8,5 kk vauvan yöhulinat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pesukarhu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pesukarhu"

Vieras
Onko kohtalotovereita?

Vauva alkoi myllätä nukkuessaan joskus 5 kk iässä, jolloin otin pinnasängystä kaikki peitot ja harsot pois ja laitoin vauvan unipussiin. Se auttoi hetkeksi. Nyt vauva on 7-8 kk iästä alkaen nukkunut todella levottomasti; pyörii kyljeltä toiselle, hypistelee ja rypistelee pinnapehmusteita, kiskoo unipussia, puskee päällään sängyn reunoihin, pyörii kuin väkkärä, välilä löytyy sängystä poikittain ja välillä pää jalkopäädystä. Parahtaa itkemään tai muuten ääntelee useita kertoja yössä kun tutti on tipahtanut tai on huono asento. Lisäksi nyt on taas tullut mukaan yösyöminen vaikka välillä mentiin jo pitkään ilman yömaitoa. Eihän se yösyöminen mitään, mutta sen jälkeen sitten valvotaan virkkuna ja peuhataan 30-60 min = vanhemmat valvoo ainakin 1,5 x saman ajan. Aamulla noustaan 6 maissa.

Onkohan mitään keinoa saada vauva nukkumaan rauhallisemmin? Vaunulenkeillä nukkuu rauhallisesti, varmaan vaunujen tärinä ja pieni tila tekee sen. Mietin että olisiko mitään apua jos pinnasängyn yrittäisi jotenkin "supistaa" pieneksi pesäksi vauvalle? Toisaalta vähän arvelutta laittaa mitään tyynyjä tai täkkejä, koska ne ovat kutenkin turvallisuusriski.

Nukuin viime yönä nelisen tuntia 30-60 min pätkissä. Olen vauvan kanssa yksin vielä viikon verran ja alkaa hymy hyytyä unenpuutteen kanssa. Kun saisi edes sen 4 tuntia yhtäjaksoista unta.

Onko kellään mitään vinkkejä?

Onko vauvalla kuuma? Meillä menevät yöt edelleen plörinäksi lähes 2v:n kanssa, jos tulee kuuma. Peittoa tuo ei käytä kuin harvoin, päällä on sitten ohut puuvillainen pitkähihainen ja -lahkeinen uniasu, kesällä vähemmän.

[QUOTE="pinni";23655760]Onko vauvalla kuuma? Meillä menevät yöt edelleen plörinäksi lähes 2v:n kanssa, jos tulee kuuma. Peittoa tuo ei käytä kuin harvoin, päällä on sitten ohut puuvillainen pitkähihainen ja -lahkeinen uniasu, kesällä vähemmän.[/QUOTE]

Vaihdoimme viikko sitten vauvan paksun vuorellisen unipussin ohuempaan puuvillaiseen. Ja vaatteina pitkähihainen body+puolipotkarit. Toki on mahdollista että vauvalla on kuuma, etenkin kun myllää niin kauheasti. Ei kyllä ole koskaan ollut niska tai pää hikinen kun ollaan otettu sängystä ylös. Meillä on yleensä n. 20-21 astetta, makkarissa vähän vähemmän. Tosin nyt näillä keleillä talo lämpiää sisältäkin, nyt on 23-24 astetta.

Vosin tietysti jättää puolipotkarit pois, mutta tuntuu aika ohuelta se unipussi kuitenkin jos ei housuja ole.

Kokeileminen on ilmaista :)

Mua palelisi samassa asussa, jossa tuo lapsonen vetelee sikeitä, mutta herramunjee sitä huutoa, jos laittaa peiton tai jalkaan unohtuu sukat.

[QUOTE="pinni";23655816]Kokeileminen on ilmaista :)

Mua palelisi samassa asussa, jossa tuo lapsonen vetelee sikeitä, mutta herramunjee sitä huutoa, jos laittaa peiton tai jalkaan unohtuu sukat.[/QUOTE]

Niinpä. Vaippa kuitenkin lämmittää/hiostaa aika paljon, voisin kuvitella :D

Taidan sitten kokeilla ensi yönä niin, että vauvalla on vain body+ ohuet sukat, mutta ei puolipotkareita. Hrrrr, itseäni paleltaa ajatuskin jos joutuisi nukkumaan niin ohuella "peitolla".

Meidän tilanne kuulostaa suht samalle. Yömaidot jäi jossain vaiheessa pois mut nykyään aamuyöstä viimeistään on annettava maitoa muuten herättäis viideltä.

Neidillä on päällä suht ohut unipussi ja pelkkä body alla. Kai tuo vaihe kuuluu ikään. Näin olen ymmärtänyt. Ei se paljon naurata kun ei saa yöllä nukuttua. Hampaiden tulemisesta saattaa myös johtua. Meillä on tulossa jo 6 hammas. Ei ole vinkkejä sulle antaa. Mikään yrittämämme ei ole toiminut.

[QUOTE="Pirkko";23656216]Meidän tilanne kuulostaa suht samalle. Yömaidot jäi jossain vaiheessa pois mut nykyään aamuyöstä viimeistään on annettava maitoa muuten herättäis viideltä.

