Viinirypäleiden pesu

• Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"utelias"
Itse pesen viinirypäleet kylmän veden alla antaen rypäleiden olla siinä reiällisessä astiassa jossa ne myydäänkin. Huljuttelen rypäleitä runsaan veden alla ja kääntelen niitä samalla. Laitan rypäleet tarjolle terttuina.

Ystäväni pesee rypäleet irroittaen jokaisen erikseen ja hieroen jokaista rypälettä erikseen haalean veden alla. Hän laittaa rypäleet tarjolle irtonaisina.

Mites sinä teet ja miksi peset niin kuin peset??

"vieras"
En jaksa hieroa, mutta pesen ensin lävikössä kuumalla vedellä, sitten kylmällä. En irrota tertusta, kauniimpi ja kätevämpi niin. Yritän ostaa luomurypäleitä, koska tavallisissa niin paljon jäämiä.

"mie"
Pesen kanssa samoin kuin ap ne aina siinä kaupan paketissa ennen kuin laitan edes jääkaappiin. (Ja tämä sen takia, että mies tuskin muistaisi niitä pestä ennen kuin tarjoaa lapsille :) )

"Mä"
pesasen kulhossa jossa lämmintä vettä sekä tippa astianpesuainetta,annan hetken liota,sitten huuhdon siivilässä hyvin oikein kylmässä vedessä ja annan liota kulhossa kylmässä vedessä hetken,lopuksi valutan siivilässä. En kyllä hieroskele tai irrota tertusta,mutta niihin jää inhottava tahma niistä hyönteismyrkyistä tms. jos ei pese kunnolla.

"vieras"
Pesen ensimmäiseksi tiskialtaan fairylla ja huuhtelen sen. Sen jälkeen kippaan rypäleet altaaseen, pyöräytän niitä terttuja juoksevan veden alla. Sen jälkeen suljen tulpan ja pyörittelen niitä lämpimässä vedessä. Päästän veden pois ja teen saman uudestaan kylmällä vedellä, sen jälkeen annan hetken valua altaassa ja nostan kippoon syötäväksi. Osa irtoaa tertuissa, osa pysyy kiinni.

"mä"
[QUOTE="vieras";23807835]Pesen ensimmäiseksi tiskialtaan fairylla ja huuhtelen sen. Sen jälkeen kippaan rypäleet altaaseen, pyöräytän niitä terttuja juoksevan veden alla. Sen jälkeen suljen tulpan ja pyörittelen niitä lämpimässä vedessä. Päästän veden pois ja teen saman uudestaan kylmällä vedellä, sen jälkeen annan hetken valua altaassa ja nostan kippoon syötäväksi. Osa irtoaa tertuissa, osa pysyy kiinni.[/QUOTE]

:D kauhee show

Ompas teillä monimutkaiset rypäleet :). Mä otan tertusta kiinni ja pidän hetken raanan alla ja kääntelen niin että vesi osuu kutakuinkin kaikkiin rypäleisiin. Se kippo missä ne kaupassa myydään menee meillä heti roskiin. Se ainakin on likainen.

"vieras"
[QUOTE="mä";23807853]:D kauhee show[/QUOTE]

Itseasiassa aika yksinkertaista, vetää altaan tulpan nuppia välillä vähän ylös ja sitten painaa alas ja vääntää välillä vähän hanaa ja toisella kädellä vähän heiluttelee niitä altaan pohjalla.

Allas on meillä paras pestä aina aluksi, kun joku on kuitenkin kaadellut sinne maidonloppuja yms tai on leivänmuruja täynnä, kun joku on siivonnut leikkuulaudan.

jrr
Kyllä mä hieron niitä pestessä, ei siitä pinnasta muuten irtoo se pjaska. Silloin irtoo osa tertusta, mutta ne syödäänkin heti - meillä pestään kerralla vaan se mitä syödään ja säilytetään jääkaapissa.

"vieras"
Kyllä mä hieron niitä pestessä, ei siitä pinnasta muuten irtoo se pjaska. Silloin irtoo osa tertusta, mutta ne syödäänkin heti - meillä pestään kerralla vaan se mitä syödään ja säilytetään jääkaapissa.
Samoin, paitsi meillä pidetään rypäleet huoneenlämmössä. Jos jääkaapin vihanneslikerossa olisi ylimääräistä tilaa, laittaisin sinne.

[QUOTE="vieras";23807833]Laitan rypäletertun siivilään ja pesen ensin ihan kuumalla vedellä, lopuksi kylmällä.[/QUOTE]

Näin myös meillä.

Keskimmäinen rakastaa viinirypäleitä ja saattaapi kertaistumalta syödä koko lootan tyhjäks, hyvä kun kerkeen ne pestä ekan.
Eikä oo kipeeks tullu, eli tuskin niihin ny niin paljoo mitään mömmöjä jää vaikka ei yksitellen hankaiskaa.

Pesen siinä laatikossa missä viinirypäleet myydään. Ensin pesen lämpimällä vedellä. En mitenkään hiero rypäleitä vaan katson vaan, että jokaiseen osuu vettä. Sitten valutan ne vedet riitä pohjan rei'istä alas, yleensä se laatikko ehtii täyttyä kokonaan vedellä kun lasken lämmintä vettä rypäleille. Lopuksi vielä pesen kylmällä vedellä. Jälleen katson, että kaikkiin osuus vettä.

"rypäle"
vaihdellen, jos pienen osan annan taaperolle, otan ne tertusta ja yksittäin hierosn jokaisen hana alla, lämpimällä ja kylmällä vedellä. jos isommat syö, pesen tertussaan ja laitan tarjoilukulhoon, rasia roskiin.
Jos niitä ei pese, ja pitää rasiassa jääkaapissa, niin nuoriso syö ne pesemättöminä :X

[QUOTE="vieras";23808143]miks niitä pitää pestä ensin kuumalla ja sit kylmällä? en mä ole koskaan ihan vaan kädenlämpösellä huuhdellu.[/QUOTE]

En minäkään tarkalleen tiedä miksi pitää pestä, mutta noin on joskus aikoinaan opetettu.

Yhteistyössä