Mitä kaikkea lasten neuvola täti saa kysellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lisuu124
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta kyllä siinä riitti ihan hyvin selitykseksi että on muutama kaukaisempi sukulainen ja sitten ihan kavereita ja ystäviä joiden kanssa vietetään vapaa-aikaa ja joilta varmaan tarvittaessa saadaan apuakin. Ei tosissaan tarvinut kenenkään nimiä ja asuinpaikkoja ruveta luettelemaan.

Sun vastaus onkin sellainen, mikä kertoo heti enemmän. Jos olisit vastannut: Onko tukiverkkoja? ON niin tulee helpommin tehtyä lisäkysymys: Ketä ne on ja missäpäin asuu? Yksi kaveri tukiverkosto 500km päässä kun tarkoittaa eriasioita kun naapurissa asuva isovanhempi ja muutaman kilometrin päässä olevat sukulaiset ja kaverit, joita näkee useahkosti jne.. Tuskimpa neuvolatäti haluaa kuitenkaan tietoa, että Anna Esimerkki, Esimerkinkujalta 5, Esimerkkikaupunki puh 123-456789...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714253:
Henkilötietolaki 2 luku 9§: "Käsiteltävien henkilötietojen tulee olla määritellyn henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeellisia (tarpeellisuusvaatimus). " ja 1 luku 3§: "2) henkilötietojen käsittelyllä henkilötietojen keräämistä, tallettamista, järjestämistä, käyttöä, siirtämistä, luovuttamista, säilyttämistä, muuttamista, yhdistämistä, suojaamista, poistamista, tuhoamista sekä muita henkilötietoihin kohdistuvia toimenpiteitä;"

Rupattelumielessä toki voi kysellä vaikka anopin serkun pelargonioista, mutta asiakkaan/potilaan ei tarvitse vastata.

Eipä sanottu, ettei työpaikkaa tai tukiverkostot tuohon kuulu. Sensijaan jopa lapsen hoitopaikan kyselyssä pitää itse täyttää lappuihin työpaikka, ammattinimike sekä PALKKA (hui kauhistus).. Mitenköhän tuo selittyy, jos olet sitä mieltä, että henkilötietolaki sanoo, ettei noita saisi edes kysellä...?

Eipä sanottu, ettei työpaikkaa tai tukiverkostot tuohon kuulu. Sensijaan jopa lapsen hoitopaikan kyselyssä pitää itse täyttää lappuihin työpaikka, ammattinimike sekä PALKKA (hui kauhistus).. Mitenköhän tuo selittyy, jos olet sitä mieltä, että henkilötietolaki sanoo, ettei noita saisi edes kysellä...?
No onko se työpaikan nimi tarpeellinen tieto? Lapsen kehitystä ja terveyttä ei voida seurata, jos terveydenhoitaja ei tiedä vanhempien työpaikan nimeä? Suomalaiset vastailevat auliisti kaikenlaisiin kysymyksiin ja aika moni taitaa luulla, että niihin pitää vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714269:
Ei se ole salaista tietoa - ainakaan useimmilla ihmisillä - muttei se ole myöskään tarpeellinen tieto.

Mutta ei myöskään niin epäoleellinen, että olisi "väärin" sellaista kysyä.

Jos oikeasti pitää tuollaista peruskysymystä liian henkilökohtaisena, niin ainahan tietysti voi jättää vastaamatta tai sanoa jotain hyvin ylimalkaista. Mutta jos kaikki kysymykset vaikuttaa liian henkilökohtaiselta, niin kannattaa miettiä onko vika sittenkään kysyjässä vai onko itse vain turhan herkkä kaikkiin kysymyksiin..

Esim. Onko tukiverkostoja? ON. Ketä ja mistäpäin ne on? ... Ei varmaan halua kuulla kuitenkaan tarkkoja nimiä kotiosoitteineen vaan ihan yleisesti.. Jos kysytään: Minkä niminen ja missä osoitteessa asuu? Niin sitten voi jo ajatellakin, että on turhaa utelua..