Neidillä on päällä suht ohut unipussi ja pelkkä body alla. Kai tuo vaihe kuuluu ikään. Näin olen ymmärtänyt. Ei se paljon naurata kun ei saa yöllä nukuttua. Hampaiden tulemisesta saattaa myös johtua. Meillä on tulossa jo 6 hammas. Ei ole vinkkejä sulle antaa. Mikään yrittämämme ei ole toiminut.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Mä nyt kokeilen sitä, että jätän potkarit yöksi pois.

Meillä oli samanlaista jokin aika sitten, aloin venyttää yöunille menoa ja sillä ongelma ratkes. Eli uni on nyt syvempää ja yhtenäisempää kun menee myöhempään nukkumaan eikä siten välttämättä yöllä tippunut tutti tms. häiritse niin. Toki meilläkin on välillä öitä jolloin juostaan ees taas, mut suurimmilta osin yöt on rauhottunu. Tyyppi nukkuu meilläkin unipussissa, pelkkä pitkähihainen body päällä.

Meillä oli samanlaista jokin aika sitten, aloin venyttää yöunille menoa ja sillä ongelma ratkes. Eli uni on nyt syvempää ja yhtenäisempää kun menee myöhempään nukkumaan eikä siten välttämättä yöllä tippunut tutti tms. häiritse niin. Toki meilläkin on välillä öitä jolloin juostaan ees taas, mut suurimmilta osin yöt on rauhottunu. Tyyppi nukkuu meilläkin unipussissa, pelkkä pitkähihainen body päällä.

Pidit siis vauvaa väkisin hereillä ohi normaalin nukkumaanmenoajan? Eikö mennyt huutamiseksi? Meillä tuo poika on perushyväntuulinen, mutta väsyneenä kilahtaa täysin jos ei pääse nukkumaan. Muuten olisin varmaan jo itsekin koittanut samaa.

[QUOTE="Pesukarhu";23656630]Pidit siis vauvaa väkisin hereillä ohi normaalin nukkumaanmenoajan? Eikö mennyt huutamiseksi? Meillä tuo poika on perushyväntuulinen, mutta väsyneenä kilahtaa täysin jos ei pääse nukkumaan. Muuten olisin varmaan jo itsekin koittanut samaa.[/QUOTE]

Meillä toooosi harvoin poika on niin väsynyt et sitä pitäis pitää väkisin ylhäällä..Pikkuhiljaa vaan aloin tekee iltahommia aina vähän myöhemmin, eli venytin pikkuhiljaa sitä iltaa, ennen syötiin iltapuuro 19.00, nykyään vasta 19.30 jälkeen ja nukkumaan mennään vasta n.20.30.

Eli en mä kerrasta siirtäny nukkuun menoa reilulla tunnilla, vaan vähitellen, ei se lapsi sitä edes huomannut.. :)

Mistä tulikin mieleen et täytyypä käydä herättää herra et saan sen joskus yöunillekkin.. :D

• Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Kuullostaa tutulta, esikko hakkas päätä pinniksen laitoihin, potki ja kääntyili. Juniori kääntyy mahalleen, repii pinnasuojia, jaloilla paukuttaa päätyjä jne eli ikään kuuluu tietääkseni. Meillä alkanut suunnilleen silloin kuin eroahdistuskin ja liikkuminen ryömien...Ei tää onneks kauaa kestä. Ja joillain ei lapset nuku kokonaisia öitä vuosiin, niin oon ihan tyytyväinen jos tästä ohi pääse kuten eskoisen aikaan :)

Meillä toooosi harvoin poika on niin väsynyt et sitä pitäis pitää väkisin ylhäällä..Pikkuhiljaa vaan aloin tekee iltahommia aina vähän myöhemmin, eli venytin pikkuhiljaa sitä iltaa, ennen syötiin iltapuuro 19.00, nykyään vasta 19.30 jälkeen ja nukkumaan mennään vasta n.20.30.

Eli en mä kerrasta siirtäny nukkuun menoa reilulla tunnilla, vaan vähitellen, ei se lapsi sitä edes huomannut.. :)

Mistä tulikin mieleen et täytyypä käydä herättää herra et saan sen joskus yöunillekkin.. :D

Meillä syötiin aikaisemmin iltapuuro klo 20 ja unille n. 21. Mutta sitten alkoi käydä niin, että poika oli liian väsynyt 20 aikaan ja syöminen meni kirkumiseksi ja riehumiseksi. Niinpä aikaistimme puuron klo 19, kun ajattelimme että parempi syödä lautasellinen siihen aikaan kuin pari lusikallista tuntia myöhemmin. Vauva simahtaa unille 20-20.30.

Tänään poika otti pikku torkut aika myöhään iltapäivällä, on siis toivoa että jaksaisi valvoa edes hiukan myöhempään.

[QUOTE="tuttu";23656796]Kuullostaa tutulta, esikko hakkas päätä pinniksen laitoihin, potki ja kääntyili. Juniori kääntyy mahalleen, repii pinnasuojia, jaloilla paukuttaa päätyjä jne eli ikään kuuluu tietääkseni. Meillä alkanut suunnilleen silloin kuin eroahdistuskin ja liikkuminen ryömien...Ei tää onneks kauaa kestä. Ja joillain ei lapset nuku kokonaisia öitä vuosiin, niin oon ihan tyytyväinen jos tästä ohi pääse kuten eskoisen aikaan :)[/QUOTE]

Toivottavasti tosiaan tämä vaihe ei kestä kauaa....

Yhteistyössä