Mitä kaikkea lasten neuvola täti saa kysellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lisuu124
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hipp";23714680]terveydenhuollossa kysellään koska niissä voi tulevaisuudessa kerätä tietoa esim ammattitaudeista.
jos usealla potilaalla on sama ammatti ja samat oireet on helppo lähteä hakemaan syytä.Näin myös kerätään tietoja raskaana olevien tietoja ja vaikutusta sikiöön.[/QUOTE]
Totta, mutta potilaan ei tarvitse kaikkeen vastata, jos ei halua. Mä arvostan hyvin paljon erästä lääkäriä, joka aikoinaan - ennenkuin alkoi kyselemään kaikenlaista - kertoi, että näillä tiedoilla ei ole hoitoni kannalta mitään merkitystä, mutta näitä kerätään erästä tutkimusta varten. Vastasin erittäin mielelläni kaikkiin hänen esittämiinsä kysymyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714669:
Siis meinaatko, että se lääkäri tai terveydenhoitaja alkaa googlettamaan, missä päin kaupunkia työpaikkani sijaitsee? Entä, jos ko yrityksellä on toimipisteitä eri puolilla kaupunkia ja vielä siellä perähikiälläkin? Eikö järkevämpää ole kysyä - ja myös kirjata ylös - tieto siitä, onko työpaikka sairaalan lähellä?

Viilaat turhaan pilkkua. Kuvittele tilanne, että toinen on lähihoitaja. Lähihoitajan töitä kun voi tehdä toisen kotona mutta voi tehdä myös sairaalassa. Tuolloin on paljon helpompaa kysyä, että missä teet sitä työtä kuin onko työpaikka sairaalan lähellä tjms. Voi olla myös hankala eritellä kysymyksiä, Onko työpaikka sairaalan lähellä? Entä onko se terveyskeskuksen lähellä? Kuinka lähellä? Montako sataa metriä, että kerkiätkö juokseen hakeen lääkkeet yms? Entä onko se yleisen virastorakennuksen lähellä yms? Entä yksityisen sairaalan lähellä? Helpompaa kysyä työpistettä tarkemmin, jos se on esim. samassa kaupungissa, jolloin voi samantien kohdistaa tuon. Jos toista askarruttaa noin "henk.koht." kysymys niin tietysti voi tehdä tarkentavan kysymyksen miksi toinen sitä kysyy, kuten olet tuonut itsekin ilmi.

Tässähän ketjussa on nyt kysymys siitä, että onko tuo neuvolatäti jotenkin "outo" kun kysyy mukamas noin henkilökohtaisia kysymyksiä kuten työpaikkaa tai tukiverkostoja hieman tarkemmin. Minusta ei ole, sinun mielestä ilmeisesti on ja rikkoo ilmeisesti vielä sinusta jotain ihme henkilötietorekisterilakejakin ( ???), mikä on aika kaukaa haettua minusta.

Selvennykseksi vielä, että aina voi jättää vastaamatta, jos ei halua. Mutta ei se aina ole typerää tai törkeää kysyä asioita. Noi on kuitenkin suht. ylimalkaisia peruskysymyksiä, joita kirjataan suht. moneen lapukkeeseenkin niin lapsien päivähoitolapukkeisiin yms. Ei työpaikka nyt yleisesti salaisuus ole. Tuleehan se ilmi jo siitä, että naapuri näkee sun menevän rakennukseen jokaikinen arkiaamu..

[QUOTE="hipp";23714680]terveydenhuollossa kysellään koska niissä voi tulevaisuudessa kerätä tietoa esim ammattitaudeista.
jos usealla potilaalla on sama ammatti ja samat oireet on helppo lähteä hakemaan syytä.Näin myös kerätään tietoja raskaana olevien tietoja ja vaikutusta sikiöön.[/QUOTE]

Ammattitaudin toteaminen on pitkä prosessi, eikä sitä kyllä tehdä äitiys- tai lastenneuvolassa =), jos sellaista epäillään lienee ihan paikallaan myös terveydenhuollon puolelta olla yhteydessä työnantajaan, jolloin tietenkin työnantajan nimi, tarkka kuvaus ja tiedot esim käsiteltävistä kemikaaleista on olennaisia.

