miksi ihmiset tinkii ruuasta? En vaan tajua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miksi"

Vieras
Tuttavaperheissäkin oikein kilpaillaansiitä kenen perheessä menee vähiten kuussa ruokaan. Ei ihmet, että lapset on aina nälkäisiä ja kärttävät ruokaa muualta. Miksi ei vain voi ostaa sitä mitä tarvitaan eikä säännöstellä ruokia tyyliin yksi lasi maitoa per ateria, yksi kinkkuviipale leivälle, yksi jogurtti välipalalla. Lapsethan tuosta kärsii ku ovat nälkäisiä.Rahasta ei kyse siis vaan siitä että niillä säästyneillä rahoilla voi sitten shoppailla.

Sitä en tajua että lasten ruoasta tingitään, aikuiset saavat mun puolesta köyhäillä niin paljon kun huvittaa ja syödä vaikka pelkkiä nokkosia ja metsänmarjoja jos siitä onnelliseksi tulevat.

Juu, en miekään haluaisi, mutta olen huomannut, että ei me mihinkään muuhunkaan tuhlata kuin ruokaan - tai itse asiassa mies tuhlaa. Ja koska laskuja tulee ovista ja ikkunoista, niin tuo ainoa tuhlauskohde on pakko laittaa aisoihin :(. Viime kuussa ruokalasku oli 800 euroa eli todellakin liikaa.

mun ukkokaan ei ymmärrä millään, että meidän vanhimman pojan perheeseen kuuluu 2 aikuista ja 1 lapsi ja niillä menee ruokaan ja vaippoihin ja pesuaineisiin noin 400 euroa kuussa. meidä on tässä jatkuvasti syömässä vähintään kahdeksan ja meillä menee noin 1000 -1300 euroa ruokaan, pesuaineisiin ja hygieniatarvikkeisiin. ukko ihmettelee miten meillä menee niin paljon kun kuulema joku 600-700 euroa olis sopiva. meill laitetaan kuitenkin ruoka 2 kertaa päivässä ja sitten välipalat päälle. pojan perhe syö toisen ruuan töissä ja lapsi päivähoidossa, joten yhden ruuan laittavat päivittäin vain viikonloppuna sitten kaksi ruokaa

Olen kanssa ihmetellyt kun lapset ei joissan perheissä saa kuin esimerkiksi yhden lautasellisen ruokaa tai välipalalla yhden leipäpalan. Lisääs ei saa ottaa. Nämä perheet ovat sellaisia, joissa paljon lapsia.

Ruoasta tinkimistäkin on monenlaista. Itse pihtailen välillä ruokakaupassa, mutta se tarkoittaa sitä, että jätän kalleimmat jogurtit, mehut, hedelmät ja lihat ostamatta, enkä hae leipää leipomosta. Silti siis syömme esim. omenoita, banaania ja paistia, eli ostan hyvä ja terveellistä perusruokaa.
Siitä en kyllä lähtisi enää tinkimään, eli sellaista vain makaronia ja b-luokanmakkaraa- linjaa en ottaisi.

Meillä on kotona aina perus hedelmät, maidot, leivät ja lämmin ruoka, joista saa syödä mahan täyteen.

Nuo ovat kuitenkin aina kaupan halvimpia/ tarjouksia ja ylimääräisiä herkkuja emme osta. Ruoassa on helppo säästää!

No tilanteita on niin monia, ymmärrän täysin niitä perheitä, joissa toinen työtön/molemmat työttömiä, opiskelijat ja yksinhuoltajat yms pienituloiset. Pakko silloin on säästää ja tinkiä ruoassakin. (esimerkkinä 4henkinen perhe tulot yht. 3000 niistä maksetaan päivähoitomaksut, vuokrat ruoat, työmatkakulut yms normaalit laskut, siitä ei ruokaan hirveästi jää...)

Niitä en ymmärrä jotka tieten tahtoen alkavat ruoassa tinkimään, ihan sillä verukkeella että saadaan shoppailurahaa tai ulkomaan matkaa varten säästettyä!

Meillä syödään hedelmiä ja vihanneksia, sekä ihan tavan kotiruokaa.
Aina saa ottaa lisää ja syödä vaikka kolme jugurttia. Silti ruokaan menee n.450€/kk.
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta sekä kaksi kissaa.
Emme vain osta niitä kalleimpia merkkejä, vaan paljon rainbowta ja x-traa. Teen myös aika ison satsin kerrallaan, josta syödään pari päivää.
Muoks. Hyödynnetään myös tarjoukset ja tietty punaisen tarran lihat hamstrataan pakastimeen.

Viimeksi muokattu:
Joo en mä käsitä mitä ylpeilemistä siinä on.
Mulla menee yhden hengen taloudessa varmaan jotain 250 eur ruokaan eikä yhtään hävetä tai kiinnosta mitä muut siitä ajattelee. Syön hyvää, terveellistä ja laadukasta ruokaa.

Se ei kyllä välttämättä mene noin.

Viittan nyt niihin useampiin penninvenytysketjuihin, joita olen aloittanut täällä. Kun meillä menee kauppaan se 900€ kuussa, sisältää kauppalasku VÄHEMMÄN kasviksia aja hedelmiä ja ENEMMÄN herkkuja, kuin silloin, kun venytän penniä ja kauppaan menee noin 550€. Tuolloin keskityn huomattavasti tarkemmin toki siihen hintaan, mutta samalla tulee tehtyä ruoat alusta saakka itse (halvempaa) ja muutoinkin panostettua enempi.

Jos mulla ei ole budjettia, ostan saarioisten vaaleita karjalanpiirakoita ja broilerpullia, sekä suklaavanukasta. Jos mulla on tiukka pudjetti, ostan karjalanpiirakantekoaineet (sis. ruisjauhot), broilerin fileet ja muut pullia varten ja purkin viiliä, jota teen itse lisää.

Eli kyllä meillä syödään terveellisemmin (vähemmän rasvaa ja sokeria ja enempi lautasmallin mukaan) silloin, kun venytetään penniä.

[QUOTE="höh";23842946]Jaa-a, meillä ei ainakan tingitä. Nelihenkinen perhe ja ruokaan menee n. 600e kuussa. Ruoka on hyvää:)[/QUOTE]

Me pistetään paremmaksi. Alepan lasku on kuussa 1000e. Nään sen s-etukortti yhteenvedosta.

En mäkään sitä ymmärrä, että aletaan nipottamaan kuinka paljon saa syödä ja että tingitään oikeasta ruuasta. Meillä on liian suuret kauppalaskut ja johtuu paljon siitä, että ostetaan aina myös herkkuja ja niitä heräteostoja. aikuisille siis. Nyt olen päättänyt, että näistä aletaan tinkimään ja säästetään ulkomaan reissulle. Mutta tosiaan, kyllä lasten on saatava kunnon ruokaa ja tarpeeksi, siitä ei tingitä.

Se ei kyllä välttämättä mene noin.

Viittan nyt niihin useampiin penninvenytysketjuihin, joita olen aloittanut täällä. Kun meillä menee kauppaan se 900€ kuussa, sisältää kauppalasku VÄHEMMÄN kasviksia aja hedelmiä ja ENEMMÄN herkkuja, kuin silloin, kun venytän penniä ja kauppaan menee noin 550€. Tuolloin keskityn huomattavasti tarkemmin toki siihen hintaan, mutta samalla tulee tehtyä ruoat alusta saakka itse (halvempaa) ja muutoinkin panostettua enempi.

Jos mulla ei ole budjettia, ostan saarioisten vaaleita karjalanpiirakoita ja broilerpullia, sekä suklaavanukasta. Jos mulla on tiukka pudjetti, ostan karjalanpiirakantekoaineet (sis. ruisjauhot), broilerin fileet ja muut pullia varten ja purkin viiliä, jota teen itse lisää.

Eli kyllä meillä syödään terveellisemmin (vähemmän rasvaa ja sokeria ja enempi lautasmallin mukaan) silloin, kun venytetään penniä.