Jos oikeasti pitää tuollaista peruskysymystä liian henkilökohtaisena, niin ainahan tietysti voi jättää vastaamatta tai sanoa jotain hyvin ylimalkaista. Mutta jos kaikki kysymykset vaikuttaa liian henkilökohtaiselta, niin kannattaa miettiä onko vika sittenkään kysyjässä vai onko itse vain turhan herkkä kaikkiin kysymyksiin..

Esim. Onko tukiverkostoja? ON. Ketä ja mistäpäin ne on? ... Ei varmaan halua kuulla kuitenkaan tarkkoja nimiä kotiosoitteineen vaan ihan yleisesti.. Jos kysytään: Minkä niminen ja missä osoitteessa asuu? Niin sitten voi jo ajatellakin, että on turhaa utelua..
Ei ole "väärin" kysyä, mutta terveydenhoitajalta voi silloin varsin hyvin kysyä, mihin hän aikoo sitä tietoa käyttää. Jos ei mihinkään, niin tieto on tarpeeton. Ja henkilötietolaki edellyttää, että kerättävät tiedot ovat tarpeellisia. Mä tein aikoinaan tästä aiheesta opinnäytetyöni ja olin silloisen tietosuojavaltuutetun kanssa useinkin asian suhteen tekemisissä, koska jouduin tarkistamaan, onko oma tulkintani oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714315:
No onko se työpaikan nimi tarpeellinen tieto? Lapsen kehitystä ja terveyttä ei voida seurata, jos terveydenhoitaja ei tiedä vanhempien työpaikan nimeä? Suomalaiset vastailevat auliisti kaikenlaisiin kysymyksiin ja aika moni taitaa luulla, että niihin pitää vastata.

No useimmille nyt vaan ei ole mitään väliä kertooko missä on töissä.. Mua ei ainakaan tippaakaan haittaa.

Ja tuollahan sanottiin, että ne on nykyään valtakunnalliset ohjeet, että kysytään, eli ei se nyt yksittäisen neukkatädin törkeyttä ole kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714315:

Minusta tuo voi olla hyvinkin tarpeellinen tieto ja esimerkiksi mun raskaudessani vaikutti ihan suoraan hoitotoimenpiteisiin ja sairasloman kestoon.

Pakkohan ei ole edes neuvolassa käydä eli pakko ei ole vastata yhtään mihinkään. Eihän sun tarvi edes työpaikkahaastattelussa kertoa mitä olet aikaisemmin tehnyt, mutta typeräähän se on, jos noin yleisen tiedon jättää kertomatta.

Minusta tuo voi olla hyvinkin tarpeellinen tieto ja esimerkiksi mun raskaudessani vaikutti ihan suoraan hoitotoimenpiteisiin ja sairasloman kestoon.

Pakkohan ei ole edes neuvolassa käydä eli pakko ei ole vastata yhtään mihinkään. Eihän sun tarvi edes työpaikkahaastattelussa kertoa mitä olet aikaisemmin tehnyt, mutta typeräähän se on, jos noin yleisen tiedon jättää kertomatta.
Silloin olikin ihan järkevää, että asiaa sulta kysyttiin ja siihen vastasit. Mun kohdallani taas tilanne olisi ihan toinen eikä työpaikkani nimellä olisi mitään tekemistä raskauden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714353:
Ei ole "väärin" kysyä, mutta terveydenhoitajalta voi silloin varsin hyvin kysyä, mihin hän aikoo sitä tietoa käyttää. Jos ei mihinkään, niin tieto on tarpeeton. Ja henkilötietolaki edellyttää, että kerättävät tiedot ovat tarpeellisia. Mä tein aikoinaan tästä aiheesta opinnäytetyöni ja olin silloisen tietosuojavaltuutetun kanssa useinkin asian suhteen tekemisissä, koska jouduin tarkistamaan, onko oma tulkintani oikein.

