Narsismista

Osaatteko sanoa onko mieheni narsisti?

Olemme olleet kaksi vuotta naimisissa, ja meillä on yksi lapsi. Liittomme on ollut yhtä vuoristorataa. Ongelmamme alkoivat vasta, kun menimme naimisiin. Mieheni alkoi todella mustasukkaiseksi, sekä omistushaluiseksi. Mieheni alkoi todella väkivaltaiseksi, ja syytti aina, etten ole hyvä vaimo, en osaa siivota, en tehdä ruokaa.. Jotenkin aina sai minut tuntemaan, että olin se syypää, ja ansaitsin kaiken tuon. Muille hän kehui minua maailman parhaaksi vaimoksi. Välillä meillä meni todella hyvin, ja oli jaksoja jolloin emme riidelleet ollenkaan. Mutta sitten kun kuvittelin, että asiat ovat hyvin vedettiin matto taas alta, ja olimme lähtöpisteessä. Kun tulin raskaaksi fyysinen väkivalta loppui kokonaan, mutta henkinen väkivalta jatkui. Lapsen synnyttyä sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Miehelläni oli todella vaikea ymmärtää koko sairautta. Masennuksesta selvittyäni aloin käydä jatkuvasti terapiassa, jonka aikana aloin käsittelemään asioita, joita hän oli tehnyt, ja ymmärsin etten todellakaan ansaitse tuollaista käytöstä. Mieheni saattoi myös arvostella ulkonäköäni, ja itseään kehui maailman komeimmaksi. Nyt asiat ovat niin, että usein riidellessä olen sanonut että haluan avioeron( viimeksi eilen), jonka seurauksena mieheni purskahti itkuun, ja pyysi kaikkea anteeksi, ja sanoi kuinka paljon rakastaa minua ja kukaan ihminen ei ole täydellinen, kaikki tekevät virheitä. Ja sanoi, että jos jätän hänet, hän jää tähän maailmaan ihan yksin, eikä selviäisi hengissä.. No nyt varmaan tuhannen kerran annoin anteeksi, ja olen taas valmis aloittamaan alusta. Mutta nyt päätin, että tämä saa olla viimeinen mahdollisuus jonka annan meille. Myönnän ettei kaikki viat todellakaan johdu hänestä, en itsekään ole varmasti mikään helpoin luonne, mutta mitä minun pitäisi mielestänne tehdä? Mieheni ei ole Suomalainen, joten jos ero tulisi hän luultavasti lähtisi kotimaahansa, eikä näkisi lastamme todellakaan usein. ( Lapsen kanssa mieheni on todella ihana, ja on todella lapsirakas.) Tiedän, että tässä on paljon narsistin piirteitä, mutta olen lukenut, ettei narsistilla ole tunteita, ja mieheni ollessa " ihana" hän myös on sitä. Tiedän, että hän rakastaa minua todella paljon, mutta riittääkö rakkaus pelastamaan suhteemme? Kaikille, joilla on kokemusta asiasta pyydän vastauksia. Asiallisia sellaisia=)
 
Jos miehessä paljon narsistisia piirteitä on, niin aiheesta lukeminen on sikäli ihan suositeltavaa, että se voi avata silmiä "ymmärtämään" miehen käytöstä. Loppuviimeksi kuitenkaan oleellisin kysymys ei ole, onko hän narsisti, päättyväthän monet parisuhteet ihan hyvästä syystä, vaikkei kumpikaan narsisti olisikaan. Oleellista on se, voitko sinä elää hänen kanssaan.

Narsistillahan on tunteita, mutta ne eivät toimi saman logiikan mukaan kuin muilla ihmisillä. Jotkut sanovat, että narsisteilla tunteiden hallinta onkin tavallaan huonompaa, eikä niitä omia eikä muidenkaan tunteita tunnista samalla tavoin kuin "normaali" ihminen. Tämä liittyy mm. niihin raivareihin, eihän tyystin tunteeton ihminen olisi sinua lyönyt, vaan miehen raivo on tuossa tilanteessa käynyt niin ylitsevuotavaksi, että on sen takia käynyt sinuun käsiksi.

Sinun on se päätettävä, lähdetkö vai jäät.
 
