Selventäiskö joku mulle hiukan tätä politiikkaa

Joo olipa taas ilta. Olin kaverin ja hänen "hienon" miehensä kanssa bileissä joissa oli todella paljon tämmöstä ns. hienompaa porukkaa. Ainakin olevinaan. Pääosa porukasta opiskeli esim. Aalto-yliopistossa ja olihan siellä esim. yksi lääkäri, psykologi, toimittaja. Ja jonkun verran suomenruotsalaisiakin joista muutama oli aatelinenkin. Nojuu... Kaikki meni hyvin ja hauskaa oli vaikka ehkä aavistuksen snobi meno mun makuun, mut kummiski...

Sit tuli puhetta politiikasta ja vaaleista. Ittee ei juuri lainkaan kiinnosta, mut oon silti äänestänyt. Oon aina äänestänyt kokoomusta ja oletin että tommoses hienommas porukassa kaikki äänestää kokoomusta, mutta... niin paitti ehkä osa suomenruottalaisista tietysti RKP:tä.

Porukka suhtautui tosi negasti kokoomuksen vaalivoittoon!!! Kaikki kertoi äänestäneen vihreitä ja vasemmistoo ! Siis oon olettanut et parempi jengi äänestää kokoomusta, köyhät vasemmistoa ja SDP ja sitten vihreet on hiukan erikseen. Mut niitä ehkä sellaiset köyhät opiskelijanaiset...

Olin tosi nolona tuolla, mut onneksi onnistuin sivuuttamaan keskustelun. Kokoomusta vihas kaikki. No persuja ehkä enempi, mut sen ymmärrän.

Eli miten tää homma menee. Voisko joku vähän selventää. Mitä järkee rikkaan on äänestää vasemmistoa tai vihreitä, jotka yrittää vaan ottaa niiden rahat ?

bllah
Yleensä taiteilijaluonteet, valokuvaajat, toimittajat ym. äänestävät vihreitä... Vasemmistoliiton äänestäjiä en ymmärrä, oisko ollu tasa-arvo? Kokoomusta äänestää vain ne jotka ovat isorikkaita tai haluavat sellaisilta näyttää... juuri niin kuin sinä..."äänestin kokoomusta" . Oisko ollukkin vaan niin et ne muut ei yrittäny olla mitään siellä bileissä, toisin kuin sinä...

"vieras"
Kokoomusta äänestää ne, jotka ovat todella rikkaita ja samalla ahneita ja ne, jotka eivät tiedä politiikasta paljon mitään ja ajattelevat että kaikki hyväosaiset ja fiksut varmasti äänestävät kokoomusta, taidanpa minäkin.

Oikeastu fiksut osaavat ottaa asioista selvää ja äänestää suuremman yhteisen hyvän puolesta.

Kokoomus rules
[QUOTE="vieras";23630214]Kokoomusta äänestää ne, jotka ovat todella rikkaita ja samalla ahneita ja ne, jotka eivät tiedä politiikasta paljon mitään ja ajattelevat että kaikki hyväosaiset ja fiksut varmasti äänestävät kokoomusta, taidanpa minäkin.

Oikeastu fiksut osaavat ottaa asioista selvää ja äänestää suuremman yhteisen hyvän puolesta.[/QUOTE]

Just. Otappas vähän asioista enemän selvää. =)

Yleensä taiteilijaluonteet, valokuvaajat, toimittajat ym. äänestävät vihreitä... Vasemmistoliiton äänestäjiä en ymmärrä, oisko ollu tasa-arvo? Kokoomusta äänestää vain ne jotka ovat isorikkaita tai haluavat sellaisilta näyttää... juuri niin kuin sinä..."äänestin kokoomusta" . Oisko ollukkin vaan niin et ne muut ei yrittäny olla mitään siellä bileissä, toisin kuin sinä...
Must tuntuu, että toi porukka on jotenkin semmosta että aina pitää tehä kaikki jotenkin päinvastoin ettei oltais samanlaisii kuin muut. Aina on puheenaiheet semmosia mistä ei muut puhu ja nää äänestyksetkin menee noin.

