Kaupan yrttejä parvekkeelle kasvamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hj

Vieras
Olen tosi huono kasvattamaan mitään ja ajattelin yrittää päästä helpolla tänä kesänä ja ostaa kaupasta valmiita yrttejä ja iskeä ne parvekkeelle (lasitetulle jos sillä on merkitystä) kasvamaan.
Mitä kannattaa ottaa huomioon yrttejä valitessa, mitkä kestää parhaiten, onko juurien koolla ja värillä merkitystä ja jkasvin koolla tms?
Entä miten eri yrttejä leikataan etten tapa niitä heti väärällä napsimisella?
Riittääkö 3l astiat per yrtti?
Minkälaista multaa hankin?

Ne valmiit on suuria ja lämpimissä olosuhteissa kasvatettuja, ei karaistuja... voivat siis kärsiä aika lailla. Mikset hanki oikeita taimia? Onko tori, puutarha tai joku plantagen lähellä sua? Sieltä saa parempia taimia. Myös siemenistä voi kasvattaa.

Jos kokeilet niitä kaupan valmiita, niin kokeile käytettyjä eli missä ei ole enää paljon lehti-pintaa eli ruukku on matalaksi leikattu. Jos isket valmiin ison parvekkeelle, se nahistuu varmasti nopean haihdunnan vuoksi. Ruohosipuli ja persija ovat helpoimpia. Mullaksi valitset myrkyttömän jonkun puutarhamullan mihin voit sekoittaa hieman hienoa hiekkaa jos on liian multava. Eri yrtit vaativat erilaiset kasvualustat. Monissa kukkamullissa on haitallisia aineita eli eivät ole ruokakasveille tarkoitettuja.

Itse olen laittanut esim. 3 kaupan persiljaruukkua n. 15 cm halkaisijaltaan ruukkuun. Olen valinnut aika matalia , mutta laakeita ruukkuja, johon mahtuu enemmän yrttejä.

Poistin kaupan muoviruukun ja jaoin juuripaakun kahtia. Ajattelin, että jakamalla kasvaisi runsaammin uutta...
Sitruunamelissa näyttää rehottavan jopa puolen litran ruukussa talvellakin ihan sisällä ikkunalaudalla.
Tavallinen kukkamulta on ihan hyvää, siihen voi halutessaan sekoittaa Taimi- ja kylvömultaa.
Biolanin Mustamultaa en suosittele millekkään kasville. Siitä on seulottu pois kaikki humuspitoinen aines ja se tekee mullasta liian tiiviin juuristolle. Se ei ole hyväksi kasvin hyvinvoinnille.

Mä ostin esim sitruunamelissaa ja basilikaa, laitoin sellaisiin turveruukkuihin mitkä on tosi pieniä mut kun ne lähtee kasvaan niin siirrän ruukkuineen isompaan. Turveruukkuhan hajoaa sinne mullan sekaan.

Ne valmiit on suuria ja lämpimissä olosuhteissa kasvatettuja, ei karaistuja... voivat siis kärsiä aika lailla. Mikset hanki oikeita taimia? Onko tori, puutarha tai joku plantagen lähellä sua? Sieltä saa parempia taimia. Myös siemenistä voi kasvattaa.

Jos kokeilet niitä kaupan valmiita, niin kokeile käytettyjä eli missä ei ole enää paljon lehti-pintaa eli ruukku on matalaksi leikattu. Jos isket valmiin ison parvekkeelle, se nahistuu varmasti nopean haihdunnan vuoksi. Ruohosipuli ja persija ovat helpoimpia. Mullaksi valitset myrkyttömän jonkun puutarhamullan mihin voit sekoittaa hieman hienoa hiekkaa jos on liian multava. Eri yrtit vaativat erilaiset kasvualustat. Monissa kukkamullissa on haitallisia aineita eli eivät ole ruokakasveille tarkoitettuja.

oon laittanu kestomultaa kaupan basilikalle. voiko sitä nyt syödä?!

Yhteistyössä