Irtisanoin 5-veen päiväkotipaikan kun vauva syntyy muutaman viikon päästä...

  • Viestiketjun aloittaja fdg
  • Ensimmäinen viesti
fdg
Olin kyllä tästä keskustellut jo päiväkodissa syksyllä varhaiskasvatuskeskustelussa ja silloin hoitajat oli ehdottomasti sitä mieltä, että hyvä asia, että jää kotiin. Nyt on omahoitaja vaihtunut ja kun asiasta tuli puhetta niin sain sen käsityksen (ei suoraa sanonut ) mutta, ehkä 5v olisikin parempi olla muutaman päivän hoidossa (tämä täti ollut siis lapseni ns. omahoitaja muutaman kuukauden ) lapsellani ei ole mitään erityistarpeita eikä ongelmia hoidossa ole ollut oikeastaa yhtään mitään. Nyt olen hiukan hämmentynyt....olenko tehnyt väärin?
 
"vieras"
Jos lapsella ei ole kerhoja yms. niin aika tulee kyllä hurjan pitkäksi ilman aktiivista tekemistä. Tuon ikäsen ainakin minä jättäisin hoitoon muutamaksi päiväksi.
 
"mä"
en irtisanoisi, ennen kuin elävä vauva on sylissä asti ja on nähnyt kuinka arki lähtee sujumaan.

Meillä tämä tilanne on toivottavasti edessä syksyllä 5 vuotiaan kanssa :) Isompi jää ilman muuta kotihoitoon jos vauva syntyy terveenä ja parin viikon ikäisenä vaikuttaisi olevan ilman isosisaruksen laajoja ruoka-aineallergioita jotka ilmenivät hirveinä mahakipuina...
 
a.p.
[QUOTE="mä";23616866]en irtisanoisi, ennen kuin elävä vauva on sylissä asti ja on nähnyt kuinka arki lähtee sujumaan.

Meillä tämä tilanne on toivottavasti edessä syksyllä 5 vuotiaan kanssa :) Isompi jää ilman muuta kotihoitoon jos vauva syntyy terveenä ja parin viikon ikäisenä vaikuttaisi olevan ilman isosisaruksen laajoja ruoka-aineallergioita jotka ilmenivät hirveinä mahakipuina...[/QUOTE]

hoitopaikka on jo irtisanottu, joten ei tässä paljon tehtävissä enää ole, mutta mietin vain.
 
a.p.
Meillä kuitenkin sellainen tilanne, että on 6v eskarilainen joka menee eskariin eskariajaksi ja kun tulee kotiin niin on seuraksi tälle 5-veelle (sisarukset leikkivät hyvin keskenään ) On meillä täällä kerhoja ja avoin päiväkoti, johon ajattelin kyllä pistäytyä. Tokihan siellä voi olla aika pientä lasta seuraksi.
 
"vieras"
En usko että on ongelma jos on 6v sisarus iltapäivät ja illat seurana. Ainahan tarhakavereita voi pyytää kylään ja eskari alkaa jo vuoden päästä.

Minulla oli 5v myös kotona kun vauva syntyi, ei muita lapsia perheessä. Päivähoitopaikka piti irtisanoa joka tapauksessa kun hoitovapaa alkoi, sillä kuntalisää ei täällä muutoin saa. Ei ollut helppo vuosi vaan vaati äidiltä aika paljon, onneksi oli kerhopaikka kuitenkin. Mutta antoisa vuosi oli enkä ole jälkikäteen katunut yhtään.
 
"elukka"
kyllä mulla on 5 v kotihoidossa kans, pikkuveli nyt 1 v 3 kk ja esikoisen otin posi hoidosta kun vauva 3 kk ikäinen. Ja 2-3 pv viikossa oli noi ekat 3 kk hoidossa pk:ssa,
IHAN oikein teit
 
niin no
Itse oon sitä mieltä että ne sosiaaliset taidot unohtuu aika äkkiä. Se siis mitä 5v on jo saavuttanut tähän mennessä rutiinin ryhmässä pärjäämiseen ym niin taantuu ja tietyllä tavalla aloittaa alusta sitten kun eskari alkaa. Tämä on yllättävää mutta päiväkodissa huomaa kuinka kotihoidosta takaisin palaavat lapset on aina ihan erilaisia kuin lähtiessä, hukassa tietyllä lailla vaikka päiväkotielämästä olisi vuosien kokemus ennen kotipätkää. Mm. tämän vuoksi olen pitänyt omat yli 3v:t 10- tai osapäiväisinä pienempien syntyessä.

