Apua, paino vaan nousee...:( rv28...paljonko hedelmiä saa syödä raskaana???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja brisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

brisa

Vieras
voi masennus sentään, mulle on tullut jo 11kg painoa lisää (bmi ennen raskautta 22), vaikka koitan koko ajan tsempata ja syödä terveellisesti ja säännöllisesti ja vältellä herkkuja. Neuvolalääkäri paheksui painonnousua ja oli sitä mieltä että koko raskauden aikana ei saisi missään nimessä tulla yli 12kg lisää painoa, ja mulla olisi se jo nyt melkein kasassa, VOI EI. :((( Oon ihan epätoivoinen.

Laihdutin tosin aika nopeasti 3kg juuri ennen kun raskauduin, ja se tuli takaisin jo ekojen raskausviikkojen aikana (eli jouluherkuista ;), eli ehkä voisin jotenkin ajatella että painoa on "varsinaisesti" tullut vasta 8kg...?

Sokerirasituksessa ja neuvolan pissatesteissä on arvot ollut ok, mutta epäilen että voiko tämä nopea painon nousu johtua näistä valtavista hedelmämääristä mitä vetelen päivittäin? Makeanhimo on aivan tolkuton, ja yritän sitä paikata siis hedelmillä. Esim eilen 1 litra kirsikoita, 1/2 litraa mansikoita, 2 banaania, 1 omena ja 1 appelsiini meni päivän mittaan!! IHan hirveesti varmaan hedelmäsokeria noissa! Lisäksi vielä aamujogurttiin muutama rkl mysliä jossa kuivattuja hedelmiä... Nuo kirsikat vetäisin illalla vielä juuri ennen nukkumaanmenoa, en vaan pystynyt lopettamaan ennen kuin ne oli kaikki syöty (vaikka osa piti olla tänään vieraille tarjolla).

Mitä mieltä olette, pitäiskö mun vaihtaa osa hedelmistä esim kokis zeroon...? OIsko se yhtään parempi vaihtoehto? Karkit ja pullat ja suklaat olen sentään pystynyt jättämään suurelta osin pois, syön niitä vain 1-3 kertaa viikossa. Tuoremehuja en juo ollenkaan nyt raskaana (kun mieluummin otan nekin kalorit oikeina hedelminä). Pahin makeanhimo on iltapäivisin töissä (ja meinaan samalla nukahtaa työpöydän ääreen), tuntuu että en selviä iltapäivän työtunneista jos en naposta koko ajan hedelmiä pitääkseni itseni hereillä.

Muutoin syön ihan normaalit lämpimät ateriat lounaalla ja illalliseksi, samaa kuin ennen raskauttakin, tosin annokset ovat iltaisin selvästi pienemmät kuin ennen raskautta.

no mulla nousi 20kg,painoindeksi oli 19 ennen raskautta.neuvolassa ei koskaan paheksuttu painon nousua.ainoastaa ihtiä se haittas,ja liikuin paljon,söin mielestäni terveellisesti,se vaan nousi!

Älä missään nimessä vaihda hedelmiä mihinkään limsaan!!! Keinotekosia makeutusaineita kannattaa muutenki välttää.

Tuo taipumus nukahtaa päivällä viittais siihe, että saat hiilareita enempi ku kestät. Vähennä niitä ja lisää rasvaa, vähän kerrallaan ni löydät sopivan suhteen.

Viimeksi muokattu:
MInä en mitään makeutusaineella makeutettua menisi juomaan, niitten vaikutuksesta sikiöön kun ei ole mitään tutkimuksia tehty.

Saisitko pyydettyä neuvolan kautta ajan ravintoterapeutille? Tumma suklaa muuten auttaa makeanhimoon ainakin minulla, pala tai kaksi riittää pitkäksi aikaa. Ei nosta verensokeria, on terveellistä ja suklaata syöville naisille syntyy iloisia lapsia.

Minulla painoa tuli noin 18kg odotuaikana, olin normipainoinen alkutilanteessa ja sain kaksoset. Hieman sain paheksuntaa, kun painoa ei tullut yhtään enempää...

Harrastatko liikuntaa?

Mitään limsaa kannata alkaa kittaamaan.
Muts anoit ettet vain kyennyt lopettamana kirsikoiden napsimista,,jospa se syy onkin ihan siinä siis.Et syö enää edes makeannälkään, vaan siit on kehkeytynyt joku pakko.
Rajoita itseäs nainen, ota niskasta kiinni.
Hedelmäton terveellisiä, mut rajansa kaikella.

Siinä zerossa on aspartaamia ja se aiheuttaa syöpää. Ihan viimesimmät tulokset näin. Saa nähdä, koska aspartaami vedetään markkinoilta. Toivottavasti pian.

minä ainakin juon aina ja vaan ainoastaan zero limskoja + light juomia ja hyvin olen vielä hengissä. mieheni myös. Ja myös vanhempani... Eikä ole kellään syöpää. Annoskoot kuntoon ja säännöllistä syömistä niin kyllä kilot pysyy poissa. Itsellä myös rv 28 ja 3kg tullut.