Samaa olen huomannut meilläkin, eli tietynlainen penninvenytys pistää tarkemmin miettimään mitä ostaa ja moni turhuus vaihtuukin johonkin järkevämpään ja loppupelissä sillä tiukemmalla budjetilla syödään paremmin.

Meillä ruuasta säästäminen tarkoittaa sitä, että se raha käytetään johonkin koko perheelle mieluiseen asiaan esim. lomaan.

Sen sijaan ruuasta säästäminen ei tarkoita sitä, ettei ruokaa saisi lisää, leipää saa aina lisää. Päällysteitä säännöstelen lähinnä esikoisen kohdalla joka laittaisi kaikkea mahdollista leivän päälle ja vielä monta palaa - siis samalle leivälle kinkkua, juustoa ja metwurstia, jos jotain muuta löytyy niin sitäkin sitten vielä - ja kun pojalla on ylipaino-ongelmia, vähempikin riittää.

Ruuasta säästäminen tarkoittaa, että valitaan edullisemmat hedelmät, verrataan kilohintoja, ei osteta herkkuja tai ostetaan niitä vähemmän. Jugurtin voi ostaa litran tölkissä pikareiden sisään jne.

[QUOTE="poikia3";23843484]Meillä ruuasta säästäminen tarkoittaa sitä, että se raha käytetään johonkin koko perheelle mieluiseen asiaan esim. lomaan.

Sen sijaan ruuasta säästäminen ei tarkoita sitä, ettei ruokaa saisi lisää, leipää saa aina lisää. Päällysteitä säännöstelen lähinnä esikoisen kohdalla joka laittaisi kaikkea mahdollista leivän päälle ja vielä monta palaa - siis samalle leivälle kinkkua, juustoa ja metwurstia, jos jotain muuta löytyy niin sitäkin sitten vielä - ja kun pojalla on ylipaino-ongelmia, vähempikin riittää.

Ruuasta säästäminen tarkoittaa, että valitaan edullisemmat hedelmät, verrataan kilohintoja, ei osteta herkkuja tai ostetaan niitä vähemmän. Jugurtin voi ostaa litran tölkissä pikareiden sisään jne.[/QUOTE]

Tämä kuulostaa järkevältä. Meilläkin joskus ostetaan ruokaa vähemmällä rahalla, mutta se ei tarkoita, että ruokaa ei olisi tai että se olisi huonoa.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23843365:
Joissain perheissä on leivänpäällisrjoituksia. Minusta ne ovat typeriä, koska leivänpäälliset ovat paljon parempia syötäviä, kuin itse se leipä.

Jep samaa mieltä.

Me aijotaan tinkiä ruokalaskussa ensi kauppareissulla ja pari seuraavaakin muutaman yllärilaskun takia.
Mutta. Se EI tarkoita sitä, että alettaisiin syömään vähemmän kasviksia tai muuten epäterveellisesti. Sama päälinja edelleen mutta katsotaan vähän halvempia jogurtteja välipalaksi ja halvempaa makkaraa tms. Ei ruveta syömään halvempaa marinadilihaa vaan katsotaan jauhelihaa/kanaa tarjouksesta. Mietitään tarvitaanko oikeasti sitä ja tätä kaappiin, vai pärjätäänkö niillä, mitä siellä jo on.
Yleensä kun mennään kauppaan ostamaan ruokaa ja varmuuden vuoksi sitä ja tätä ilman kauppalistaa, niin tulos on se, että kauppaan menee 100-120€ (2aikuista+1lapsi). Viime viikolla oli katsottu kotoa mitä on ja mitä ei, suunniteltu syömiset ja välipalat etukäteen sen mukaan vähän myös mitä kaapeista löytyi, kaupassa ostettiin halvempia tuotteita niin alle 40€.
Mutta. Tämäkään ei ymmärrettävästi voi toteutua joka viikko, vain silloin tällöin. Koska ei meillä joka viikko ole kaapeissa valmiina perunaa, porkkanaa, pastaa, riisiä jne, pitää niitäkin välillä ostaa.

Yhteistyössä