Viilaat turhaan pilkkua. Kuvittele tilanne, että toinen on lähihoitaja. Lähihoitajan töitä kun voi tehdä toisen kotona mutta voi tehdä myös sairaalassa. Tuolloin on paljon helpompaa kysyä, että missä teet sitä työtä kuin onko työpaikka sairaalan lähellä tjms. Voi olla myös hankala eritellä kysymyksiä, Onko työpaikka sairaalan lähellä? Entä onko se terveyskeskuksen lähellä? Kuinka lähellä? Montako sataa metriä, että kerkiätkö juokseen hakeen lääkkeet yms? Entä onko se yleisen virastorakennuksen lähellä yms? Entä yksityisen sairaalan lähellä? Helpompaa kysyä työpistettä tarkemmin, jos se on esim. samassa kaupungissa, jolloin voi samantien kohdistaa tuon. Jos toista askarruttaa noin "henk.koht." kysymys niin tietysti voi tehdä tarkentavan kysymyksen miksi toinen sitä kysyy, kuten olet tuonut itsekin ilmi.

Tässähän ketjussa on nyt kysymys siitä, että onko tuo neuvolatäti jotenkin "outo" kun kysyy mukamas noin henkilökohtaisia kysymyksiä kuten työpaikkaa tai tukiverkostoja hieman tarkemmin. Minusta ei ole, sinun mielestä ilmeisesti on ja rikkoo ilmeisesti vielä sinusta jotain ihme henkilötietorekisterilakejakin ( ???), mikä on aika kaukaa haettua minusta.

Selvennykseksi vielä, että aina voi jättää vastaamatta, jos ei halua. Mutta ei se aina ole typerää tai törkeää kysyä asioita. Noi on kuitenkin suht. ylimalkaisia peruskysymyksiä, joita kirjataan suht. moneen lapukkeeseenkin niin lapsien päivähoitolapukkeisiin yms. Ei työpaikka nyt yleisesti salaisuus ole. Tuleehan se ilmi jo siitä, että naapuri näkee sun menevän rakennukseen jokaikinen arkiaamu..

Jutustelu ja se että kerätäänkö tietoja johonkin tai että niitä esim. kerätään ylös on kaksi eriasiaa. Minustakin on ammatillisesti ihan oikein miettiä mihin tarvitsen tietoa ja millaista se tieto on jota ammatillisesti tarvitsen. Ammatillista on myös huomata että tietyt kysymykset vaivaannuttaa asiakasta eikä palvele sitä luottamuksellisen ilmapiirin luomista johon jutustelulla tähdätään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714683:
Aivan ja aluksi kirjoitinkin, että ap:n tilanteessa olisin kysynyt terveydenhoitajalta, mihin hän tarvitsee työpaikkani nimeä. Ja jos ei mihinkään, olisin todennut, että tieto lienee sitten epäoleellinen.

Aivan. Noin pienellä lisäkysymyksellä saa noin "hankalan henk.koht." kysymykseen jätettyä vastaamatta sillain, ettei tee itselleen kuitenkaan haittaa. Jos sillä on merkitystä, niin voi aina tehdä tarkentavia kysymyksiä, jolloin voikin vastata vain esimerkiksi sun esittämään toisenlaiseen kysymykseen "ei ole sairaalan/terveyskeskuksen/yleisten hoitopaikkojen lähellä, josta saisi hoitoa" eikä tarvitse kertoa työpaikkaansa.

Mutta ei kysymys tökerö ole neuvolatädiltä, ei edes siinä tapauksessa, että neuvolatäti yrittää vaan luoda asiakassuhdetta ja rupatella niitä näitä sen vuoksi. Tuo on kuitenkin suht. yleinen kysymys.

Ammatillista on myös huomata että tietyt kysymykset vaivaannuttaa asiakasta eikä palvele sitä luottamuksellisen ilmapiirin luomista johon jutustelulla tähdätään.

