Appiukko otti ja repäs sitten :( Olen kai ihan huono äiti, ainakin ilkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";23575730]Jos luit ketjun, niin varmasti tiedät itsekkin että juuri tuo mua tässä korpeaa, ei se söikö mun lapseni mitä, vaan se että asiaan toisaalta puututtiin väärältä suunnalta, ja mieheni munattomuuksissaan antoi isänsä "läksyttää" minua perheemme yhteisistä (kyllä mieheni on ihan samalla linjalla, ainakin näköjään kun vanhempansa eivät ole paikalla) säännöistä.[/QUOTE]

Luin kyllä ketjun kokonaan ja minusta sinä olet tässä enemmän meuhkassut siitä, että lapsi ei ollut ansainnut herkkuja (vaikka lopulta söikin ruokansa) kuin siitä ukkos munattomuudesta.

Tämä käsitys mulle jäi.

[QUOTE="triplaisä";23575725]Ongelmana tässä tuntuu olevan lapsen tulo äidin ja miehen isän väliseksi kiistan osapuoleksi.
Provosointi johti hermoiluun tilanne ei aikuisten kesken lauennut. Mies toimi viisaasti kun ei
akuuttiin tappeluun osallistunut ja toivottavasti ottaa asian puheeksi kun järki on osapuolille
palanut.

En tiedä mikä välejäsi appeen rienaa mutta siitähän tässä saattaa lopulta olla kyse.[/QUOTE]

Sehän tässä onkin, kun väleissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa.
Vaikka nyt alan epäilemään, että ehkä hän kyseenalaistaa minua äitinä sitten muutenkin, jos kokee että on tarpeellista puuttua kasvatukseen noinkin idiootilla tavalla.

Olen samaa mieltä siitä, että olisimme aikuisten kesken voineet keskustella asiasta myöhemmin, mutta mielestäni semmosen lminä olen sinun puolellasi vaikka missä tilanteessa- leiman hankkiminen itselle tuolla tavoin lapsen silmissä on typerää.

Tiedän tuon kyseisen ihmisen olevan itse tyranni kotona vaimoaan kohtaan, joten jotenkin mä uskon että mies ei siksi siihen puuttunut, että ei hän ole varmaan pienenä mihinkään saanut mielipidettään sanoa. Tai mistä minä tiedän. Ainoa mitä tiedän, on että mä olen pahalla mielellä, ja mietin vain että miten suhtautua.

Mitä luulet, onko seuraavan kerran mahdollista ottaa lapsi ja ruokalautanen toiseen huoneeseen tai parvekkeelle ja odottaa siellä lapsen kanssa, kunnes ruoka on syöty. Vieraat voivat jäädä isännän kanssa juhlapöytään.

ymmärsinkö jotain väärin: "Jos ruoka ei kelpaa niin sitten poistuvat pöydästä ja sillä selvä. En uhkaile jättää herkkuja antamatta kun vieraat tulevat, enkä uhkaile mitään muutakaan." MUTTA " Herkkuja he eivät saa, vaan seuraava ruoka on seuraavaan ruoka-aikaan."

eli ylläolevat kaksi lausetta mun käsittääkseni kumoovat toisensa?

sekä lisätäkseni syömishäiriöön, itseltäni ainakin on kielletty herkut jos ei syö yhtään "kunnon ruokaa", enkä ole syömishäiriöinen nykyäänkään. ihanaa tämän tappelun seuraaminen.

[QUOTE="aloittaja";23575730]Jos luit ketjun, niin varmasti tiedät itsekkin että juuri tuo mua tässä korpeaa, ei se söikö mun lapseni mitä, vaan se että asiaan toisaalta puututtiin väärältä suunnalta, ja mieheni munattomuuksissaan antoi isänsä "läksyttää" minua perheemme yhteisistä (kyllä mieheni on ihan samalla linjalla, ainakin näköjään kun vanhempansa eivät ole paikalla) säännöistä.[/QUOTE]

Kai keskustelit asiasta miehesi kanssa ainakin jälkeenpäin. Sanoiko hän syytä miksi ei halunnut puuttua tilanteeseen? Minusta tärkeämpää asia olisi selvittää perheen kesken kuin keskustelu palstalla.

