Huvittavin palstahetki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23715101]Ei PölyEsteri mielestäni ole kenenkään naamalle levitellyt sitä, että tietää vastauksen. Kunhan on ilmaissut, että tietää ja heikohkon matikkahistoriansa vuoksi ei ymmärrä, mikä laskutoimituksessa on muille niin vaikeaa.

PölyEsterille: En oo varma, mutta sulla saattaa auttaa sekin, että piirrät niin hyvin. Ehkä sun hahmotus toimii tosi hyvin tässä asiassa, vaikka perinteisesti tää onkin sellainen jäynäkysymys, jonka ratkaisemiseksi on hyvä vetäistä esiin kylmät matemaattiset kaavat.[/QUOTE]

Joo, kyllä pitää olla jotain ihan erityistä lahjakkuutta että tajuaa paljonko tiili painaa! :O :laugh: :laugh: Ihan siis todella.

[QUOTE="a p";23715271]Joo, kyllä pitää olla jotain ihan erityistä lahjakkuutta että tajuaa paljonko tiili painaa! :O :laugh: :laugh: Ihan siis todella.[/QUOTE]

Sullakin on näköjään ihan erityistä lahjakkuutta.

[QUOTE="Anne";23714611]No asia voidaan esittää monella tapaa kuten tässä paino.
1tiili painaa 1kg + 1/2tiiltä
|==| <-tiili
|= <- puolikas tiili

|==| on sama kuin
1kg & =| eli
|= on sama ku 1kg

joten 2tiiltä on neljä puolikasta tiiltä on sama kuin 4kg.[/QUOTE]

yksi tiili painaa 1 kg + 1/2 tiiltä eli 0,5 kg =1.5 kg
kertaa kaksi on 3 kg

miten ihmiset voi olla näin tyhmiä? Ukonki kanssa tappelin vuos sitte tästä päivätolkulla!
Tiilessä on kaksi samanpainoista puolikasta, ja puolet tiilestä painaa 1kg. 1kg x 2 puolikasta on 2kg!
Tiili painaa 1kg ***JA*** ½tiiltä. Molemmat puolet painaa yhtä paljon!

Aargh!

kertaa kaksi on 3 kg

Siis jos yksi tiili painaa 1 kg + 1/2 tiiltä, niin miten se toinen puolisko painaa kilon ja toinen puolisko vain puoli kiloa? Missä on sanottu, että 1/2 tiiltä on sama kuin 1/2 kiloa? Eihän se voi olla, jos yksi tiili painaa enemmän kuin kilon (eli kilo + puoli tiiltä).

kertaa kaksi on 3 kg

Mietis uudelleen.

1 tiili on 1kg plus ½ tiiltä. Silloin kaksi tiiltä on 2kg ja 1tiili.

Jos yksi tiili on 1½ kiloa niin kuin väität, niin silloinhan kaksi tiiltä olisi 2kg+1½kg, eli 3½kg, jolloin yksi tiili on yhtä aikaa muka 1½kg (sinun väitteesi) ja 1,75kg (antamillasi luvuilla laskettu yhden tiilen paino). Viimeistään tässä vaiheessa pitäisi ymmärtää, että yhtälö sinun arvoillasi on epätosi.

Vastaus on, että kaksi tiiltä painaa neljä kiloa.

1 kg + ½tiili = 1 tiili
-> 1kg = 1 tiili - ½ tiili
-> 1kg= ½ tiili
-> 2kg = 1 tiili
-> 4kg = 2 tiiltä

kertaa kaksi on 3 kg

Mikä ihmeen puoli kiloa ja mistä tulee puolistoista kiloa?
Aivan oikein kyllä että 2kertaa 1,5= 3, mutta se ei liity tähän.

Tilli painaa 1kg ja puoli tiiltä = tiili miinus puoli tiiltä on 1kg = puolikas tiili painaa 1kg.
Kahdessa tiilessä on 4 puolikasta, eli 4x1kg=4kg

Ajattele kuvina.
Yksi tiili
Jonka toisen puolen alle ajattelet 1kg:n ja toisen puolen alle puolikkaan tiilen..

Parhaimmat ketjut ovat olleet wanhalla palstalla kolmen aikoihin yöllä, nauraa käkätettiin ääneen. :D Joku aivan älyttömän pitkä ketju on vieläkin muistoissa, siihen liittyi vakotakkinen mies ja jotakin muutakin tosi oleellista. :)

[QUOTE="mä";23715220]Tää rupee oleen jo niitä huvittavimpia ketjuja itessään.... :D[/QUOTE]

:laugh: Täällä kyllä joskus suututaan niin tosissaan ja väitellään, etten ole edes tulisilta lapsiltani moista havainnut.

Tarkemmin mietittyäni, jos halutaan käyttää tätä älytöntä laskukaavaa että yksi tiili painaa kilon ja puoli tiiltä,, tekee se kahden tiilen painoksi kaksi kiloa ja kaksi tiilen puolikasta.

Hei ei saa suuttua siitä, että joku ei tajua. Vaikka PölyEsteri onkin kaikkitietäväinen eikä ymmärrä sitä, ettei kaikki tajua tota tiilijuttua, niin onhan se ihan oikeasti niin, että tota joutuu suurin osa miettimään vähän enemmänkin. Ei toi oo mikään päivänselvä juttu. Yrittäkää selittää fiksusti. Vasta sivulla 3 on selitetty asia niin, että itse sen tajusin. Toihan on tarkoituksella kompa juttu. Älkää olko niin hemmetin kireinä toverit!

Alkuperäinen kirjoittaja ei järkeä;23716256:
Tarkemmin mietittyäni, jos halutaan käyttää tätä älytöntä laskukaavaa että yksi tiili painaa kilon ja puoli tiiltä,, tekee se kahden tiilen painoksi kaksi kiloa ja kaksi tiilen puolikasta.

Ihan oikein se tuolla sunkin laskutavalla tulee:

2x=2kg+x(<-0,5x+0,5x)
x=2kg (eli yksi tiili on kaksi kiloa)

Tylsä kysymys. Jos asia kiinnostaisi, kävisin punnitsemassa tiilen ja tietäisin, paljonko juuri ko. tiili painaa. Suosin empiiristä lähestymistapaa. ;)

[QUOTE="vieras";23716299]Hei ei saa suuttua siitä, että joku ei tajua. Vaikka PölyEsteri onkin kaikkitietäväinen eikä ymmärrä sitä, ettei kaikki tajua tota tiilijuttua, niin onhan se ihan oikeasti niin, että tota joutuu suurin osa miettimään vähän enemmänkin. Ei toi oo mikään päivänselvä juttu. Yrittäkää selittää fiksusti. Vasta sivulla 3 on selitetty asia niin, että itse sen tajusin. Toihan on tarkoituksella kompa juttu. Älkää olko niin hemmetin kireinä toverit![/QUOTE]

voi taivas, en ole mikään kaikkitietävä, mutta ei tota kyllä ole vaikea ratkaista, jos ihan oikeesti ajattelee vähän.

[QUOTE="mä";23715220]Tää rupee oleen jo niitä huvittavimpia ketjuja itessään.... :D[/QUOTE]

Iso PEESI tähän :D

Ja ihan ot, mutta toi lasku-juttu meni multa kyllä niin ohi että vilahti vaan. Mä pääsin peruskoulusta JA lukiosta läpi matikan osalta siten, että opettajat ei halunneet opettaa mua enää yhtään ylimääräistä vuotta... :ashamed: Mies pyörittelee päivittäin silmiään mun matikkatyhmyydelle. Mä en vaan tajuu...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä