Mitä hyvää kesäkurpitsasta ? Ei lasagnea tai paistettuja viipaleita !

• Viestiketjun aloittaja kokki3
  • Ensimmäinen viesti
Voisitko antaa minulle - idiootti selkeän :D - ohjeen tuohon keittoon.
En! :O

Otetaan iso kesäkurpitsa ja pestään, kanta pois ja lohkotaan.
Otetaan pari-kolme omenaa, kuoritaan ja lohkotaan.
Sipuli- kuoritaan ja lohkotaan.

Lohkot keitetään vedessä pehmeiksi ja soseutetaan.
Lorautetaan kermaa ja keitinvettä sekaan ja 'muotoillaan' sopivan paksuinen keitto.
Maustetaan yrttisuolalla (herbamare) maun mukaan.
Kiehautetaan vielä.

Ei mulla oikeasti ole mitään ainessuhteita antaa kun en itsekään sellaisia käytä :D
Kermaa niin paljon kuinka kermaisen keiton haluaa, keitinvedelläkin voi jatkaa.

............
Miltei mahdoton tehtävä, koska kesäkurpitsa on niin pahaa ja puisevaa. Tää on kuitenkin aivan fantastista:
http://www.rajamaen.fi/rajamaen.nsf/sivut/ReseptisivuTemp-2?OpenDocument&cid=Content3AA91

[QUOTE="pinni";23593368]Täytetetyt kesäkurpitsat, nam![/QUOTE]

Oih! Unohdin!

Koverretaan puolikkaat ja täytetään tulisella tomaattisella jauhelihakastikkeella ja kuorrutetaan juustolla..... :p

Ja jos kesäkurpitsa on puisevaa, se on silloin liian iso ja vanha :attn:

"Helekutti"
Meillä tehdään välillä kesäkurpitsasta spagetin tyyppistä lisäkettä. Eli pannulle voita ja päälle suikaloidaan kesäkurpitsaa juustohöylällä, riippuen kurpitsan koosta 1-2 kpl. Paistellaan miedolla lämmöllä niin että neste haihtuu mutta ettei mene ihan mössöksi vaan pysyy suikaleina. Ripaus suolaa ja pippuria, loraus kermaa ja kiehautetaan vielä. Hyvää on :)

kesäkurpitza
Meidän herkku on kesäkurpitsapyttipannu.

Isohko kesäkurpitsa kuutioidaan ja paistetaan pannulla pehmeäksi. Sitten kuutioidaan 4 kpl makkaraa (me käytetään ukko-pekkaa tai wilhelmiä koska karpataan, mut jauhomakkaratkin käy yhtä hyvin) sipuli ja paistetaan myös ne ja yhdistetään lopuksi. Mausteeksi sopii hyvin esim, ranskanperunamauste.

---------
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23593407:
Ja jos kesäkurpitsa on puisevaa, se on silloin liian iso ja vanha :attn:
Ja meillä koulun ruokalassa oli kasvisvaihtoehtona todella pahan makuisia kuvia ja puisevia kesäkurpitsoita, jotka oli täytetty pakastekasviksilla ja juustolla. Että niin ammattimaista porukkaa sielläkin duunissa...
Ei sillä että haluaisin pahemmin moittia, kiitollinen olen vaan kun edes järjestetään kasvisvaihtoehto.

"Violetta"
Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitza;23593531:
Meidän herkku on kesäkurpitsapyttipannu.

Isohko kesäkurpitsa kuutioidaan ja paistetaan pannulla pehmeäksi. Sitten kuutioidaan 4 kpl makkaraa (me käytetään ukko-pekkaa tai wilhelmiä koska karpataan, mut jauhomakkaratkin käy yhtä hyvin) sipuli ja paistetaan myös ne ja yhdistetään lopuksi. Mausteeksi sopii hyvin esim, ranskanperunamauste.
kiitti tästä vinkistä, menee meillä kokeiluun :)

[QUOTE="pinni";23593368]Täytetetyt kesäkurpitsat, nam![/QUOTE]
Tosi hyviä,mausteista jauhelihaa,ehkä soijarouhettakin ja juustoraastetta tai aurajuustoa laitetaan meillä.:p
Kastikkeisiin oon kans raastanu kesäkurpitsaa,jauhelihakastikkeen joukkoon ja joskus tehnyt maito tai kermakastikkeen ja lisänny kesäkurpitsaraastetta.

Yhteistyössä