Mikä on oudoin häälahja mitä olette saaneet? Tai pienin summa jos esim rahalahjoja?

  • Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti
pha
Jos järjestää juhlat, niin idea on siinä, että haluaa läheiset juhlistamaan jotain tilaisuutta, eikä siinä pitäisi olla mitään syytä edes odottaa, että vieraat jotain antavat.
Älä jaksa hurskastella. Suomessa on hyvin vahvasti tapana tuoda häälahja, ja normista poikkeaminen on omituista ja aiheuttaa pohdintaa. Vakiintuneeksi käytännöksikin asiaa voisi kutsua, joten asiaa ymmärtämätön joko esittää tyhmää tai on kasvanut eristyksissä.
 
Titti75
Kohtuullinen rahalahja on arvioitu ruoan hinta + hieman lisää lahjaksi. Olen hieman järkyttynyt noista muutaman kympin lahjoista. Mielenkiinnolla odotan miten meidän häissä käy, kun kyseessä on kahden kulttuurin yhdistyminen. Nyt olen jo huomannut, että miehen sukulaiset ovat todella anteliaita, kun häät ovat heidän kulttuurissaan merkittävä tapahtuma.
 
hahahah
Ai, no meillä on 7 lasta, uskotko jotta rahaa ei paljoa ole! Olisin voinut ommella vaikka päiväpeiton mutta kun rahaa halusivat niin rahaa saivat. Mielestäni he olivat vähintään yhtä röyhkeitä! Pyytää nyt rahaa lahjaksi!
No me ollaan miehen kanssa menossa naimisiin. Eikä todellakaan tarvita mitään roinaa enään. Ollaan asuttu yhdessä 7 vuotta, ja kaikkea löytyy. Häämatkaa varten keräämme rahaa.
Mulle on ihan sama vaikka saisin 5 euroa, mutta en mä mitään tilkkutäkkejä halua.
Ja siis, eiköhän toi päiväpeitto olis maksanu hieman enemmän kun 10 euroa?
ellet sitten jostain jämistä sitä tekis?
 
"vieras"
Me ainakin ilmaistiin kutsussa asia jotenkin niin, että mitään lahjoja emme odota taikka toivo, mutta jos välttämättä haluaa lahjan antaa, niin sitten mieluiten rahaa (useita vuosia yhdessä asuneena on jo kaikkea mitä tarvitsee ja kuitenkin tietää, että suurin osa vieraista haluaa jotenkin muistaa). Ja pienin summa oli 5 € (mutta yksi hellyttävimmistä, lahjanantajana varsin pihi 10-v pikkuveljeni, jolle taatusti tuon summan antaminen on kirpaissut). Eikä mitenkään "vahdittu", keneltä kaikilta lahja tuli tai tuliko ollenkaan. Ei tosiaan perustettu budjettia sen varaan, että lahjaksi saadaan jokaisen ruokarahat :) vaan kutsuttiin ne, jotka oikeasti paikalle haluttiin kanssamme juhlimaan.
 
meak
[QUOTE="vieras";23690999]En itse ole naimisissa, mutta tässä jokin aika sitten ystäväpariskunta, joka vihittiin maistraatissa ja ovat ateisteja muutenkin, saivat sukulaiselta häälahjaksi raamatun. Aika erikoinen lahja tälle parille ja itse ottaisin sellaisen jo ihan kettuiluna.[/QUOTE]

Ootkohan mun tuttuni?

Me kun mentiin naimisiin (maistraatissa ja ateisteja ollaan) niin mun vanhemmat antoivat häälahjaksi ("käytetyn") raamatun. Äiti kyllä etukäteen varmisti, että käyhän se. Kyseinen raamattu oli sellainen jota olin lapsena ihaillut ja äiti oli silloin luvannut että saan sen häälahjaksi. Itse kirja on upea, iso (vähän yli A4:sen) ja siinä on mustat nahkakannet. Edelleenkin pidän tuosta kirjasta vaikka en sen sisällöstä pidäkkään.

Oudoin meidän lahjoista oli tuntemattoman pikkutytön antama pehmoleijona.
 
"janna"
Oudoin tai huvitavin lahja oli miehen siskolta, joka ei halunnut että me mennään naimisiin niin saatiin:
hopeinen norsu koriste minkä kärsät oli kietoutuneet yhteen ja laattaan oli kaiverrettu: "KÄRSIKÄÄ TOISISTANNE" ja oli huom. isolla fontilla kirjoitettu.
 
meak
[QUOTE="vieras";23800041]Miksi teillä oli vieraana tuntematon pikkutyttö??![/QUOTE]

Ei se ollutkaan vieraana.
Meidän häät vietettiin eräänlaisessa lomakeskuksessa, tai oikeammin sen pihalla. Muuten paikka oli meidän käytössä, paitsi pihapiirin laitamilla olevat mökit. Yhdestä mökistä tämä suloinen pikkutyttö sitten harhaili ihastelemaan juhlaa, vanhempansa koittivat tietysti estää mutta luovuttivat kun me annoimme luvan. Mun mielestä he ovat mökin vuokrassa maksaneet myös oikeudesta käyttää alueen pihaa. Ja olihan tytöstä seuraa meidän lapsivieraillekkin. Jossain vaiheessa iltaa tyttö toi mulle ihanan pienen pehmoleijonan mitään sanomatta, mä jäin hiukan ihmettelemään. Hetken kuluttua tytön isä tuli selittämään, että tyttö oli halunnut antaa sen lahjaksi, mutta ei ollut uskaltanut sanoa kauniille prinsessalle mitään. (Sivuhuomautuksena: mun hääasuni ei todellakaan ollut kermakakku eikä muutenkaan mikään "virallinen" hääpuku)
 
ais
Nyt menee taas hiukan aiheen ohi, mutta mun mielestä on ihanaa saaha hääkutsu, missä toivotaan rahaa lahjaksi. Pääsee niin helpolla, eikä tule takuulla mokattua ja ostettua jotain mistä hääpari ei tykkää :) Siinä ei ole minusta mitään mautonta!
 
