APUA 50/50 omistetun asunnon myymisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rikki"

Vieras
Erottiin tyttöystävän kanssa ja nyt 50/50 omistettu kämppä menee siis myyntiin. Emme ole asuneet huoneistossa vielä 2 vuotta, ja tilanne on hyvin tulehtunut ja tarvitsisin kipeästi neuvoja kuinka suoriutua tästä mahdollisimman vähin vaivoin, jos tuohon kahden vuoden täyttymiseen ei vain ole yksinkertaisesti mahdollista odotella.

Käsittääkseni vain toinen osapuoli ei ilman toisen suostumusta voi huoneistoa laittaa myyntiin, mutta voiko toinen osapuoli painostaa toista ostamaan/myymään oman osuutensa jotenkin? Tai voiko hän myydä oman osuutensa pois?

Koska 2 vuotta ei ole tullut täyteen, joudumme ilmeisesti myyntivoitoista maksamaan myyntivoittoveron. Koskeeko verotus (luonnollisesti?) myös tilannetta jossa toinen osapuoli myy oman osuutensa voitolla tälle toiselle, eli myy oman osuutensa alkuperäistä ostohintaa kalliimmalle. Ilmeisesti kyllä?

Jos on jotain vinkkejä tai muuta neuvoa mitä tulee mieleen niin ne tulisivat todella tarpeeseen. oon ihan hajalla.

Jos pääsette yhteisymmärrykseen, mikä olisi hyvä niin otatte yhteyttä välittäjään. Välittäjä kertoo hinnan ja alkaa myydä asuntoa. Jos saatte asunnosta enemmän kuin maksoitte, joudutte luonnollisesti maksamaan myyntivoittoveroa. Myyntivoittoverosta saa vähentää välittäjän palkinnon. Maksatte myyntivoittoveroa molemmat jos myytte ulkopuoliselle.
Toista ei voi painostaa myymään osuuttaan, mutta se olisi helpoin tapa jos teillä jommalla kummalla on mahdollisuus ostaa toinenkin puolikas, ja silloin se kyllä ostetaan sillä hinnalla mitä toisella on lainaa kyseisestä asunnosta, ei mitään kiskurointia ex-puolisolta.

Tosin tälläiset asiat kyllä vaatia yhteisymmärrystä ja juttelua, ette voi päättää asioista ellette pysty juttelemaan.
Tsemppiä!

mun käsittääkseni tilanne menee näin:
omistatte asunnon yhdessä jolloin toisella omistajalla on ns. etuosto-oikeus siihen toiseen puoliskoon, mutta jos ei kykene sitä itselleen lunastaman niin koko asunto menee myyntiin jonka jälken varat/velat jaetaan tasan.
kannattaa ottaa kiinteistövälittäjä arvioimaan asunto ja sillä perusteella sitten määritellään se ostohinta myös toisele omistajalle (eli jos asunnon arvo on 200000€ ja velkaa on 100000€ jäljellä niin toiselle maksetaan 50000 ja jäljellä oleva velka siirtyy kokonaan toisen nimiin)
voittoverosta en osaa sanoa, sekin selviää esim pankkiin soittamalla.
ja riittää muuten ihan vain sun ilmoitus että haluat myydä, tyttöystävälläsi on sitten mahdollisuus päättää mitä tekee ja jos ei pysty lunastamaan asuntoa itselleen niin se menee myyntiin, selän takana et voi myyntisopimusta tehdä

Jos asunnossa ei ole asuttu vielä kahta vuotta, myyntivoitosta pitää maksaa vero. Ei ole väliä, kuka sen asunnon ostaa, veron maksaa asunnon/osan asunnosta myyjä. Ja koska omistussuhde on ollut molemmille 50%, niin ostaapa sitten toinen teistä toiselta tuon puolikkaan tai kokonaan uuden asunnon, niin pitää maksaa myöskin se vero, mitä ensiasunnon ostajien ei tarvitse maksaa.

Juu, tarvitaan aina toisen suostumus kodin myyntiin.
Lisäksi, mun mielestä se menee niin että jos toinen haluaa ostaa toisen puolikkaan, se ostaa sen sillä hinnalla mitä toinen on maksanut, ei millään nykypäivän markkinahinnalla...sehän ois kamalaa riistoa...

