuokra-asunnot Turku - Vuokralle tarjotaan - koko Suomesta asuntoja tuolla on monesti hyviä mutta saattaa mennä 5 minuutissa kuten mun edellinen asunto mulle ja mun jälkeen uudelle vuokralaiselle joten kannattaa olla nopea!

Tsemppiä asunnonhakuun ja onnea pienestä vauvasta :)

olen hämmästynyt; luulin, että lisääntyminen takaa kaupungin vuokra-asunnon :D
näin se ainakin ennen oli. lapsia tehtiin aina vaan lisää, kun haluttiin uuteen asuntoon...

olen hämmästynyt; luulin, että lisääntyminen takaa kaupungin vuokra-asunnon :D
näin se ainakin ennen oli. lapsia tehtiin aina vaan lisää, kun haluttiin uuteen asuntoon...

Ymmärränkö väärin että tuossa on jotain vähän ilkikurista. Sehän on aika hienoa että lapsiperheet saavat asunnon! Kiitoksia omankin kaupunkini tilanteesta: kun toinen lapsi oli vasta vatsassa, saimme sen kokoisen kämpän että voitiin saattaa vielä kolmas ihana ihminen tähän maailmaan. Siitä kyllä on aikaa, ja nykytilanteesta minäkään en tiedä.

Outuoa ettei edes satolta saa asuntoa, jos vaan luottotiedot kunnossa. tee sinne uusi hakemus ja nosta vuokra rajaa niin varmasti saat asunnon. Itse olen aina saanut asunnon satolta viikossa.

Jos luottotietosi ovat kunnossa jne niin ehdottomasti kaupungin tulee hommata sinulle asunto. Itse menisin vauvan kanssa nopeasti sinne mistä näistä asioista päätetään (tai soittaisin) todella "vahvana" ja päättäväisenä. Eivät he voi asunnotta jättää vauvan kanssa!!

'Kaupungilta ei ilmeisesti saa asuntoa'....oletko kysynyt? Soittanut ja kertonut tilanteen? Pelkän hakemuksen jättäminen ei välttämäti riitä.

Tähän aikaan vuodesta on varmaan vapaita opiskelija-asuntojakin vaikka kuinka. Oletko hakenut sellaisia?

Jos luottotietosi ovat kunnossa jne niin ehdottomasti kaupungin tulee hommata sinulle asunto. Itse menisin vauvan kanssa nopeasti sinne mistä näistä asioista päätetään (tai soittaisin) todella "vahvana" ja päättäväisenä. Eivät he voi asunnotta jättää vauvan kanssa!!

Musta noi kaupungin asunnot on ainoita joita saa vaikka luottotiedot ei olisikaan kunnossa. Muitten firmojen asuntoja on turha edes hakea jos tiedot menneet.

[QUOTE="aapee";23891229] hakemukset olen pistänyt kaikkiin mahdollisiin asunnonvälitysfirmoihin (esim.vvo,sato).[/QUOTE]

Näihin kannattaa soitella perään ja mennä paikan päälle. Soita suoraan toimitusjohtajalle, tai isoimmalle päällikölle mitä firmoista löydät.

Kokemuksesta tiedän, että nämä isot vuokrafirmat ja vakuutusyhtiöt ovat hyvin joustavia asuntojen jakamisessa. Periaatteessa on hienot jonotussysteemit ja pisteytykset, mutta asuntoja voidaan jakaa myös jonon ohi. Yleensä niitä jaetaan tietysti kavereille ja sukulaisille, mutta myös muut erityistapaukset voidaan ottaa huomioon.

Aktiivisuutta. Soitat, käyt, kyselet perään. Ja jos olet opiskelija, niin paikalliseen opiskelija-asuntosäätiöön yhteyttä, tai miten paikkakunnallanne on opiskelija-asuntoasiat järjestettykään.

Jos soittaisit sinne sossuun vaikka ajan ja itksit pöydän ääressä niin eiköhän ne jotain järjestä. Tai neuvolassa kerrot että olet huolissasi lapsestasi, kun ei ole paikka missä olla. Ja sinne kaupungin asuntotoimistoon kannattaa mennä käymässä.