Mä en oo isorikas mut mä äänestän kokoomusta siksi, että se puolue yrittää antaa kaikille ihmisille mahikset ite tavoitella menestystä. Noi vasemmistot sun muut on vaan semmosta, että varmaan kateuttaan yritetään estää menestymistä semmoselta porukalta joka sitä oikeesti haluu...

Eli en tosiaan yritä olla mitään muuta kuin mitä oon. Mut onhan se ihan kohteliastakin yrittää hiukan olla muun porukan mukana.

"Kepuli"
Miksiköhän ne "oikeasti fiksut" muka äänestäisivät Vihreitä ja Vasemmistoa. Martina äänesti vihreitä, onko se oikeasti fiksu. Mun mielestä vihreitä äänestää lähinnä hörhöt...

Kokoomus = Rikkaat ja hyvissä ammateissa olevat, yleensä tulot 4000 tai e. Ja sitten wannabe-parempiosaiset

Keskusta = Maalaistavalliset
SDP = Duunarit

"vieras"
[QUOTE="Kepuli";23630286]Miksiköhän ne "oikeasti fiksut" muka äänestäisivät Vihreitä ja Vasemmistoa. Martina äänesti vihreitä, onko se oikeasti fiksu. Mun mielestä vihreitä äänestää lähinnä hörhöt...

Kokoomus = Rikkaat ja hyvissä ammateissa olevat, yleensä tulot 4000 tai e. Ja sitten wannabe-parempiosaiset

Keskusta = Maalaistavalliset
SDP = Duunarit[/QUOTE]

Vihreistä en mitään sanokaan, ovat itseasiassa hyvin monessa asiassa samalla linjoilla kuin kokoomus ja keskusta.

Non compos mentis
Must tuntuu, että toi porukka on jotenkin semmosta että aina pitää tehä kaikki jotenkin päinvastoin ettei oltais samanlaisii kuin muut. Aina on puheenaiheet semmosia mistä ei muut puhu ja nää äänestyksetkin menee noin.

Mä en oo isorikas mut mä äänestän kokoomusta siksi, että se puolue yrittää antaa kaikille ihmisille mahikset ite tavoitella menestystä. Noi vasemmistot sun muut on vaan semmosta, että varmaan kateuttaan yritetään estää menestymistä semmoselta porukalta joka sitä oikeesti haluu...

Eli en tosiaan yritä olla mitään muuta kuin mitä oon. Mut onhan se ihan kohteliastakin yrittää hiukan olla muun porukan mukana.
Ei tod.

äänestän vihreitä
Näinhän se taitaa mennä. Otetaan esimerkiksi Jyväskylä. Alue on vahvasti keskustaista aluetta, mutta yliopistolla jyllää punavihreät ns. tiedostavat ja valistuneet nuoretaikuiset.

Itse en äänestäisi kokkareita edes vahingossa, mutta en voi sietää tuota loanheittoa mikä heihin kohdistuu suuriäänisten, mutta mistään mitääntietämättömien osalta. Suurin osa tuntemistani kokoomuksen äänestäjistä ja jäsenistä on pienyrittäjiä (ei mitään pöhöttyneitä riistoporvareita) jotka mielummin kituuttavat pienillä itse hankituilla tuloilla kuin heittäytyisivät kitiseviksi yhteiskunnan eläteiksi. Heillä on omaa tahtoa ja uskoa siihen että he voivat itse vaikuttaa asioihinsa.