[QUOTE="Rouva";23575770]Luin kyllä ketjun kokonaan ja minusta sinä olet tässä enemmän meuhkassut siitä, että lapsi ei ollut ansainnut herkkuja (vaikka lopulta söikin ruokansa) kuin siitä ukkos munattomuudesta.

Tämä käsitys mulle jäi.[/QUOTE]

Jäi varmasti sen takia että siihen puututtiin. Ei siihen mitä tarkoitin.
Mä en voi vaikuttaa siihen mitä ihmiset kirjoittaa, vaan jos asia menee siihen suuntaan, niin keskustelen sitten asian siitä laidasta, jos ymmärrät mitä tarkoitan?

Ja kuten sanottu, lapsi sai kyllä herkkua sitten kun minä tyranniäiti ja kiusaaja ensin "pakotin" lapsen syömään jotain "kunnollista".

Juu, minunkin mielestä ap on meuhkannut pelin menetyksestä, ja siitä, että hänen arvovaltansa nujerrettiin, ja kaiken työn saa lapsen kanssa aloittaa alusta. Ei niinkään miehen hiljaisuudesta.
Enkä mä oikeesti ymmärrä miksi apen sanomisista pitäis olla moksiskaan.
Mä en ainakaan anna toisten sanomisten vaikuttaa omaan tapaani, ellei ne sitten herätä ajatuksia, että asia olisi erillä tavalla paremmin hoidettavissa.

[QUOTE="hui";23575753]Juu, luin. Lapsi oli syönyt 11.30 ja "episodi" tapahtui klo 16 aikaan. Näin kerroit. Mutta vaikka ois tapahtunut puoli tuntia aiemmin, se 4 tuntiakin on aika pitkä aika tuonikäiselle olla ruokailematta.[/QUOTE]

Eiks se niin mennyt että "lasta ei saa pakottaa syömään"?
Jos lapsi oikeesti ei suostu syömään heti herättyään. Ja enkai mä sitä herätä päikkäreiltään siksi että tietty minuuttimäärä on mennyt edellisestä ruuasta?

[QUOTE="aloittaja";23575363]Ja sinulle tiedoksi, jos lapsi on syönyt viimeksi klo 11.30 lounasta, onko sinusta kohtuullista että seuraavaksi hän syö muuta kuin pullaa vasta klo 18??
Tämä pullaepisodi siis tapahtui klo 16.[/QUOTE]

niin no... sun säännöillä tenava olis syöny lounasta 11:30 ja seuraavaksi olisi saanut syömistä vasta klo 18....
mutta tokihan se on parempi kun ÄITI niin määrää

Siis siun appiukkos on kotonansa tyranni, jolle kukaan ei sano vastaan, ja mieheskin on alistettu, mutta silti väität, että sulla ei ole mitään ollut häntä vastaan aiemmin, vaan tosi hyvät välit? Hmm, ok...

Nyt ap:lle toivois vähän muuta elämää ainaisen lapsenkasvatuksen lisäksi. Ihan naurettava meuhkaamisaihe. Ja ihan totta - jos tänne kirjoittaa, saa olla vähän valmistautunut myös kritiikkiin. Luulitko, että kaikki alkaa sua kilvan kehua että mikä loistava jämpti äiti (ja miten älykäs :D ihan pakko oli lisätä kun on ihan mensalainen:):))
Jokainen kasvattaa tavallaan. Mutta kyllä saa perheenjäsen (eli appi) myös oman mielipiteensä sanoa. Nykyäänhän on muotia että ei vaan koko perhe kasvata vaan "koko kylä kasvattaa". Mites kun sun älykäs pikkuinen menee ulkomaailmaan - kyllä siellä mielipiteitä riittää.
Tsemppiä nyt vaan, ja nautihan siitä, että sulla on loistava tenava, ja se ukkokin, ja vielä isovanhempia pikkuiselle. Olet kuule onnekkaampi kuin uskotkaan:)

