Omakotitalon (n 110-130m2) rakentaminen...hintaa yms...

Olisko täällä ihmisiä, jotka olis rakentaneet talon ihan vasta, tämän tai viime vuoden puolella?
Meillä on tarkoitus alkaa rakentamaan lähiaikoina, mutta ei olla vielä päätetty, että mikä talo meille nyt sitten olisi tulossa kun vaihtoehtoja on paljon.
Talon koko olisi tuon 110- 130 kerrosneliötä. Olisko teillä suosituksia mikä olisi hyvä ja luotettava talopaketti ja toimittaja? Olemme harkinneet myös hirsitalon rakentamista. Paljonko teidän kustannusarvio tai toteutunut hinta ilman tontteja, varastoja, autotalleja jne. on?
Meillä on omaa työtä mahdollisuus käyttää ainakin pohjatyöt ja sisätilojen sisustus- ja muuraustyöt sekä kalusteiden asennukset.

"rakentaja"
Osuuspankin sivuilla on hyvä laskuri. Se antaa paljon tarkemman tuloksen kuin summittaiset heitot täällä. Omat valinnat ja tontin olosuhteet ratkaisevat paljon. Tontin pohjasta riippuen pohjatöihin voi mennä 10 000 tai 100 000 euroa. Puutarhaan voi laittaa tonnin tai 40 000. Keittiöön 5000 tai 50000.

"vierailija"
[QUOTE="vieras";23713576]Ihan perustalo 115 m2, ei mitään luxusta, vuokratonttilla n. 250 000 e.[/QUOTE]

No ohhoh!!! Te ilmeisesti rakennutatte sen, ettekä tee mitään itse???

juuhs
Meillä on tulossa vähän isompi talo, mutta kerron kuitenkin tähänastisista kokemuksistamme.

Me olemme aloittamassa huoneistoalaltaan 132 neliöistä talon rakentamista (kerrosala 150 neliötä) Varsinais-Suomeen (pienehkö maaseutukaupunki, tontti haja-asutusalueella). Paketti on tulossa Kannustalolta aluskate- ja ruode -asennuksella helmikuussa. Meillä on useiden erilaisten laskelmien perusteella talon hinnaksi tullut (ilman omaa työtä) noin 225 000€. Katsotaan nyt, josko selviäisimme vähemmällä, me kun tulemme tekemään aika lailla myös itse. Budjetti on mitoitettu yllätysten (lähinnä perustuksia ajatellen) varalta korkeammaksi kuin tuo mainittu 225k€.

Kannustalon Turun edustajaan olemme tähän asti hyvin tyytyväisiä, otimme heidän kauttaan myös kaikki suunnittelupalvelut (pääsuunnittelu, sähkö- ja lvi-suunnittelu).

Mekin ajattelimme alkuun hirsitaloa, mutta meidän kohdallamme tuo meille tuleva talo hirsitalona (240x260 kuusilamellihirsi) olisi tullut lähtökohtaisesti 30k€ kalliimmaksi kuin tuo peruspuutalo. Käytännössä katsoen hintaero oli lähes yksi yhteen hirsitalon asennushinnan kanssa. Jos siis olisimme voineet itse (apurien ja nosturin kanssa) pystyttää talon, hinta olisi ollut samaa luokkaa peruspuutalon kanssa ja mahdollisesti silloin olisimme hirsitaloon päätyneetkin valinnassamme. Meillä ei kuitenkaan tuollaista mahdollisuutta ole, emmekä siitä syystä loppupeleissä olleet valmiit maksamaan tulevasta talostamme niin paljon enemmän. Seinien pintamateriaaleillahan tuota eroa ei olisi kiinni kiritty.

Keskustelimme tuosta hirsitaloasiasta lähinnä Finnlamellin kanssa ja ainakin tällä seudulla heillä on huippupalvelu. Voin lämpimästi suositella kelle tahansa Finnlamellin Turun edustajan kanssa asioimista.