Kiitos vastauksista! Nyt olemme "onnistuneet" keskustelemaan mieheni kanssa, ja asiassa on edetty sillä tavalla, että hän myönsi kaikki virheensä mitä on tehnyt, mikä on mielestäni jo suuri askel JOS narsismista on kyse. Saa nähdä miten tämä tästä jatkuu, mutta siitä olen varma, että tämän jälkeen en hyväksi minkäänlaista manipulointia, kontrollointia, väkivaltaa tms.. Olisi kiva kuulla kokemuksia samanlaisista tapauksista. Kuinka monta "mahdollisuutta" olette antaneet ennen jos/kun olette eronneet?
 
"milan"
mä voin sanoa että usein tälläsissä "hakkaamistapauksissa" kuin nyt karskisti sanotaan niin naiset on useinmiten niin alistettuja ja jopa vietävissä niin että annetaan kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja anteeksi vaikka syvällä sisimmässä tiedetään ettei asiat edes ole muuttumassa, rakkaus saa vaan toivomaan kaikenlaista. Jos nyt todella taas uskot että mies on muuttunut niin lähtisin kyllä heti seuraavalla kerralla kun tulee taas "tukkapöllyt" ja toivottavasti saa lopullisesti ymmärtämään että miehen käytös ei ole muuttuakseen jos ette ulkopuolista apua hae, eikä välttämättä silloinkaan.
 
"Alissa"
Kiitos vastauksista! Nyt olemme "onnistuneet" keskustelemaan mieheni kanssa, ja asiassa on edetty sillä tavalla, että hän myönsi kaikki virheensä mitä on tehnyt, mikä on mielestäni jo suuri askel JOS narsismista on kyse. Saa nähdä miten tämä tästä jatkuu, mutta siitä olen varma, että tämän jälkeen en hyväksi minkäänlaista manipulointia, kontrollointia, väkivaltaa tms.. Olisi kiva kuulla kokemuksia samanlaisista tapauksista. Kuinka monta "mahdollisuutta" olette antaneet ennen jos/kun olette eronneet?
Onko miehesi halukas lähtemään yksilöterapiaan tai pariterapiaan tms., vai myöntääkö hän vain kaiken, jotta avioliitto jatkuisi?
 
"Kenguru"
Jos miehessä paljon narsistisia piirteitä on, niin aiheesta lukeminen on sikäli ihan suositeltavaa, että se voi avata silmiä "ymmärtämään" miehen käytöstä. Loppuviimeksi kuitenkaan oleellisin kysymys ei ole, onko hän narsisti, päättyväthän monet parisuhteet ihan hyvästä syystä, vaikkei kumpikaan narsisti olisikaan. Oleellista on se, voitko sinä elää hänen kanssaan.

Narsistillahan on tunteita, mutta ne eivät toimi saman logiikan mukaan kuin muilla ihmisillä. Jotkut sanovat, että narsisteilla tunteiden hallinta onkin tavallaan huonompaa, eikä niitä omia eikä muidenkaan tunteita tunnista samalla tavoin kuin "normaali" ihminen. Tämä liittyy mm. niihin raivareihin, eihän tyystin tunteeton ihminen olisi sinua lyönyt, vaan miehen raivo on tuossa tilanteessa käynyt niin ylitsevuotavaksi, että on sen takia käynyt sinuun käsiksi.

Sinun on se päätettävä, lähdetkö vai jäät.
Näin olisin itsekkin kirjoittanut. Parissa aiemmassa ketjussa olen kirjiottanutkin, että isäni oli narsisti, ja ap, hyvin monet kohdat kirjoitukssasi ovat kyllä tuttuja...

Ihan pelkästään tuon kirjoituksen perusteella, tai muutenkaan näin amatöörinä ei pysty tekemänä mitään päätelmiä, arvailuja vain. Asiaan vaikuttaa mielestäni myös miehesi eri kuttuuritausta. Myös minusta on ärsyttävää kun leimataan niin helposti narsistiksi toista puolisoa, mutta jos miehesi todella on narsisti, niin mitkää lupaukset eivät häntä muuta, eikä hän pysty kuitenkaan kontrolloimaan itseään heti seuraavan käänteen tultua.
 
