Mä jaan sun fiiliksen niin. Tosin mun samasta fiiliksestä on aikaa. Tää painajainen oli pari vuotta sitten, vähän yli ja musta oikeesti tuntu, etten todellakaan ole hyvä äiti. Ennenminki ihan p++++a. Esikoinen aloitti raivoamisen alle 2v. Joka halvatun paikassa vaan raivos. Muitten lapsukaiset leikki, meidän rääky ja tappeli. Kotona kahta kauheampaa. Lapsi oli/on edelleen kotihoidossa ja isän kanssa kaikki sujui hiukan paremmin. Menin töihin osa-aikaiseksi lapsen ollessa 1,5v ja työ oli ja on edelleen mulle henkireikä. Neuvolassa purin pahaa oloa purskahtamalla itkuun. Kysyin hädissäni kauanko tämä kestää.. Terveydenhoitaja sanoi, että vaikea sanoa mutta moni vanhempi sanoo 3v kohdalla pahimman olevan ohi. En todellakaan uskonut. Ajattelin, että noin 1,5v menetin suloisen palleroni ja kaikki aika hänen kanssa muuttui painajaiseksi.
Aikaa kului ja näin jälkikäteen huomaa uhmassa järkyttävän huipun n.2v3kk kohdalla. Siitä eteen päin on ollut helpompaa ja oikeasti 3v kohdalla on tapahtunut selvä muutos parempaan. Lapsi oppi ilmaisemaan itseään ja äiti kasvoi siinä sivussa äitiyteen.
Nyt tämä esikoinen on 4v8kk ja aivan ihana, suloinen, fiksu. Loistava persoona. Ihana lapsi. En koskaan olisi voinut uskoa sitä helkutin taistelua käytäessä mitään positiivista koko lapsesta. Minkään valtakunnan huijaamiset, leikiksi kääntämiset, harhauttamiset, kehut tai muut vippaskonstit ei tämän kanssa toiminut. Sisukkuus - niin äidin kuin lapsen -, rutiinit, säännöt (joista ei todella ole voinut joustaa vieläkään) ja usko johonkin edes hiukan paremaan ovat tuottaneet tulosta. Ja täytyy sanoa, että tämän lapsen kanssa taistelu on luonut loppuen lopuksi meille niin vahvan suhteen toistemme välille. Hän on niin äidin lapsi kuin ikinä. Ja toivottavasti olen sen luottamuksen arvoinen, mitä hän minulle osoittaa.
Toinen lapsi on aivan toista maata. Samalla kasvatuksella, periaatteilla ja hoivalla kasvanut. Jos mulla olisi vain tämä esikoinen, olisin monesti ajatellut itse olevani aivan huono mutta onneksi minulla on kaksi aivan erilaista lasta. Hyvässä ja pahassa.
Voimia. Uskon, että aika parantaa. Ja anna armoa itsellesi ja hoida itseäsi. Sä saat sen suloisen lapsen vielä takaisin. Mäki sain.