Harkinnanvaraisesta tto.sta tietäviä? Kysymys muuttoavustuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiedoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiedoton"

Vieras
Osaako joku kertoa, onko minulla mahdollista saada paikkakunnalta muuton vuoksi avustusta muuttoon ja takuuvuokraan? Vai mitä yleensä on mahdollista saada ja kuka niitä tukia saa?
Olen yhden lapsen yh ja minulla olisi edessä muutto toiselle paikkakunnalle työn perässä.
Tällä hetkellä olen työtön ja olen ansiosidonnaisella päivärahalla. Siitä ei vuokran jälkeen jää kuin n.400e elämiseen ja muihin laskuihin.
En ole ollut koko aikana toimeentulotuki asiakas, haittakohan se?

Elämme paikkakunnalla, jossa ei näy toiveita työllistymisestä eikä koulutuksesta. Olen hakenut moneen koulutukseen työttömyyden aikana. Kertaakaan ei ole onnistunut.
Nyt minulle on tarjottu kokopäivätyötä toisella paikkakunnalla. Ongelma on se, ettei minulla ole ketään sukulaista auttamassa, eikä autoa käytössä.
= mahdoton yhtälökö?

Käyppäs suoraan kysymässä työkkäristä. Nämä varmaan vaihtelee alueittain ja ovat harkinnanvaraisia määrärahojen vuoksi, mutta minä sain nuo heti, kun muutin töiden perässä vain 6 kk sijaisuuden vuoksi toiselle puolelle Suomea. www.mol.fi myös tietoa lisää, mutta varminta neuvotella suoraan työkkärissä.

asumistukea, mutta koska olin vielä viime vuonna töissä se on laskettu sen mukaan. vuositarkastus on juuri nyt kuun vaihteessa. Jotenkin se soskuun meneminen ahdistaa älyttömästi, kun ne muutamat kerrat kun olen joutunut siellä käymään jokunen vuosi sitten osoittautuivat aina pettymykseksi-mitään en koskaan ole saanut. ;(

saisit varmasti soskustakin. varmaan olist ollu oikeutettu myös toimeentulotukeen. onko sulla asumistuki ees ollu haettuna?

Ap:lle jää siis ansiosidonnaisesta 400e, siihen päälle elatustuki ja lapsilisä. Paljonko sitä toimeentulotukea oikein saa?

Kai ap tiedät, että asumistukeen voi hakea muutosta heti kun tulot laskevat, silloin tehdään välitarkistus.

työttömäksi. kertoivat että se perustuu arvioon vuositasolla ja sen takia se on tällä hetkellä niin vähän tuloihin nähden. Lisäksi saan minimielarit ja lapsilisän. En tiedä olenko oikeutettu toimeentulotukeen, mutta muuttoon minulla ei todellakaan ole varaa.
Lisäksi vuokra ja takuuvuokra, vetää mielen matalalle jos kaikki on taas kerran kiinni rahasta.

täytyypä tutkia siis sekin vaihtoehto. parasta olisi jos sen rahan saisi jotenkin muuten kasaan kuin sos,sta.
Olen muuttamassa yksityisen vuokra-asuntoon, koska sillä paikkakunnalla ei oikeastaan ole juurikaan vuokra-asuntoja kunnalla. Kyseessä on pieni maalais paikkakunta.

ja sosiaalivirasto myöntää tt-tukea jos menojen ja tulojen jälkeen ei jää tarpeeksi käyttörahaa. aikuiselle + lapselle 400e ei ole tarpeeksi laskureiden mukaan, onkohan se n. 300e per aikuinen ja 200e per lapsi, eli n 100e/kk tulisi sinun saada sosiaalitoimesta tt tukena muutenkin..

Yhteistyössä