[QUOTE="Kenguru";23758075]Kiva kun tulit taas "auttamaan".[/QUOTE]
Ihan oikeasti, naiset voisivat keksiä jonkun soveliaamman haukkumasanan miehelle kuin narsisti. Se vanha kunnon "sika" oli sentään järkevämpi, viitattiin sian sotkuisiin tapoihin. Siinä taas ei ole mitään tolkkua, että siwan kassat huutelevat diagnooseja persoonallisuushäiriöistä. "Mies ei vie roskia - narsisti!" "Mies arvosteli ulkonäköäni - narsisti!" "Mies ei pidä eläimistä - narsisti!"

Psykiatrit ovat varmaan riemuissaan. Heidän koulutuksensa on ilmeisesti yhtä tyhjän kanssa olevaa paskaa, kun kerran keskiverto kotiäiti tekee diagnoosit psyykkisistä häiriötiloista näköjään ihan yhtä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
oppia ikä kaikki
Ihan oikeasti, naiset voisivat keksiä jonkun soveliaamman haukkumasanan miehelle kuin narsisti. Se vanha kunnon "sika" oli sentään järkevämpi, viitattiin sian sotkuisiin tapoihin. Siinä taas ei ole mitään tolkkua, että siwan kassat huutelevat diagnooseja persoonallisuushäiriöistä. "Mies ei vie roskia - narsisti!" "Mies arvosteli ulkonäköäni - narsisti!" "Mies ei pidä eläimistä - narsisti!"

Psykiatrit ovat varmaan riemuissaan. Heidän koulutuksensa on ilmeisesti yhtä tyhjän kanssa olevaa paskaa, kun kerran keskiverto kotiäiti tekee diagnoosit psyykkisistä häiriötiloista näköjään samalla tarkkuudella.
Sika on siisti eläin, tiedoksi vain. Et olekaan niin fiksu kuin annat ymmärtää.
 
sika?
Ihan oikeasti, naiset voisivat keksiä jonkun soveliaamman haukkumasanan miehelle kuin narsisti. Se vanha kunnon "sika" oli sentään järkevämpi, viitattiin sian sotkuisiin tapoihin. Siinä taas ei ole mitään tolkkua, että siwan kassat huutelevat diagnooseja persoonallisuushäiriöistä. "Mies ei vie roskia - narsisti!" "Mies arvosteli ulkonäköäni - narsisti!" "Mies ei pidä eläimistä - narsisti!"

Psykiatrit ovat varmaan riemuissaan. Heidän koulutuksensa on ilmeisesti yhtä tyhjän kanssa olevaa paskaa, kun kerran keskiverto kotiäiti tekee diagnoosit psyykkisistä häiriötiloista näköjään ihan yhtä hyvin.
Ja mä kun olen luullut, että siat on itse asiassa melko siistejä eläimiä...!

Kun ammattilainen tekee diagnoosia narsismista, on yhtenä erittäin suurena tekijänä esim. puolison kertomukset. Että siinä mielessä kotipsykologeille on tässä käyttöä.

Siinä asiassa olen samaa mieltä, että narsismia käytetään liian usein syynä. Tosin on sinulta erittäin lapsellista verrata roskien viemistä ulos fyysiseen ja psyykkiseen väkivaltaan. Eli heittosi oli kyllä nyt täysin väärässä paikassa ja väärään aikaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja oppia ikä kaikki;23758164:
Sika on siisti eläin, tiedoksi vain. Et olekaan niin fiksu kuin annat ymmärtää.
Nilliti nilliti. Sika rypee mudassa, vaikka toki kakkaakin siivosti yhteen paikkaan yms. Ja en minä anna ymmärtää olevani fiksu, olen vain mitä olen. Toki ilolla otan vastaan tiedon, että olet saanut minusta fiksun kuvan.
 
"Maalta kotoisin"
Ja mä kun olen luullut, että siat on itse asiassa melko siistejä eläimiä...!

Kun ammattilainen tekee diagnoosia narsismista, on yhtenä erittäin suurena tekijänä esim. puolison kertomukset. Että siinä mielessä kotipsykologeille on tässä käyttöä.