Tuo on kyllä tärkeä pointti. Mutta ihmisiä ne työntekijätkin on (myös neuvolatädit), eikä he aina osaa arvata kokeeko toinen jutustelun liian tunkeilevana. Monet kun osaavat sen peittää taitavasti.

Tossa sun lähihoitajaesimerkissä voisikin kysyä, tekeekö työtä sairaalassa. Tai jos on oleellista se, löytyyko ko sairaaslasta ensiapu, niin kysyä tekeekö töitä sairaalassa, jossa on ensiapu.

Pilkun viilaamista, myönnän. Kuitenkin hyvin moni ihminen kuvittelee, että lomakkeissa tai suullisesti esitettyihin kysymyksiin on velvollisuus vastata. Tämän virheellisen käsityksen oikaisemiseksi olen tässä kommenttejani kirjoitellut. Ja tuo laki ei ole mikään ihmelaki vaan täyttä totta, ollut voimassa jo vuosia. Harva vaan tietää sen olemassaolosta ja vielä harvempi on tietoinen, miten tietosuojavaltuutetun tulkinnan mukaan lakia pitäisi myös terveydenhuollossa noudattaa. Ja sen vuoksi kansalaiset eivät osaa kyseenalaistaa heille esitettyjä kysymyksiä ja vastailevat sellaisiinkin kysymyksiin, joihin eivät haluaisi vastata. Ei siis liene haitaksikaan, jos ihmisille kertoo, ettei kaikkeen tarvitse vastata ja myös sen, miksi ei tarvitse vastata (= tieto on kysyjälle tarpeeton).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714846:
Pilkun viilaamista, myönnän. Kuitenkin hyvin moni ihminen kuvittelee, että lomakkeissa tai suullisesti esitettyihin kysymyksiin on velvollisuus vastata. Tämän virheellisen käsityksen oikaisemiseksi olen tässä kommenttejani kirjoitellut. Ja tuo laki ei ole mikään ihmelaki vaan täyttä totta, ollut voimassa jo vuosia. Harva vaan tietää sen olemassaolosta ja vielä harvempi on tietoinen, miten tietosuojavaltuutetun tulkinnan mukaan lakia pitäisi myös terveydenhuollossa noudattaa. Ja sen vuoksi kansalaiset eivät osaa kyseenalaistaa heille esitettyjä kysymyksiä ja vastailevat sellaisiinkin kysymyksiin, joihin eivät haluaisi vastata. Ei siis liene haitaksikaan, jos ihmisille kertoo, ettei kaikkeen tarvitse vastata ja myös sen, miksi ei tarvitse vastata (= tieto on kysyjälle tarpeeton).

No ei tuo haitaksi kyllä ole, että tuon kertoo ihan pykälistä katsottuna :)

No ei tuo haitaksi kyllä ole, että tuon kertoo ihan pykälistä katsottuna :)
:) Aikoinaan näistä pykälistä oli hauska esimerkki, kun kuopus sai lähetteen jatkotutkimuksiin sairaalaan. Ensimmäisellä käynnillä osastosihteeri antoi mulle täytettäväksi lomakkeen, jolla annettiin suostumus tietojen luovuttamiseen ja hankkimiseen. Ruksasin siitä kohdan "en anna suostumustani" ja menin takaisin osastosihteerin luokse, joka alkoi naputella lomakkeen tietoja tietojärjestelmään. Ruksin huomattuaan sanoi, että tässä pitäisi antaa se suostumus. Mä vastasin, että juu, mutta minä en anna, koska lain mukaan minun pitää olla ennen suostumuksen antamista tietoinen siitä, mitä ne tiedot ovat, joita suostumus koskee, ja koska mitään tietoja ei ole vielä edes syntynytkään, en voi myöskään suostumusta antaa. Mihin osastosihteeri sanoi, että "mutta kun meidän sairaanhoitajat haluavat, että suostumus on annettu." Mua alkoi jo naurattamaan ja sanoin, että minulla on lain suoma oikeus olla suostumatta tietojen luovuttamiseen ja hankkimiseen eikä teidän sairaanhoitajien haluamiset vaikuta asiaan millään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714898:
:) Aikoinaan näistä pykälistä oli hauska esimerkki, kun kuopus sai lähetteen jatkotutkimuksiin sairaalaan. Ensimmäisellä käynnillä osastosihteeri antoi mulle täytettäväksi lomakkeen, jolla annettiin suostumus tietojen luovuttamiseen ja hankkimiseen. Ruksasin siitä kohdan "en anna suostumustani" ja menin takaisin osastosihteerin luokse, joka alkoi naputella lomakkeen tietoja tietojärjestelmään. Ruksin huomattuaan sanoi, että tässä pitäisi antaa se suostumus. Mä vastasin, että juu, mutta minä en anna, koska lain mukaan minun pitää olla ennen suostumuksen antamista tietoinen siitä, mitä ne tiedot ovat, joita suostumus koskee, ja koska mitään tietoja ei ole vielä edes syntynytkään, en voi myöskään suostumusta antaa. Mihin osastosihteeri sanoi, että "mutta kun meidän sairaanhoitajat haluavat, että suostumus on annettu." Mua alkoi jo naurattamaan ja sanoin, että minulla on lain suoma oikeus olla suostumatta tietojen luovuttamiseen ja hankkimiseen eikä teidän sairaanhoitajien haluamiset vaikuta asiaan millään tavalla.