[QUOTE="aloittaja";23575782]
Tiedän tuon kyseisen ihmisen olevan itse tyranni kotona vaimoaan kohtaan, joten jotenkin mä uskon että mies ei siksi siihen puuttunut, että ei hän ole varmaan pienenä mihinkään saanut mielipidettään sanoa. Tai mistä minä tiedän. Ainoa mitä tiedän, on että mä olen pahalla mielellä, ja mietin vain että miten suhtautua.[/QUOTE]

Ja sä ihmettelet, miksi miehes ei pidä sun puolias? :O Ei tarvta kuin vähän keittiöpsykologian tuntemusta asian hoksaamiseen, mutta sitä puolta ei vissiin mensan testeissä ole? :D

[QUOTE="aloittaja";23575884]Huoooooh...
Ei todellakaan..
Meillä on ruoka-ajat normaalisti klo 9, 12, 15 ja 18 ja 20.
Tänään klo 11.30, 15.30 (pullaepisodi edelleen klo 16), 18 ja 20

Mikä tässä ei mene perille?[/QUOTE]
se että lapsi ei syönyt 15:30 jolloin sinä olit valmis pitämään ilman syömistä klo 18 asti "kun ei suostunut syömään klo 15:30"

[QUOTE="outoa";23575858]Siis siun appiukkos on kotonansa tyranni, jolle kukaan ei sano vastaan, ja mieheskin on alistettu, mutta silti väität, että sulla ei ole mitään ollut häntä vastaan aiemmin, vaan tosi hyvät välit? Hmm, ok...[/QUOTE]

Jep hyvät välit on. Mulla ei ole tapana puuttua toisten asioihin, ellei se ole välttämätöntä esimerkiksi hengenvaaran takia. Mä en tiedä onko mun mieheni alistettu kotona, voin vain arvailla. Kai mä saan päässäni asioita miettiä, vaikken ihmiseen silti julmasti asennoidukkaan?
Siis mulla oli hyvät välit, koska meillä ei juurikaan ole koskaan ollut mitään erimielisyyksiä tai muutakaan. Sen perusteella voin väittää että välit on hyvät.

[QUOTE="vierailija";23575704]Ei, meidän lapset eivät itse valitse mitä syövät. Jos ruoka ei kelpaa niin sitten poistuvat pöydästä ja sillä selvä. Näin tapahtuu enää nykyään hyvin harvoin, en edes muista millon viimeksi. En uhkaile jättää herkkuja antamatta kun vieraat tulevat, enkä uhkaile mitään muutakaan. Lpaset poistuvat pöydästä ja asia on sillä selvä. Herkkuja he eivät saa, vaan seuraava ruoka on seuraavaan ruoka-aikaan. Meidän kaksi vuotias on niin fiksu, että hänkin sen ymmärtää ;)[/QUOTE]

No jos sun lapset ei koskaan saa herkkuja niin mitä sä länkytät täällä? Kyllä lapselle voi etukäteen kertoa että kaffipöydästä ei tule herkkuja koska et syönyt ruokaa syy-->seuraus. Helppoahan se olisikin ollut jos ei olisi ollut mitään tarjottavaa kahvilla.

Varmaan nyt ap mensaihmisenä tiedät itekin, ettei tässä keskustella muutamista minuuteista ruokien välillä, vaan tunneista. Kuinka ihmeen kauan se sun lapses nukkuu päikkäreitä, jos ei vaikka ennen niitä voi tarjota välipalaa? Jos nukkuu kauan, niin silloinhan asia on ok, mutta ei oikeesti ole terveellistä, aikuisillekaan, venyttää ruokailuväliä liiaksi.

se että lapsi ei syönyt 15:30 jolloin sinä olit valmis pitämään ilman syömistä klo 18 asti "kun ei suostunut syömään klo 15:30"

Missähän kohtaa mä nyt näin sanoin?? Sanoinko että suunnittelin että annan lapselle ruuan vasta klo 18?? En, vaan tein näin, koska tilanne muuttui. Jos ei olisi syönyt vieläkään mitään, olisi seuraava ruoka tarjoiltu ehkä jo klo 16.30 tai klo 17. Eli varhaistettuna.
Annoin lapselle ruuan kello 18 siksi että sitten vihdoin klo 16 söi "jotain kunnollista vähän" ja sen perään pullaa. Eli hän söi tuossa välissä.