"vieras"

Mun mielestä tässä Vasemmiston veroehdotuksessa ei kyllä ole mitään "kaikki rahat pois rikkailta" -meininkiä

http://www.vasemmisto.fi/images/ohjelmat/Vasemmistoliiton_veromalli.pdf

Keittiönoita
Sun ajatusmaailmasi on 70-lukulainen. Nykyisin eri puolueet ovat lähentyneet toisiaan eikä oikeastaan ole enää kovinkaan helppoa sanoa, mikä puolue mitäkin edustaa. Kaikki haluaa pitää - ainakin sanojensa mukaan - huolta sairaista, vammaisista ja vanhuksista, suojella luontoa ja tehdä työnteosta kannattavaa. Päinvastoin kuin kuvitellaan, 70-luvulla oli paljon suuremmat luokkaerot kuin nykyisin. Duunarin lapset meni amikseen, akateemisten lapset lukioon. Ja siihen aikaan ilman lukion suorittamista ei ollut asiaa yliopistoihin ja korkeakouluihin. Duunarit myös yleensä asuivat vuokralla, vauraampi väestö omistusasunnoissa. Asuntolainojen korot olivat reilusti korkeammat kuin nykyisin ja ennenkuin edes sait mitään lainaa, sulla piti olla 20-25% asunnon hinnasta säästettynä. Ympäristön suojelusta ei ollut kukaan edes kiinnostunut.

Kun elintaso nousee riittävän korkealle, on mahdollista alkaa pohtia muitakin kuin itseään. On helppo tehdä ekotekoja, kun ei tarvitse miettiä, onko varaa niihin ekotekoihin. Ostetaan asunto kaupungista ja paukutellaan henkseleitä, kun ei tuhota ympäristöä yksityisautoilulla. On helppo antaa lahjoitus maailman köyhien hyväksi, kun se ei näy omassa ruokapöydässä yhtään mitenkään.

Kelikukkeli
[QUOTE="heh";23630353]Onkks ap se sama jolla oli ongelmia ruotsinsuomalaisten aatelisten kanssa? :D[/QUOTE]

Mä luulen, että ruotsinsuomalaisia aatelisia on tosi vähän. Enempi tonne Ruotsiin muutti sellaista perusduunariporukkaa. Mutta luulen, että tolla ap:lla oli "vaikeuksia" jonkun suomenruotsalaisen aatelisen kanssa, kun se snobbaili liikaa... Siis ap:n mielestä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äänestän vihreitä;23630322:
Näinhän se taitaa mennä. Otetaan esimerkiksi Jyväskylä. Alue on vahvasti keskustaista aluetta, mutta yliopistolla jyllää punavihreät ns. tiedostavat ja valistuneet nuoretaikuiset.

Itse en äänestäisi kokkareita edes vahingossa, mutta en voi sietää tuota loanheittoa mikä heihin kohdistuu suuriäänisten, mutta mistään mitääntietämättömien osalta. Suurin osa tuntemistani kokoomuksen äänestäjistä ja jäsenistä on pienyrittäjiä (ei mitään pöhöttyneitä riistoporvareita) jotka mielummin kituuttavat pienillä itse hankituilla tuloilla kuin heittäytyisivät kitiseviksi yhteiskunnan eläteiksi. Heillä on omaa tahtoa ja uskoa siihen että he voivat itse vaikuttaa asioihinsa.
Ja he tosiaan uskovat, että kokoomuksen ajama arvonlisäveron nosto auttaa heitä? Enemmän vasemmistoliiton veromallista on hyötyä pienyrittäjille ja pienituloisille (siis ihan niille, jotka tekevät töitä eivätkä vain nosta etuuksia).

"KTM"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23630362:
Sun ajatusmaailmasi on 70-lukulainen. Nykyisin eri puolueet ovat lähentyneet toisiaan eikä oikeastaan ole enää kovinkaan helppoa sanoa, mikä puolue mitäkin edustaa. Kaikki haluaa pitää - ainakin sanojensa mukaan - huolta sairaista, vammaisista ja vanhuksista, suojella luontoa ja tehdä työnteosta kannattavaa. Päinvastoin kuin kuvitellaan, 70-luvulla oli paljon suuremmat luokkaerot kuin nykyisin. Duunarin lapset meni amikseen, akateemisten lapset lukioon. Ja siihen aikaan ilman lukion suorittamista ei ollut asiaa yliopistoihin ja korkeakouluihin. Duunarit myös yleensä asuivat vuokralla, vauraampi väestö omistusasunnoissa. Asuntolainojen korot olivat reilusti korkeammat kuin nykyisin ja ennenkuin edes sait mitään lainaa, sulla piti olla 20-25% asunnon hinnasta säästettynä. Ympäristön suojelusta ei ollut kukaan edes kiinnostunut.