Siinä asiassa olen samaa mieltä, että narsismia käytetään liian usein syynä. Tosin on sinulta erittäin lapsellista verrata roskien viemistä ulos fyysiseen ja psyykkiseen väkivaltaan. Eli heittosi oli kyllä nyt täysin väärässä paikassa ja väärään aikaan!
No, et kyllä ole koskaan käynyt sikalassa. Oletko kuullut sanontaa "sikolätti"? Sillä ei siis kuvata ylen siistiä kotia... =)
 
narsistin uhri
Narsisti, tuo naistenlehtien muotisana miehelle, jonka käytöksestä nainen ei tykkää. Narsisti siellä, narsisti täällä, narsisti tuolla ja kannon päällä.
Toisaalta joo, mutta toisaalta ei. Aina ei ole kyse narsismista, mutta silloin kun on, on se pahimmillaan niin tuhoisaa, että jos toiset ei ymmärrä/usko ja sitä kautta auta, voi selviäminen olla mahdotonta, sitä voi menettää lasten huoltajuuden tai jopa hengen ja pahassa tilanteessa mikään ei ole niin pahaa kuin vähättely. Se on vähän kuin naureskelisi hukkumassa olevan räpiköintiä hassun ja omituisen näköisenä tajuamatta lainkaan toisen tilannetta. Ehkä kökkö vertaus mutta siltä ainakin itsestä tuntui omassa taistelussa narsistia vastaan (ja sanoo kuka mitä tahansa, luulen että esim. Sievisen Susanna on kokenut jotain vastaavaa... Ja kuinka häntä aikoinaan parjattiinkaan ja naureskeltiin hänen ongelmille ja "tempauksille"...).

Niin ja tärkeintä ei olekaan se toisen diagnosointi tai muukaan "leimaaminen" vaan se, että yrittää ensin ymmärtää tilanteen ja löytää sitä kautta ratkaisun. Ja siis joskus on niin, että toinen on esim. juuri narsisti ja "uhrin" selviämisen kannalta tämän ymmärtäminen ja huomioon ottaminen voi olla ihan keskeisessä asemassa.
 
"Kenguru"
Ihan oikeasti, naiset voisivat keksiä jonkun soveliaamman haukkumasanan miehelle kuin narsisti. Se vanha kunnon "sika" oli sentään järkevämpi, viitattiin sian sotkuisiin tapoihin. Siinä taas ei ole mitään tolkkua, että siwan kassat huutelevat diagnooseja persoonallisuushäiriöistä. "Mies ei vie roskia - narsisti!" "Mies arvosteli ulkonäköäni - narsisti!" "Mies ei pidä eläimistä - narsisti!"

Psykiatrit ovat varmaan riemuissaan. Heidän koulutuksensa on ilmeisesti yhtä tyhjän kanssa olevaa paskaa, kun kerran keskiverto kotiäiti tekee diagnoosit psyykkisistä häiriötiloista näköjään ihan yhtä hyvin.
Noniin, tavallaan olen samaa mieltä, mutta eikös tämä ole käyty näillä palstoilla jo riittävän monta kertaa läpi...Ihan asiallinen ja pohtivahan tuo ap:n kirjoitus oli.
 
"Kenguru"
[QUOTE="Maalta kotoisin";23758397]No, et kyllä ole koskaan käynyt sikalassa. Oletko kuullut sanontaa "sikolätti"? Sillä ei siis kuvata ylen siistiä kotia... =)[/QUOTE]

Tämä ei liity mitenkään mihinkään, mutta pakko kertoilla, että oli aika vastenmielisen näköistä tuolla Falkullan eläintilalla Tapanilassa (Hki) kun sika ensin kusi kuin hevonen? ja sen jälkeen joi tuota omaa kustansa..Että yök:D.
 
