Onko koiraihmisiä ja ompelijoita linjoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
En löytänyt eilen kaupoista mieleistä koiranpetiä, ja ajattelin näppäränä kaverina tehdä semmoisen itse. Muutama juttu kuitenkin ois kysyttävää, eli:
- minkä kokoinen pedin on hyvä olla, jos koira on aikuisena noin 30-35cm ja painaa 6-7kg
- mitkä olisi hyviä materiaaleja petiin
- riittääkö makuuosan pehmusteeksi vanha tyyny, vai laitanko sinne vielä jotain vaahtomuovia alle eristämään?

Onko joku tehnyt koiranpetiä? Kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan :)

Mä aloitin tekemään tiibetinspanielille (n. 30cm, 4,5kg koira) koiranpetiä, mutta se on vielä vaiheessa (piti jättää kesken kun maha alkoi haitata ompelukoneen käyttöä). Mitat otin vanhasta pedistä. Tein pienen irtotyynyn mihin laitoin vanua. Petiin ajattelin laittaa vaahtomuovin täytteeksi, että tulee napakampi. Vanha tyyny varmaan käy ihan yhtä hyvin. :) Kaavat tein vanhan pedin mukaan, sillä erolla että vanha oli neliskulmainen, pyöristin kulmia. Mitat näkyy tossa vanhassa olevan 40x55cm (ja laskin silloin 1,5cm saumavarat) ja reunojen korkeus n. 10cm+ saumavara (muista jättää kulkuaukko). :)
Toivottavasti tästä oli edes vähän apua.

Eräs tuttu tekee tosi hienoja petejä ja hieman kateellisena niitä ihailen. Ehkä vielä joskus opin tekemään sellaisia.

Kiitos :)
Toi irtotyyny voiski olla ihan hyvä, niin voi sitten tarvittaessa nakata pesukoneeseen, eli siis suosiolla tekee kaksi.
Mitä materiaaleja suosittelet? Joku tiheä kangas varmaan, puuvillaa ehkä? Mulla on tuolla semmosta jotain pörröstä kangasta, mutta mietin että onkohan se sittenkään hyvä. Siis semmosta mistä vois tehdä vaikka pehmoleluja (kauheen vaikee selittää...)

Mä tein ihan tavallisesta verhokankaasta, taitaa olla puuvillaa. On ainakin napakka, ei ehkä likaannu niin helposti eikä mene rikki helposti. :) Ja normaalisti voi kai pestä 30-40 asteessa. Ainakin meillä on tota vanhaa petiä suht ahkeraan pesty ja kangas on siinä saman tyylistä.

Suosittelen vetskaria irtotyynyn päällisen alapuolelle. Sisukseksi kelpaa vanha tyyny ja/tai pala vaahtomuovia. Reunukseksi "matopötkylä", johon kiinnittää aluskankaan (irtotyynyn alle).

Meillä iso koira ja pedin mitat otin vanhasta pedistä. Materiaaleina paksu puuvillakangas ja jokin ulkoilukangas (tyynyn alapuoli ja pohja).

Mites sitten, kun se koira on kurainen...se peti on 24/7 pesussa syksyllä :D

Mä siis suosittelisin kyllä laittamaan siihen vettä ja likaa hylkivää kangasta. Meillä koirien pedit on vastaavaa kangasta, kuin lasten toppapuvut, eli jos pedille menee märkä ja likainen koira, niin se kaikki kosteus ja lika jää siihen pinnalle ja sen saa siittä pudistelemalla/imuroimalla/kostealla pyyhkimällä irti, eikä pedin sisäosaa tarvitse pestä, eikä se pidemmällä tähtäimellä homehdu tms.

Mä siis suosittelisin kyllä laittamaan siihen vettä ja likaa hylkivää kangasta. Meillä koirien pedit on vastaavaa kangasta, kuin lasten toppapuvut, eli jos pedille menee märkä ja likainen koira, niin se kaikki kosteus ja lika jää siihen pinnalle ja sen saa siittä pudistelemalla/imuroimalla/kostealla pyyhkimällä irti, eikä pedin sisäosaa tarvitse pestä, eikä se pidemmällä tähtäimellä homehdu tms.

Meillä koiralla pidetään kurapukua kurakeleillä ja lisäksi tassut ja puku (koiran päällä) vähintäänkin suihkutetaan aina kun tullaan sisälle.

[QUOTE="vieras";23768206]Meillä koiralla pidetään kurapukua kurakeleillä ja lisäksi tassut ja puku (koiran päällä) vähintäänkin suihkutetaan aina kun tullaan sisälle.[/QUOTE]

No sitten :)

Kävisköhän kernikangas siihen pohjalle ja reunoihin, vai onkohan se kauheen epämukaa kangasta?

Yhteistyössä