Kun elintaso nousee riittävän korkealle, on mahdollista alkaa pohtia muitakin kuin itseään. On helppo tehdä ekotekoja, kun ei tarvitse miettiä, onko varaa niihin ekotekoihin. Ostetaan asunto kaupungista ja paukutellaan henkseleitä, kun ei tuhota ympäristöä yksityisautoilulla. On helppo antaa lahjoitus maailman köyhien hyväksi, kun se ei näy omassa ruokapöydässä yhtään mitenkään.
Pieni korjaus sun tietoihin: Yliopistoihin ja korkeakouluihin kyllä pääsee ilman lukiota, ammatillista tietä. Oli voimassa jo 1970-luvulla.

Nimim. keskikoulun jälkeen kauppaopistoon (3 vuotta) ja siitä kauppakorkeaan vuonna 1979.

Aatelitoa kuuluu luonnollisesti joka aatesuuntaan. Mun sekku kuuluu ns. punaiseen aatelissukuun, jossa on hyväpalkkaisessakin duunissa olevia mm tuomareita.

Noihin taiteilijoihin sanoisin, etten kyllä ihan niitä ensimmäisenä vihreisiin yhdistäis... Kaikki mun tuntemat taiteilijat edustaa kyllä aivan jotain muuta. Mut eiköhän niistäkin löydy joka suuntaan kallellaan olevia.

Opiskelija äänestä opiskelija näkökulmasta ja se voi olla eri kuin mitä se ammatti edustaa mitä opikelet. Vaaliohjelmat lupaa mitä lupaa, niillä lupauksilla yritetään saada koko kansa puolelleen... Näiden takana on jokaisella puolueella oma arvomaailma mihin se koko puolueen toiminta perustuu enemmän ja vähemmän. Osa äänestää juuri tämän aatteen mukaan, eikä katso niinkään vaaliohjelmaa eli äänestää selkeästi puoluetta. Ja tässä asiassa kokoomus on kyllä juuri se puolue Suomessa jonka edustaa niitä parempiosaisia.

Keittiönoita
[QUOTE="KTM";23630400]Pieni korjaus sun tietoihin: Yliopistoihin ja korkeakouluihin kyllä pääsee ilman lukiota, ammatillista tietä. Oli voimassa jo 1970-luvulla.

Nimim. keskikoulun jälkeen kauppaopistoon (3 vuotta) ja siitä kauppakorkeaan vuonna 1979.[/QUOTE]
Kiitos korjauksesta :) Yleistä tuo ei kuitenkaan 70-luvulla ollut. Ja silloin taisi ammattikoulututkinnolla ja opistotason tutkinnolla olla kuitenkin eroa. Ts opistotason tutkintoa pidettiin korkeampana koulutuksena kuin ammattikoulututkintoa.

No ite tuun aina äänestämään Kokoomusta ja oon ilonen että ne nousi valtaan. Mun mielestä ei oo mitään järkee äänestää noita pieniä kummiskaan koska niillä on aina se 5 tai kuus paikkaa joilla ei tee mitään.

Ja isoista sitten Kokoomus, koska se ajaa semmosta Suomee jossa työ on kannattavaa. SDP yrittää veroilla vaan tehdä niin et kaikki saa lopussa yhtä paljon. Mitä järkee on siin et duunari saa yhtä paljon ku joku johtaja. Kuka sit enää haluis johtajaksi. Ja ne duunarithan naurais johtajille kun tietäis että ne tulee samanlaisella Tojotalla duuniin kuin muutkin.

Keskusta ny on maanviljelijöiden ja perämetsissä asuvien puolue. Ja Persut nyt sitten iha uskomattoman junttijengin puolue. Noita ei vois äänestää, vaikka on niilläkin pointteja. Jos persut ois muuten järkevää jengii, niit vois harkita, mutta siellä on jotain Kike elomaata sun muuta.

