En kyllä ymmärrä yövieraita, jotka ei ota mukaan omia lakanoita yms.

• Viestiketjun aloittaja äitiVM79
  • Ensimmäinen viesti
"HEI"
[QUOTE="vieras";23655834]En ole törmännyt täällä Itä-Suomessa tuollaiseen tapaan. Isäntäväki järjestää lakanat. Mistä päin olet ap?[/QUOTE]

Siis minullehan tämä on opetettu niin, että vieras ottaa omat lakanat mukaan, koska se on kohteliasta. Mutta isäntäväki voi laittaa myös pedin valmiiksi ja "järjestää" ne lakanat, koska se on kohteliasta.

Jos meille tulee vieraita niin yleensä sanon, että ei tarvitse ottaa omia lakanoita mukaan. Riippuen seurueen koosta ja perheestä. Muutamia sukulaisperheitä on, ketkä sanovat aina, että ei tarvitse he laittavat sängyn ja ottavat omat lakanat mukaan. Näin minäkin teen, jos en ole lasten kanssa junalla liikenteessä. Mutta en muutenkaan ole oppinut vierailla vain loikoilemaan, yhtä lailla siellä hommia teen kuin kotonakin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23655931]No ei sinulla sitten ollut suuta sanoa, että auttaa petaamaan sängyt ja antaa ne lakanat :O

Ja olen saanut kerran kunnon haukut anoppipuolelta, kun ei ollut omat lakanat mukana. Meidän kakkonen oli muutaman viikon vanha, olin vielä hieman heikossa kunnossa, kun mentin verta aikalailla. Oli ihan tarpeeksi hommaa pakata lapsille kaikki tarvikkeet mukaan ja yrittää muistaa kaikki tarvittava. Itsepähän eivät saaneet edes sen vertaa aikaiseksi, että olisivat matkustaneet saman matkan katsomaan meitä :headwall: Itse ollaan saatu siellä aina sängyt pedata ja kaivella peitot ja muut esille. Anoppipuolen sukulaisille sitten kyllä passataan kaikki viimeisen päälle. Tulee mieleen viime kesäinen vierailu, meidän käskettiin aamupalalla itse kaivelemaan jääkaapista syömistä, veneellään siellä yöpyneille sukulaisille sitten katettiin viimeisen päälle ja jokaiselle laitettiin vielä oman maun mukaista aamiaista, kenelle puuroa, kenelle paahtoleipää ja kaikki oli kauniisti aselteltuna tarjoilulautasille.[/QUOTE]

Meillä oma perhe ja todella läheiset saavat ottaa itse kaapista mitä haluavat. Vieraammille tarjotaan. Ajattele siitä kumpi on läheisempi ja kuuluu perheeseen.

Kyllä tuo alueellinen tapa on. Itsekään en oo törmännyt, vaikka vuosien varrella on tullut käytyä yökylässä niin sukulaisissa kuin muuallakin vähän ympäri Suomea. Eli en itsekään osais ottaa mitään lakanoita mukaan jos ei pyydetä! Taitaa olla todella pienen alueen tai porukan tapa, sillä kuitenkin ihan vieras käytäntö ja suhteellisen moni kuullut aiheesta vasta palstalla?

tapa
No ei kai tuosta tarvitse kuitenkaan sanoa, että on naurettava tapa. Jokuhan sen on luultavasti opettanut näille, jotka ottavat lakanat mukaansa kyläillessään. Kuten minulle on opettanut äitini ja isänäiti. Luulen, että tapa syntynyt meillä päin osittain siksi, että siihen aikaan ei ollut monessakaan talossa pesukonetta, vesijohtoa taloon ja haluttiin olla kohteliaita talon väkeä kohtaan. Siskoni tekevät myös näin :) Että tapoja on monia.

Minä olen mielelläni vieraanvarainen ja petaan vieraille valmiiksi. Myös pyyhkeet "tarjoaa" talo, mikäli porukka on kohtuullisen kokoinen. Esimerkiksi parikymmentä saunovaa tupaantuliaisvierasta eivät automaattisesti saa käyttää meidän pyyhkeitämme, mutta peruspesuaineet ovat kyllä heidänkin käytössään. Pyyhkeet, pefletit yms saa kyllä lainaan tarvittaessa, jos omat ovat vaikka unohtuneet. Olen kuitenkin jo lapsuudessani tottunut siihen, että on kohteliasta pitää omat pyyhkeet ja liinavaatteet mukana. Suurin osa tuttavaperheistä ja sukulaisista kuitenkin sanoo vierailusta sovittaessa, ettei suotta tarvitse ottaa mukaan ja itse toimin samoin.