Älä jaksa hurskastella. Suomessa on hyvin vahvasti tapana tuoda häälahja, ja normista poikkeaminen on omituista ja aiheuttaa pohdintaa. Vakiintuneeksi käytännöksikin asiaa voisi kutsua, joten asiaa ymmärtämätön joko esittää tyhmää tai on kasvanut eristyksissä.
Häälahjan saa sen antaja ihan itse päättää. Juhlia ei järjestetä lahjojen takia.
 
"Misu"
[QUOTE="a.p";23691055]Miten tää liittyy alotukseen?
Ja juu vaikka ei nyt liity paskan vertaa niin 50e on mielestäni hyvä summa lahjaksi.[/QUOTE]

Mitä 50 eurolla saa? Kassillisen ruokaa? Se ei ole nykyaikana iso raha ollenkaan!
 
"vieras"
No oli meilläkin toiveena rahaa häämatkaa varten...saatiin esim. hyvin toimeentulevilta ystäviltä (3 henkilöä) 30e-lahjakortti astiakauppaan,omalta siskolta oli omituisimmat : verraton-suklaarasia ja reissussa rähjääntynyt kukkakimppu.
(Jokaisen vieraan ruuat makso 33e + juomat ,vuokrat yms.)
 
perk*
Kävimme miehen jonkun työkaverin häissä,kutsussa oli toiveena se kuuluisa raha kun on jo kippoja ja kuppeja.
( Molemmat juuri valmistuneet ja päässeet töihin, en nyt toki odottanut että heillä olisikaan viimeisen päälle kaikki mutta jos jokaisella on erinäköinen kahvikuppi lusikka ja lautanen josta tarjoillaan niin pistäähän se silmiin,vielä kun emäntä itsekin pahoitteli ettei heillä ole yhdenmukaisia kuppe tai lautasia.)
Veimme sitten arabian ruokalautasia 6kpl
vaan mitä kuulen morisamen pöydässä päivittelevän :O
-eikö me laitettu tarpeeksi selkeästi lahjatoivetta kun joku on nyt jotain lautasia tänne tuonut, meillähän on jo kippoja ja kuppeja

Arvaa olisiko tehnyt mieleni avata sanainen arkkuni ja tokaista kuinka se heidän toive on toive ei käsky ja itsehän hän minulle päivitteli kun on kaikkia astiat jotain halpahalli versioita. Silloin harmitti että olisi pitänyt vain laittaa joku 10e lahja rahaa.
 
pha
Häälahjan saa sen antaja ihan itse päättää. Juhlia ei järjestetä lahjojen takia.
Aaaargh! No älä ymmärrä jollet halua. Juhlat järjestetään juhlimisen takia, mutta suomalaiseen juhlakulttuuriin kuuluu lahjojen antaminen. Jos rahan toivominen on niin kamala synti, niin pitää kai sitten vain suhtautua ei-toivottuihin kippoihin ja kuppeihin välttämättömänä juhimiseen kuuluvana pahana. Lisätyötähän se teettää kun niistä hankkiutuu eroon, mutta pääseepä lahjan väkisin antaja paineesta kun saa roponsa kaupan kassalle kantaa. Eli kauppa ja ostaja voittavat, juhlakalu ja luonto eivät.
 
lapsellista
[QUOTE="vieras";23800867]No oli meilläkin toiveena rahaa häämatkaa varten...saatiin esim. hyvin toimeentulevilta ystäviltä (3 henkilöä) 30e-lahjakortti astiakauppaan,omalta siskolta oli omituisimmat : verraton-suklaarasia ja reissussa rähjääntynyt kukkakimppu.
(Jokaisen vieraan ruuat makso 33e + juomat ,vuokrat yms.)[/QUOTE]

No VOI VOI :D Olisit laittanut sitten sisäänpääsyn häihinne 40e per henkilö jne.
Älä ole lapsellinen ja kitise kun nekin toi niin vähän rahaa tai sisko ei tuonut rahaa ollenkaan
 
"kjh"
Kohtuullinen rahalahja on arvioitu ruoan hinta + hieman lisää lahjaksi. Olen hieman järkyttynyt noista muutaman kympin lahjoista.
Miten sen ruoan hinnan arvioit kun sitä ei hääkutsussa lue? Vai otatko pätäkkää mukaan ja arvioit sitten juhlapaikalla paljonko annat hääparille lahjaksi?

oikeasti minua nyt vähän ahdistaa, meillä on pian kaverin häät ja häämatkatilille toivotaan rahaa lahjaksi. Me olemme opiskelijoita miehen kanssa ja kahdestaan siis häihin menossa. Raha on todella tiukoilla vielä kun on pitänyt investoida juhlavaatteisiinkin.
Mietittiin sopivaa summaa ja ajateltiin antaa 20€. Nähtävästi ihan liian vähän.. mutta 50€:lla me syödään jo koko viikko, 4 henkinen perhe.
 

Yhteistyössä