[QUOTE="rakentaja";23713485]Osuuspankin sivuilla on hyvä laskuri. Se antaa paljon tarkemman tuloksen kuin summittaiset heitot täällä. Omat valinnat ja tontin olosuhteet ratkaisevat paljon. Tontin pohjasta riippuen pohjatöihin voi mennä 10 000 tai 100 000 euroa. Puutarhaan voi laittaa tonnin tai 40 000. Keittiöön 5000 tai 50000.[/QUOTE]

Niin toki omat valinnat vaikuttaa. Mutta kysynkin tässä kokemuksia eri valmistajista ja hieman hintahaarukkaa tuonkokoiselle talolle. Ja tosiaan ilman pohjatöitä koska ne voidaan tehdä kokonaan itse, myös täytöt, samoin kuin salaojat jne. Varastoja ja autotalleja ei tarvi kun ne on jo ja pihatöitäkään ei tarvi tähän laskea...
Olen toki käynyt tuolla Osuuspankin laskurilla laskemassa, mutta haluan ihan kokemuksia kuulla.

puutaloasuja
Mekin ajattelimme alkuun hirsitaloa, mutta meidän kohdallamme tuo meille tuleva talo hirsitalona (240x260 kuusilamellihirsi) olisi tullut lähtökohtaisesti 30k€ kalliimmaksi kuin tuo peruspuutalo.
Tässä vaiheessa kun on jonkun aikaa asunut tavallisessa "puutalossa", niin tuo 30k€ tuntuisi pikkurahalta, jos sillä saisi kunnollisen ja terveen rakenteen. Muovipussejahan nämä nykyiset "puutalot" ovat.

"rakentaja"
Eli jos ja kun pystyisimme itse kasaamaan sen hirsitalon nosturien kanssa, niin se tulisi suurinpiirtein saman hintaiseksi kuin perustalo muoveineen?
Tuskin. Mutta ei sen tarvitsekaan tulla, paremmasta rakenteesta joutuu maksamaan. Rungon osuus koko projektista on sen verran pieni että siihen kannattaa panostaa. Lattiat, katon, keittiön, saunaosaston tai lämmitysjärjestelmän pystyy myöhemmin päivittämään, mutta ei runkoa.

"vieras"
Lamellihirsitalon 8 v sitten rakentaneena voin todeta että se on unelmaihana materiaali siinää mielessä, että seinä on kerralla valmis :D ei levytyksiä, pakkelointia ja tapetointia. Meillä on väliseinät 30 cm korkeaa panelia eli näyttävät samalta kuin ulkoseinien hirsi. Vaihtoehtona oli kipsilevyt väliseiniin sisällä mutta ei haluttu.

"irina"
150m2, kahdessa kerroksessa, puurakenteinen. Teemme itse jonkun verran, esim verhoilu, sisäpintojen tasoitus ja maalaus, mutta paljon on teetetty ammattilaisilla. Kastellilta paketti, pystytettiin kattoa myöten, siis sadetta ja tuulta kestäväksi.

Hintaa tuli n 250 000€, tontti siihen vielä 90 000€.

Meillä on juuri rakennusprojekti meneillään, alkaa olla loppusilausta vaille valmis. Puutalo, 132m2 (kerrosala 151m2), Jukka-Talopaketti.

Pohjatyöt teki ulkopuolinen kaivinkone, muuten anturat, sokkelit jne. itse. Jukka-Taloilta tuli asennusporukka nostamaan elementit pystyyn (ns. sateelta suojaan asennus), timpurin työt tehty muuten itse. Eli ulkopuolista työtä ainostaan kaivinkone, sähkötyöt ja IV-työt.

Pelkän talon rakennus tulee maksamaan meillä n. 175 000 € (ilman tonttia). Siitä meni pohjatöihin n. 35 000€, talopaketti maksoi n. 50 000€ (siihen kyllä sisältyi kattopaneelit, takka, kodinkoneet ja se asennus), kiintokalusteet n. 15 000€, ulkopuolinen työ n. 30 000€ (tää on nyt karkea arvio, kun oon ihan varma, että jotain jäi laskuista).

Talo on hyvin "yksinkertainen", näin saa paljon vaikutettua talopaketin hintaan. Kaikki erkkerit, ylimääräiset kulmat, suuret ikkunat jne. maksaa "ylimääräistä". Sisustusmateriaaleissa on suosittu kotimaista, pyritty laadukkaisiin, muttei niin kalliisiin ratkaisuihin.