Tietenkin voi terkkarilta sitä kysyä. Voi hyvinkin kertoa myös syyn siihen. Syyksi voi riittää ihan se, että yrittää luoda asiakassuhdetta, eikä ole tietenkään pakko vastata jos ei halua. Ja voipi myös sanoa, ettei aio kirjata sitä mitenkään ylös mihinkään rekisteriin, mitä sinun henkilötietolaki koskee. Tuo henkilötietolaki meinaan koskee vain kirjattavista REKISTEREISTÄ, ei sitä mitä kysyy ja mitä tietoa säilyttää vain MUISTISSAAN.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714385:
Silloin olikin ihan järkevää, että asiaa sulta kysyttiin ja siihen vastasit. Mun kohdallani taas tilanne olisi ihan toinen eikä työpaikkani nimellä olisi mitään tekemistä raskauden kanssa.

No ehkä ei, mutta kerros mistä ihmeestä lääkäri tai neuvolatäti voi sen tietää esim. sun kohdalta, jos sitä työpaikkaa ei tiedä? Oma ammattinimike ei kertonut lainkaan sitä missä työskentelen. Siitä ei pysty edes päätteleen millaista työtä ylipäätään teen. Istunko, liikunko, olenko edes yhteydessä vaarallisiin kemikaaleihin tjms. Ja näin on myös hyvin monissa muissa ammattinimikkeissä, jolloin on pakko yrittää tarkentaa työkuvaa/työpaikkaa, jotta saa edes jonkinlaisen käsityksen toisen tekemästä päivittäisestä asiasta. Ja nämä vaikuttaa hyvin paljon mm. sairaslomiin.

Harmittaako sua nyt jotenkin, että olet kenties itse kuvitellut, että kaikkeen neuvolassa kysyttävään pitää vastata ja nyt kun se kyseenalaistetaan. Tunnetko olosi petetyksi ja huijatuksi? kyllä mä tuntisin jos oikeasti kuuvittelisin terveydenhoitajien haluavan vain pelkkää hyvää udellessaan asioita turhan henkilökohtaisesti. Mä en pidä anteeksi vain tästä holhous- yhteiskunnasta ollenkaan. Enkä valitettavasti pysty sitä ymmärtämään, vaikka sillä utelemisella kuinka ehkäistäisiin jonkun masennus. Silti tuhannet ihmiset joutuu turhaan kokemaan tuon nöyryyttävän utelun, ettei vaan ole perheessä alkoholiongelmaa, vakka olisi absolutisti.

kyllä meillä ihmisillä on vapaaehtoisessa neuvolaseurannassa oikeus vastata tasan sen verran kun tuntuu ja olle vastaamatta jos siltä tuntuu. Meillä on myös oikeus olla käyttämättä kyseistä palvelua täysin. ;eillä on myös oikeus tuntea olomme kiusalliseksi utelevan ventovieraan tädin haastattalussa, olematta itse mitään viallisia jollaintavoin.

Mutta rupattele sä sille tippaiitalle vaikka koko elämän historiasi, minä en todellakaan ole kiinnostunut kuin käyttämään siellä alspeni mitattavana ja tarkastettavana. Mulla on ystävät joille kerron henkilökohtaiset asiani ja mun työnantajani henkilöllisyys ei lastenneuvolassa kuulu tasan pätkääkään. Eikä mun mielestäni tarvitse todistella mm. absolutismiamme tädin leikkiessä jotain sherlockia ja luullessaan, että kaikissa perheissä kuitenkin ryypätään ja piestään. Ihan ok, että kuuntelen puolituntia alkoholivalistusta kun ei meidän perheessä sitä käytetä lainkaan? =)

