Miten autan vauvaani oppimaan konttaamaan tai ryömimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Vauva nyt 9,5kk. Ei konttaa eikä ryömi, mongertaa lelun perässä kyllä pyöriskellen ja napansa ympäri heiluen. Välillä näyttäis kun lähtis konttaamaan, mutta viihtyy mieluiten rauhassa itsekseen. Olenko tehnyt virheen kun en ole aktiivisesti opettanut? Olen huomannut, että hän viihtyy lelujen kanssa pitkään, joten olen antanut touhuta itsekseenkin, lattialla aina samassa tilassa missä olen ja sylissä myös. Sitterissä oli vain satunnaisesti. Kymmenkuukautisneuvolassa tiedän että alkavat motkottamaan asiasta, mikäli ei konttaa. Olisiko vauvalle pitänyt antaa konttaamisen mallia?

Älä huoli, lapset on erilaisia. Pääasia että annat lapselle mahdollisuuden harjoitteluu eli että lapsi saa olla lattialla.

Meillä kaksi pikkukeskosena syntynyttä lapsosta ja saatiin luentoja fysioterapeutilta jo keskola-aikana. Yksi hänen kommenteistaa olikin juuri tämä että lapsi tulee totuttaa lattialla oloon siinä missä syliinkin. Tukeva alusta, siis lattia, on se ponnauslauta jolta liikkeet lähtee. Hän ei sitteriä varsinaisesti tuominnut, mutta hänen mielestään turha kapistus. No kaksosten äitinä kyllä sitteriä käytin surutta välillä kun kädet ei aina riittänyt...hyvin ovat silti lähteneet kävelemään ;)

Niin ja nuo on erilaisia. Toinen tytöistä oli jo tosi aikaisin liikeellä kun toinen vasta vaan olla möllötteli. Liikkeelle lähdössä oli liki 2kk väli - se tuntui aika hurjalta kun tosiaan katselet kahta, prikulleen saman ikäistä joista toinen ei tee elettäkään liikkuakseen ja toinen jo kiipeilee hänen yli. Ovat nyt 3,5 vuotiaita ja mitään ero liikkumisessa ei enää ole =)

Ei minulla itselläni kiire ole, mutta suoraan sanoen en tykkää yhtään siitä vihjailusta, että vauvassa olisi jotain vikaa, kun neuvolassa sellaista harrastetaan. Siksi inhottaa mennä sinne. Ystäväni lapsi lähetettiin 10kk ikäisenä fysioon, kun ei ryöminyt. Tosin hän ei kyllä liikkunut muutenkaan. Olen herkkänahkainen, tiedän.. Ja sitten on näitä jotka sanoo, että kylläpä meidän vauva tuossa iässä jo nousi tukea vasten. Tuntuu äitinä pahalta, kun joku tulee päivittelemään.

Ja lisäyksenä vielä, että lattialla harjoittelun puutetta ei ole, vauva viihtyy erinomaisesti lattialla nykyään. Ennen 5kk ei juurikaan tykännyt, koska pulautteli paljon ja mahallaan olo tuntui tukalalta.

Mutta mitä pahaa siinä fysiossa on? Oikeasti? Siis jos sinne laitetaan niin ammattilainen katsoo tilanteen ja tekee johtopäätökset onko syytä huoleen vai ei. Neuvolatätien ammattitaito ei siihen riitä, vaan kysehän on siitä että fysioterapeutti joka päivittäin tutkailee ihmisen liikeitä, varmistaa että kaikki on ok.

Eihän kyse ole mistään kuolemantuomiosta, tai että lapsesi lokeroituisi jotenkin tuosta. Vuoden päästä hädin tuskin sinäkään muistat koko asiaa enää.

Kannattaa siis suhteuttaa nuo "pelot". Ei sua morkata, se ei ole tarkoitus. Vaan tarkoitus on VAIN tsekata että lapsellasi on kaikki ok. Jos jostain syystä ei ole, niin yleensähän taustalla on joku vaikkapa fyysinen este. Mun serkulla oli toinen lonkka hieman väärässä asennossa - kun se korjattiin pienenä, vaiva ei vaikuttanut muuhun elämään enää - jos olisi jätetty korjaamatta ongelmia varmasti olisi vieläkin