Jukka-Taloa voin kyllä suositella, meillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia.

"poikia3"
Talon hintaan vaikuttaa kyllä oleellisesti myös se, minne sen rakentaa. Pääkaupunkiseudulla ulkopuolisen työn hinta on varmasti huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa pohjois-suomessa. Joihinkin urakoihin voi olla jopa vaikea saada tekijöitä, kun pienet hommat eivät kiinnosta. Tälläisiä voivat olla esim. sähkö- tai lvi-työt.

Omasta rakennusurakasta on yli 10 vuotta aikaa, ja markka-aikaan 150 neliön taloon upposi helposti miljoona. Vaikka töitä tehtiin itsekin. Silloisessa talossa hintaa nosti erityisesti perustus, paaluja meni 15 metriin.

Eli jokainen talo on yksilö, tontti, rakennusmääräykset ja sijainti vaikuttavat hintaan myös.

"Ava"
Designtaloilta vasta valmistunut puutalo meillä. 100 kerrosneliöltä + yläkertavaraus (siellä n. 60 m2 lisää siis odottaa). On vähän luxustakin, eli keittiiöön panostettiin kivitasoin yms. Hinta kaikkineen ilman tonttia ja maatöitä n. 170 000 euroa. Avaimet käteen talo siis, ja aika tyytyväisiä ollaan. : ) Itse emme ikinä olisi alkaneet rakennushommiin, ei ole aikaa eikä osaamista. Hommansa oli toki tässäkin, eli tuota termiä "avaimet käteen" ei kannata kuitenkaan liian vakavasti ottaa.

"Ava"
Aloittajalle vielä lisäys: Jos Kastellia mietitte, niin katsokaa kuitenkin vielä vertailun vuoksi myös Designtalo. Suurelementeistä tehtyjä, paljon paremmin muunneltavissa (sisäseiniä voi siirrellä kai aika vapaasti, sisustukseen voi vaikuttaa todella paljon jne.). Voitti meillä vertailun Kastelliin kyllä mennen tullen ihan jo hinta-laatusuhteeltaan.

kohta valmis
Meillä on kesän alussa valmistuva talo. Asuinrakennus 1½-kerroksinen n.130m2 ja erillinen autotalli n.30m2. Kokonaisbudjetti n. 250 000€, josta tallin osuus ehkä 20 000, tontti n. 10 000.

Talopakettina Rautia Kotitalo, eikä mitään valittamista talotoimittajassa ainakaan meidän osalta, jotain pikku juttuja on ollut, mutta kaikki on hoidettu ripeästi kuntoon. Pohjat (kaivuu, täytöt, perustukset) teetettiin ulkopuolisella, talopaketti otettiin pystytettynä (seinät, vesikatto).

Lämmitysmuoto muuten vaikuttaa aika paljon kustannuksiin, meillä on vesikiertoinen lattialämmitys+maalämpö, joka myös otettiin asennettuna.

Yllättävän paljon menee rahaa myös lupiin ja liitäntämaksuihin.

Pihaa ei ole vielä ollenkaan laskettuna tuohon summaan

"Vaimo"
Meillä kaikki kustannukset yhteensä ilman tonttia noin 350 000 €, jossa mukana täysin valmis piha. Talo arkkitehdin piirtämä ja rakennusalaa 220 m2 terasseineen. Huoneisto kahdessa kerroksessa ja asuttavaa alaa kummassakin kerroksessa 90 m2, yhteensä 175 m2. Mitään ei tehdä itse. Itse rakentamalla ei kyllä säästä yhtään mitään, meillä henkilötyökustannusten osuus noin 10-15 % rakennuskuluista. Muutetaan valmiiseen taloon, joka on toiveittemme mukaan tehty. Tontti Espoossa maksoi noin 100 000 €. Kokonaishinta tontteineen per kuutio 590 €/m3, per rakennettu kokonaisala 2050 €/m2 ja per asuinala 2500 €/m2.