Tietenkin voi terkkarilta sitä kysyä. Voi hyvinkin kertoa myös syyn siihen. Syyksi voi riittää ihan se, että yrittää luoda asiakassuhdetta, eikä ole tietenkään pakko vastata jos ei halua. Ja voipi myös sanoa, ettei aio kirjata sitä mitenkään ylös mihinkään rekisteriin, mitä sinun henkilötietolaki koskee. Tuo henkilötietolaki meinaan koskee vain kirjattavista REKISTEREISTÄ, ei sitä mitä kysyy ja mitä tietoa säilyttää vain MUISTISSAAN.
Totta, mutta henkilötietolaissa on myös informointivelvoite eli sen terveydenhoitajan pitäisi myös kertoa, aikooko kirjata tiedon ylös, mihin sitä tietoa käytetään, luovutetaanko tietoa jonnekin ja jos niin minne jne. Ja joo, tietosuojavaltuutettukin jo tiesi, että tätä osaa laista tuskin tullaan noudattamaan. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että asiakkaan/potilaan ei tarvitse vastata ennenkuin on saanut vastauksen siihen, mitä vastauksella aiotaan tehdä. Tottakai saa vastata ihan mihin vaan, jos haluaa.

Luulen että tässä on iso merkitys niillä henkilökohtaisilla kemioilla. Jos juttu lähtee muuten hyvin luistamaan ja neuvola kyselee noita ihan hyvässä ja sytävällisessä mielessä, ehkä jopa osoittaen jotain kiinnostusta toisen ammattia tai työpaikkaa kohtaan niin harvemmin sitä pitää tunkeilevana.

Mutta jos tuntuu heti ettei kemiat kohtaa (pahimmillaan äiti on jo kuullut kavereilta pelotteluja kyseisestä terkasta) ja kysymykset esitetään sellaisella kuulustelu-tyylillä niin kyllähän siinä helposti tulee se ajatus että mitä tuo tuollaiin tiedolla tekee. Toki merkitystä silläkin mitä terkka on muuten äidille siinä puhunut, jos on jo valmiiksi tullut tunne siitä että kaikki mitä äiti tekee on väärin niin sekin on omiaan kylvämään epäluuloa.

No ehkä ei, mutta kerros mistä ihmeestä lääkäri tai neuvolatäti voi sen tietää esim. sun kohdalta, jos sitä työpaikkaa ei tiedä? Oma ammattinimike ei kertonut lainkaan sitä missä työskentelen. Siitä ei pysty edes päätteleen millaista työtä ylipäätään teen. Istunko, liikunko, olenko edes yhteydessä vaarallisiin kemikaaleihin tjms. Ja näin on myös hyvin monissa muissa ammattinimikkeissä, jolloin on pakko yrittää tarkentaa työkuvaa/työpaikkaa, jotta saa edes jonkinlaisen käsityksen toisen tekemästä päivittäisestä asiasta. Ja nämä vaikuttaa hyvin paljon mm. sairaslomiin.

No sehän riippuu ihan siitä, millainen ongelma mulle raskaudessa tulee. Jos on vaikkapa veritulpan riski, lääkäri ja terveydenhoitaja kysyy, joudunko työssäni istumaan pitkiä aikoja paikallani. Ei sen lääkärin tai terveydenhoitajan tarvitse tietää, minkä nimisessä yrityksessä istun, koska em tapauksessa pitkään paikoillaan istuminen olisi haitallista ihan riippumatta siitä, missä olen töissä. Tarpeellista tietoa ei siis ole työpaikan nimi vaan se, joudunko istumaan pitkiä aikoja paikallani.

