keitä muita oksettaa sukupuoliroolit?

• Viestiketjun aloittaja xx kromosomi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23847173:
Huomaatko, että tuo on juuri stereotypia, että miesten on sallitumpaa juoda. juominen on siis miehillä äijämäistä, naisilla taas rumaa. Huomaatko?
Tätä palstaa seurailleena tuntuu nykypäivänä nuorten naisten tasa-arvo olevan sitä että tehdään samoja päättömyyksiä kuin rasvaisimmat äijät. Poltetaan ja juodaan liikaa, sänkykumppania vaihdetaan kuin paitaa... on kehitetty oikein termistö pano/hoito... aivan karseaa luettavaa. Sitten ihmetellään kun on jotenkin niin surkeaa.

Itse olen vm. 66 ja olen saanut leikkiä niin nukeilla kuin autoillakin. Kotona sain kovasti kannustusta kun lähdin opiskelemaan DI:ksi. Täällä moni on paljon nuorempi ja vikisee ahtaista sukupuolirooleista, millaista perheistä te oikein tulette?

No juu ja ei.

Jotenkin mua rasittaa se että kun mulla on kaksi(ja kohta varmaan kolme :D) melko villiä poikaa niin vanhemmat sukulaiset kuittaa sen vain sillä että he ovat poikia. Eli poikien kuuluukin olla villejä ja äänekkäitä..

Mun täytyy kanssa sanoa, että en osaa kuvitella, että ottaisin nokkiini jostain, mitä joku sanoo, vaikka se periaatteessa jotenkin loukkaisi naiseuttani. Jos joku sanoo minun tekevän miesten töitä, tai etten ansaitse miestä, joka siivoaa, että olen miehekäs pukeutuessani farkkuihin tms.. niin mitä sitten? Se on sen ihmisen ajattelutapa, huono ja typerä, mutta eihän se minuun mitenkään vaikuta. Oma kehonkuvani, maailmankuvani, persoonallisuuteni, käyttäytymiseni, naisellisuuteni tai miehekkyyteni on kaikki minusta lähtöisin. Ja onneksi melko riippumaton siitä, mitä muut siitä sanovat tai ajattelevat.

totta kai roolit
Kyllä meillä sukupuoliroolit on ihan jees ja ainut oikea ratkaisu. Mies hoitaa tilan ja muut ulkotyöt samoin kaikki tekniikkaan liittyvät ja raskaammat työt. Minä puolestaan puuhastelen sisähommissa ja hoidan lapset, teen ruuan ym. ym. Ja kiistoja tulee töistä tosi vähän eikä kukaan ole alistettu. :)

Jahas täällä on innostuttu lukemaan liikaa Simone de Beauvoiria... Tai sitten se on nimenomaan jätetty lukematta.

Ei okseta. Kykenen toimimaan itse omassa elämässäni, en ole sukupuoliroolien, ponien tai barbien uhri. Höpönlöpön teidän juttuja taas.

Lisäyksenä: Mieheni ei ainakaan ole juurtunut sukupuolirooleihin. Tällää itseään enemmän ja pidempään kuin minä, supersiivoaja ja shoppailee kuin ammattilainen. Ja silti näyttää Mieheltä.

Viimeksi muokattu:
.......
Kyllä meillä sukupuoliroolit on ihan jees ja ainut oikea ratkaisu. Mies hoitaa tilan ja muut ulkotyöt samoin kaikki tekniikkaan liittyvät ja raskaammat työt. Minä puolestaan puuhastelen sisähommissa ja hoidan lapset, teen ruuan ym. ym. Ja kiistoja tulee töistä tosi vähän eikä kukaan ole alistettu. :)
Mikäs siinä, jos se teillä luonnostaan jakautuu noin. Sinä viihdyt sisätöissä lasten parissa ja mies ulkohommissa raskaiden töiden parissa. Silloinhan se menee teillä ihan niin kuin pitääkin.

Enemmän mua ällöttää sellainen jaottelu, että "Nuo on akkojen hommia, mies ei voi niitä tehdä ja nuo työt taas kuuluu ukoille, turha naisten on niihin ryhtyä". Mielestäni se pitäisi lähteä enemmän yksilötasolta, että ok, Mattia kiinnostaa puutarhanhoito ja Maijaa autonrassaus, joten molemmat tehköön sitä, mikä itseä kiinnostaa.

