Miksi pizzasta sanotaan aina, että se on roskaruokaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ymmärrän toki, että jos täytteet ovat pelkkää rasvaa, niin eihän se terveellistä ole. Hyi ja niissä pitserioiden pizzoissa oikein lilluu sitä rasvaa. Onkohan se osittain siitä juustosta?

Mutta; itse laitan pohjaan aina esim. leseitä tai kaurahiutaleita ja päälle laitoin nytkin vain tonnikalaa, tomaattia ja sipulia. Pohjalle vähän ketsuppia ja päälle vähän itseraastettua edamia. Niin lieköhän tuossa sen enemmän epäterveellisyyttä kuin monessa muussakaan kotiruuassa...
 
"äitykkä"
hyvältä kuullostaa sinun pitsa :) eikä tosiaan sen epäterveellisempi kuin muutkaan kotiruuar. me myös lisätään pohjaan 'parempiakin' jauhoja, ja sit täytteellähän se määritellään kuin rasvanen tai terveellinen pitsa tulee.
 
dipt
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23612269:
kaupan pitsa on roska ruokaa, mutta jos sen kotona tekee itse, niin kyllä se ei ihan roskaruuan piikkiin mene

Ei se kotona tehty pullapohja juustovuorineen juuri eroa siitä pizzerian lätystä. Kotona voi tietty hifistellä leseillä tms. mutta ei se muuta miksikään sitä tosiasiaa, että pohja on pelkkää hiilaria = epäterveellistä. Tosin syödäänhän monissa perheissä joka päivä makaronia, perunaa tai riisiä, ja sitten ollaan kauhuissaan yhdestä pizzasta.
 
"vieras"
Ei se kotona tehty pullapohja juustovuorineen juuri eroa siitä pizzerian lätystä. Kotona voi tietty hifistellä leseillä tms. mutta ei se muuta miksikään sitä tosiasiaa, että pohja on pelkkää hiilaria = epäterveellistä. Tosin syödäänhän monissa perheissä joka päivä makaronia, perunaa tai riisiä, ja sitten ollaan kauhuissaan yhdestä pizzasta.
Mun yks kaveri ei vie lapsiaan heseen/mäkkiin, koska ne on kamalia riistotyöpaikkoja, joissa tarjoillaan hirveetä, kamalaa, epäterveellistä roskaruokaa, joka lihottaa. Niin ja ihan varmaan huonoista raaka-aineista tehtyä. Silti he käyvät pitserioissa, kiinalaisissa ym ravintoloissa, syövät kaupan pullia ja karkkia. En ihan ymmärrä.
 
"qwer"
[QUOTE="vieras";23612281]Ketsuppia pitsaan :/ eieiei. Ei. No periaatteessa varmaan samaa tavaraa kuin pyre, mutta silti, ei. Ja ketsupissakin voi olla paljon esim sokeria.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole samaa tavaraa. Ketsupissa on etikkaa, sokeria, suolaa yms mausteita. Pyre on paljon parempi pizzassa. Tai sitten tomaattimurskasta kokoon keitetty kastike.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23612281]Ketsuppia pitsaan :/ eieiei. Ei. No periaatteessa varmaan samaa tavaraa kuin pyre, mutta silti, ei. Ja ketsupissakin voi olla paljon esim sokeria.[/QUOTE]

Ja hirveesti etikkaa! Mulle ketsuppi on kyllä ehdoton ei pizzassa. Pizzassa saa olla ihan normaali pohja vehnäjauhoista, oliiviöljystä yms ja päällä tomaateista itse tehty kastike, vähän mozzarellaa ja basilikaa. Ei mikään kuitupitoinen terveysruoka mutta ei mikään maailman epäterveellisin roskaruokakaan. Ja hyvää!
 
Ei se kotona tehty pullapohja juustovuorineen juuri eroa siitä pizzerian lätystä. Kotona voi tietty hifistellä leseillä tms. mutta ei se muuta miksikään sitä tosiasiaa, että pohja on pelkkää hiilaria = epäterveellistä. Tosin syödäänhän monissa perheissä joka päivä makaronia, perunaa tai riisiä, ja sitten ollaan kauhuissaan yhdestä pizzasta.
joo mutta kaupan pitsoissa ei ole muuta kuin se pohja, jossa ei ole paljon muuta kuin tomaattipyreetä vai ketsuppiako lie, muutama hullu kinkkupala siellä ja täällä tai vähä jauhelihan näköistä ainetta tai tonnikalaa näöksi
 
luontonäkökulma
Ottamatta kantaa kotikutoisen pitsasi terveellisyyteen; tiedätkö mitä teurastusta tonnikalanpyynti tänäpäivänä on? Kalanpoikaset viedään vesistä ihan "vauvaikäisinä" jos ilmaisun ymmärrätte.

Googlettamalla löytyy lisätietoa jos kiinnostaa.

Itse korvaan tonnikalan pitsoissani esim. lohella sekä papan pyytämillä sallitun mittaisilla kalansaaliilla.

Mukavia, luonnolle ja perheelle sopivia kokkaushetkiä kaikille! :)
 
dipt
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23612367:
joo mutta kaupan pitsoissa ei ole muuta kuin se pohja, jossa ei ole paljon muuta kuin tomaattipyreetä vai ketsuppiako lie, muutama hullu kinkkupala siellä ja täällä tai vähä jauhelihan näköistä ainetta tai tonnikalaa näöksi
Eipä sitä kaupan hiivakiekkoa voi pizzaksi sanoakaan :D
 
Koska ei osata syödä kohtuudella, vaan perunaa pitää vetää kattilallinen ja pizzaa pellillinen, ja sitten ryhdytään syyttelemään jenkkakahvoista oman ahneuden sijaan hiilareita. Sitten aletaan karppaamaan ja pätemään niistä parista vehnäjauhodesistä muiden ruokavalioissa :D
 
foc
Mä laitan pizzaan herkkusieniä, tomaattia, oliiveja, tammenlehvää ja villirukolaa. Ja tietysti juustoja. Pohjaan vehnäjauhon lisäksi ruisjauhoja. Ihan paras "pizza" mitä olen syönyt. Kulkee ehkä paremmin nimellä focaccia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23612333]Mun yks kaveri ei vie lapsiaan heseen/mäkkiin, koska ne on kamalia riistotyöpaikkoja, joissa tarjoillaan hirveetä, kamalaa, epäterveellistä roskaruokaa, joka lihottaa. Niin ja ihan varmaan huonoista raaka-aineista tehtyä. Silti he käyvät pitserioissa, kiinalaisissa ym ravintoloissa, syövät kaupan pullia ja karkkia. En ihan ymmärrä.[/QUOTE]

Mä ymmärrän kyllä kun en itsekään tykkää noista hampurilaispaikoista ja niiden ruuista. Pitsa menee kyllä ja kaupan pullat. Jos huolehditaan kaikki vaan ihan omasta syömisestä :)
 
"jjjj"
[QUOTE="vieras";23612253]noh, tuo sinun pitsasi ei olekaan sitä oikeaa pitsaa mistä monet puhuu...[/QUOTE]

Pitsa kylläkin on ihan syntynyt siitä kun kaikki vanhat ruuat heitettiin taikina lätyn päälle.
 

Yhteistyössä