Usein on kuitenkin sellaisiakin reissuja, että yövymme tai vieraamme yöpyvät matkan varrella useamman perheen luona. Silloin ei ole mitään järkeä tehdä jokaiselle majoitajalle pyykkiä vaan käyttää omia pyyhkeitä ja liinavaatteita. Ei se yhden tai kahden käyttökerran jälkeen peseminen ekologistakaan ole, joten valinta kannattaa tehdä järjellä eikä vieraanvaraisuusperiaatteella. Appivanhempani ovat joskus tulleet jopa omien peittojen ja tyynyjenkin kanssa, koska oli kätevintä kuljettaa rullalle käärittynä koko setti. Mielestäni tuossa tempauksessa ei ollut mitään loukkaantumisen aihetta, vaan se vähensi myös minun vaivaani. Olin sitten vieraanvarainen muilla tavoilla. :)

:LOL:...sori :D
No jos nyt olisi 15vierasta tulossa niin saattaisin pyytää tuomaan, ihan vaan siksi ettei meillä ole niin paljoa lakanoita, mutta kyllä mä varmaan nauraisin jos joku toisi omat lakanat yökylään tullessa :D
Pitääkö omat vessapaperit, lautaset ja haarukatkin ottaa mukaan, vai riittääkö lakanat? :D
:D Tottakai!Ei meidän paskapapereita passaa käyttää! :D

Ei kyllä mäkin olin monttu auki kun anoppi tuli yöks omien petivaatteiden kanssa.. :p Omituinen tapa minusta, mut mikäs siinä jos on tilaa ottaa niitä mukaan autossa, meillä on ainakin muutenkin niin paljon roinaa ettei sinne enää petivaatteita kammeta mukaan..

Minäkin kuulin tästä vasta palstalta ensimmäisen kerran. Totta, että meillä vieraillaan vähemmän ja me tykkäämme vähemmän käydä vieraissa, mutta en muista tätä lapsuudestakaan. Ei tavassa mitään vikaa ole, ja voisin itsekin huokaista helpotuksesta jos isompi porukka tosiaan toisikin omat lakanansa mukana.

Minulle myös kohteliaisuutta on, että vieraille pedataan valmiiksi. Meillä on vierassängyssä aina puhtaat lakanat odottamassa, vaikka kävijöitä ei niin usein olekaan :)

kuinka vähän teillä on oikein petivaatteita, jos vieraille ei ole sellaista tarjota. Esim joku sanoi että heitä on 8 ja 9 vieraalle ei ole lakanoita. Sehän tarkoittaa heillä ei vaihtolakanoita edes itselleen... Peitojen puutteen ymmärtäisin, mutta kun lakanoista valitetaan. Häh?

"Äiti viidelle"
Minä olen Keski-Suomesta ja minulle on opetettu että jos mennään isommalla porukalla yökyläilemään, omat lakanat on kohteliasta ottaa mukaan.Ja pyyhkeet myös.
Jos yksin menen, niin en yleensä sitten ota. Ja kaikki kaverini tekevät myös näin, hekin Keski-Suomesta,nyt asuvat muualla.

[QUOTE="Äiti viidelle";23656379]Minä olen Keski-Suomesta ja minulle on opetettu että jos mennään isommalla porukalla yökyläilemään, omat lakanat on kohteliasta ottaa mukaan.Ja pyyhkeet myös.
Jos yksin menen, niin en yleensä sitten ota. Ja kaikki kaverini tekevät myös näin, hekin Keski-Suomesta,nyt asuvat muualla.[/QUOTE]

Mä olen keski-suomesta ja siltikin tää oli ihan uus juttu mulle.. :D

Tottakai on eri asia jos on tulossa iso porukka, mut jos puhutaan alle 5:stä henkilöstä niin en nää mitää syytä miks pitäis kantaa lakanoita mukana..

Nalkuttava Talonmies Ei meillä ole antaa lakanoita isolle porukalle, ei me edes tarvita paljoa lakanoita, vanhat kun otetaan sängystä, ne laitetaan samantien koneeseen joten aina on puhtaat kaapissa.

kuinka vähän teillä on oikein petivaatteita, jos vieraille ei ole sellaista tarjota. Esim joku sanoi että heitä on 8 ja 9 vieraalle ei ole lakanoita. Sehän tarkoittaa heillä ei vaihtolakanoita edes itselleen... Peitojen puutteen ymmärtäisin, mutta kun lakanoista valitetaan. Häh?
Minä en ole koskaan mitenkään kerännyt lakanoita, en saanut enkä pyytänyt niitä lahjaksi. Meillä kyllä nyt on (häiden jälkeen :D) ihan hyvin lakanoita, mutta ennen sitä ei. Kun ei ole tarvetta, ei ole tullut hankittua. Peittoja on ylimääräisiä neljä, täkkejä/vilttejä saman verran. Ja saahan torkkupeitoistakin väliaikaisia peittoja. Tyynyistä olisi sitten enää pula...

"vieras"
Täytyy sanoa, että lakanoita on kertynyt aivan liikaa. Paljon vähempi riittäisi. Meillä lakanat pestään, kuivataan kuivausrummussa ja laitetaan takaisin saman sänkyyn saman päivän aikana, joten periaatteessa ylimääräisiä ei tarvittaisia muuta kuin vähinkoja varten. Lakanat 8 tai 9 vieraalle kuulostaa turhalta kaapin täytteeltä, kun tavaraa kertyy muutenkin liikaa.

täytyy sanoa että en ole mikään lakanahamsteri mutta yksi lakana ihmistä kohden on järkyttävän vähän. Siis lakanat täytyy heti pestä ja kuivata, koskaan ei ole edes yhen lakanan verran vaihtelua.ei mitään vieraslakanoita tarvita, mutta kun ei ole edes vaihtolakanaa itselle. Lakanat eivät edes ole kalliita...