Makeutusaineita ei raskausaikana. Itse join esikoisen raskausaikana ja vaikutti tai ei mutta pienipainoisen keskosen sain. Oma verenpaine kiiri huippuunsa loppuaikana ja turvotusta tuli = samalla painoa.

Tumma suklaa on parempi vaihtoehto kuin liian runsain mitoin hedelmiä. Siinä on myös rautaa :)

Korvaa osa hedelmistä kasviksilla vaikka. Kun makeaan tottuu niin sitä enemmän makeahammasta kolottaa.

juu kyllä mä harrastan liikuntaa, joka päivä vähintäänkin 45min kävely ja muutaman kerran viikossa käyn jumpassa, ja hyötyliikuntaakin tulee päivittäin.

siis tietääkö kukaan mikä se suositus on hedelmien suhteen, kuinka paljon päivässä max?? Kiitos tuosta vinkistä että tumma suklaa olisi parempi kuin hedelmät, ehkäpä vaihdan siis osan siihen. :)

ihan hyvä tuo kehotus että ota itteäs niskasta kiinni, mutta en tosiaan kirjottelisi tänne jos en olisi sitä jo yrittänyt tässä useamman kuukauden ajan tehdä!

olen siitä iloinen että valkoisesta sokerista tehdyt herkut on jäänyt paljon vähemmälle kuin ennen raskautta, mutta mietiskelen tässä lähinnä nopean painonnousun ja hedelmien yhteyttä? Olen aina syönyt paljon hedelmiä, ja painoni on pysytellyt normaalilukemissa koko ikäni (bmi 21-23), en tiedä pitäisikö raskaana ollessa siis ruokavaliota muuttaa radikaalimmin (alussa neuvolassa sanottiin että voi syödä samalla tapaa kuin ennen raskautta, mutta selkeästikään en voi). Tämä on eka raskauteni joten ei mitään kokemusta miten tässä pitäisi toimia. Huolestuttaa ja surettaa. :(

Odotan neljättä ja kaikista kolmesta edellisestä on tullut n.25 kg. Tämä neljäs raskaus on nyt viikoilla 34 tasan ja nyt jo tullut 20kg. Eli olen valmistautunut n.30 kiloon... Lähtöpaino n.49 ja pituus 165. Pois on kilot aina lähteneet, joten en jaksa stressata.
Tässä raskaudessa olen liikkunut todella paljon, ja tuntuu että mitä enemmän liikun, sen enemmän kiloja tulee.
Älä välitä neuvolan "valituksista". Tulee mitä on tullakseen =) Toki karkkia ja sokeria ei kannata kaksin käsin ahmia, mutta normaalisti voi hyvin mielestäni herkutella. Hyviä vointeja=)

Tuskinpa hedelmiin nyt on mitään rajoitusta - vaikka niissä hedelmäsokeria onkin, niin onpa myös kuitua ja vitamiineja yms. Ehdottomasti ennemmin niitä, kuin jotain keinomakeutusjuttuja!

Mä oon kans normipainoinen/hoikka, ja molemmissa raskauksissa on painoa tullut enemmän kuin neuvola ois suonut. Kaikki kilot on kuitenkin lähteneet muutamassa viikossa ihan imettämällä ja normisti syömällä/liikkumalla, eli älä turhaan huoli. Ne kilot ehtii kyllä karistaa sitten synnytyksen jälkeenkin.

Sulla ei oo mitään hätää, kunhan niuhottavat siellä neuvolassa. Ruokavaliosi kuulostaa terveelliseltä eikä nyt hedelmien syöntiä ole syytä rajoittaa, vaikka niissä onkin hedelmäsokeria. Paino nousee sen minkä nousee, mutta tuskin tuolla ruokavaliolla saat "ylimääräistä" kerrytettyä. Mullakin tuli 20 kg, vaikka vältin kaikkea herkkuja ja bmi oli ennen raskautta 19. Sairaalaan jäi 12 kg, loput lähti pikkuhiljaa itsekseen.

Ihan ensiksi lakkaat murehtimasta. Ja sitten syöt niitä hedelmiä, jos mielesi tekee. Ei niistä kannata itselleen kiellettyä hedelmää tehdä.

Minulla lähtö-BMI oli 21, ja paino nousi raskausviikolle 20 mennessä 10 kg pelkillä hedelmillä ja kasviksill. Lihaa en syö muutenkaan, kala jäi pois pahoinvoinnin vuoksi. Neuvolassa sanottiin joka kerta punnituksen yhteydessä, että jätä suklaat ja karkit vähemmälle. Minä vastasin, että ainoat herkkuni ovat kirsikkatomaatit, nektariinit, porkkanat ja viinirypäleet.

