Onko teillä hyvä kasvomuisti? Siis siten vaikka ette näkisi ihmistä, niin pystyisitte kuvailemaan hänet piirtäjälle?

• Viestiketjun aloittaja "milla"
  • Ensimmäinen viesti
"milla"
Mulla on huono kasvomuisti. En pysytyisi kuvailemaan miestänikään minnekään piirtäjälle vaikka on tullut tuota möllykkää tullut muutama vuosi joka päivä kateltua. Toki tunnistan mieheni, ja muutkin tutut, mutta jos nytkin koitan pistää silmiä kiinni ja ajatella miltä he näyttävät, muistan vain hiusten ja silmien värin, muu on sumeaa.

Olisin varmaan tosi huono todistaja jossain jenkkisarjassa kun en pysyisi edes kuvailemaan epäiltyä :)

Juu ei onnistu minullakaan tuo kuvaileminen, ei vaikka saisin katsoa niitä kasvoja samalla kun kuvailen. Ei ole siis pelkästään muistista kysymys vaan siitä kuvailemisesta. Tai jos pitää vaikka verrata kahden ihmisen kasvoja, en osaa sanoa mitä eroa tai mitä yhteistä niillä on. Jonkin sortin vajavaisuus kai tämäkin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23875924:
Juu ei onnistu minullakaan tuo kuvaileminen, ei vaikka saisin katsoa niitä kasvoja samalla kun kuvailen. Ei ole siis pelkästään muistista kysymys vaan siitä kuvailemisesta. Tai jos pitää vaikka verrata kahden ihmisen kasvoja, en osaa sanoa mitä eroa tai mitä yhteistä niillä on. Jonkin sortin vajavaisuus kai tämäkin.
joo, oon kerran kuvaillutkin poliisille yhden miehen.

"vieras"
No ei ole kovin hyvä kasvomuisti. Mutta, jos kohtaamani ihminen on esimerkiksi mielestäni viehättävä jää se tietysti paremmin mieleen ja toki muutkin joista jää joku pieni tunnejälki oli se sitten negatiivinen tai positiivinen.

Mulla on hyvä kasvomuisti. En kylläkään osais kuvailla kenellekään kenenkään kasvoja mutta piirtäisin itse. Silmien ja hiusten väriin harvoin kiinnitän erityisesti huomiota ellei ne ole tosi poikkeukselliset. Kerran en huomannut edes ihonväriä kun näin ihan mun kaverin näköisen tyypin jolla oli sekä samat kasvonpiirteet että habitus, mutta oli ehkä jostakin intian suunnalta kotoisin. Ihan en ehtinyt huutaa sitä kaveria...

[QUOTE="tööt";23875993]On hyvä kasvomuisti, mutta ei siihen automaattisesti liity kyky kuvailla näkemiään kasvoja.[/QUOTE]

Niin. Mielestäni mulla on hyvä kasvomuisti mutta en todellakaan osaisi kuvailla piirtäjälle vaikka näkisin koko ajan tyypin jota pitäisi kuvailla.

"vieras"
en osaisi kuvailla.
mulla on huono kasvomuisti ja vielä huonompi nimimuisti.

Koitan yleensä tuntemattomasta miettiä kenen tutun tai julkkiksen näköinen on, niin sitten jää vähän paremmin mieleen.

toot
Musta tämä liittyy siihen paljonko tapaa ihmisiä päivittäin, ainakin osaksi. Jos naamoja vilistää esim. työpaikalla jatkuvalla syötöllä edestä, tai sitten on työ jossa tapaa joka päivä uusia ihmisiä, ei takuulla painu kaikki nassut mieleen ;)

"vieras"
Musta tämä liittyy siihen paljonko tapaa ihmisiä päivittäin, ainakin osaksi. Jos naamoja vilistää esim. työpaikalla jatkuvalla syötöllä edestä, tai sitten on työ jossa tapaa joka päivä uusia ihmisiä, ei takuulla painu kaikki nassut mieleen ;)
paitsi telkkarissa jossa baarimikko muistaa baarin jokaisen asikkaan ulkonäköä, tilausta ja kellonaikaa myöden :)

....
Mulla on huono kasvo- ja nimimuisti. Jos olen kerran nähnyt jonkun ihmisen, niin en välttämättä tunnista häntä seuraavalla kerralla tai osaa kuvailla jälkeenpäin, miltä hän näytti. Joskus saatan sekoittaakin ihmisen johonkin toiseen, jos olen nähnyt hänet vain kerran ja sitten näen jonkun ihmisen, jolla on samanlainen tyyli, hiukset tai olemus kuin sillä toisella oli.

Oon ihan varma, että työpaikalla kutsuin aluksi erästä Pirjoa Tarjaksi, koska mielestäni tämä Pirjo näytti siltä Tarjalta, jolle minut oli aikaisemmin esitelty ja siis luulin häntä häneksi. Sit kun on nähnyt ihmisen muutaman kerran, niin sitten vasta muistan kasvot paremmin, eikä tule mitään sekaannuksia. Kadehdin ihmisiä, jotka jo ensinäkemisen jälkeen muistavat, miltä toinen näytti. Mä en muista, ellei toisessa ollut jotain erityistä piirrettä. Naiset jäävät paremmin mieleen kuin miehet, koska kiinnitän huomiota hiuksiin, meikkiin tai vaatteisiin. Mut annas olla, jos pitäisi tunnistaa joku siilitukkainen tavallisen näköinen mies kuuden samanlaisen joukosta. Vaikea tehtävä!

"tatti"
[QUOTE="vieras";23876375]kui niitä oman äijän kasvoja täytyis kuvailla piirtäjälle? Ota kuva, pääset helpommalla.[/QUOTE]

Hölmö, tuskin se omaa miestään nyt olisi poliisille menossa kuvailemaan. Varmaan puhui ileisellä tasolla.

Muistan nimet ja numerot - en kasvoja. Tiedän ihmisten syntymäpäivät, puhelinnumerot, rekisterit ym ulkoa. Muistan edelleen vanhoja lankapuhelin numeroita, vanhoja pankkitunnuksia... Jos ihmisen paidassa olisi numerosarja, muistaisin sen varmasti.

"hah"
Todella huono, olen kasvosokea. Mä en tunnista ihmisiä kasvoista ollenkaan, en edes omaa äitiäni, jos näen hänet muualla kuin kotonaan, meillä tai jonkun sukulaisen luona. Mun lasten kavereita en tunnista kasvoista lainkaan. Lasten kaverit aina moikkailee mua ja pyytää viemään terveisiä meidän tytöille enkä kehtaa kysyä, että keneltä mä terveiset kerron. Mun mielestä esim. kaikki parrakkaat miehet on ihan saman näköisiä, samoin kaikki pikkulapset, joilla on tukka leikattu samalla tavalla. Tunnistan ihmiset hiuksista ja vaatteista, joskus myös äänestä.

Yhteistyössä