Ajatuksia sosiaalitukien korottamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Mitä mieltä olette siitä, että sosiaalisia etuuksia nostettaisiin SDP:n suunnittelemalla tavalla? Tällä hetkellä lapsilisät vaikuttavat toimeentulotukeen ja heidän ajatuksenaan on poistaa tuo vaikutus. Toteutuessaan 4 lapsisen perheen toimeentulotuki nousisi 515,05euroa kuukaudessa.

Huono idea. Sittenhän se tuki on jo niin iso että ei töihin kannata edes mennä. Pienempi palkkaiset työt jää kokonaan tekemättä, koska on taloudellisesti kannattavampaa lorvailla kotona. Ei hyvä!

En kannata. Vaikka toimeentulotuella eläminen onkin aika kitkuttamista, niin se ei kyllä enää sitten motivoisi työntekoon yhtään pienipalkkaaloilla, jos lapsilisä ei tukeen vaikuttas. Me saadaan nyt toimeentulotukea noin 200e kuussa, ja 6 henkinen perhe, mies työtön, mä hoitovapaalla. Jos mies menis töihin alalleen, tekis 10h töitä päivässä (ja meneekin siis heti kun työpaikka löytyy, ei ole pitkään ollut työttömänä), meille jäis käteen 150e enemmän kuin nyt (kun ei enää saatas asumistukee, ja työmatkat olis 250e/kk). Joten jos lapsilisät ei vaikuttas toimeentulotukeen, saatas 500e enemmän käteen, kannattasko lähtee töihin? Ei todella.

Ja vaikka joutuukin elämään minimitoimeentulolla, ja se on tiukkaa, niin sillä pärjää. Eikä sillä kai kuulukaan herroiks elellä, vaan pärjätä edes jotenkuten.

En kannata. Toimeentulotuella eläminen kuuluukin olla kituuttamista, sillä on tarkoitus tarjota vain välttämätön, katto pään päälle ja ruokaa pöytään.
Lapsilisä kuuluukin ottaa toimeentulotuessa huomioon!
Pitäisi olla motivaatiota työntekoon, mutta tukia nostamalla tapahtuu päinvastoin. Nyt jo on tilanne ettei palkkatyöstä saa välttämättä yhtään enempää kuin tukia nostamalla, riippuen lasten määrästä.

[QUOTE="mä";23542765]Minä kannatan!
Olkaa te töissä olevat oonellisia että teillä on töitä, älkää yrittäkö talloa vähäosasempia :/[/QUOTE]

Joo, todella nautinnollista olla töissä, kun omalla työllä ansaituista rahoista revitään neljännes veroina, joilla elätetään kaikkia kotona lorvijoita.

En kannata, vaikka itsekin kituutan vielä hetken tuilla. Työn teon pitäisi olla kannattavampaa, kuin erilaisten tukien avulla eläminen. Voi kun löytyisi ratkaisu pienipalkkaisten alojen korotuksiin, koska onhan sekin kituuttamista tavallaan, kun tuet tippuvat ja käteen ei oikeastaan jää paljon mitään kulujen jälkeen.

[QUOTE="mä";23542765]Minä kannatan!
Olkaa te töissä olevat oonellisia että teillä on töitä, älkää yrittäkö talloa vähäosasempia :/[/QUOTE]

"Vähäosaisten" ei kuulukaan saada samaa toimeentuloa kuin ihmisten jotka hankkivat työllä omat rahansa.

Miten 100e korotus vaikuttaisi muka työmotivaatioon? Itse ainakin yhden lapsen perheenä nousisi se raja vain nimenomaan tuolla 100e eikä se ole kovin kummoinen raha sinänsä.. tokihan se parantaisi toimeentuloa jonkinverran (ansaitusti mielestäni), mutta ei todellakaan vaikuttaisi minun motivaatiooni lähteä töihin. Nyt muutenkin kolmenhengen (1 lapsi) perheen pitää toimeentulon rajamailla kitkuttaa n. 1720e/kk ei ole helppoa... muutaman sadan euron korotus 3hlö perheelle olisi jo mieluisa (silti mielummin ansaitsisin rahaa enempi töistä) ja kun lapsia on enemmän niin myös elämiseen tarvittava summa nousee...

Niin ja ei kaikki toimeentulotuella elävät ole lorvijoita, meillä mies opiskelija ja valmistuu vuoden kuluttua jolloin viimeistään toivon mukaan päästään kierteestä irti. Itse saan minimiäitiysrahaa joka on naurettavan pieni ja teemme molemmat vanhemmat töitä 1-2krt viikossa vaikka vauva vasta 5kk (toinen kotona hoitaa vauvaa kun toinen illan/vkl töissä). Silti jää välillä vajetta...

Onneksi tietää, ettei tätä kitkuttamista kestä ikuisuuksia...

[QUOTE="xXx";23542829]"Vähäosaisten" ei kuulukaan saada samaa toimeentuloa kuin ihmisten jotka hankkivat työllä omat rahansa.[/QUOTE]

PEESI! Ja sitten lapsillekin annetaan se malli, ettei kannata mennä töihin, kun yhteiskunta elättää...

Alkuperäinen kirjoittaja täh???;23542834:
Miten 100e korotus vaikuttaisi muka työmotivaatioon? Itse ainakin yhden lapsen perheenä nousisi se raja vain nimenomaan tuolla 100e eikä se ole kovin kummoinen raha sinänsä.. tokihan se parantaisi toimeentuloa jonkinverran (ansaitusti mielestäni), mutta ei todellakaan vaikuttaisi minun motivaatiooni lähteä töihin. Nyt muutenkin kolmenhengen (1 lapsi) perheen pitää toimeentulon rajamailla kitkuttaa n. 1720e/kk ei ole helppoa... muutaman sadan euron korotus 3hlö perheelle olisi jo mieluisa (silti mielummin ansaitsisin rahaa enempi töistä) ja kun lapsia on enemmän niin myös elämiseen tarvittava summa nousee...

Niin ja ei kaikki toimeentulotuella elävät ole lorvijoita, meillä mies opiskelija ja valmistuu vuoden kuluttua jolloin viimeistään toivon mukaan päästään kierteestä irti. Itse saan minimiäitiysrahaa joka on naurettavan pieni ja teemme molemmat vanhemmat töitä 1-2krt viikossa vaikka vauva vasta 5kk (toinen kotona hoitaa vauvaa kun toinen illan/vkl töissä). Silti jää välillä vajetta...

Onneksi tietää, ettei tätä kitkuttamista kestä ikuisuuksia...

Tehän elätte tuilla jo yhtä hyvin kuin vaikkapa kolmen hengen perheessä, jossa vain toinen aikuinen käy työssä matalapalkka-alalla. Eli kotiinko vaan nekin, kun ei todella kannata olle töissä jos saman rahan saa tuilla?!

Kannatan. Ja just sen takia, että moni työssäkäyväkin joutuu hakemaan toimeentulotukea. Ja muista syistä johtuen kuin ettei vaan huvita mennä töihin. Ja oikeestaan on ihan sama mulle, vaikka joku lorvaileekin kotona.

[QUOTE="...";23542859]Eivät ole joo, esim, äitiyslomalla olevat, mutta valtaosa toimeentulotukea nostavista kotona olevista on lorvijoita.[/QUOTE]

Toimeentulotuen on muutenkin tarkoitus olla VÄLIAIKAISTA. Ei mikään pysyvä elämäntapa. Jotta väärinkäytöstä ei tulisi ja toimeentula nostettaisi pysyvästi, ei sitä mielestäni pitäisi nostaa.