Minulla on kolme lasta... esikoinen aloitti ryöminnän noin 11 kk iässä ja konttaamaan muutama viikko siitä, mutta kaikesta huolimatta liikkui eniten istualtaan. Kävelemään ittekseen lähti 1 v 4kk iässä. Sit meiltä löytyy kaksoset jotka lähtivät pyörimällä etenemään 4,5 kk iässä ja ryöminnät ja konttaukset jäi tosi vähiin ei edes kuukausiin, koska tuon pyörinnän avulla pääsivät nopeammin liikkeelle ja kävelemään lähtivät 9,5 kk ikäisinä ja siitä sitten juoksemaan siten, että 1,5 vuotis neuvolassa sanottiin, että heidän liikkumisensa on niin varmaa, jotta vois olettaa että ovat liikkuneet tosi pitkään. Mut nyt kun ajattelee jatkoja, niin ei muuten enää ole eroa tuossa liikkumisessa tai uuden oppimisessa vaikka toi esikoinen hidas lähtiä olikin.....

Äitinä se vaan oli helpompaa kun toi kaksosten totaalinen meno jo tuossa vuosikkaana. Me käytiin muuten esikoisen kanssa tuolla fysiossa arvioinnissa ja silloin sen kanssa ei tarvinnut tehdä mitään vaan odotella. Se ahdisti kovasti ja sai mut voimaan huonosti, koska se todellakin tuntuu sille että koko ajan vahditaan.... ja puhe sekin oli myöhässä ja taas terapiaan ja tutkimuksiin ja seurantaan, mutta kun kaikki todellinen kunnossa, niin ei aiheuta sen enempää toimia.

Tässä yhteiskunnassa tuntuu nykyään kaikki olevan jollain tapaa standardisoitua, jotta lapset ei voi kehittyä yksilöinä, niin pahalle kun se tuntuukin...

sit ootetaan tuota koulua ja katotaan oppiiko lukemaan nopsaan vai hitaasti ja taas pistetään seurantaan, mut onneks meillä ovat pojat jo nyt kiinnostuneet kirjaimista ja kirjoittamisesta sekä lukemisesta. Ovat siis nyt noin 5.5 vuotta ja 3,5 vuotiaat.

Tsemppiä jatkoon vaikka se tuntuu toisinaan vaikeelle.

Jotku vauvat saattaa skipata kokonaan sen ryömimisen ja konttaamisen, elä hermoile turhaan. Mun pikkusisko liikkui ensimmäiset puoli vuotta pyörimällä, ja sen jälkeen alkoikin suoraan harjoitella kävelyä. Kuhan nyt jotenki etteen- ja taaksepäin pääsee, ettei vaan öllöttele paikallaan :)

Minusta on todela hyvä käydä fysioterepeutin arviossa, jos liikumisen kehittymisessä tuntuu olevan jotain poikkeavaa. Se ei todellakaan tarkoita, että vauvassa olisi jokin pysyvä vika.

Meillä on ihan tavallisilla sairauksilla varustettu vauva (refluksi, korvakierre ). Näiden sairauksien takia vauva vältteli tiettyjä asentoja estääkseen kipua jne. Fyssa onneksi aloitettiin 4kk iässä. Tästä oli todella paljon hyötyä. Jo ensimmäisen käynnin jälkeen lihaskrampit saatiin vähän aukeamaan. Jumppari sanoi, että lihakset menee jopa maitohapoille jännittämisestä ja varmasti on epämukavaa. Nyt vauva on 8kk. Liikkuminen ikätasoa tai jopa edellä. Ennen kaikkea jumitus ei estä sitä.

Älä huoli. Meillä molemmat lapset on oppineet tosi myöhään liikkumaan. Kuopuksen 8kk neuvolassa tuli jo sanomista kun ei osaa liikkuu.. stressasin siitä hirveesti. Lääkäri puhui että 10kk neuvolasta varmaan sitten fysioterapeutille laitetaan kun on "jälkeen jäänyt" :O Tyttö oppi sitten vähän ennen 10kk neuvolaa ryömimään. Neuvolassa oli ihana th joka sanoi että "kaikki lapset oppii omaan tahtiinsa, ei huolta" :) Nyt tyttö 11,5kk ja osaa jo kontata ja nousta seisomaan. Eli tosi nopeesti alkoi oppii taitoja kun hoksasi. Toisaalta hyvähän se on että neuvolassa ajoissa kiinnitetään huomiota, mutta joskus tuntuu että lasten pitäisi vaan kehittyä ja kasvaa niinkuin neuvolan taulukot sanoo, muuten on jotain vikaa.. Vaikka sitä ei todellakaan useimmilla ole.
Itse kans yritin kaikin keinoin "opettaa" ryömimään/konttaamaan mutta huomasin ettei siitä ollut mitään apua. Oppii sitten ihan itse kun sen aika on.

