Hyvä, kun eivät katsele uutta työpaikkaa niille, jotka irtisanotaan. Tai siis sitä vaan tarkoitan, että meneekö joku töihin, kuvitellen, että tässä yhdessä ja samassa työpaikassa oon hamaan eläkkeeseen asti?
En mä siis ole noita tukitoimia vastaan, kunhan mietin.Irtisanominen on henkisesti kova paikka - ja työnantaja tuntee vastuunsa. Jos työsopimuksessa lukee "vakinainen" niin työntekijällä on varmasti tunne,että työpaikka on varma. Jos ja kun tulee kenkää, työntekijä miettii, miksi juuri hän sai potkut? Miksei se viereinen kaveri ?
Meilläkin irtisanomisten jälkeen työnantaja hommasi irtisanotuille apua uuden työpaikan etsimiseen ja kannustaa irtisanottuja maksamalla palkkaa noin puoli vuotta ja bonuksen, jos uusi työpaikka löytyy. Samoin kouluttautumiseen annetaan tukea.
Mun mielestä vastuuntuntevaa työnantajalta, turhan moni masentuu, syrjäytyy tai tekee itsarin irtisanomisen jälkeen.
Näin kävi esimerkiksi mun lasten isälle, joka irtisanottiin ilman mitään tukikeinoja tai apua. Ei mennyt kauan kun lapsista tuli isättömiä..
Joo-o, mutta mihin asti sen työnantajan vastuun pitää riittää? Onko oikein odottaa, että vanha työnantaja maksaa palkkaa vielä vaikka vuoden, kun on joutunut irtisanotuksi? Enkä nyt siis sano, etteikö niin sais tehdä =)Onhan työnantajallakin oltava joku vastuu, varsinkin todella suurten irtisanomisten yhteydessä. Jos sopimuksessa lukee, että vakituinen, niin mitä siltä sopimukselta sitten saa odottaa? Tuskin kukaan enää tänä päivänä niin ajattelee, että tässä olen kunnes eläkkeelle jään, mutta voihan tuolla Nokiankin irtisanottujen joukossa olla vielä sitä "vanhaa kansaa", jolle tuo ajatus oli joskus vielä ihan totta.
En mä tiedä suoraa vastausta tuohon, mihin asti se vastuu pitää riittää... kun ihmisetkin on niin erilaisia. Tuo Saraldon viesti pisti miettimään, että ei tuokaan oikein ole. Olisiko työnantajan vastuu sitten jotain sellaista, että yt-neuvotteluista ilmoitetaan hyvissä ajoin ja irtisanotuille kerrotaan kasvotusten jokaiselle ja jokaiselle annetaan aikaa ja tilaisuus purkaa tunteitaan (tai jotain). Ja että ei sanota, että ei tarvitse huomenna tulla. Inhimillinen kohtelu, vaikka ei olisi tarjota mitään muuta kuin lainmukainen irtsisanomisaika- ja palkka.Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;23663611:Joo-o, mutta mihin asti sen työnantajan vastuun pitää riittää? Onko oikein odottaa, että vanha työnantaja maksaa palkkaa vielä vaikka vuoden, kun on joutunut irtisanotuksi? Enkä nyt siis sano, etteikö niin sais tehdä =)