2 koiraa lyhyellä ikäerolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Hah, on tämäkin palsta kysellä tällaista asiaa. :D

Onkohan tämä nyt ihan pölö asia?
Koirat erotettais toisistaan portilla, silloin kun muita ei olisi kotona ja tietty penturäyhä-vaiheessa isompi koira saisi totaalisen rauhan välillä hyper aktiivisesta ipanasta. Molemmat saisivat kuitenkin tasavertaisesti huomiota. Hellyyttä, pitkiä lenkkejä omalla tahdillaan ja paljon leikkejä, miten nytkin ollaan menetelty. Enkä missään vaiheessa laskisi koiria niin, että toinen ehtisi turhautua tai raivostua toisen härkkimiseen.

Sukupuolen täytyy olla sama, ehdottomasti, koska toinen kuitenkin pääsisi jossain vaiheessa astumaan toisen. :headwall: Sinänsä mitään merkitystä olisi, koska molemmat olisivat samanrotuisia ja tää mikä meillä on, vaikuttaa lupaavalta myös jalostuskoiraksi.

Joka tapauksessa jossain vaiheessa meille ON tulossa toinen koira, en vaan millään malttaisi odottaa kovin pitkään. :snotty: Kauhean itsekästä, eikö!

Samaa sukupuolta olevien koirien ikäeron suositellaan olevan 3v jotta vanhempi ehtii kasvaa aikuiseksi ja ottaa laumassa luontaisesti johtokoiran paikan ja että nuorempi sitten taipuu tähän eikä lähde haastamaan johtajakoiraa (kuten usein käy silloin jos nuorempi tajuaa että vanhempi ei ole täysin aikuinen ja varma paikastaan), koska silloin tappelut voivat olla (varsinkin narttukoirilla) hyvinkin verisiä.

Samaa sukupuolta olevien koirien ikäeron suositellaan olevan 3v jotta vanhempi ehtii kasvaa aikuiseksi ja ottaa laumassa luontaisesti johtokoiran paikan ja että nuorempi sitten taipuu tähän eikä lähde haastamaan johtajakoiraa (kuten usein käy silloin jos nuorempi tajuaa että vanhempi ei ole täysin aikuinen ja varma paikastaan), koska silloin tappelut voivat olla (varsinkin narttukoirilla) hyvinkin verisiä.

Luetko sä ajatuksella? Juurihan tuohon laitoin, että välttelisin tilanteita, joissa asiat ehtisivät mennä ihan tappelun puolelle?!

JOka tapauksessa ongelmia on sitten tulossa, koska tää mikä meillä jo on, on aivan pehmeä ja alistuva?! Ei paljoa pistä kampoihin, vaikka miten toinen samaa sukupuolta oleva pyörittäis.

Luetko sä ajatuksella? Juurihan tuohon laitoin, että välttelisin tilanteita, joissa asiat ehtisivät mennä ihan tappelun puolelle?!

Eipä taida olla kellään kovin nautinnollista elämää jos pitää perheenjäsenten vältellä toisiaan ja olla eri huoneissa. Tappelu voi syntyä sekunnissa missä tilanteessa vaan, vaikka sinä olisit paikalla, ja sitten kun eka tappelu tulee niin siitä lähtee sitten aika paha tapa.

JOka tapauksessa ongelmia on sitten tulossa, koska tää mikä meillä jo on, on aivan pehmeä ja alistuva?! Ei paljoa pistä kampoihin, vaikka miten toinen samaa sukupuolta oleva pyörittäis.

Koiran luonne voi muuttua täysin kun tuot toisen koiran reviirille. Ja pitääkin muuttua jotta voi ottaa sen luontaisen johtajakoiran paikan.

Mutta mitä mä selitän kun oot itse jo päättänyt. Ihmettelen vain miksi sitten kysyit.. Onnea ja menestystä.