Aivan varmasti saisit asunnon jos vaan soittaisit kaupungille, vvo:lle, satolle jne ja kävisit paikan päällä. Ei ne minkään hakemuksen perusteella voi tajuta että sä _just nyt_ tarvitset sitä asuntoa. Omaa aktiivisuutta peliin, ei mitään "ei ilmeisesti kaupungiltakaan saa asuntoa" roskaa vaan ihan toimintaa.

Me asuimme appiukon luona ja sukset meni täysin ristiin hänen kanssaan, samana päivänä kävimme kaikki mahdolliset asunnonvälitystoimistot läpi ja kolmesta olisimme saaneet asunnon (aika oli vielä syksy että opiskelijatkin olivat tulossa), mutta kun on akuutti tilanne päällä niin kyllä ne siellä toimistossakin sen vaistoaa ja auttaa parhaimpansa mukaan.

Ja kuten joku jo sanoikin niin jos olet opiskelija niin aivan varmasti saat opiskelija-asunnon vähintään.

Tsemppiä!

Otat makuupussin mukaan ja majottaudut kaupungin asuntotoimistoon tai omaan sossuun. Sinulle on järjestettävä asunto, sanoo laki. Vaadit että asunto järjestyy, et pyydä. Äläkä sano että asut jonkun luona, sano että olette taivasalla.

Kiitos viesteistä! Tilanne on nyt sellainen, että pakko alkaa vaatimaan oikeasti että asunto ON järjestettävä. Kaupungille olen soittanut, eivät ota puhelimitse vuokrahakemuksista kyselyjä vastaan. Menen käymään siellä toimistolla heti kun pääsen, vauvan kanssa ei voi samalla tavalla ryntäillä kun ennen vauvaa. :) VVO:lle olen soittanut, sadolle en. Pitää sinnekin soitella, sadolla on kyllä aika kalliita asunnot eikä mulla ole varaa yli 800euron vuokraa maksaa.

Ai niin, sosiaalitoimesta sanoivat, että voisivat EHKÄ auttaa tarjoamalla paikan ensikotiin, mutta tod.näk en saisi paikkaa sieltä kun ainut ongelma on asunnottomuus. Niin ja luottotiedot on kunnossa. Nuori ikä, ei ammattia ja lapsi, ilmeisesti mahdoton tällaisen hunsvontin saada asuntoa.. :O

[QUOTE="aapee";23891229]. Kaupungilta ei ilmeisesti asuntoa saa kun ei mitään ole kuulunut[/QUOTE]

Höh, pitäiskö ottaa luuri käteen ja vaikka soittaa ja tiedustella asiaa??

Miten neuvolassa reagoitu asunnottomuuten? Ota siellä asia myös puheeksi. Onko sinulla mitään huonekaluja? Vauvan sänkyä?Muuta mitä kotiin tarvitsee? Ihme kyllä ettei sosiaalitoimi ole enempää tehnyt, tarvitseehan lapsi katon päänsä päälle. Onko sulla sukulaisia, äitiä, isää? Ketään kuka voisi auttaa? Kenen luona olette? Kavereiden? Kovasti tseppiä! :) Kyllä asiat järjestyy vaikka tilanne nyt tuntuukin toivottomalta!

PS. Meillä olisi sänkyä yms. muuta ylimääräistä tavaraa jos sinulla oikeasti ei mitään ole. Voin halutessasi laittaa s.postin osoitteen! :)

No miten olis kaupungin vaihto jos omasta ei löydy? Oletko pk-seudulta? TÄällä seinäjoella on on kaupungilla heti vapaita yksiöitä ja kaksioita pilvin pimein ja vuokrat on kohtuullisia. Muuta toisaalle, paikkaan, missä asuntoja on paremmin tarjolla jos nykyisessä kaupungissa ei ole! jos opiskelet niin luulisin että voisit siirtää opiskelupaikan johonkin vastaavaan oppilaitokseen toiseen kaupunkiin, itse ainakin tein silleen silloin kun opiskelin ja se onnistui hyvin.

Yhteistyössä