Onpa tosi kiva juttu... vihkisormus katosi, enkä saa vakuutuksesta korvauksia sen takia, ettei ole kuittia tallessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hauskaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hauskaa

Vieras
Eli vakuutus edellyttää, että on kuitti ja/tai aitoustodistus tallessa... ostosta on aikaa 4 vuotta ja eihän mulla enää kuittia ole eikä koskaan ole mitään aitoustodistusta annettukaan. :( Nyt joutuu vaan kärsimään ja ostamaan omaan piikkiin uuden sormuksen, tosi hauskaa. Muuten olis kyllä korvattu mutta kun ei myyjä ole koskaan aitoustodistusta antanut (ei kuulemma automaattisesti anneta vihkisormuksista ja vakuutusyhtiö ei tätä usko). En voi siis millään vakuutusyhtiön mielestä todistaa omistaneeni tämän kadonneen sormuksen.

Kyllä joistain liikkeistä saa aitoustodistuksen automaattisesti mukaan. Itse en olisi ymmärtänyt sellaista edes pyytää. En kyllä ymmärtänyt sitäkään, että se olis kannattanu säästää...

Eli vakuutus edellyttää, että on kuitti ja/tai aitoustodistus tallessa... ostosta on aikaa 4 vuotta ja eihän mulla enää kuittia ole eikä koskaan ole mitään aitoustodistusta annettukaan. :( Nyt joutuu vaan kärsimään ja ostamaan omaan piikkiin uuden sormuksen, tosi hauskaa. Muuten olis kyllä korvattu mutta kun ei myyjä ole koskaan aitoustodistusta antanut (ei kuulemma automaattisesti anneta vihkisormuksista ja vakuutusyhtiö ei tätä usko). En voi siis millään vakuutusyhtiön mielestä todistaa omistaneeni tämän kadonneen sormuksen.

a) aitoustodistus annetaan aina jos on kiviä ja liike on oikea kultasepänliike
b) vie kopio hääkuvasta. Eihän sinulla ole kuitteja lahjoistakaan ja ne kuuluvat yhtälailla kotivakuutuksen piiriin.

[QUOTE="qwer";23668599]Kuinka kallis sormus sulla oli, eikös omavastuukin ole yleensä aika suuri? Eli jäisikö sen jälkeen vielä paljonkin korvattavaa?[/QUOTE]

Omavastuu 100e ja sen jälkeen saisin vielä 800e korvauksia... on nimittäin sormuksen hinta noussut reippaasti vuosien aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja höpönpöpön;23668605:
a) aitoustodistus annetaan aina jos on kiviä ja liike on oikea kultasepänliike
b) vie kopio hääkuvasta. Eihän sinulla ole kuitteja lahjoistakaan ja ne kuuluvat yhtälailla kotivakuutuksen piiriin.

Ei anneta aina, näin sanottiin Timanttisilla, kun kysyin. Annetaan vain jos kysytään tai jos sormus on "tarpeeksi arvokas". Lisäksi vihkisormuksesta ei usein automaattisesti anneta aitoustodistusta, kun sitä ei ole tarkoitus jälleenmyydä (eteenpäin siis).

Eikö maksu näy missään tiliotteessa?

Ei näy koska on aikaa jo 4 vuotta ostoksesta ja se ostos on tehty käteisellä. Sekin vielä.

Lisäksi pelkkä maksusuorituksen näkyminen ei edes riitä, koska vakuutusyhtiö haluaa tietää mitä olen ostanut eikä vain millä summalla. Eli siis täytyy voida todistaa, että olen ostanut "juuri sen kyseisen sormuksen" jonka arvo on melkein triplaantunut.

Pyydä sieltä Timanttisilta kirjallisena tuo, ettei aitoustodistusta anneta aina automaattisesti. Yleensä vakuutusyhtiöille kyllä riittää todistukseksi katoamis- tai rikosilmoitus.

Mikäs se sellainen sormus on jonka arvo muka nousee muutamassa vuodessa? Vakuutusyhtiö laskee korvaussumman "uutena vastaavana tuotteena", eikä todellakaan laske mitään arvonnousuja kun kotivakuutuksesta korvauksia hakee. Arvotavaroille pitää olla omat vakuutuksensa.