"vieras"
Just oltiin melkein viikko reissussa (6henkeä) ja meillä oli 4 lapselle 2 matkakassia ja reppu ja aikuisille 2 matkalaukkua, kaikki ihan täynnä. Jos meidän olis pitänyt ottaa 6:lle ihmiselle lakanat, pussilakanat, tyynyliinat, niin peräkärrylläkö me niitä vietäisiin? Ei tulis mieleenkään ottaa, enkä oota että meille tulevat yövieraat ottavat omat lakanat.

avaa sanainen arkkusi
Kuten monet aiemminkin sanoneet, kerro ihmeessä se vieraillesi, jos haluat heidän ottavan ne lakanat mukaan. Turha jälkeenpäin itkeä kun lasti on jo housuissa...

Itse en ole moisesta kuullut muuten kuin mökille tmv. mentäessä, en ole Ikinä pyytänyt vieraitani tuomaan lakanoita mukanaan kun meille yöksi tulevat. Yksi pariskunta kyllä tuo välilä itse - ei aina, eikä se minua haittaa. Saahan ne lakanat pestyä. Mielestäni yövierailu pari yötä on niin lyhyt aika, että turha sen takia raahata kuorma-autolastillista kamaa mukana.. Oma suhtautuminen on, että kunhan tuovat itsensä niin kaikki muu on plussaa! Ja varmaan kauhistut kun kerron, että pesen usein myös ystävien vaatteita, jos ne on tänne jostain syystä unohtuneet..

Yleensä kerrostalossa asuvatkin voivat lakanat käydä sitten pesemässä taloyhtiön pesutuvassa ja aika usein niissä on myös kuivausrumpu.. Voi toki olla, että jossain ei ole, itse en ole sellaiseen taloyhtiöön vielä törmännyt koskaan - edes ystävillänit tmv.

"vieras"
meidän perheessä on 2 aikuista ja 1 lapsi. aikuisten lakanoita on 3 paria (6 pussilakanaa) ja lasten pussilakanoita pon 3.
jos esim. meille tulisi 5 aikuista yökylään, ei lakanat riittäisi (tosin meidän pienessä kerrostalokämpässä ei ole ikinä ollun montaa yövierasta kerralla).
lisäksi meillä on vain 2 vieraspatjaa, 2 vieraspeitto, 4 tyynyä ja pari makuupussia.

ve-la
Mulla löytyy neljälle peitot, tyynyt, petivaatteet ja pyyhkeet, mutta nukkumasija vain kahdelle. Ja asun yksin. Mulla ei siis ole tarjota kaikkea siskon viisihenkiselle perheelle. Mutta itse en vie omia lakanoita kun menen heille yökylään. Kahden yövieraan hoidan omillani, mutta jos tulee useampi, sitten pitää tuoda omat lakanat ja lisäpatjat.

"vieras"
[QUOTE="a.p";23655848]Keski-Suomesta olen, ei lienee merkitystä sillä, luulisin. :) Ehkä tää vain on sattumaan miten kukin on asian oppinu.[/QUOTE]
Minäkin olen Keski-Suomesta ja tuo tapa on ihan tuttu jo lapsuudesta.

Niin makaa kuin...
Tuo omien lakanoiden roudaaminen naurattaa minua ja ystäviäni aina silloin tällöin. Ainoa koko elämäni aikana tuntemista ihmisistä, joka toisi omat lakanat, on anoppini. Hänelle olen sanonut useaan kertaan että ei todellakaan tarvitse tuoda, että haluan pedata heille valmiiksi ja jopa että loukkaannun jos tuovat, kun se roudaaminen ei meinannut loppua millään.

Heillä on sitten muutaman kerran ollut autossa "varmuuden vuoksi" omat lakanat, joita he eivät sitten tietenkään ole hakeneet kun ollaan pedattu heille valmiiksi...

Olen myös kysynyt tietääkö hän miltä tämä minusta tuntuu, kun me olemme heillä kuitenkin monesti olleet eikä ole mieleenkään tullut ottaa lakanoita.

Anoppi ja appi myös kuivaavat samaan pyyhkeeseen jotta ei tulisi niin paljon pyykkiä. Olen sanonut että 2 pyyhettä menee pesussa ihan yhtä hyvin kuin 1.

Ymmärrän kyllä lakanoiden/peittojen roudaamisen mökkiolosuhteissa tai jos on tosi paljon vieraita. Mutta silloin siitä täytyy selvästi sanoa etukäteen.

Mä en ymmärrä miksi auto pitää täyttää lakanoilla, kun meillä on niitä kaappi täynnä. Saati sitten bussilla kulkevat, turha sitä nyt on lakanoita ja pyyhkeitä niskavääränä kannella.

Yhteistyössä