Noo meillä alkuun oli tuollaista samaa soutamista, kun lopulta puhuimme mieheni kanssa niin hän sitten myös puuttui asiaan. Ja kappas kummaa nyt vedämme kaikki yhtä köyttä ja lapsi ei enää edes yritä "huijata" herkkuja vaikka isovanhemmat olisivat kylässä. =)

Miksi ap teet asiasta niin ison numeron? Mitä sitten, jos appi patisti sinua vähän hölläämään tiukan komennon kanssa? Mitä sitten, vaikka se ei ollutkaan häneltä poliittisesti korrektia tai lastenkasvatusnäkökulmasta niin viisasta?

Kyseenalaistatko ehkä itsekin omaa tiukkailuasi, kun jaksat miettiä asiaa näinkin pitkän ketjun kuluessa?

Molemmat teki väärin,äiti ja appi. En tykkää isovanhemmista, jotka eivät ymmärrä olla puuttumatta varsinkaan lasten edessä vanhempien tapaan kasvattaa lapsiaan. Koska ap:n toiminnassa on taustalla järkevä syy. Hän haluaa pitää tiukkaa kuria lapselleen kaikissa tilanteissa.
Mutta en ymmärrä näitä vanhempiakaan, joiden on pakko olla aina niin järettömän tiukkoina. Ei ole varmaan lapsella kivaa sellaisessa perheessä.Sekin voi lisätä uhmaa, että vanhemmat elävät rajojen asettamiselle eikä koskaan voida joustaa. Itse en ole pitänyt omaa lastani koskaan nälässä, vaikka hän olisi kiukutellutkin. Sääntö on se, että herkkuja saa kun ruoka on syöty. Ja syömistä saa (muttei tarvitsekuin ehkä kerran kuussa tai kahdessa) jatkaa esim. vartin kuluttua, jos ruokailu jonakin kertana on ihan ylivoimaista. Uhmaan voi vastata myös olemalla kiinnittämättä asiaan sen kummempaa huomiota ts. OLEMALLA PROVOSOITUMATTA. Ei aina tarvitse alkaa vääntämäänasioista, vaan voi palata asiaan myöhemmin, kun lapsen kohtaus on mennyt ohi.

Liian tiukasta kuritsta ei seuraa mitäänhyvää, tasan hirveää kapinointia vanhempia vastaan myöhemmällä iällä, rajojen rikkomista tyhmyyteen asti jne. Neuvottelu ja ymmärtäminen on hedelmällisempi lähestymistapa asioihin.

[QUOTE="hui";23575935]Varmaan nyt ap mensaihmisenä tiedät itekin, ettei tässä keskustella muutamista minuuteista ruokien välillä, vaan tunneista. Kuinka ihmeen kauan se sun lapses nukkuu päikkäreitä, jos ei vaikka ennen niitä voi tarjota välipalaa? Jos nukkuu kauan, niin silloinhan asia on ok, mutta ei oikeesti ole terveellistä, aikuisillekaan, venyttää ruokailuväliä liiaksi.[/QUOTE]

Huoh, mitenhän tässä aiheessa päästiin näihin aidanseipäisiin taas..
Noh, edelleenkin hän söi lounaan klo 11.30 (mä tarkoitan että se aloitetaan silloin), enkä kattonu kellosta kauanko hän söi, mutta noin klo 12 oli sängyssään menossa päiväunille, noin klo 12.15 ehkä nukahti, heräsi klo 14.55, ja näin ollen sai ruuan eteensä klo 15.30.

Yhteistyössä