Hyvin oudolta kuulostaa minusta! Miltäköhän taholta ja tasolta voisi selvittää, mitkä kysymykset ovat asiallisia?
Anteeksi ap, mutta minkä ikäinen olet? Jotenkin tuntuu, että jos olisit melko nuori vielä niin sillä varjolla kyselisivät enemmän. Ei minulta ole ikinä kysytty tuollasia ja nyt neuvolakäynnit onkin jo takana. Itse olen omasta tahdostani riippumatta pitkiä pätkiä työttömänä. Kokisin todella tungettelevaksi ruveta työttömyydestä kyselemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714385:

Rupesin nyt muistelemaan noita äitiysneuvolakäyntejä, eikä siellä vissiin työpaikan nimeä mihinkään tarvittu (tuli kyllä muuten esille muussa jutustelussa). Riitti kun kerroin olevani sairaanhoitaja ja työskenteleväni vanhusten parissa. tarkennukseksi kysyttiin onko vuoro- vai päivätyötä ja vähän mitä työtehtäviin kuuluu sekä sillä perusteella kerrottiin meillä olevasta oikeudesta hakea erillinen 2kk vapaa ennen laskettua aikaa silloin kun työn katsotaan olevan fyysisesti raskasta tai muuten vaarallista.

Mutta siis loppupelissä se työnantajan nimi ei siis olisi siinä antanut neuvolalle mitään kuvaa työstäni.

Viimeksi muokattu:
Miksi se on niin kamalaa jos kysytään työpaikan nimeä? Mitä salaista siinä on? Miksi se on intiimimpää kuin esim. oma alaston vartalo tai ruumiineritteet, joita neuvolassakin joutuu esittelemään? Kyllähän tuollaisen tiedon voi kertoa vaikka satunnaiselle ohikulkijallekin, ilman että siitä voisi olla minkäänlaista haittaa.

Kun olen äitisyneuvolassa käynyt ei siellä ole kyselty mitään taustoista. Eikä kyllä lastenneuvolassakaan ole kysytty mitään kotioloista tms. Yleensä asioita lähdetään kartoittamaan vasta silloin tarkemmin, kun työntekijällä herää huoli jostain asiasta... Paitsi jos kyseessä on joko virkaintoinen tai epäammatillisesti utelias terkka.

[QUOTE="vieras";23714514]Miksi se on niin kamalaa jos kysytään työpaikan nimeä? Mitä salaista siinä on? Miksi se on intiimimpää kuin esim. oma alaston vartalo tai ruumiineritteet, joita neuvolassakin joutuu esittelemään? Kyllähän tuollaisen tiedon voi kertoa vaikka satunnaiselle ohikulkijallekin, ilman että siitä voisi olla minkäänlaista haittaa.[/QUOTE]
Toki voi kertoa vaikka omassa blogissaan. Kyse on kuitenkin siitä, että asiakas/potilas itse päättää, kertooko hoitosuhteensa kannalta epäoleellisen tiedon vai ei. Terveydenhuollossa kysellään edelleen varsin paljon asioita, joita ei todellisuudessa tarvitsisi sellaisenaan kysellä. Kysytään, koska on kysytty viimeiset 50 vuotta. Tässä välissä vaan on tullut lainsäädäntö, joka edellyttää, että kerättävät tiedot ovat sen hoitosuhteen kannalta tarpeellisia. Edelleen asiakas/potilas saa kertoa vaikka koko elämäntarinansa ja näyttää vaikka valokuvatkin vanhoista peräpukamistaan, jos haluaa. Mutta jos ei halua, niin ei tarvitse kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714476:
No sehän riippuu ihan siitä, millainen ongelma mulle raskaudessa tulee. Jos on vaikkapa veritulpan riski, lääkäri ja terveydenhoitaja kysyy, joudunko työssäni istumaan pitkiä aikoja paikallani. Ei sen lääkärin tai terveydenhoitajan tarvitse tietää, minkä nimisessä yrityksessä istun, koska em tapauksessa pitkään paikoillaan istuminen olisi haitallista ihan riippumatta siitä, missä olen töissä. Tarpeellista tietoa ei siis ole työpaikan nimi vaan se, joudunko istumaan pitkiä aikoja paikallani.