Painoa tuli koko raskaudessa melkein 20 kiloa. Nyt lapsi on 2 kk, ja minulla on jäljellä viisi raskauskiloa. Luulenpa, että olisin saanut unohtaa haaveeni täysimetyksestä, jos olisin noudattanut neuvolan painonnoususuosituksia. Luonto on viisas, luota siihen.

[QUOTE="Pojan äiti";23843861]Ihan ensiksi lakkaat murehtimasta. Ja sitten syöt niitä hedelmiä, jos mielesi tekee. Ei niistä kannata itselleen kiellettyä hedelmää tehdä.

Minulla lähtö-BMI oli 21, ja paino nousi raskausviikolle 20 mennessä 10 kg pelkillä hedelmillä ja kasviksill. Lihaa en syö muutenkaan, kala jäi pois pahoinvoinnin vuoksi. Neuvolassa sanottiin joka kerta punnituksen yhteydessä, että jätä suklaat ja karkit vähemmälle. Minä vastasin, että ainoat herkkuni ovat kirsikkatomaatit, nektariinit, porkkanat ja viinirypäleet.

Painoa tuli koko raskaudessa melkein 20 kiloa. Nyt lapsi on 2 kk, ja minulla on jäljellä viisi raskauskiloa. Luulenpa, että olisin saanut unohtaa haaveeni täysimetyksestä, jos olisin noudattanut neuvolan painonnoususuosituksia. Luonto on viisas, luota siihen.[/QUOTE]

Tää oli viisaasti kirjoitettu. Kyllä äiti tarvitsee imetusvarastojakin ja jos et muuten syö pullaa, karkkia tms. niin enpä usko noista hedelmistä olevan haittaa. Saat ainakin hyvin täyteen sen "puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä"-kehoituksen. :D

Viimeksi muokattu:
hei kaikille, nyt vasta pääsin lukemaan tänne uudelleen. Kiitos tosi paljon teille jotka kerroitte omasta vastaavasta tilanteesta! Tulipa hyvä mieli että on "kohtalotovereita" joiden elämää ei ole muutama kilo sinne tai tänne hetkauttanut. :) Pitää varmaan jättää ne neuvolalääkärin kommentit ihan omaan arvoonsa (ei hänkään keksinyt että mitä voisin tehdä ettei paino enää nousisi, mutta kova oli paasaus siitä että ei saa yli 12kg tulla).

[QUOTE="vieras";23850040]Terveellekin kolme hedelmää päivässä on ehdoton maksimi.[/QUOTE]
Mikset korvaa hedelmiä kasviksilla? Esim. kirsikkatomaatti on kiva popsittava.

[QUOTE="vieras";23850040]Terveellekin kolme hedelmää päivässä on ehdoton maksimi.[/QUOTE]

Ja minkä perusteella?

Ne jotka sanovat, että makeasta on todella helppo kieltäytyä ovat varmaan niitä, joilla ei tee normaalistikaan mieli yhtän makeaa. Joten on helppo kieltyä sellaisesta mistä ei pidä. Itselläni ei tee mitään vaikeutta olla ilman täysin kahvia, teetä tai alkoholia. Mutta aika moni ei niistä voisi luopua.

Litra kirsikoita on oikeasti ravinnollisesti aika vähän, koska litraan menee paljon ilmaa ja kirsikka on lähinnä iso kivi. Pari banskua, omena ja appelsiini on minusta terveellinen lisä ruokaan. Vaikkapa appelsiini energiamäärä on mitätön.

[QUOTE="Jenis";23843785]Tuskinpa hedelmiin nyt on mitään rajoitusta - vaikka niissä hedelmäsokeria onkin, niin onpa myös kuitua ja vitamiineja yms. Ehdottomasti ennemmin niitä, kuin jotain keinomakeutusjuttuja!

Mä oon kans normipainoinen/hoikka, ja molemmissa raskauksissa on painoa tullut enemmän kuin neuvola ois suonut. Kaikki kilot on kuitenkin lähteneet muutamassa viikossa ihan imettämällä ja normisti syömällä/liikkumalla, eli älä turhaan huoli. Ne kilot ehtii kyllä karistaa sitten synnytyksen jälkeenkin.[/QUOTE]

Itseasiassa diabeteshoitajan ohjeen mukaan, raskaana ei suositella syötäväksi yli 3 hedelmää päivässä niiden sisältämän hedelmäsokerin vuoksi ;)

Esimerkiksi mulla nousi esikoisesta yli 30kg paino, kiitos nimenomaan hedelmien. Tässä raskaudessa painoa tullut vasta 6kg ja viikkoja on nyt 28+6, eikä ole ruokavalio koostunutkaan suurelta osin hedelmistä vaan enemmänkin kasviksista :)