Meillä 8kk neuvolassa sanoivat, että jos ei rupea kuukauden sisällä konttaamaan niin pitää soittaa aika fysioterapeutille. Meillä poika ei oikeastaan missään vaiheessa ryöminyt, vaan lähti sit 9kk iässä konttailemaan ja pikkusen ennen 1v synttäreitä lähti kävelemään. Että kyllä täällä (Joensuu) ainakin laittaavat aika herkästi fysioteraupeutille. Lääkäri ei kyllä ollut yhtään huolissaan siitä, ettei poika ryöminyt/kontannut vielä silloin 8kk iässä.

Meillä on kanssa vähän samantyylinen tilanne. Meillä jo 8kk neuvolassa katsottiin liikkuuko lapsi. meidän neiti tuolloin pyöri vain napansa ympäri ja se riitti lääkärille. Kunhan jotenkin liikkuu, tyyli on vapaa.

9kk iässä alkoi liikkua istualleen ja silloin oppi myös ryömimään. Nyt hiukan vajaa 11kk ja opettelee konttaamaan, edelleen liikkuu istualleen.

Tässä yhteiskunnan tarkkailussa on hyvä ja huonopuoli. Huonopuoli on se että asetetut rajat aiheuttaa stressiä vanhemmille ja pelkoa että lapsessa on jotain vikaa.

Hyväpuoli on se että jos oikeasti on jotain vialla, apu saadaan ajoissa tai vaikka kouluikäisillä lapsi saadaan nopeasti "oman tasoiseen" ryhmään oppimaan. Itselläni on vaikea lukihäiriö ja muistan elävästi kuin kamalaa ekat vuodet koulussa oli kun en vaan oppinut lukemaan. 3.luokalla vasta pääsin arvioon ja sitä kautta tukiopetukseen - ja kappas vaan oppiminen otti aimo loikat.

Raja on vedettävä aina johonkin ikäluokkaan, kun puhutaan neuvolatason seurannasta. Sen jälkeen aiheen ammattilaiset tekee varsinaisesti sen päätelmän onko kyse TÄYSIN NORMAALISTA "viivästymästä" (huono sana, mut en keksi parempaa) vai onko tautalla jotain joka aiheuttaa jatkotoimenpiteitä.

Eihän kukaan kai pahastu jos tk-lääkäri lähettää erikoislääkärille? Miksi siis pahastua jos neuvolan täti lähetää vaikka fysioterapeutille arvioon?

[QUOTE="iitu";23712829]Meillä 8kk neuvolassa sanoivat, että jos ei rupea kuukauden sisällä konttaamaan niin pitää soittaa aika fysioterapeutille. Meillä poika ei oikeastaan missään vaiheessa ryöminyt, vaan lähti sit 9kk iässä konttailemaan ja pikkusen ennen 1v synttäreitä lähti kävelemään. Että kyllä täällä (Joensuu) ainakin laittaavat aika herkästi fysioteraupeutille. Lääkäri ei kyllä ollut yhtään huolissaan siitä, ettei poika ryöminyt/kontannut vielä silloin 8kk iässä.[/QUOTE]

Missä neuvolassa noin sanoivat? kenties karsikko?

Lapsemme isän puolelta on suvussa erittäin hitaita liikkeellelähtijöitä, joten siksi emme vielä ole stressanneet, mutta nyt kun neuvolassa siitä 8kk iässä peloteltiin, ja kohoteltiin kulmakarvoja kun ei vielä konttaa, niin mekin tyynet vanhemmat jo säikähdettiin. Muuten vauva on kaikinpuolin "käyrien ja kaavojen" sisällä, ainoastaan tämä konttaus puuttuu. Niin ja ei uskalla vielä jättää ilman tyynyä selän taakse yksin istumaan. Laitoin hänet konttausasentoon aamulla, ja siinä olla möllötti vähän aikaa mutta kun huomasi repussa olevat vetoketjut vieressä, niin mäjähti mahalleen ja alkoi näpräämään niitä. Tykkää tutkailla ja jutella itsekseen tutkailtaville tavaroille.

kuuluu näihin lapsiin joilla on kiire ollu (käveli tukeavasten 6½kk ikäsenä) joten omakohtasta kokemusta ei ole. Mutta meillä neuvolassa sanottiin että normaaliks kehitykseks katsotaan kun lapsi ryömii 10kk ikäsenä. Ja mä en kyllä näe fysioterapiassa mitään pahaa, hyväksi se vain on :)