Meille kasvattaja sanoi, että 2-3 vuotta on hyvä ikäero koirille. Kyllä mä aion sinnitellä siihen asti, vaikka kovasti tekisi mieli ottaa se toinen pentu jo nyt, kun eka on 1-vuotias.

no jaa koiriakin on niin paljon eriluontoisia. siskolla on kaksi uros koiraa, ikäeroa 1,5. eli siis pennun tullessa taloon vanhempi oli tuon 1,5 vuotta ja ikinä ei ole ongelmia ollut, vanhempi on alistunut nuoremmalle suosiolla eikä kertakaan ole oikeaa tappelua tullut.

Mä suosittelen koirille vähintään 2 vuoden ikäeroa. Ihan hyvin vaikka tismalleen samanikäisetkin saattavat tulla toimeen, mutta riskit ovat kyllä suuremmat, jos on samasta sukupuolesta kyse.

Jos on toinen koira pako saada NYT, niin ottakaa 2v nykyistä koiraanne vanhempi, jos nykyinen on vielä alle 2v.

Mä suosittelen koirille vähintään 2 vuoden ikäeroa. Ihan hyvin vaikka tismalleen samanikäisetkin saattavat tulla toimeen, mutta riskit ovat kyllä suuremmat, jos on samasta sukupuolesta kyse.

Jos on toinen koira pako saada NYT, niin ottakaa 2v nykyistä koiraanne vanhempi, jos nykyinen on vielä alle 2v.

Tuokin on yksi vaihtoehto, mitä olen vakaasti miettinyt. Mutta mutta, mistähän löytyisi vähintään 2-vuotias koiru, joka on samaa rotua kuin omani? Hmm...
Niin ja en halua mitään dominoivaa ongelmakoiraa, mitä pelkään pahoin näitten aikuisena kotia vaihtavien koirien kohtalo on.

Tuokin on yksi vaihtoehto, mitä olen vakaasti miettinyt. Mutta mutta, mistähän löytyisi vähintään 2-vuotias koiru, joka on samaa rotua kuin omani? Hmm...
Niin ja en halua mitään dominoivaa ongelmakoiraa, mitä pelkään pahoin näitten aikuisena kotia vaihtavien koirien kohtalo on.

Meillä on asunut useampikin kodinvaihtaja jotka ovat tulleen meille aikuisina. Osa nimenomaan ongelmakoirina, mutta osa ihan perussesseinäkin.

Ota yhteyttä rotuyhdistyksesi pentuvälitykseen. Yleensä sitä kautta välitetään myös aikuisia koiria.

Meillä on kaksi koiraa, koirien välillä on noin 3vuotta ikäeroa, narttuja molemmat. Vanhempi koiramme on kovin vässykkä, eikä sano kenellekkään mitään vastaan vaikka kuin retuuttaa, kyl muuttu ääni kellossa kun tuli pentu vuos sitten, kyllä se sille kyytiä antaa (rajoissa), näyttää et kuka on pomo! En itse ottaisi lyhyellä aikavälillä. Narttujen riidat voivat koitua toisen kohtaloksi, sitäkö haluat?

Meillä on asunut useampikin kodinvaihtaja jotka ovat tulleen meille aikuisina. Osa nimenomaan ongelmakoirina, mutta osa ihan perussesseinäkin.

Ota yhteyttä rotuyhdistyksesi pentuvälitykseen. Yleensä sitä kautta välitetään myös aikuisia koiria.

Mä en voi taata sitä, että ottaisin ongelmakoiran koulutettavakseni. VAIKKAKIN olen yhdestä ongelmatapauksesta kouluttanut pirun hyvän koiran yksinäisen vanhuksen seuraksi.

n. 2 vuotta on ihan hyvä ikäero, myös pienempikin menee, mutta isompi ikäero voi olla jo huonompi asia ainakin joissain roduissa, sillä silloin se vanhempi on jo niin iso ja "vanha", että siitä ei välttämättä ole seuraa sille nuoremmalle, eikä niillä välttämättä synkkaa keskenään niin hyvin.

Yhteistyössä