:) Hoitoalan koulutuksen tuo esimerkki melkein paljastaa. Sinänsä mielenkiintoista että miksi töissä niitä käytäntöjä aika harvoin kyseinalaistetaan, mutta kun kyse on/olisi omasta/lapsen asiakkuudesta terveydenhuollossa ne oikeudet ja lakipykälät lopuksi kuitenkin tiedetään.

Minulta ei neuvolassa koskaan kysytty mitään tuollaista.Ensimmäinen vuosi oli todella rankka koska ei ole turvaverkkoa ja mieskin teki hurjasti töitä että saataisiin lainaa lyhennettyä.
Itku meinasi päästä kun erään kerran opiskelija kysyi että miten voit.Pieni kysymys mutta tuntui että jotakuta ihan oikeasti kiinnostaa.

:) Hoitoalan koulutuksen tuo esimerkki melkein paljastaa. Sinänsä mielenkiintoista että miksi töissä niitä käytäntöjä aika harvoin kyseinalaistetaan, mutta kun kyse on/olisi omasta/lapsen asiakkuudesta terveydenhuollossa ne oikeudet ja lakipykälät lopuksi kuitenkin tiedetään.
Mulla on tosiaan hoitoalan koulutus ja melkein 20 vuotta sairaalamaailmassa työskentelinkin. Nyt viimeiset 11 vuotta muulla alalla, mutta työni liittyy edelleen terveydenhuoltoon. Koko tämä terveydenhuollon tietosuoja-asia alkoi kiinnostamaan vasta silloin, kun vaihdoin alaa ja opinnäytetyöni aihetta aloin miettimään. Halusin opinnäytetyöni liittyvän työhöni ja niin sitten tein sen tästä tietosuoja-asiasta.

Eli muutin uudelle paikkakunnalle ja ensimmäisellä kerralla lastenneuvolassa täti laittoi minut mielestäni melkoiseen kuulusteluun. Kysyin häneltä miksi hän näin tarkkaa kyselee kun ei aikaisemmassa kotikunnassa kyselty näin. Hän vaan sanoi, että semmoiset ohjeet on heille annettu ja vetosi vieläpä lapsen etuun. Mun piti kertoa, mitä työtä olen tehny ennen raskautta, kuka työnantajani on (ei riittäny, ammatin nimi) .Kerroin, että minulla on tukiverkostot, mutta silti kyseli, että ketä henkilöt tarkalleen on, missäpäin asuu. Tuntuu, että hän halusi vaan tietää miksi juuri olen muuttanu tähän paikkakuntaan? En mielestäni ole velvollinen kertomaan syitä miksi minnekin muutan.

mulla on neuvolantäti lähipiirissä ja olen huomannut että hän ei tee muuta kun syyllistää vanhempia.tää on vissiin neuvolatoiminnan tarkoitus.

Yhteistyössä