Epäsymmetrinen kallo vauvalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut äiti"

Vieras
Meillä saatiin tänään lähete 4kk pojan kanssa tutkimuksiin epäsymmetrisen kallon vuoksi. Vauvalla on toinen puolisko pään takaosasta huomattavan litteä ja toinen sitten koholla. Lääkäri puhui sauman ennenaikaisesta luutumisesta joka selvitetään mahd pään kuvauksissa.
Olen tässä nyt päivän netissä surffailut ja tietoa hakenut. Lapsen pään muoto viittaa selvästi vinokalloisuuteen eli plagiokefaliaan. Luin myös sen voivan aiheuttaa neuropsykologisia häiriöitä ym. Ainoa hoitokeino on kallon leikkaus.
Onko kenenkään muun lapsella todettu vastaavaa? Minä olen nyt täällä ihan paniikissa asian vuoksi vaikkei siis varmuutta mihinkään ole vielä tullutkaan. Pelottaa jo ajatus nuin pienen kallon operoinnista. Onko kellään kokemuksia tällaisesta lapsesta tai pään epäsymmetriasta ja siihen liittyvistä häiriöistä tai kokemuksia leikkauksista? vertaisapu olisi nyt paikallaan....

terv. Huolestunut äiti

Meillä tuntuu kallon päällä sellainen "harjanne", josta ollaan menossa lääkärille.

Ei kai tässä voi kuin odottaa, pelottaa kyllä muakin tosi paljon. Olen kyllä ymmärtänyt, että muodosta huolimatta voi kuitenkin olla niin, että saumoissa olisi tarpeeksi liikkumavaraa, eikä luutumista olisi tapahtunut täysin. Tsemppiä teille!

[QUOTE="huolestunut äiti";23701027]Meillä saatiin tänään lähete 4kk pojan kanssa tutkimuksiin epäsymmetrisen kallon vuoksi. Vauvalla on toinen puolisko pään takaosasta huomattavan litteä ja toinen sitten koholla. Lääkäri puhui sauman ennenaikaisesta luutumisesta joka selvitetään mahd pään kuvauksissa.
Olen tässä nyt päivän netissä surffailut ja tietoa hakenut. Lapsen pään muoto viittaa selvästi vinokalloisuuteen eli plagiokefaliaan. Luin myös sen voivan aiheuttaa neuropsykologisia häiriöitä ym. Ainoa hoitokeino on kallon leikkaus.
Onko kenenkään muun lapsella todettu vastaavaa? Minä olen nyt täällä ihan paniikissa asian vuoksi vaikkei siis varmuutta mihinkään ole vielä tullutkaan. Pelottaa jo ajatus nuin pienen kallon operoinnista. Onko kellään kokemuksia tällaisesta lapsesta tai pään epäsymmetriasta ja siihen liittyvistä häiriöistä tai kokemuksia leikkauksista? vertaisapu olisi nyt paikallaan....

terv. Huolestunut äiti[/QUOTE]

Hei! Meillä oli pojalla sama vaiva, kun hän oli vauva. tutkimuksiin ei terveyskeskuslääkäri halunnut laittaa kun oli mielestään normaali sen ikäisenä. meilläkin oli siis huomattavasti "turvoksissa" toinen puoli kallosta, toinen normaali. joskus aamulla huomasin vasemman silmän olevan melkein ummessa, mutta se vaiva meni ohi itsestään. mainitsin siitäkin neuvolalääkärikäynnillä, mutta ei mitään kantaa ottanut siihen. kuvankin otin ja näytin sen hälle.
en tiedä mikä sitten oli kun ohi se meni ajan kanssa, enkä ole asiaa enää edes miettinyt ennenkuin nyt kun huomasin kirjoituksesi. voi olla että sielä teillä on paremmat lääkärit jotka perehtyvät asiaan. meillä tuntu että lääkäri ei oikeen ottanut tosissaan asiaa. poika on nyt kaksi v. ja ihan normaalin näköinen kallo on nyt. voimia kuitenkin jos jatkotutkimuksiin menette!