[QUOTE="vieras";23668666]Pyydä sieltä Timanttisilta kirjallisena tuo, ettei aitoustodistusta anneta aina automaattisesti. Yleensä vakuutusyhtiöille kyllä riittää todistukseksi katoamis- tai rikosilmoitus.[/QUOTE]

Ei se riitä että on todistus siitä ettei aitoustodistusta anneta. Ja en voi tehdä rikosilmoitusta omasta mokasta ja mikäs se katoamisilmoitus on, mihin se tehdään...?

[QUOTE="vieras";23668691]Mikäs se sellainen sormus on jonka arvo muka nousee muutamassa vuodessa? Vakuutusyhtiö laskee korvaussumman "uutena vastaavana tuotteena", eikä todellakaan laske mitään arvonnousuja kun kotivakuutuksesta korvauksia hakee. Arvotavaroille pitää olla omat vakuutuksensa.[/QUOTE]

Kullan hinta on 4 vuoden aikana noussut TOSI paljon. Ja uuden vastaavan tuotteen hinta on päälle 900e (kun mä siitä maksoin erilut 300e 4v sitten). Eli arvo on noussut ja korvaus maksettaisiin uuden arvon (nykyisen hinnan) mukaan.

[QUOTE="vieras";23668691]Mikäs se sellainen sormus on jonka arvo muka nousee muutamassa vuodessa? Vakuutusyhtiö laskee korvaussumman "uutena vastaavana tuotteena", eikä todellakaan laske mitään arvonnousuja kun kotivakuutuksesta korvauksia hakee. Arvotavaroille pitää olla omat vakuutuksensa.[/QUOTE]

Kyllä minunkin sormuksen arvo nousee vuosi vuodelta. 2 vuotta sitten hinta 1490 euroa, nyt 1790 euroa. Katsos kun kullan hinta nousee ;)

[QUOTE="vieras";23668681]KYLLÄ sain aitoustodistuksen Kultajousesta viime kesänä. Sormuksen arvo oli silloin 1590 euroa.[/QUOTE]

No mun sormuksen hinta oli ostettaessa reilu 300e niin eipä tullut aitoustodistusta. :( Käytäntöjä on siis erilaisia.

Juu kyllä mäkin sain automaattisesti aitoustodistuksen liikkeestä. Lisäksi siinä tais olla sormuksen hintakin. Mutta tuo sormus oli melkein kaks tonnia ja siinä on 11 timanttia, joista yksi maksoi melkein puolet sormuksen hinnasta. En mä ole mitään todistuksia halvemmista sormuksista kyllä saanut.

[QUOTE="vieras";23668786]No ei tietenkään tuollaisesta halpissormuksesta saa :D Ja vaikka kullan hinta onkin noussut niin ei ei halpissormuksen hinta melkein tonniin ole siltikään noussut :D[/QUOTE]

Itse asiassa kyllä on. Ja asia on varmistettu Timanttisilta, edelleenkin. Kyseinen sormusvalmistaja nostaa kuulemma hintoja 3-4 kertaa vuodessa, tänä vuonna jo 2 kertaa reilut korotukset. Ja sormuksen "oikea" hinta vuonna 2007 oli vajaa 500e mutta saatiin se reiluun 300 euroon alennuksien ja tutun myyjän kautta.

Tiedän tapauksen, jossa sormus varastettiin, ja silti vakuutusyhtiö vaati ostokuitin. Sormus oli ostettu ulkomailta, joten kuittia ei ollut antaa yhtiölle. Siitä toimitettiin hääkuva ja ostohinta. Vakuutus korvasi ostohetken hinnan, ei arvonnousua.

En muista itsekään muuten missä mahdollinen kuitti sormuksestani on.. : / Toivottavasti en hukkaa sitä ja onneksi myöskin teetätin sormuksen arvostelulla yksityisellä kultasepällä, jonka kautta on sormuksia helpompi jäljittää, toivottavasti. ;) Todistukset ja luokitukset timanteista on tallessa, joten ainakin ne saisin kyllä korvaukseen.

Uusimmat

Yhteistyössä