Mikä on suomen harvinaisin silmien väri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janniika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla on aika harvinaisen väriset silmät. heti pupillen ympäriltä ruskeat ja muuten vihreät.:)
oon nähny myös silmät missä oli yksi läikkä sininenmuuten ruskeat,,ne oli erikoisen näköiset.

mä luulen, että vihreäsilmäisiä on maailmanlaajuisesti vähiten, sitten sinisilmäisiä ja eniten ruskeita.

itselläni on lapsesta saakka ollut kirkkaansiniset silmät, ovat siis edelleen. lapsillani on molemmilla samanväriset silmät kuin minulla, toivottavasti pysyvätkin yhtä kirkkaina.

Mä en ole koskaan tavannut muita ihmisiä kuin miehen, hänen isänsä ja meidän tyttäremme, jolla olisi ruskeanvihreät silmät. Siis niin että vaihtavat väriä ruskeasta vihreään, se on tosi outoa, vaikka oikeastaan aika hulvatonta kun joskus miehenkin silmät näyttävät melkein mustilta ja joskus sitten ihan vihreiltä.

Meidän perheen kaikilla naisilla on tuollaiset. Talvisin yleisvaikutelma ruskeasilmäinen, kesällä vihreäsilmäinen. Tuo ruskea väri on oikeasti talvisin enemmistönä ja kesällä päinvastoin.

Eikö jo järki sano että ruskea on yleisin silmien väri. Ei ehkä suomessa mutta afrikassa ja aasiassa päin harvemmin sinisiä silmiä näkee. Mutta harvinaisin on varmaan harmaat. Ja yhteen kommenttiin vielä sanoisin että ihmis albiinoilla ei ole punaisia silmiä vaan nimenomaan harmaat alhaisen melaniinipitoisuuden takia. Vaaleat hiukset/silmät katoamassa rotujen sekoittuessa ja dominoivien alleelien ottaessa vallan.

Mä muistelen, että lukiossa bilsan opettaja kertoi, että vihreesilmäiset on oikeesti ruskeasilmäisiä, heillä vaan ei oo muodostunut tarpeeksi ruskeaa väriä ja näinollen silmät näyttää vihreiltä.

Mulla on perus sinisenharmaat. Miehellä aivan älyttömän ihanat vihreet. Yhdellä lapsellamme on melkein isänsä vihreät silmät, ehkä aavistuksen tummemmat ja harmaammat. Muilla lapsilla on sinisenharmaat, mutta ei kuitenkaan samanväriset jokaisella. Toisella tyttäristä on vasemmassa silmässä ruskea läiskä. Ja anopilla on eriväriset silmät, toinen sinisenharmaa ja toinen vihertävämpi.

[QUOTE="nanna";30654200]Mä muistelen, että lukiossa bilsan opettaja kertoi, että vihreesilmäiset on oikeesti ruskeasilmäisiä, heillä vaan ei oo muodostunut tarpeeksi ruskeaa väriä ja näinollen silmät näyttää vihreiltä.

[/QUOTE]

No tässähän tuli sitten selväksi mulle, että miksi mun ruskeet silmät on vanhetessa saaneet vihreää aika lailla. Pentuna oli ruskeat, ja nyt on sellaiset soppaa, ettei tiedä minkä sanoisi väriksi. Hämärässä ruskeat, päivänvalossa enempi vihreät. Höystettynä keltaisella. Julmanväriset.

Kun puhutaan näistä vihreänruskeista ja väriä vaihtamista, niin googlettakaa hazel Eye. Siinä kerrotaan juuri ominaisuudeksi, että eri valossa tämä keltavihrearuskkeltavihrearuske/ vihreänruskea taittaa eri sävyä, eri valaistuksessa. Itseänikin joskus mietitytti että mikäs hiton väri se tämä minun iiristäni reunustaa.

Ruskeasilmäiset taitaa Suomessa olla vielä vähemmistössä. Mutta globaalisti sininen ja niiden variaatio harmaa on vähemmistöväri. Jostakin oon lukenut, että vihreä olisi sinisen variaatio/mutaatio. Ei taida pitää paikkaansa. On todennäköisempää, että vihreät silmät tulee siitä, että sininen alkaa taittaa sinne rusehtavaan päin (sininen + kellervä = vihreä). Mulla on turkoosit silmät. Eli siniset silmät on alkaneet taittaa ihan pikkaisen sinne vihertävään päin.

Pojalla on kirkkaan siniset silmät ja mustat kiharat hiukset. Tytöllä taasen on toinen silmä vihreä ja toinen ruskea vihreillä pilkuilla. Onko se nyt sitten erikoista - en tiedä. :)

[QUOTE="Sirkkeli";30807034]Mulla on keltavihreäruskeat. Hiton vaikea ruksia lomakkeista silmienväriä. Tätä vaihtoehtoa ei ole, enkä tiedä onko enemmän ruskeat vai vihreät. Vai keltaiset.[/QUOTE]

Todellakin on vaikeaa ruksia lomakkeita. Minulla on toinen silmä vihreä ja toinen ruskea.

Todella harvinainen silmien on todella vaaleat jäänsiniset silmät. Entisellä missillä Jonna Zipruksella on sellaiset. Tulee mieleen ihan huskyn silmät. Jäätävä katse.

[QUOTE="vieras";22495548]Kuvittelisin että vihreät.

Asiasta eteenpäin. Tuttavan lapsella oli taivaallisen siniset silmät ainakin viisi vuotiaaksi. Todella uskomaton väri. Tapasin lapsen 9v ja ihmettelen kun silmistä oli hävinnyt väri tyystin! Voisi sanoa että olivat värittömän hailakan harmahtavat. Onko tää tavallista?

On. Lähes kaikilla mun tuntemilla sinisilmäisillä on ollut lapsena aivan syvän siniset silmät, vanhempana muuttuneet juurikin hailakoiksi, harmahtaviksi tai muuksi. Tais olla jopa niin, että vauvana voi olla sininen mutta se voi muuttua ruskeaksi myöhemmin... saa korjata tuon viimeisen lauseen jos se on väärin, mut näin muistelisin olevan :)[/QUOTE]
On erikoista miten silmien väri voi myöhemmällä iällä muuttua. Miten aivot tuon muutoksen laukausee, voisiko tietoisesti muuttaa silmiensä väriä yhtälailla?
Joskus netistä luin asiasta jotain ohjeita siihenkin.

Yhteistyössä