Mutta se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle ja onhan teidän vauvalla ihan erilainen rauha knu ei tarvitse lähteä aina raijaamaan isompaa hoitoon.
 
"katmat"
Mun mielestä päiväkoti ei oo vaihtoehto. Päiväkoti on työssä käyvien lapsille, muut etsikööt niitä kavereita ja virikkeitä muualta. se on äidin tehtävä niitä järjestää, ei pk tädin. Kun meille vajaa vuosi sitte syntyi vauva niin 2v ja 5 v jäi pois hoidosta ja alkoivat käydä srk:n kerhossa ja muissa paikoissa joissa sai sitä kuuluisaa virikettä.
 
juuhs
Mun mielestäni sä teit ihan oikein, älä ihmeessä tunne tuosta mitään huonoa omatuntoa. Mä olen tehnyt ihan samoin (kolme lasta). Isommat sitten kävivät srk:n ja MLL:n kerhoissa. Ja ainakin meillä päin niitä ikätovereita voi tavata myös puistoissa, eli en ole ainoa tuollaiseen ratkaisuun päätynyt.

Nyt vanhemmat lapset ovat jo reilusti kouluikäisiä ja lämmöllä ovat muistaneet noita kotiaikoja. Teimme kaakaopullon kanssa aina toisinaan retkiä lähimetsään yms. Tuollaisia pikkujuttuja lapsille on noista ajoista jäänyt mieleen. :D
 
"vieras"
Itse oon sitä mieltä että ne sosiaaliset taidot unohtuu aika äkkiä. Se siis mitä 5v on jo saavuttanut tähän mennessä rutiinin ryhmässä pärjäämiseen ym niin taantuu ja tietyllä tavalla aloittaa alusta sitten kun eskari alkaa. Tämä on yllättävää mutta päiväkodissa huomaa kuinka kotihoidosta takaisin palaavat lapset on aina ihan erilaisia kuin lähtiessä, hukassa tietyllä lailla vaikka päiväkotielämästä olisi vuosien kokemus ennen kotipätkää. Mm. tämän vuoksi olen pitänyt omat yli 3v:t 10- tai osapäiväisinä pienempien syntyessä.

Mutta se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle ja onhan teidän vauvalla ihan erilainen rauha knu ei tarvitse lähteä aina raijaamaan isompaa hoitoon.
Meillä aika erilainen kokemus ja samantapainen palaute tuli esikoulusta. Taidot vain paranivat kuin p jäi vuodeksi pois. Koska pk-ryhmä oli iso ja levoton, siellä kyse enemmän sosiaalisesta pärjäämisestä kuin taidoista.

Kerhossa, kylässä jne. pystyi ihan oikeasti keskittymään leikkeihin ja pystyi puhumaan ohjatusta toiminnasta ja virikkeistä. Meillä saattoi olla puoli päivää joku kaveri leikkimässä. Päiväkodissa se oli sitä samaa, syömistä, ulkoilua, joskus askartelua tms. Riehumista, meteliä jne.
 
mä tein niin, että meidän nelivuotias päiväkodissa 3xvkossa vaavin synnyttyä. 4vapaata, tai joskus enemmän. Meillä tykätty päiväkotiin menosta. on tärkeää että saa sos.kontakteja, ja virikkeitä etenkin kun vauva syntyy. pväkodissa sitä suositeltiinkin. ellei sitten ole jotain kerho tms toimintaa. Oli tietenkin kotona alkuun, kun isäkin oli isyyslomalla. Omankin jaksamisen kannalta hyväksi viedä hoitoon muutamana pvänä vkossa. etenkin alussa itse väsynyt vauvan hoidosta, ja kun sitä aikaa ei todellakaan ole niin paljoa kuin ennen, jja toinen lapsi jää väistämättä vähemmälle huomiolla. Jaksat huomioida lastasi enemmän kun muutama hoitopvä vkossa. yksilöllistähän se tietysti on,mutta itse koin tämän hyväksi. vaavi ja lapsi tyytyväisiä :)
 
Viimeksi muokattu:
"näin meillä"
Mulla esikoinen oli reilu 4v, kun vauva syntyi. Vanhempi jatkoi 3pv/vkossa (ei toki 8-16 päivällä ;) ), koska oli jo pitempään ollut samassa pienessä hoitopaikassa ja ainoat kaverit on siellä.

