Millainen auto teillä on ja mitä olette koulutukseltanne?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
lhlkjj
Olemme amiksia kumpikin. Minä lastenhoitaja päiväkodissa ja mies kaivurin kuljettaja. Olemme ehkä keskituloisia hieman alempana, joten autolainaa on se 20 000 yhteensä molemmista. Miehellä volvo s60 joku 2008 vuoden ja mulla vw golf ja vm 1999.

fiiamariia
Mies on koulutukseltaan kokki, mutta töissä maalikaupassa. Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja töissä vanhainkodilla. Meillä on c-sarjan mersu vuosimallilaan 2006. Saatiin perintöä 12 000e, joka meni kokonaan autoon ja sit lisäks on vielä noin kymppitonni autolainaa jäljellä.

sfdfds
Miten tää tulos ei yllätä mua? Täällä tosin pieni otos, mutta olen huomannut saman muualla jo kauan sitten. Duunarit ostaa ns. statusautoja isolla lainarahalla. Huonosti koulutetut eivät tajua sitä, että ns. tavismerkkien hinta on kallistunut ja luotettavimmat autot ovat yleensä ihan niitä perusautoja. Kuvitellaan, että saa jotain mainetta ja kunniaa tietynlaisella autolla.

Mun mielestä silloin pitää olla hyvä taloudellinen tilanne, jos on varaa laittaa autoon "tosta noin vaan" edes 10.000e ilman velkoja. Nykyään kun kaikki on kallista ja eletään aika leveästi, ei sitä normituloilla edes äkkiä säästä ylimääräistä riihikuivaa auton verran.

ddfsdf
Mun mielestä jokainen saa ajaa sellaisella autolla kuin tykkää. On ihan jokaisen oma asia, ottaako autolainaa vai ei ole. Kyllähän monet rikkaat panostaa autoonsa ja ajelee uusilla sporttimersuilla jne. Olen itse sairaanhoitaja ja kuljen pyörällä työmatkat. Itseasiassa pari viikkoa sitten puhuttiin kahvitunnilla siitä, kun lääkärit suosivat uusia Toyota Avensista, Skoda Octaviaa ja Audi a4:sta. En tiedä mistä se johtuu, mutta yleinen ilmiö :)

Mies on insinööri ja hänellä on työsuhde autona Ford Mondeo.

dsaasd
Jokaisen oma asia. MUN MIELESTÄ auto on maailman turhin sijoitus. Ymmärrän kyllä, jos pitää ajaa päivittäin pitkiä työmatkoja jne. Mä pääsen pyörällä töihin ja talvella kuljen välillä junalla. Mies käy 30km päässä töissä ja hänellä on auto. Olemme insinöörejä kumpikin. Toisella alempi korkeakoulututkinto (amk) ja toisella ylempi (di). Ei ole autolainaa ja emme ikinä ottaisikaan. Kumpaakaan ei voisi vähempää kiinnostaa autot. Autona meillä on liki 20-vuotta vanha pikku nissani :). Nyt siinä alkaa olla jo vanhustenvaivoja, mutta tähän asti toiminut hyvin. Vaihdamme auto varmaan tämän vuoden puolella ja ajattelimme käyttää uuteen autoomme noin 10t euroa.
Olemme suurituloisia.
Minä muuten tuhlaan rahojani sisustamiseen ja mies harrastaa purjelentokoneita, joten rahanreikänsä kullakin. Varaa olisi silti vaikka tuliterään autoon. En siis halua kritisoida niitä, joille auto on tärkeä.

