Oisko liikaa vaadittu juhlien järjestäjät? (ruokavalioista kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meitä nyt on vaan nykyään tosi paljon jo. Varmasti kuuluu ihan jokaisen juhlan järjestäjän ympäristöön yksi tai monta karppia. Eikä se hiilihydraattivapaa ruoka tekis pahaa teille pullan mussuttajillekkaan kannattaa josku kokeilla voitte yllättyä. :)
Ehkä mä säälistä voisin pistää pari fetajuustoa kippoon ja keittää siihen vaikka kananmunan kaveriksi.

Saa karppikin ruokaa :heart:

(joo, olen itsekin ollut hiilarittomalla ruokavaliolla aikoinaan, mutten vaatinut erikoiskohtelua sen takia)

• Tykkää
Reactions: Tara74
No meitä nyt on vaan nykyään tosi paljon jo. Varmasti kuuluu ihan jokaisen juhlan järjestäjän ympäristöön yksi tai monta karppia. Eikä se hiilihydraattivapaa ruoka tekis pahaa teille pullan mussuttajillekkaan kannattaa josku kokeilla voitte yllättyä. :)

Olen kokeillut ja osakarppaan vieläkin, en siltikään odottanut missään käydessäni et mulle olis ollu erikseen syötävät, vaan yökyläänkin menin kaupan kautta.

Joo mä teen karppisafkat yms. jos kutsun vaikka grillaileen tai illanistujaisiin tsm. Mut jos kyse on isommista juhlista, en ala erikseen tekemään.

[QUOTE="Siis";23868504]Vhh on täysin oma valinta. Juustoleipää on toki aina juhlissa tarjolla ainakin täälä päin.h[/QUOTE]

Täysin maidoton + gluteiiniton samalla henkilöllä on aika haastava yhdistelmä varsinkin jos sitä ei tiedä etukäteen. Joku pikkuleipä ehkä löytyy. Jotain juusto-vihannesherkkua ehkä järjestyy, jos siitä ilmoittaa etukäteen.

No, jos vain sinä olisit tulossa meille kylään, ottaisin kyllä ruokavaliosi huomioon. Mutta isoja juhlia järjestäessä on kyllä yleensä sen verran erityisruokavalioita huomioitavana, että huomioin vain ne, jotka eivät oikeasti VOI syödä jotain. Ne, jotka vain eivät HALUA syödä, voivat olla ilman, jos ei kelpaa. Tai jos vieraiden joukossa ei olisi ketään muuta erityisruokavalioista, niin sitten voisin varmaan sullekin sen munakkaan vääntää...

• Tykkää
Reactions: Maira
Eikö aika monissa juhlissa ole myös salaatteja tarjolla. Ymmärrän että haluaa pitää tiukasti kiinni valioistaan, mutta siinä tapauksessa on hyvä todellakin pitää omat eväät mukana. Eipä kahviloihinkaan ole paljoa asiaa jos yrittää vältellä turhia hiilareita....

Silloin jos kutsun päivälliselle tms. tietyn porukan niin silloin teen kaikille sopivaa ruokaa (tarvittaessa useaa laatua). Jos kyseessä juhlien kahvitus niin otan huomioon allergiat, uskonnollisen vakaumuksen ja kasvisruokavalion mutta dieettiruokia en erikseen ala laittaa jo senkin takia että meidän juhlissa on aina 50< porukkaa. Toki ei ole kielletty esim. syömästä juustokakusta vain täytettä ja jättää pohja lautaselle tms.

Mä voisin laittaa jotain vähähiilihydraattista pöytään ihan kysymättäkin. Siksi, koska oma karppaukseni kaatui just sosiaalisiin tilanteisiin. Jotain leipäjuustopaloja lakkahillolla ei varmaan oo vaikea laittaa? Tai rahkaa tai jotain. Ei mun mielestä tarvi välttämättä, mut jos tietää et joku karppaa niin ois ihan huomaavaista. Ei pakollista.

Monille tulee oikeasti oireita runsashiilihydraattisesta ruokavaliosta. Silloin toki osaa välttää niitä ruokia, mutta niinkuin äsken kirjoitin, ois ihan huomaavaista huomioida ees yhdellä ruokalajilla myös vähähiilarisen ruokavalion noudattajia. Niitä on kuitenkin aika paljon nykyään.

