Onko paikalla Ektorp-sohvan omistajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina"

Vieras
Varsinkin jos löytyis valkoisten päällisten omistajia. Ootteko itse pesseet sohvanpäälliset, vai vieneet pesulaan?
Viime syksynä ostettiin 2+3 istuttavat valkosilla päällisillä, koko aika ollut istuintyynyjen päällä huovat, joten ne vielä ihan puhtaat, mutta muut päälliset kaipaisivat pikkuhiljaa pesua.
Jos ootte itse pesseet, onko niissä kamala silittäminen? Kangas kuitenkin sen verran paksua, vaikuttavat hankalilta silittää. Tekis mieli viedä pesulaan, mutta taitaa tulla aika kalliiks...

luin toiselta palstalta että on pesty koneessa ja joillakin on menny ihan hemmetin ryppyseks ja silittäminen on ollu ihan tajutonta. Joku anto vinkiksi silitää ja "pukea päälle" kosteana.

Itse olen aina pessyt enkä ole koskaan silittänyt. Laitan runko-osan päälliset kosteina ja istuintyynyjen päälliset kyllä siliää käytössä nopeaa. Meillä on ollut vuodesta 2003 nuo sohvat ja aika monta kertaa on tullut pestyä..

luin toiselta palstalta että on pesty koneessa ja joillakin on menny ihan hemmetin ryppyseks ja silittäminen on ollu ihan tajutonta. Joku anto vinkiksi silitää ja "pukea päälle" kosteana.

kyselin pesulasta ja tulis maksamaan yhteensä 300euroa pesetys. Ikeastahan saa jo melkein tolla hinnalla uudet valkoset sohvat. Pakko kait se on itse pestä ja yrittää sit silittää kosteana.
Tai sit pistää anoppi silittämään, tykkää silittämisestä ja on ens kuussa tulossa meille muutamaks päiväks.

[QUOTE="kissa janson";23660078]Itse olen aina pessyt enkä ole koskaan silittänyt. Laitan runko-osan päälliset kosteina ja istuintyynyjen päälliset kyllä siliää käytössä nopeaa. Meillä on ollut vuodesta 2003 nuo sohvat ja aika monta kertaa on tullut pestyä..[/QUOTE]

eikö ne tosiaan jää ryppysiks ja järkyn näkösiks? Minkä väriset sohvat teillä on?

[QUOTE="tiina";23660094]eikö ne tosiaan jää ryppysiks ja järkyn näkösiks? Minkä väriset sohvat teillä on?[/QUOTE]

Valkoiset on päälliset ja ne on siis kolmannet, ollaan ostettu kaks kertaa uudet. Eihän ne saman näköiset ole kuin uutena, mutta ei ne ryppysiksi jää. Varinkin rungonpäälliset ja istuintyynyjenkin on niin tiukat pesun jälkeen, että suoristuu rypyt. Selkänojatyynyistäkin kyllä aika nopeaa käytössä rypyt lähtee.

Meillä oli ennen sellanen vaalean beige ja kyllä ne heitin ihan omaan koneeseen ja kosteana silitin tyynyn päälliset ja kosteanan päällys sohvan päälle. Hyvin toimi. Kyllä ne sa silitettyä kosteanan mutta on siinä iso homma!

[QUOTE="vieras";23660168]mulla kutistu pesussa. kiva ylläri ku päällinen repes pä'älle vedettäessä.[/QUOTE]

Meillä on myös kutistunut ja revennyt 2 kertaa kun on kiskottu rungonpäällistä. Mutta oon tosi paljon noita pessyt ja aina 60 asteessa. Ekat oli valkoiset, tokat beiget saatiin melkein ilmaiseksi alesta ja nyt on taas valkoiset.

Eikä meillä ole kutistunut, toki se kuori on tiukempi, mutta venyy sekin käytössä ja muutaman viikon kuluttua on jo taas ihan löysä.
Punaiset päälliset olen jopa kuivannut rummussa, eikä mitään ongelmaa, siis jopa sen kuoriosan.

Pikkasen ne aluksi on ryppyisiä, mutta oikenee tosi nopsasti, siis ne valkoiset, punaiset ei edes ryppyyn jää.

Meillä ei ole Ektorp-sohvaa, mutta olen aina laittanut sohvien ja patjen päälliset (kaikki olen koneessa pessyt, 40asteessa, ellei erikseen ole 60 asteen pesumerkintää) kevyen kosteana päälle, eikä mikään ole kutistunut vielä tähän mennessä. Mä en ole itseasiassa vaivautunut edes silittämään mitään :ashamed: Kyllä ne on oiennut.

Nykyään ne pesulapalvelut saa tilattua kotiin ja kuitit voi laittaa kotitalousvähennyksiin (60% työkustannuksista!) Tilasin pesun Jussin pesulalta (toimii täällä Helsingin ympäristössä), kun sillä oli niin hyvät referenssit... enkä turhaan, jälki oli tosi hyvä! :)

Pesen aina koneessa itse. Pikku homma. Kuivatan kuivaushuoneessa tai ulkoilmassa. Yleensä ravistan ja venytän ne niin hyvin jo kuivausnarulle laitettaessa että eivät kaipaa edes silitystä, ovat sen verran tiukat että menevät naftisti sohvan päälle muutenkin. Joskus silitän pienemmän tyynyt silityslaudalla, isommat osat saatan silittää/ höyryttää kun olen ne pukenut sohvalle.

Yhteistyössä