Talossa on yläkerta puuta ja alakerta kiveä (loiva rinnetontti). Maanrakennus- ja perustustyöt pumppuasemineen maksoivat noin 35000 € (ei räjäytetty eikä paalutettu). Paalutus tai rajäytys olisi lisännyt hintaa noin 10-15000 €.

Kunnon kokenut urakoitsija hoiti hyvät alennukset tavarasta ja kalusteista, suomalaisten työmiesten kirvestyön laatu on hyvää ja lopputulos laadukas ja aikataulu pitävä. Yleinen komponenttien, kalusteiden, kaapistojen, ikkunoiden ja pintojen laatutaso tavanomaista korkeampi. Alhaisemmalla laatutasolla hinnasta olisi pudonnut 10000 - 20000 €.

Satuimme tekemään kaupat taantuma-aikaan, joka vaikutti hintaan jonkin verran, nyt rahaa menisi ehkä 30-50 000 € enemmän.

Senttiäkään ei maksettu ilman veroja ja muita viranomaismaksuja.

Hylkäsimme kaikki talopaketit liian joustamattomina, eikä rakentamisen hinta tullut sen kalliimmaksi.

Moni luulee säästävänsä sukulaisten, talkootyön, tuttavien antamien alennusten, leudon talven, näennäisesti halpojen talopakettien ja muiden asioiden avulla. Jos rakennatte, olkaa realistisia ja rohkeita. Huolehtikaa lisälainasta jo etukäteen ja hoitakaa pankkisuhdetta hyvin - jos nyt ylipäätään lainaa tarvitsette.

Terveisin Vaimo

lisäys
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23790599:
juuri tehtiin sopimukset, tontti maksaa 16 000 e ja kokonaisuudessaan rakentaminen maksaa 160 000 e. Siihen on laskettu kaikki luvat ja muut.. Neliöitä tulee 101 / 112.
Siis yhteensä 176 000 ja avaimet-käteen.

---
[QUOTE="Vaimo";23790060]Meillä kaikki kustannukset yhteensä ilman tonttia noin 350 000 €, jossa mukana täysin valmis piha. Talo arkkitehdin piirtämä ja rakennusalaa 220 m2 terasseineen. Huoneisto kahdessa kerroksessa ja asuttavaa alaa kummassakin kerroksessa 90 m2, yhteensä 175 m2. Mitään ei tehdä itse. Itse rakentamalla ei kyllä säästä yhtään mitään, meillä henkilötyökustannusten osuus noin 10-15 % rakennuskuluista. Muutetaan valmiiseen taloon, joka on toiveittemme mukaan tehty. Tontti Espoossa maksoi noin 100 000 €. Kokonaishinta tontteineen per kuutio 590 €/m3, per rakennettu kokonaisala 2050 €/m2 ja per asuinala 2500 €/m2.

Talossa on yläkerta puuta ja alakerta kiveä (loiva rinnetontti). Maanrakennus- ja perustustyöt pumppuasemineen maksoivat noin 35000 € (ei räjäytetty eikä paalutettu). Paalutus tai rajäytys olisi lisännyt hintaa noin 10-15000 €.

Kunnon kokenut urakoitsija hoiti hyvät alennukset tavarasta ja kalusteista, suomalaisten työmiesten kirvestyön laatu on hyvää ja lopputulos laadukas ja aikataulu pitävä. Yleinen komponenttien, kalusteiden, kaapistojen, ikkunoiden ja pintojen laatutaso tavanomaista korkeampi. Alhaisemmalla laatutasolla hinnasta olisi pudonnut 10000 - 20000 €.

Satuimme tekemään kaupat taantuma-aikaan, joka vaikutti hintaan jonkin verran, nyt rahaa menisi ehkä 30-50 000 € enemmän.

Senttiäkään ei maksettu ilman veroja ja muita viranomaismaksuja.

Hylkäsimme kaikki talopaketit liian joustamattomina, eikä rakentamisen hinta tullut sen kalliimmaksi.

