Lääkärin mielestä lapsiluku ei voi olla täysi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5xipana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5xipana

Vieras
Meillä on viisi lasta. Ensimmäinen sai alkunsa puhki menneestä kumista. Seuraava tehtiin ekalle kaveriksi tarkoituksella (tulin raskaaksi kaksi kiertoa pillereiden lopettamisesta). mielestämme lapsia oli nyt riittävästi. Tulin kuitenkin raskaaksi pillereistä huolimatta ja saatiin kaksoset..Voi olla etten muistanut ihan joka pilleriä syödä, mutta ei niitä montaa unohtunut liuskasta.. Siinä vaiheessa mulla oli 4v , 2v, ja kaksi vauvaa..En jaksanut paljoa ehkäisyjä miettiä. Aattelin, että keskeytetty ja imetys pitää vauvat poissa, vaan ei...meille syntyi vielä yksi lapsi... Lapset nyt 6v, 4v, 2x kohta 3v ja 1v5kk..

Pyysin lääkäriltä (ehkäisyneuvolassa) että laitettas jo tuubit kiinni. Meidän lasiluku oli täysi jo kolme lasta sitten! Hän nauroi ja sanoi et oot niin nuori ettei puhettakaan (olen tänä vuonna 28v). Niin se mieli muuttuu ja kun ollaan jo suurperhe ni hänen kokemuksellaan halutaan vielä toinen viisi lisää, niin ne muutkin on halunneet kun on alkuun päässeet...

Voiko yksityinen antaa lähetteen sairaalaan toimenpiteeseen. Tämä lapsiluku on TODELLAKIN täynnä...En luota mihinkään ehkäisyyn! En usko että on kovin terveellistäkään olla koko ajan raskaana. Otetaan sitten koiranpentu jos hoivavietti iskee myöhemmin...

Ja ei ole provo. maailmassa on ihmisiä jotka luulee et imetys on ehkäisykeino ja kyllä, maailmassa on ihmisiä jotka tulevat raskaaksi pillereistä ja kumeista huolimatta..

Se "rajahan" on 30v tai kolme lasta, ei kai siinä lääkärillä ole asiaan sanomista? Olisiko mahdollista päästä toiselle lääkärille, varmasti myös yksityiseltä saat lähetteen.

Miksi et luota ehkäisyyn?

Ekassa meni kumi rikki, mutta noin niinkuin muutoin ei raskautumisesi ole ollut ehkäisystä kiinni vaan siitä, ettet ole ehkäissyt kuten kuuluu, jos ei lapsia halua.

Jos syöt päivittäin pillerin, on raskauden ehkäisy jo melko hyvällä mallilla. Jos et sitä muista ottaa, ota kierukka ja muista vaihtaa se 5 vuoden kuluttua. Nipsuillakin on tultu raskaaksi, joten ei sekään ole 100% ehkäisy.

Käy vaikka terveyskeskuksessa yleislääkärillä, saatta toi lähete sterilisaation irtoa helpommin. Yksityisellä voivat vetää yllättävänkin tiukkaa linja tässä asiassa, toki riippuu paikasta.

Tai sitten toinen vaihtoehto olisi, että mies kävisi pistää piuhat poikki? Itse yritin kolmatta odottaessaan saada synnytyksen yhteyteen ton sterilisoinnin, mutta eivät suostuneet. Täytin vielä 1,5viikkoa kolmosen syntymän jälkeen 30v, mutta ei.... Mies sitten päätti, että hänenkin osalta on lapsiluku ehdottomasti täysi, kävi terveyskeskuslääkärillä, sai lähetteen ja reilu kuukausi siitä oli jo itse toimenpiteessä :)

Vaihda lääkäriä. Mies sai vasektomian, vaikka oli vasta 29-vuotias ja lapsia vain 3.

Minulle neuvoi neuvolan terveydenhoitaja, että imetys riittää ehkäisyksi 6 eka kuukautta :( En ottanut riskiä.

Vaihda lääkäriä!

Mulle on syntynyt lapset 1v5kk ikäerolla ja kotikunnassani ei ole ollut tapana laittaa Mirenaa alle 6kk synnytyksestä. Silti en joutunut juurikaan tappelemaan Mirenan saamisesta aikaisemmin kun vaan sanoin, että lisää lapsia EI TODELLAKAAN ole tarkoitus vähään aikaan tehdä! Ihme touhua sun lääkärillä.

Tosin jälkiviisaasti: olisi ehkä kannattanut hankkia se sterilointi edellisen synnytyksen yhteydessä...

Alkuperäinen kirjoittaja hölmöä;23720519:
Se "rajahan" on 30v tai kolme lasta, ei kai siinä lääkärillä ole asiaan sanomista? Olisiko mahdollista päästä toiselle lääkärille, varmasti myös yksityiseltä saat lähetteen.

Niinhän sitä luulisi, että jos ehdot täyttyisivät, niin saisi sen sterilisoinnin. Mutta ei sitä tunnu saavan, ainakin naisille myönnetään sitä todella nihkeesti. Varmaan kiitos kaikkien noiten naisten, jotka ovat teettänet sen sterilisoinnin ja sitten parin vuoden päästäö hakeutunut jo purkuun!

ois pitänyt kirjoittaa, en luota itseeni ehkäisyn kanssa. Unohtelen pillereitä yms.. Mies on niin juntti, ettei hänen vehkeisiin kosketa.. Pitää mun soittaa aika vielä tänään uudelle lääkärille ja sanoa et seuraavien lasten nimeksi tulee sitten abortti.. Eiköhän se tuu halvemmaksi tehä se leikkaus..

Tällä hetkellä syön pillereitä ja käytetään kumia..kuiteskin jos se vahinko sattuis en siihen aborttiin kykene ja minun tuurilla syntyis kolmoset tai jtn...

ois pitänyt kirjoittaa, en luota itseeni ehkäisyn kanssa. Unohtelen pillereitä yms.. Mies on niin juntti, ettei hänen vehkeisiin kosketa.. Pitää mun soittaa aika vielä tänään uudelle lääkärille ja sanoa et seuraavien lasten nimeksi tulee sitten abortti.. Eiköhän se tuu halvemmaksi tehä se leikkaus..

Tällä hetkellä syön pillereitä ja käytetään kumia..kuiteskin jos se vahinko sattuis en siihen aborttiin kykene ja minun tuurilla syntyis kolmoset tai jtn...

Sulla on tosiaan oikeus saada sterilointi (eli 3 lasta TAI 30 v). Mutta voisit toki ottaa kierukan tai hormonikapselin tms. vaihtoehdoksi.
Mutta tosiaan mene uudelleen lääkäriin ja jos ei usko, sanot suoraan, että katsoo sieltä koneeltaan vähän tarkemmin, että miten ne kriteerit täyttyivät.
Tosiasia kyllä on, että osaa ihmisistä harmittaa myöhemmin sterilointi ja tehdään korjausleikkauksia ym. Olet tosi nuori kyllä vielä! Toimiva ehkäisykin on mahdollista!

Mene toiselle lääkärille, on teillä jo varmasti tekemistä noiden viidenkin kasvatuksessa vuosikausia :) On sulla oikeus se strerilisaatio saada ja mielestäni tuo on järkevä päätös. Ehdit vielä tehdä muutakin kuiin olla äiti ;)

Vasektomia ehdottomasti. Ja sterilisaation saa vaatia. Ei siinä ole lääkärillä mitään sanottavaa, kun ehdot täyttyy.

Miehillä sterilointi helpompi, niin siksi ehdotan miehelle.

Meilläkin on yksi pillerilapsi, yksi tarkoituksella tehty ja kolmas lapsi on tehty kondomilla kiertopäivänä 5/28. Pillerit söin ajallaan, säännöllisesti eikä mitään antibiootteja tai mahatauteja ollut. Viimeisimmän kondomi oli ehjä ja oikein käytetty. Mieheni meni steriloitavaksi, kun nuorin oli vastasyntynyt. Muuten ei olisi ollut mitään mahdollisuutta läheisempään kontaktiin mun kanssa ;)

Kyllä yksityistä kautta voi saada yleiselle puolelle lähetteen toimenpiteeseen. Näin ainakin korvien putkituksen kohdalla toimittiin. (No aika lailla eri asia,mutta toimenpide kumminkin)

No, tai jos muuten on vaikeaa, niin voisithan sä ihan hyvin ottaa Mirenan ekaksi. Viiden vuoden päästä olet sitten lääkärinkin silmissä "vanhempi ja viisaampi päättämään" ;-)

mikä on mirena?? Voi olla tyhmä kysymys, mutta nähtävästikkin multa on jäänyt ehkäisyvalistus vähemmälle :D

Hormonikierukka. Sulle ilmeisesti hormonit käy, kun pillereitäkin olet käyttänyt. Menkat vähenevät tai loppuvat, eikä tarvitse muistaa muuta kuin käydä tarkastuksessa noin vuoden välein. Uuden asennus sitten taas viiden vuoden päästä. Loistava kapistus!

Minä hain yksityiseltä lääkäriltä lähetteen sterilisaatioon ja kävin sitten kunnallisella puolella eli onnistuu. Lähete maksoi tosin melkein 100e, mutta mielummin kävin siellä kun jonotin tk:een, johon ei edes annettu aikoja...

Tuota noin. Ehkäpä se lääkärisi onkin ihan oikeassa. Tietosi ehkäisyvaihtoehdoista ovat kyllä aika suppeat. Kannattaisikohan sun kuitenkin ensin mennä juttelemaan ehkäisyneuvolaan vaihtoehdoista ennen lopullista päätöstäsi?

No, mun mielestäkin sä meet uudelle lekurille puhumaan aiheesta. 5 lasta on paljon ja ei helvetti, kuka saatana muu kuin sinä ja miehes on oikeutettuja päättämään teijen elämästä. Mulla neljäs raskaus menossa ja oon fyysisesti jo hyvin kulunut raskauksiin, vaikka raskaudet sijoittuu 10v sisälle!

Ja kuinka paljon teillä on varaa lapsiin, kun 5 nyt alle 6v kasvaa isoiksi, alkaa kuluttaa rahaa enemmän. Se lapsilisä ei oikeasti tule kattamaan paljoakaan kun alkaa teini-ikä. Musta tälläseen ei voi mikään lääkäri ja muut ihmiset sanoa mitään, jos äiti/isä näkee omat voimavarat, oman elatuskyvyn ja oman näkemyksen perheen koosta olevan kasassa. Sterilisaatio on lopullinen, mutta myös varma ja ei ainakaan hormonaalisen ehkäisyn haittoja tarvitse kokea.

Yhteistyössä