Allergisiakin on vaikka kuinka paljon, mutta kyllä sen allergisen täytyy itse kertoa juhlien järjestäjälle, mille on allerginen. Kuten myös muiden, joilla on jokin erityisruokavalio.

Mut eikös karpeilla ole aika tiukkojakin rajoituksia? Jotkut ainakin välttelevät tiettyjä (vai kaikkia?) hedelmiä, muita maitotuotteita kuin suoraan tilalta tullutta tankkimaitoa, joitain vihanneksia (porkkanassa on enemmän hiilareita kuin laki sallii?)

Asiaan perehtymättömän on hiukkasen hankala keksiä tarjottavaa. Sit harmittaa, jos on yrittänyt väsätä jotain, mutta karppaaja ei voikaan syödä tarjolla olevaa salaattia, koska siinä on viinirypäleitä.

On liikaa vaadittu. Tiedossa olevat allergiat huomioin, kaikki on aina vähälaktoosista/ laktoositonta ja vegevaihtoehto on aina tarjolla myös, mutten ala kaikkia mahdollisia ruokavalioita huomioimaan. Saa ottaa omat eväät tai olla syömättä, jollei talon tarjottavat kelpaa.

Monille tulee oikeasti oireita runsashiilihydraattisesta ruokavaliosta. Silloin toki osaa välttää niitä ruokia, mutta niinkuin äsken kirjoitin, ois ihan huomaavaista huomioida ees yhdellä ruokalajilla myös vähähiilarisen ruokavalion noudattajia. Niitä on kuitenkin aika paljon nykyään.

Anna jokin vinkki millaista vähähiilarista juhlaruokaa soisit olevan tarjolla????

eli jos joku on Nutrilet kuurilla niin sille pitää ostaa nutrilettiä? Tai joku syö pelkkää kaalikeittoa niin sille pitää keittää kaalikeitto?

Joo allergiat ja kasvisyönnin voin huomidoida, mutta en muuta :)

Vaikka karppi olenkin, niin en odota että olisi minulle sopivia tarjottavia. Tiedän ettei monikaan edes tiedä mikä olisi minulle sopivaa syötävää. Tätini yritti kerran =) Tarjolla oli soijavanukasta ja likööriä.

Voisin laittaa jotain vähähiilarista tarjolle, mutta en alkaisi tarkkaan laskeman ravintoarvoja. Mä itse syön paljon vhh-ruokavalioon kuuluvia ruokia vaikken varsinaisesti karppaa, joten voisin laittaa tarjolle esimerkiksi salaattia, juustoja, sukrinilla makeutettua rahkajuustokakkua ym. mutta toisaalta jos en tietäisi että vieraissa on karppaaja, voisi kaikki vähähiilariset tarjottavat myös puuttua... (sukulaiset syö lähinnä niitä pullia ja kakkua ja rahkajutut ja salaatit saattaa jäädä koskematta) Koittaisin huomioda myös esim. vegaaniruokavalion jos tietäisin siitä etukäteen.

No mäpä olen nyt sitten vastarannankiiski ja väitän että ei oo liikaa vaadittu. Aika monet on vähähiilarisella nykyään, eikä se nyt NIIN kohtuuttoman hankalaa oo jotain heille sopivaa nakata pöytään. Suolaisista - esim. grillattavista - suurin osa käy suoraan, ja kahvipöytään jos jotain tahtoo niin esim. suklaamousse, leipäjuusto ja ihan tumma suklaa/pähkinät käy. Heleppoo ku heinänteko. Kermavaahtoa kunnon kermasta ja marjoja kaveriksi, kelpaa varmaan muillekin kuin karppaajille...

Mitä ihmettä varten tarvitsisi? Karppauksen ideahan on juuri siinä, että tuollaisista kahvipöytäherkuista luovutaan. Joten miksi pitäisi emännän alkaa etsimään jotain makeutusaineita ja mantelijauhoja ja alkaa niistä vääntämään jotai kakuntapaista? Karppauksen idea on syödä pari-kolme tukevaa kunnon ateriaa päivässä ja jättää turha mässyttäminen. Jos sitä mässyä haluaa vaikka kahvipöydässä, niin sen kerran voi kyllä syödä sitten ihan normaaleja tarjoiluja ilman sen suurempaa numeroa.