"Vieras"
Just näin!!! Meillä on mitä suurin arvostus toinen toistamme kohtaan. En käsitä ollenkaan nykyajan tasa-arvo hömpötystä. Mehän ollaan täysin tasa-arvoisia! :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";23847552]sitä päivää odotellessa kun miehet alkaa liikkua hameissa ulkona[/QUOTE]

mitä pahaa tässä olis? saahan naisetkin (viimeinkin) käyttää housuja.

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23847068:
No, esimerkiksi niin, että naisen pitää iloita raskausajasta, eikä saa väsyä. Sensijaan miestä säälitään, kun hän tulee isäksi, kauhea tunnemyllerrys ja muu, aivankuin nainen ei kävisi läpi tunnemyllerrystä.
Kuka noin ajattelee... sinäkö?

"vieras"
Mun täytyy kanssa sanoa, että en osaa kuvitella, että ottaisin nokkiini jostain, mitä joku sanoo, vaikka se periaatteessa jotenkin loukkaisi naiseuttani. Jos joku sanoo minun tekevän miesten töitä, tai etten ansaitse miestä, joka siivoaa, että olen miehekäs pukeutuessani farkkuihin tms.. niin mitä sitten? Se on sen ihmisen ajattelutapa, huono ja typerä, mutta eihän se minuun mitenkään vaikuta. Oma kehonkuvani, maailmankuvani, persoonallisuuteni, käyttäytymiseni, naisellisuuteni tai miehekkyyteni on kaikki minusta lähtöisin. Ja onneksi melko riippumaton siitä, mitä muut siitä sanovat tai ajattelevat.
*tapu tapu*. Miten joku voisi loukata naiseutta, jos ei itse näe itse itseään jonkun ahtaan sukupuoliroolin kautta? Toki voi vaikka minkälaisia hirveyksiä kuulla, mutta ne taas johtuvat sanojan korvien välistä ja käytöstapojen puutteesta, eikä siitä, että olisi ahtaat sukupuoliroolit (selkeä syrjintä on asia erikseen). Aivan mistä tahansa aiheesta voi haukkua.

Meillä oli eilen sukupuoliroolit kohdillaan, kun mies oli vauvan ja esikoisen kanssa sisällä, tyhjensi astianpesukonetta, viikkasi pyykkejä ja teki ruokaa. Mä rakensin sahanpurujen peittämänä vajassa laudoista pihalaatikkoa sirkkelin, vasaran ja akkuporakoneen kanssa niin että ryske kävi. :D

,,,,,,
[QUOTE="Vieras";23847558]Just näin!!! Meillä on mitä suurin arvostus toinen toistamme kohtaan. En käsitä ollenkaan nykyajan tasa-arvo hömpötystä. Mehän ollaan täysin tasa-arvoisia! :)[/QUOTE]

Ilman tasa-arvohömpötystä sä et sais tänä päivänäkään äänestää tai käydä töissä. On vielä nykyäänkin asioita, joissa ei olla täysin tasa-arvoisia, mm. sukupuolten väliset palkkaerot ja miesten asevelvollisuus. Onneksi Suomessa on kuitenkin asiat nykyään hyvin, mutta pientä parannettavaa löytyy aina.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";23847558]Just näin!!! Meillä on mitä suurin arvostus toinen toistamme kohtaan. En käsitä ollenkaan nykyajan tasa-arvo hömpötystä. Mehän ollaan täysin tasa-arvoisia! :)[/QUOTE]

Missä utopiassa sinä elät? Miehiin suhtaudutaan edelleen eri tavalla kuin naisiin, et vain ilmeisesti huomaa sitä.

Esimerkkejä:

Monen naisen kanssa seksiä harrastanut mies on mahtava sonni, monen miehen kanssa seksiä harrastanut nainen puolestaan halpa huora.

Ns. miesten työt ovat oikeita töitä, joita nainenkin voi tehdä. Naisten työt taas toisarvoista näperrystä, joita miehet eivät yleensä halua tehdä etteivät vain ole akkamaisia.

Akkamainen on loukkaus, äijämäinen ei.

Kaikki nykyaikana naisiin liitettävä on loukkaavaa ja nössön merkki jos ne liitetään mieheen. Esim. meikki, hameet, korut, väri pinkki.

Jos lasten pikku lääkäri- ja sairaanhoitajapakkauksissa on lapsen kuva, voit olla melko varma että lääkäripakkauksessa on poika ja sairaanhoitajassa tyttö.

jne. jne. jne.

Yhteistyössä