4v neuvolassa ja hoitopaikan arvioinnissa todettiin pojan olevan "sosiaalisilta taidoiltaan vähän ikäryhmäänsä jäljellä, vaatii harjaantumista ko.taidoissa" ja lisäksi puheen kehitys ollut hiukka hidasta. Jo näillä perusteilla katsottiin pojan kannalta parhaaksi jatkaa hoidossa, jossa ko.asiat otetaan hyvin huomioon ja kehitystä näissä taidoissa tapahtuu.

Kalliksihan tuo tulee, meidän kunnassa ainoat mahdollisuudet kokoaikahoito, puolipäivähoito tai max.15pv/kk-sopimus (meillä siis tämä). Hoidosta maksetaan 190e/kk.

Tätä tilannetta takana kohta 9 kk ja nyt katsoen ollut kyllä hyvä ratkaisu meille. Esikoisen kotipäivinä hän rakastaa leikkiä rauhassa leluillaan ja pikkuveljen kanssa mut lomalla alkaa jo selvästi kypsyä pelkästään meidän seuraan :D ja kaipaa kavereitaan. Lisäksi meidän vauva on sairastellut paljon ja esikon hoitopäivinä olen saanut hoideltua pienemmän lääkäri ym ym velvotteita...
 
"äiti"
Meillä 4v jatkoi puolipäiväsenä. Ja tosi mielellään menee tarhaan. Meillä ois ollut iso virhe, jos ois otettu pois. Mutta nämä jutut on niin lapsikohtaisia.. Joillekin passaa, joillekin ei.
 
virheen teit
Miksi ihmeessä otit lapsen pois hoidosta. Mitä iloa lapselle on olla kotona kun sinä hoidat vauvaa. Anna nyt hyvä ihminen mennä ikäistensä seuraan, jos vielä on mahdoilklisuus korjata virhe.
 
"vieras"
Mun mielestäni sä teit ihan oikein, älä ihmeessä tunne tuosta mitään huonoa omatuntoa. Mä olen tehnyt ihan samoin (kolme lasta). Isommat sitten kävivät srk:n ja MLL:n kerhoissa. Ja ainakin meillä päin niitä ikätovereita voi tavata myös puistoissa, eli en ole ainoa tuollaiseen ratkaisuun päätynyt.

Nyt vanhemmat lapset ovat jo reilusti kouluikäisiä ja lämmöllä ovat muistaneet noita kotiaikoja. Teimme kaakaopullon kanssa aina toisinaan retkiä lähimetsään yms. Tuollaisia pikkujuttuja lapsille on noista ajoista jäänyt mieleen. :D
Kyllä meillä lapset pääsevät retkille yms. vaikka ovatkin 10 pv kuussa hoidossa, en sisaruksien takia ole kotona, opiskelen. Että ei ne mitenkään ole vaihtoehtoisia juttuja, ja hoitopäivät meillä katsotaan niin että pääsee halutessaan kerhoon ja mll kahvilaan.
 
2 lasta
Täällä ainakin avoimessa käy oikeastaan vaan noin kaksivuotiaat. Ei siellä pihalla ole yhtään isompia lapsia, eikä järkevää toimintaakaan enää kolmevuotiaille. Kolmevuotiaat ja sitä vanhemmat käy sitten kerhossa tai eskarissa elleivät ole hoidossa.

Teillä on siitä hyvä tilanne että on kotona lähes saman ikäinen, sen vuoksi 5-v tuskin kokee kotiin jäämistä ikävänä. Mutta ellei vanhempaa olisi, en ottaisi noin isoa kokonaan pois, ainakaan ennen kuin näkee miten vauvan kanssa lähtee sujumaan. Pitäisin sen 2-3 päivää viikossa. Turha tätä kuitenkaan enää on vatvoa, hoitopaikka on irtisanottu ja sen mukaan on mentävä.
 