Hei, meillä oli nyt 5v vuotiaalla neidillä aikanaan ns. sama juttu, mutta tämä tuli siitä kun tyttö nukkui pikkuvauva ajan selällään ku lonkkaluksaatiosta johtuen ei pystynyt nukkumaan muulla tavalla lastan ollessa paikoillaan ekat 3kk, mahalleen olisi nukkuminen toki onnistunut mutta tyttö ei tykännyt.
Niinpä meidän tytön pää painui oikealta puolelta lättänäksi kun tykkäs pitää päätä hiukan oikealle puolelle kallistettuna kun oli selällään, syntyissään pää oli hiukan jo painununt vatsassa otolliseksi tuohon asentoon kun tyttö oli pitkään raivotilassa. Tyyny ei meillä estänyt päätä painumasta.

Meillä tämä vika korjattiin kalloleikkauksella tytön ollessa 1v, ja leikkaus tehtiin koska pää kun kasvaa voi olla että aivoilla ei ole oikeassa suunnassa tilaa kasvaa ja myös kosmeettisesta viasta johtuen leikattiin. Leikkaus tehdään samallai kuin venekallossa, arpi kulkee tuosta päälaen yli korvasta korvaan, hyvin toivuttiin ja 5 päivänä leikkauksesta tyttö pääsi kotia ja todella hyvin on parantunut.
:)

[QUOTE="vieras";23701399]Eikös joissain tapauksissa käytetä jotain "kypärähoitoa" muokkaamaan kallonmuotoa?[/QUOTE]

kypärähoitoa ei kuulema pohjoismaissa suosita. joten vissiin vaan normi omatoimi pönkkäyksiä yritetään laitella.

[QUOTE="aapee";23704473]kypärähoitoa ei kuulema pohjoismaissa suosita. joten vissiin vaan normi omatoimi pönkkäyksiä yritetään laitella.[/QUOTE]

Näin minäkin olen käsittänyt.

Mun pojalla, nyt 12v, on myös vino kallo. Vika huomattiin jo neuvolassa ja vasta parin viime vuoden iakana on tutkittu tarkemmin. Pois suljettiin epilepsia ja kallonsisäinen paine. Luultavasti poikani adhd johtuu vinosta kallosta ja migreeni myös. Leikkausta ei suositeltu sillä siihen liittyy riskejä. Joten me selviämme näillä.

Älä suotta hätiköi, kiva että teillä joku on huolestunut asiasta ja lähettää tutkimuksiin, me kun saimme odottaa 10 vuotta ennenkuin asia otettiin vakavasti.

kyselempäs vielä joskos täällä olisi tietoa tästä kyseisestä plagiokefaliasta tai oikeastaan siihen liittyvistä neurologisista häiriöistä/ vammoista?
lapseni on siis 4kk ja on lopettanut kokonaan kääntymisen yrittämisen. myös moro heijaste on todella vahvana (yksityinen lastenlääkäri testasi). ei myöskään yritä tarttua leluihin tms.. nyrkkiä kyllä syö ja imee. voisiko tämä olla jo merkki jälkeenjääneisyydestä? tai siis hidastuneesta kehityksestä tms?
voivoivoi..toivottavasti meidän pieni pienokainen olisi ihan terve eikä löytyisi muunlaisia löydöksiä. olisi kiva kokemuksia kuulla muilta jos muilla tällaista vaivaa on.

kyselempäs vielä joskos täällä olisi tietoa tästä kyseisestä plagiokefaliasta tai oikeastaan siihen liittyvistä neurologisista häiriöistä/ vammoista?
lapseni on siis 4kk ja on lopettanut kokonaan kääntymisen yrittämisen. myös moro heijaste on todella vahvana (yksityinen lastenlääkäri testasi). ei myöskään yritä tarttua leluihin tms.. nyrkkiä kyllä syö ja imee. voisiko tämä olla jo merkki jälkeenjääneisyydestä? tai siis hidastuneesta kehityksestä tms?
voivoivoi..toivottavasti meidän pieni pienokainen olisi ihan terve eikä löytyisi muunlaisia löydöksiä. olisi kiva kokemuksia kuulla muilta jos muilla tällaista vaivaa on.

Hei, olisi kiva kuulla miten teidän kanssa kävi?

Yhteistyössä