Lisäksi, mun mielestä se menee niin että jos toinen haluaa ostaa toisen puolikkaan, se ostaa sen sillä hinnalla mitä toinen on maksanut, ei millään nykypäivän markkinahinnalla...sehän ois kamalaa riistoa...

kyllä siitä pitää maksa sen arvon mukaan , ei sitä mitä se on joskus maksanut.
ja sitä "suostumusta" ei tarvita, siis myynti halusta pitää toki ilmoittaa ja tällöin toisella on mahdollisuus lunastaa osuus itselleen ja jos ei sitä pysty tekemään niin asunto myydään. eli sitä myyntiä ei voi toinen estää

Tuo kannattaa varmistaa. Kun esikoinen keväällä 2007 myi mulle puolikkaan tästä asunnosta, niin kyllä hän myi sen markkinahintaan eikä vuoden 1995 hinnan mukaan.

[QUOTE="Neith";23617377]kyllä siitä pitää maksa sen arvon mukaan , ei sitä mitä se on joskus maksanut.
ja sitä "suostumusta" ei tarvita, siis myynti halusta pitää toki ilmoittaa ja tällöin toisella on mahdollisuus lunastaa osuus itselleen ja jos ei sitä pysty tekemään niin asunto myydään. eli sitä myyntiä ei voi toinen estää[/QUOTE]
Siis saahan asunnon myydä vaikka eurolla, mutta silloin verottaja taitaa katsoa, että loppuosa markkinahinnasta on ostajan saama lahja, josta taas on maksettava lahjaveroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23617385:
Tuo kannattaa varmistaa. Kun esikoinen keväällä 2007 myi mulle puolikkaan tästä asunnosta, niin kyllä hän myi sen markkinahintaan eikä vuoden 1995 hinnan mukaan.

Tietysti markkinahintaan. Toiseltako saisi erotilanteessa vapaasti riistää omaisuuttaa. Ei todellakaan toisen pidä ilmaiseksi luovuttaa kaikkea sitä maksuosuuttaan, jolla asuntoa on jo ehtinyt maksaa.

Taas nähtiin tuon viittamasi veistin jauhopusiin: Naiset!

Jos noin menisi kuin ehdotat, niin sehän se vasta olisikin kamalaa riistoa.
Riistoa tai ei, niin verottaja taitaa kyllä puuttua tuohon, jos asuntonsa myy merkittävästi halvemmalla kuin mitä sen markkinahinta on. Eli lahjavero räpsähtää asunnon ostajalle. Joskus menneinä vuosinahan koitettiin siirtää sukutiloja yhden lapsen nimiin juuri siten, että myytiin se sukutila sellaisella hinnalla, mihin ko lapsella oli varaa. Ja siirreltiin myös omaisuutta alaikäisten lasten nimiin nimellisillä kauppakirjoilla, jotta ulosottoviranomaiset eivät päässeetkään käsiksi velallisen omaisuuteen.

"Toista ei voi painostaa myymään osuuttaan, mutta se olisi helpoin tapa jos teillä jommalla kummalla on mahdollisuus ostaa toinenkin puolikas, ja silloin se kyllä ostetaan sillä hinnalla mitä toisella on lainaa kyseisestä asunnosta, ei mitään kiskurointia ex-puolisolta."

Joo mutta tilanne on ikävä siksi että omistuksen aikana (remontin ym muun) vuoksi asunnon myyntiarvo on noussut jopa 50 000 eurolla joten mielestäni alkuperäisellä hinnalla myyminen ei olisi kovin kannattavaa eikä kohtuullista, kun toinen osapuoli on aikeissa myydä osuuden pois heti puolen vuoden kuluttua kun kaksi vuotta täyttyy ja saisi näin ollen huomattavat myyntivoitot minuun nähden.

Itse tahtoisin pitää kämppää yhteisomistuksessa tuohon saakka, mutta parempi puolisko ilmoitti että minulla on kolme päivää aikaa ilmoittaa että myynkö hänelle osuuteni vai laitetaanko asunto saman tien yhdessä myyntiin tai muussa tapauksessa joudun oikeuteen. Minulla ei ole mahdollista toista puoliskoa lunastaa. Itse haluaisin toimia rauhallisesti ja mietti rauhassa mutta kumppani on kiivas ja äkkipikainen ja hänellä on hötky saada asia "hoidettua alta pois" ja minut kuvioista. Mietin vaan että mitkä ovat minun oikeuteni ja voinko esimerkiksi jarrutella tilannetta jotenkin?

[QUOTE="rikki";23617440]"Toista ei voi painostaa myymään osuuttaan, mutta se olisi helpoin tapa jos teillä jommalla kummalla on mahdollisuus ostaa toinenkin puolikas, ja silloin se kyllä ostetaan sillä hinnalla mitä toisella on lainaa kyseisestä asunnosta, ei mitään kiskurointia ex-puolisolta."