Persujen hyviä juttuja on pakkoruotsin kieltäminen, laiskat ja rikolliset pakolaiset pois (ahkerat saa jäädä) ja sitten se ettei tartte antaa taloutensa mokanneille maille rahaa. Mut muuten puolue on sellanen ettei sitä voi äänestää. Vähän kuin köyhien ja tyhmien kokoomus. Eli järkevät ajatukset mut tyhmää jengiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23630362:
Päinvastoin kuin kuvitellaan, 70-luvulla oli paljon suuremmat luokkaerot kuin nykyisin. Duunarin lapset meni amikseen, akateemisten lapset lukioon. Ja siihen aikaan ilman lukion suorittamista ei ollut asiaa yliopistoihin ja korkeakouluihin. Duunarit myös yleensä asuivat vuokralla, vauraampi väestö omistusasunnoissa. Asuntolainojen korot olivat reilusti korkeammat kuin nykyisin ja ennenkuin edes sait mitään lainaa, sulla piti olla 20-25% asunnon hinnasta säästettynä.
Vuokralla ehkä kaupunkien keskustoissa, mut onhan niitä työläiskaupungin osia varmaan joka kaupungissa, jossa omakotitaloja ja kyllä ne oli lähinnä omistusasuntoja. Itse asunut kylässä Turun kupeessa jossa suurin osa duunareita ja kaikki omistusasuntoja. Samoin serkkuni asui vastaavassa Tampereella ja Vantaalla...

Keittiönoita
Vuokralla ehkä kaupunkien keskustoissa, mut onhan niitä työläiskaupungin osia varmaan joka kaupungissa, jossa omakotitaloja ja kyllä ne oli lähinnä omistusasuntoja. Itse asunut kylässä Turun kupeessa jossa suurin osa duunareita ja kaikki omistusasuntoja. Samoin serkkuni asui vastaavassa Tampereella ja Vantaalla...
Totta puhut. Ajattelin asiaa lähinnä täältä pääkaupunkiseudun näkövinkkelistä ja kerrostalolähiöistä käsin.

Foortti harmaana
Meillä ainakin sairaalassa, jossa oon töissä, on moni jotka sen KERTOO tai ketkä on ehdolla, niin joko demareita tai vasemmistoliittolaisia.

Siis sekä lääkärit, että hoitohenkilökunta.

Niistä jotka ei puhu avoimesti, en osaa sanoa mitään ja niin tietty, en tunne tosiaankaan kaikkia ;)

Ja isoista sitten Kokoomus, koska se ajaa semmosta Suomee jossa työ on kannattavaa. SDP yrittää veroilla vaan tehdä niin et kaikki saa lopussa yhtä paljon. Mitä järkee on siin et duunari saa yhtä paljon ku joku johtaja. Kuka sit enää haluis johtajaksi. Ja ne duunarithan naurais johtajille kun tietäis että ne tulee samanlaisella Tojotalla duuniin kuin muutkin.
Saahan sitä äänestäessään ajatella vaikka naapurin kummin koiran etuja niin halutessaan, mut suurin osa ihmisistä kuitenkin taitaa ajatella nimenomaan vain omia etujaan.

Ja kyllä sille johtajalle taitaa kuitenkin enempi jäädä käteen..
Jos ajateltais et kaikki vaik maksais 25% veroja
5000 tienaavalle käteen jää käteen 3750
2000 tienaavalle jää käteen 1500

jos enemmän palkkaa saava maksaa 30 % veroja jää sille käteen 3500
vähemmän tienaava maksaa 20 % veroja jää hälle käteen 1600.

Johtaja menettää 250 euroo enemmän, pikkupalkainen voittaa 100 euroo. Kumman jokapäiväiseen elämään luulet tuon enemmän vaikuttavan?
Mitä isompi vero % sitä vähemmän jää pienituloiselle, jolloin toimeentulo alkaa myös todella kärsiä!

Yhteistyössä