"Lila"
[QUOTE="Kenguru";23758498]Tämä ei liity mitenkään mihinkään, mutta pakko kertoilla, että oli aika vastenmielisen näköistä tuolla Falkullan eläintilalla Tapanilassa (Hki) kun sika ensin kusi kuin hevonen? ja sen jälkeen joi tuota omaa kustansa..Että yök:D.[/QUOTE]

Siat rypevät omassa liassaan. Näinhan se on. =) Siksi miehiä voikin sanoa "sika"!
Ihan huvitti lukea, kun joku täysin tietämätön kaupunkilainen kirjoittaa, että sika olisi muka siisti eläin! Ei siis minkäänlaista käsitystä mistään maanviljelijöiden asioista. Suosittelen ko. kirjoittajalle käymistä kotieläintilalla, voipi avata vähän silmiä. =)
 
No joo, täällä on vähän eksytty raiteilta itse asiasta. Tiedän, ettei täällä voi kukaan diagnosoida onko mieheni narsisti vai ei. Halusin vain kuulla kokemuksia samanlaisista tilanteista. Olen myös ehdottanut pariterapiaa miehelleni, muttei siihen ole suostunut. Uskon myös, että kulttuurilliset seikat ovat vaikuttaneet paljon asiaan. Tiedän, että monia ärsyttää jos yhdestä pienestä asiasta syytetään jo narsistiksi, mutta voin sanoa että roskien vieminen ja väkivalta on aika kaukana toisistaan. Haluaisin vielä kysyä, jos joillakin on OIKEASTI kokemusta narsistin tai personnaalisuushäiriöstä kärsivän puolisona, miten puolisonne on selvinnyt mahdollisesta erosta?
Kiitos vastauksista :)
 
pohdintaa
En tiedä onko miehesi narsisti vai ei (kulttuuritaustakin voi vaikuttaa, ettei arvosta naista) - mutta väkivaltainen hän on! Eli jos annat (vielä tämän yhden ja ainoan kerran) anteeksi, niin sen tulisi olla tiukan ehdollista: jos hän haluaa jatkaa yhdessä kanssasi, hänen/teidän on haettava apua, että väkivalta loppuisi. Jos hän ei halua hakea apua, niin sitten se on ehdottomasti goodbye! Hänellä on varmasti vaikeuksia hillitä aggressioitaan, ja tarvitsee siihen apua. Rakkaus ei riitä pelastamaan suhdetta, jos siinä on väkivaltaa. Useimmat vaimonsa/tyttöystävänsä tappaneet "rakastivat" häntä suuresti.

Mikään ei oikeuta väkivaltaan toista kohtaan!!! Toivon että osaat huolehtia itsestäsi ja lapsestasi! Tsemppiä!

Ks. esim. http://www.miessakit.fi/fi/lyomaton_linja (näillä on käsittääkseni ollut ryhmiä myös ulkomaalaistaustaisille)
 
"Kenguru"
Niin, olis kiva jos pystyis auttamaan. Mulla tosiaan ei ole kokemusta narsistista kuin isäni puolesta. Yksi lähelle eroa-tapaus siinä oli, ja isäni haki äidin kukkasilla takaisin. Eli osaa olla tosi hurmaava kun siitä hyötytyy. Sitten taas kaikki palasi samoille uomille.

Jos miehesi on narsisti, niin myös lapsesi tulee 100% :sella varmuudella kärsimään siitä. Että jo senkin vuoksi sinun pitää lähteä pois tuosta suhteesta. Ei ole kiva työstää tuota seuraavat 20 vuotta kotoa muuton jälkeen....
 
rtee
Vaikka mies olisi kuinka väkivaltainen, ei se vielä tee hänestä narsistia. Osa tekstistäsi kuulostaa narsistiselta, osa ei. Mutta ei kai se tässä olekaan pointti onko mies narsisti vai ei? Väkivaltaisessa suhteessa ei kannata olla, olipa mies sitten narsisti vai tavallinen kusipää.

Tuo itkeminen ja selittäminen että ei selviä ilman sinua, ei sovi narsisimiin, jollei kyseessä ole vaan manipulointiyritys. Narsisti ei tunne empatiaa, narsisti pitää itseään muita ylempänä, narsisti kuvittelee muiden olevan hänelle kateellisia jne. Yleensä narsistin lapsuudessa on ollu jotain häikkää, jolloin narsisti ei ole oppinut normaaleja tunnereaktioita. Narsisimi on persoonallisuushäiriö, joka on jopa kokeneen ammatilaisen hankala diagnosoida.
 

Yhteistyössä