Joo mutta tilanne on ikävä siksi että omistuksen aikana (remontin ym muun) vuoksi asunnon myyntiarvo on noussut jopa 50 000 eurolla joten mielestäni alkuperäisellä hinnalla myyminen ei olisi kovin kannattavaa eikä kohtuullista, kun toinen osapuoli on aikeissa myydä osuuden pois heti puolen vuoden kuluttua kun kaksi vuotta täyttyy ja saisi näin ollen huomattavat myyntivoitot minuun nähden.

Itse tahtoisin pitää kämppää yhteisomistuksessa tuohon saakka, mutta parempi puolisko ilmoitti että minulla on kolme päivää aikaa ilmoittaa että myynkö hänelle osuuteni vai laitetaanko asunto saman tien yhdessä myyntiin tai muussa tapauksessa joudun oikeuteen. Minulla ei ole mahdollista toista puoliskoa lunastaa. Itse haluaisin toimia rauhallisesti ja mietti rauhassa mutta kumppani on kiivas ja äkkipikainen ja hänellä on hötky saada asia "hoidettua alta pois" ja minut kuvioista. Mietin vaan että mitkä ovat minun oikeuteni ja voinko esimerkiksi jarrutella tilannetta jotenkin?[/QUOTE]

et voi jarrutella, eli vaihtarisi on myydä puolisko tyttöystävällesi tai sitten asunto menee myyntiin. ja ihan markkina hinnan mukaan joutuu tyttöystäväsi sinulle maksamaan

Meillä meni niin että vaikka asunto oli 100% minun omistuksessa mutta olemme naimisissa täytyi miehen antaa suostumus myymiseen koska asunto oli myös hänen vakituinen asuntonsa. Asunnon olin hankkinut "entisessä" elämässä. Kyseessä oli vain yhteisen kodin myyminen, ei ero tilanne yms.

[QUOTE="rikki";23617499]okei no mutta tällaisessa tapauksessako sitten välittäjä (vai kuka?) päättää siitä mihin hintaan asuntoani myydään?[/QUOTE]

välittäjä arvioi asunnon arvon (siis se on järkevintä) ja antaa sitten arvionsa käyvästä myyntihinnasta

[QUOTE="rikki";23617499]okei no mutta tällaisessa tapauksessako sitten välittäjä (vai kuka?) päättää siitä mihin hintaan asuntoani myydään?[/QUOTE]
Monet kiinteistövälittäjät tekevät hinta-arvioita. Voit ostaa kiinteistövälittäjältä pelkästään tuon hinta-arvion. Näin mä aikoinaan tein ja hinta-arvion jälkeen aloin miettimään, laitetaanko asunto myyntiin vai ostanko esikoisen tästä ulos. Päädyin jälkimmäiseen, joten mitään välittäjää ei sitten enää tarvittu.

suosittelen teettämään arvion useammalla välittäjällä. varsinkin, jos epäilet välittäjän olevan ex:n tai hänen sukulaisen tuttu. asunto myydään markkinahinnalla myös ex:lle.
kohtuuttomalta tuntuu tuo kolmen päivän raja. silloin, jos toisella rupeaa olemmaan kiire, on tilanteessa jotain "mätää". pitäähän sinulle tarjota reilusti aikaa järjestellä esim. lainaa tai asioitasi muuten (esim. ajat lakiasiaintoimistoon tai oikeusaputoimistoon sekä pankkiin).

[QUOTE="tui";23617612]suosittelen teettämään arvion useammalla välittäjällä. varsinkin, jos epäilet välittäjän olevan ex:n tai hänen sukulaisen tuttu. asunto myydään markkinahinnalla myös ex:lle.
kohtuuttomalta tuntuu tuo kolmen päivän raja. silloin, jos toisella rupeaa olemmaan kiire, on tilanteessa jotain "mätää". pitäähän sinulle tarjota reilusti aikaa järjestellä esim. lainaa tai asioitasi muuten (esim. ajat lakiasiaintoimistoon tai oikeusaputoimistoon sekä pankkiin).[/QUOTE]

Peesi tähän.

Jos toinen ei asuntoa suostu myymään, niin sitten asia ratkastaan käräjillä. Eli toinen ei voi sitä myydä ilman toisen lupaa. Samoin myös lopullinen myyntihinta ratkaistaan oikeudessa, jos siitä ette pääse sopuun. Remonttikustannukset voi vähentää voitosta, mutta jos sitä voittoa tulee siitä huolimatta yli 30 tuhatta, niin voi olla sulle halvempaa mennä sinne oikeuteen kuin maksaa veroa, kun siinä kuitenkin kestää varmasti pidempään kuin puoli vuotta.

Yhteistyössä