Minä irtisanoin pian nelivuotiaan tyttöni päivähoitopaikan, kun vauva syntyi. Samoin tein eskarilaisen osapäivähoitopaikalle. Ei mulla ainakaan ole äitiyspäivärahalla eläjänä varaa pitää lastani kalliissa hoitopaikassa, kun kerta ite oon kuitenkin kotona vauvan kanssa.
Jos ei oo rahasta kiinni ja lapsi tykkää hoidossa olla, niin mikäs siinä, vaikka pitäiskin hoidossa, mutta kyllä sitä kotihoidossakin voi ton ikäiselle keksiä tekemistä ja virikettä. Viedä vaikka päiväkerhoon ja kyllähän sitä leikkipuistoissakin saa purkaa energiaansa ja samalla myös sitä sosiaalista kanssakäymistä muiden lasten kanssa.
 
"vieras"
Miksi ihmeessä otit lapsen pois hoidosta. Mitä iloa lapselle on olla kotona kun sinä hoidat vauvaa. Anna nyt hyvä ihminen mennä ikäistensä seuraan, jos vielä on mahdoilklisuus korjata virhe.
Huomasitko, että perheessä on sisarus vain vuoden ikäerolla :) Ja onhan lapsia muuallakin kuin päiväkodeissa. Nämä on niin tilannesidonnaisia juttuja, ei ole yhtä totuutta. Sitä tosin en ymmärrä mihin 5v tarvitsisi kokopäiväistä hoitoa jos vanhempi kotona.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja hississäsihisijä;23617606:
Minä irtisanoin pian nelivuotiaan tyttöni päivähoitopaikan, kun vauva syntyi. Samoin tein eskarilaisen osapäivähoitopaikalle. Ei mulla ainakaan ole äitiyspäivärahalla eläjänä varaa pitää lastani kalliissa hoitopaikassa, kun kerta ite oon kuitenkin kotona vauvan kanssa.
Jos ei oo rahasta kiinni ja lapsi tykkää hoidossa olla, niin mikäs siinä, vaikka pitäiskin hoidossa, mutta kyllä sitä kotihoidossakin voi ton ikäiselle keksiä tekemistä ja virikettä. Viedä vaikka päiväkerhoon ja kyllähän sitä leikkipuistoissakin saa purkaa energiaansa ja samalla myös sitä sosiaalista kanssakäymistä muiden lasten kanssa.
Täällä ainakin on suht edullista pitää osa-aikaisena lasta: 10 pv on puolet maksusta ja jos on alle 5 tuntia niin sitten sekin vielä puolittuu eli minä sain lapselle hoidon 10 pv kuussa ruoan ja välipalan kera 75 eurolla, ei paha.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23617614]Huomasitko, että perheessä on sisarus vain vuoden ikäerolla :) Ja onhan lapsia muuallakin kuin päiväkodeissa. Nämä on niin tilannesidonnaisia juttuja, ei ole yhtä totuutta. Sitä tosin en ymmärrä mihin 5v tarvitsisi kokopäiväistä hoitoa jos vanhempi kotona.[/QUOTE]

Minä itse olin kotihoidossa kun siskoni syntyi, olin 5v ja siskoni meni ekalle. Kyllä oli pitkät aamupäivät odottaa että sisko tulee koulusta, naapurinkin tenavat olivat hoidossa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23617651]Minä itse olin kotihoidossa kun siskoni syntyi, olin 5v ja siskoni meni ekalle. Kyllä oli pitkät aamupäivät odottaa että sisko tulee koulusta, naapurinkin tenavat olivat hoidossa.[/QUOTE]

Eskari kestää 4h, että ei se nyt hirveän pitkä aika ole. Tuskin lapset ovat muutenkaan 24/7 yhdessä. Aamupäivisin on hyvää aikaa mennä vaikka puistoon, ulos, kerhoon, mitä paikkakunnalla sattuu olemaan tarjolla.

Meillä 5v ilman vanhempia sisaruksia oli kotona kun vauva syntyi ja muistelee vielä koululaisenakin, miten ihanaa oli silloin. Oli paljonkin tekemisen puutetta, mutta kummasti luovuus ja omatoimisuus alko kehittyä kun ei koko ajan ohjelmoitu jotain. Ja kävi harrastuksissa, kerhossa, kavereilla jne. Ei kotona ole pakko olla vaikka onkin kotona ;)
 

Yhteistyössä