Mä uskon että sun lapsesi ei enää konttaa kun koulu alkaa :D mun mielestä ei kannata murehtia suotta, onhan hän vielä pieni. Ja mitä terkkareihin tulee niin on neuvola- ja terkkakohtaista alkaako ne murehtia. Mun mielestä ei oo syytä huoleen kun kerran vauva jollain tapaa liikkuu eikä ole vain paikoillaan. Mun esikoinen oppi istumaan ilman tukea ja konttaamaan 10kk vanhana,nousi tukea vasten 11kk ja kävelemään 1v1kk. Nyt menee syksyllä kouluun ja on ihan normaali pikkupoika. Nuorimmainen on nyt 10kk (meillä on 3 lasta) ja se nousi lattialta itse istumaan sinä päivänä kun täytti 7kk ja parin viikon päästä siitä alkoi konttaamaan ja 8kk vanhana nousemaan tukea vasten. Lapset on erilaisia, toiset tekee asiat aiemmin ja toiset myöhemmin. Meillä on menny niin, että lapsi lapselta on aikaistunut, keskimmäinen lapsemme sijoittuu kehitykseltään esikoisen ja kuopuksen väliin. Ehkä nää nuoremmat kiirehtii isompien perään, esikoisella ei oo kiirettä kenenkään perään :) lisäksi jos lapsesi on rauhallinen luonteeltaan niin ehkä se vain ei näe tarpeelliseksi lähteä mihinkään vielä :D

Vinkki: laita lapsi mahalleen lattialle ja joku todella herkullinen täky sinne puolentoista metrin päähän. Meillä esikoinen lähti viivana, kun laitoin läppärin sinne houkuttimeksi. Toimii jos toimii, äläkä stressaa turhia.

Mä uskon että sun lapsesi ei enää konttaa kun koulu alkaa :D mun mielestä ei kannata murehtia suotta, onhan hän vielä pieni. Ja mitä terkkareihin tulee niin on neuvola- ja terkkakohtaista alkaako ne murehtia. Mun mielestä ei oo syytä huoleen kun kerran vauva jollain tapaa liikkuu eikä ole vain paikoillaan. Mun esikoinen oppi istumaan ilman tukea ja konttaamaan 10kk vanhana,nousi tukea vasten 11kk ja kävelemään 1v1kk. Nyt menee syksyllä kouluun ja on ihan normaali pikkupoika. Nuorimmainen on nyt 10kk (meillä on 3 lasta) ja se nousi lattialta itse istumaan sinä päivänä kun täytti 7kk ja parin viikon päästä siitä alkoi konttaamaan ja 8kk vanhana nousemaan tukea vasten. Lapset on erilaisia, toiset tekee asiat aiemmin ja toiset myöhemmin. Meillä on menny niin, että lapsi lapselta on aikaistunut, keskimmäinen lapsemme sijoittuu kehitykseltään esikoisen ja kuopuksen väliin. Ehkä nää nuoremmat kiirehtii isompien perään, esikoisella ei oo kiirettä kenenkään perään :) lisäksi jos lapsesi on rauhallinen luonteeltaan niin ehkä se vain ei näe tarpeelliseksi lähteä mihinkään vielä :D

Tuota kouluhommaa minäkin olen joskus vitsaillut:) joo vauva on rauhallinen, tyytyväinen, iloinen, matkii, nauraa, tietää missä lamppu, nalle ym. ovat jne. Mönkii kyllä pyörimällä, mutta pysähtyy matkalla useinkin tutkiskelemaan kaikkea. Nousee jo vähän hyllyjä tai lelukoria vasten.

[QUOTE="milli";23713384]Vinkki: laita lapsi mahalleen lattialle ja joku todella herkullinen täky sinne puolentoista metrin päähän. Meillä esikoinen lähti viivana, kun laitoin läppärin sinne houkuttimeksi. Toimii jos toimii, äläkä stressaa turhia.[/QUOTE]

Ok! Tykkää kamalasti jos annan kännykkäni jossa soi mieluinen musiikki. Tutkiskelee sitä vaikka tunnin, pyörittelee, avaa kannen jne. Tai kirjoja katselee. Jos kuuluu musiikkia, niin pää alkaa usein nyökkämään tahtiin:)

kovin normaalilta sun lapsi kuulostaa. Kaikki kehittyy eri aikaan eikä lapsia edes pitäs keskenään verrata. Meillä kans toimi houkuttimena (joskin tarkotuksettomana) tietokone lattialla... Poika huomas sen ja kova oli yritys päästä sen luo...

Yhteistyössä