No sun esimerkin puolelta ei olekaan väliä. Mutta jos sun sairaus olisikin toisenlanen esim. hengitystiet voi tukkeutua yhtäkkisesti, johon tarvit nopeaa hoitoa, niin on aika oleellista oletko töissä perähikiässä vai esim. isossa sairaala-alueella, josta saa hoidon välittömästi. Tuolloin voi olla turvallisempaa jopa olla siellä töissä kuin kotona makaamassa. Tämä nyt yksi kuvitteellinen esimerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714576:
Toki voi kertoa vaikka omassa blogissaan. Kyse on kuitenkin siitä, että asiakas/potilas itse päättää, kertooko hoitosuhteensa kannalta epäoleellisen tiedon vai ei. Terveydenhuollossa kysellään edelleen varsin paljon asioita, joita ei todellisuudessa tarvitsisi sellaisenaan kysellä. Kysytään, koska on kysytty viimeiset 50 vuotta. Tässä välissä vaan on tullut lainsäädäntö, joka edellyttää, että kerättävät tiedot ovat sen hoitosuhteen kannalta tarpeellisia. Edelleen asiakas/potilas saa kertoa vaikka koko elämäntarinansa ja näyttää vaikka valokuvatkin vanhoista peräpukamistaan, jos haluaa. Mutta jos ei halua, niin ei tarvitse kertoa.

Mutta eihän kukaan tässä väittelekään, etteikö siihen saisi jättää vastaamatta..? Eihän sun tarvi kertoa neuvolassa yhtään mitään, ei edes niitä oleellisia tietoja, vaikka kuinka joku niitä kyselee. Tämä siksi, että neuvolakäynnit on vapaaehtoisia, ei pakollisia. Sun ei tarvi kertoa edes lääkärissä mitään sellaista mitä et halua. Oikeudessakin voit jättää oleellisia asioita sanomatta, mutta siitä voi tulla kyllä sanktioita...

No sun esimerkin puolelta ei olekaan väliä. Mutta jos sun sairaus olisikin toisenlanen esim. hengitystiet voi tukkeutua yhtäkkisesti, johon tarvit nopeaa hoitoa, niin on aika oleellista oletko töissä perähikiässä vai esim. isossa sairaala-alueella, josta saa hoidon välittömästi. Tuolloin voi olla turvallisempaa jopa olla siellä töissä kuin kotona makaamassa. Tämä nyt yksi kuvitteellinen esimerkki.
Siis meinaatko, että se lääkäri tai terveydenhoitaja alkaa googlettamaan, missä päin kaupunkia työpaikkani sijaitsee? Entä, jos ko yrityksellä on toimipisteitä eri puolilla kaupunkia ja vielä siellä perähikiälläkin? Eikö järkevämpää ole kysyä - ja myös kirjata ylös - tieto siitä, onko työpaikka sairaalan lähellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23714576:

terveydenhuollossa kysellään koska niissä voi tulevaisuudessa kerätä tietoa esim ammattitaudeista.
jos usealla potilaalla on sama ammatti ja samat oireet on helppo lähteä hakemaan syytä.Näin myös kerätään tietoja raskaana olevien tietoja ja vaikutusta sikiöön.

Mutta eihän kukaan tässä väittelekään, etteikö siihen saisi jättää vastaamatta..? Eihän sun tarvi kertoa neuvolassa yhtään mitään, ei edes niitä oleellisia tietoja, vaikka kuinka joku niitä kyselee. Tämä siksi, että neuvolakäynnit on vapaaehtoisia, ei pakollisia. Sun ei tarvi kertoa edes lääkärissä mitään sellaista mitä et halua. Oikeudessakin voit jättää oleellisia asioita sanomatta, mutta siitä voi tulla kyllä sanktioita...
Aivan ja aluksi kirjoitinkin, että ap:n tilanteessa olisin kysynyt terveydenhoitajalta, mihin hän tarvitsee työpaikkani nimeä. Ja jos ei mihinkään, olisin todennut, että tieto lienee sitten epäoleellinen.

Yhteistyössä