"vieras"
hahah provoja lukuun ottamatta, voidaan kuitenkin todeta, että duunarit niillä bemareilla ja mersuilla sittenkin ajelee. älkää siis muodostako mielipidettä auton perusteella :D

pidentääkö se auto statusta jos ei sitä saanut koulutuksen kautta?

fdgfgd
Olen sairaanhoitaja, mutta kotiäitinä. Mies on lukion käynyt ja puhelinoperaattorilla töissä. Hänellä on noin 3000e kuukausitulot ja mulla ei mitään. Tai no lapsilisät :). Saimme perintöä vuosi sitten liki 300 000e. Olisi varaa ostaa kyllä tuliterä auto, mutta mä en halua. Jotenkin autot on mun mielestä turhia. Mua ei vois vähempää kiinnostaa minkälainen auto jollakin on. Mies välillä haaveilee uudesta pirssistä, mutta eipä hänkäään mikään erityisen autoihminen. Meillä on VW golf ja vuosimalli on muistaakseni -99.

niinpä niin
Miten tää tulos ei yllätä mua? Täällä tosin pieni otos, mutta olen huomannut saman muualla jo kauan sitten. Duunarit ostaa ns. statusautoja isolla lainarahalla. Huonosti koulutetut eivät tajua sitä, että ns. tavismerkkien hinta on kallistunut ja luotettavimmat autot ovat yleensä ihan niitä perusautoja. Kuvitellaan, että saa jotain mainetta ja kunniaa tietynlaisella autolla.

Mun mielestä silloin pitää olla hyvä taloudellinen tilanne, jos on varaa laittaa autoon "tosta noin vaan" edes 10.000e ilman velkoja. Nykyään kun kaikki on kallista ja eletään aika leveästi, ei sitä normituloilla edes äkkiä säästä ylimääräistä riihikuivaa auton verran.
Me ollaan ihan tavan duunareita ja ajetaan ihan perusautoilla, Fordilla (vm 2008) ja Opelilla (vm 2003), lainaakin noista on jonkun verran.

LLM
Mulla ei ole autoa, ei edes korttia. Olen laitoshuoltaja. Pk-seudulla pärjää ilman autoa.
Miehellä ei ole koulutusta. On töissä postissa. Kouluttautuu sitten kun osaa paremmin suomea. Miehellä on honda civic.

"vieras"
No eipä tällaisilla agllupeilla saada yhtään mitään relevanttia vastaukseksi. Auton hankinnalla ei ole mitään tekemistä koulutuksen kanssa, ei myöskään edes työtehtävien. Meitä on kolmekymmentä saman koulutuksen omaavaa ja yhtä paljon työnpuolesta autoa ajavaa työpaikallani, ja ihan yhtä monta erilaista autoa löytyy aamulla työpaikan parkkipaikalta. Kyllä se on ihan oma henkilökohtainen mieltymys mikä sitä autonhankintaa määrittää. Enemmänkin tuntuu vaikuttavan perheen harrastukset. Kolmihenkinen perhe pärjää Puntollakin, mutta jos perheessä harrastetaan laskettelua tai golfia (oli lapsia sitten yksi tai viisi) tarvitaan farmari.

"vieras"
minä erikoislääkäri, mies psykoterapeutti. Tulot yht. N. 180 000/v. Renu farmari n. 4v vanha ja kymmenisen vuotta vanha Mondeo. Ei lainaa eikä tarvetta paremiin autoihin (imurointia ja sisäpesua.tosin tarvittaisiin ;).;) ;) ) ...

"vieras"
Olen sairaanhoitaja, mies opiskelee amk:ssa. Meillä on vuoden -99 Nissan primera. Ei olla autohörhöjä, vaan hankintakriteerit autolle on, että toimii ja kaikki mahtuu kyytiin. Autolainaa emme aio koskaan ottaa, vaan auto maksetaan heti ja uutta autoa ei koskaan osteta.

sdffds
Opiskelen AMK:ssa ja mies opiskelee yliopistossa. Ei ole vakituisia työpaikkoja. Koulun ohella teemme sijaisuuksia. Yksi lapsi. Molemmilla on dieselit, mulla yaris vm 2010 ja miehellä Octavia vm 2011. Ei ole autolainaa. Perinnöillä maksettu.

"nippanappa"
Meillä on molemmilla alempi korkeakoulututkinto. Miehellä vuositulot lähemmäs 100t euroa ja mulla noin 30t euroa. Ei ole autolainaa. Autona meillä on farmari ford focus vm 98.

Yhteistyössä