Moni luulee säästävänsä sukulaisten, talkootyön, tuttavien antamien alennusten, leudon talven, näennäisesti halpojen talopakettien ja muiden asioiden avulla. Jos rakennatte, olkaa realistisia ja rohkeita. Huolehtikaa lisälainasta jo etukäteen ja hoitakaa pankkisuhdetta hyvin - jos nyt ylipäätään lainaa tarvitsette.

Terveisin Vaimo[/QUOTE]

Jep, tämä on aika realistinen budjetti pääkaupunkiseudulla. Meillä noin 2400€/m2, joka sisältää myös paalutuksen ja maalämmön. Itse on kuitenkin tehty paljon sisätöitä (suurin osa laatoituksista, kalusteasennukset, parketit, kattopaneloinnit yms). Tämä hinta ei sisällä puutarhaa eikä autotallia, joihin on mennyt joku 40000€ yhteensä. Meillä suuri osa hankinnoista ja isot urakat sovittiin ennen taantumaa eli kalliilla. Pintamateriaaleja on sitten ostettu taantuman aikanakin. Tosin nyt rakentamisen hintataso taitaa taas olla sama kuin ennen taantumaa.

Eli tässä vähän referenssiä, jos haluaa edes etäisesti sellaista laatutasoa ja pintamateriaaleja kuin esim. asuntomessutaloissa on. Toki meillä on kaikki kilpailutettu huolella ja esim. laatoissa valittu suht edullisia noin 30€/m2 laattoja valtaosa, mutta siis pintamateriaalit ovat kyllä hieman tasokkaampia kuin valmistaloissa tms ihan perusrakentamisessa. Samoin ikkunat, ovet yms.

---
Jep, tämä on aika realistinen budjetti pääkaupunkiseudulla. Meillä noin 2400€/m2, joka sisältää myös paalutuksen ja maalämmön. Itse on kuitenkin tehty paljon sisätöitä (suurin osa laatoituksista, kalusteasennukset, parketit, kattopaneloinnit yms). Tämä hinta ei sisällä puutarhaa eikä autotallia, joihin on mennyt joku 40000€ yhteensä. Meillä suuri osa hankinnoista ja isot urakat sovittiin ennen taantumaa eli kalliilla. Pintamateriaaleja on sitten ostettu taantuman aikanakin. Tosin nyt rakentamisen hintataso taitaa taas olla sama kuin ennen taantumaa.

Eli tässä vähän referenssiä, jos haluaa edes etäisesti sellaista laatutasoa ja pintamateriaaleja kuin esim. asuntomessutaloissa on. Toki meillä on kaikki kilpailutettu huolella ja esim. laatoissa valittu suht edullisia noin 30€/m2 laattoja valtaosa, mutta siis pintamateriaalit ovat kyllä hieman tasokkaampia kuin valmistaloissa tms ihan perusrakentamisessa. Samoin ikkunat, ovet yms.
Niin ja tähän hintaan on käytetty niin suomalaisia urakoitsijoita veroineen, osin myös pimeästi sekä virolaisia eli laidasta laitaan. Tosi paljon pientä näpertämistä on tehty itse ja vieläkin on listoja laittamatta yms.

pirkanmaalla
Niin ja tähän hintaan on käytetty niin suomalaisia urakoitsijoita veroineen, osin myös pimeästi sekä virolaisia eli laidasta laitaan. Tosi paljon pientä näpertämistä on tehty itse ja vieläkin on listoja laittamatta yms.
Niin, kyllä ne hinnat taitavat nykypäivänä olla sen 250 000 € – 400 000 € riippuen sijainnista ja kuinka paljon itse osallistuu töihin ja kuinka paljon jaksaa kilpailuttaa. Me saimme 2018 kesällä talomme valmiiksi ja lopullinen hinta Pirkanmaalla oli sen 310 000 €. Käytimme koko ajan suomalaisia yrityksiä. Kilpailutimme muutaman eri työvaiheen https://kodinplaza.fi/ kautta ja säästimme esimerkiksi maanrakennuksessa (talon pohjatyöt) sekä sisärakentamisen eri vaiheissa yhteensä kymmeniä tuhansia euroja. Teimme jatkuvasti itse niin paljon kuin pystyimme.

Yhteistyössä