Ai siis ei voi olla hyvä äiti, jos on tupakoinut raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja novoihan
  • Ensimmäinen viesti
Päivän naurut
[QUOTE="xxx";23519531]No kyllä mä ton kuultuani ajattelen, että tuollainen äiti ei ole kypsä eikä kovinkaan suurilla älynlahjoilla paiskattu. Fiksu hoitaa tupakkariippuvuutensa hyvälle mallille jo ennen raskautumista. eli kun päätetään yrittää vauvaa, tehdään työ pohjatyö tupakoinnin lopettamiseksi. Jos ei siihen pystytä, niin sitten viimekädessä lopetetaan kun seinään kun raskaus on tärpännyt. Mutta se, että jatkaa päivääkään tupakointia tietäen olevansa raskaana, on säälittävää ja antamista periksi omille mielihaluille. Silloin kun on kyse lapsen terveydestä, pienikään riski ei ole oikeutettu ja vain hyvä äiti tämän ymmärtää. Nääs hyvä äiti kykenee näkemään lapsen terveyden tärkeämpänä kuin minkään syöpäkääryleen. Sinuna en kovin kylillä huutelis, että olet tupakoinut odottaessasi lastasi.[/QUOTE]

Siis sinä elät oikeasti maailmassa, jossa kaikki raskaudet yritetään alulle? Aika moni nainen tulee raskaaksi yrittämättäkin, suunnittelematta, tilaamatta. Mutta tottakai ymmärrän, mielestäsi hänkään ei siloin ole hyvä äiti, joka saa tietää raskaudestan yllättäen, eikä ole osannut valmistautua puolta vuotta elämänmullistukseen ja tehdä sotasuunnitelmaansa valmiiksi raskausajalleen. Yrittää ovistikuilla jokakuukaisi laskea hedelmälliset päivänsä yhdyntää varten ja pyllistellä seksinjälkeen taivasta kohti raskauden toivossa.

Hyvä äiti siis aina yrittää lasta ja muuttaa elämänsä täyskäännöksen jo siinä vaiheessa. Me naisethan voisimme koko hedelmällisen ikämme elää raskautta valmistellen, jos vaikka tulemme raskaaksi vahingossa yrittämättä, niinkuin tosi moni. Ainiin, tottakai hyvä ihminen elää aina kuin olisi raskaana, hyvä ihminen ei koskaan edes aloita tupakointia, eikä siemaile alkoholiakaan.

Minun puolestani Ap saa huudella tupakoinnistaan niin paljon ja niin monelle kuin haluaa asiasta puhua, se ei hänestä toden totta huonompaa tee eikä hänen tarvitse tästä alemmuttaa toisten rinnalla kokea. Hän on yhtä arvokas ihminen ja yhtä hyvä äiti lapselleen, hän on parhaansa on yrittänyt ja onnistuneesti ilmeisesti tupakasta on eroon kaikenlisäksi päästykin. Minun tuntemani ihmiset ovat sen verran inhimillisiä, että kukaan ei tuomitsisi.

"juustis"
mun mutsi poltti raskausajan. ja mun lapsuuteni. siis sisällä asunnossa. meillä sit oli lapsettomuus ongelmia kun 25 vuotiaana oltas lapsia koitettu. oli kohdunulkosta, keskenmenoa jne..tutkimuksia tehtiin ja mies oli priimaa. mustakaan ei vikaa löydetty. naikkarin hormonipolin lekuri tuumasi, että voipi olla et meikäläisen munikset ovat vaurioituneet edellä mainitusta syystä.
nyt on kaks lasta ja toivotaan ongelmien olevan menneisyyttä. mä muuten lopetin polttamisen heti kun muksu oli haaveissa ja kolme vuotta siihen poikaan sit menikin..

joo o
Ärsyttävää syyllistämistä taas. Jos poltat, olet huono äiti. Jos et imetä, olet ihan perseestä. Jos et vie vauva-uintiin, muskariin ja kissanristiäiskerhoon, olet hirviö. Jos haluat lomaa lapsistasi olet huono ja epäkypsä. Jos syöt salaa karkkia lapsilta, olet ahne. Jos lapsellasi on housuissa reikä, olet köyhä paska, joka ei halua ostaa lapselle uusia vaatteita. Jos lapsesi on vilkas, olet huono kasvattaja. Jos kuljetat lasta autossa, olet melkein murhaaja. Jos lapsesi näyttää onnelliselta, niin hänellä on sinusta johtuvia traumoja. Jos lapsi syö hyvin, hän on melkein jo kuollut ylipainoon. Jos lapsi ei syö, näännytät hänet nälkään. Jos lapsella ei ole reimatekkia, pilatekkia ja jätesäkkiä olet huono. Jos lapsesi kasvaa yli tai ali käyrien on kotona jotain vikaa. Jos annat vauvan hoitoon, olisit voinut jättää koko vauvan tekemättä. Jos suutut lapsillesi, niin parempi antaa ne pois. Jos tukistat, mene vankilaan. Jos huudat, mene hoitoon. Jos sinulla on väsy, et ole valvonut vielä tarpeeksi kauan. Lässyti lässyti lää.
Siis onko vähän eri asia että vedät lapseesi paskaa kuin että harrastat hänen kanssaan jotain. Mikään mitä luettelit tuossa ei vaaranna lapsen terveyttä! Mutta jos vedät 40viikkoa röökiä ja altistat lapsesi sille sonnalle niin kyllä siinä vaan omat tarpeet menee lapsen edelle. Kuinka moni ottaisi vastasyntyneen mukaan parevekkeelle ja puhaltelisi savua naamaan tai antaisi vaikka hatsit sille vauvalle? Ihan sama asia kuin polttaa raskausaikana.

Ndnw
Pyhpah. Mä ajattelen ettei voi huonoksi äidiksi leimautua suoraan tuosta. Huono odottaja mutta hienoa että pääsit ap edes lopulta irti tupakasta. Se millaiseksi äidiksi sinut mielletään nyt lapsen synnyttyä ei liity enää mitenkään raskauden aikaiseen tupakointiin.

Tavallaan ajattelen että jokaisen tupakoineen olisi hyvä Tuntea pisto sydämessään. Jos se vaikka jatkossa auttais toimimaan toisin. Hulluimpia on ne, jotka asiaa puolustavat ja keksivät ties mitä selityksiä.

tyhymä
Tupakkaverkko - Tupakointi ja raskaus

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.
Ei pidä kaikkea uskoa. Tuossahan lukee, että, saattaa. Ei mitään faktaa.

tyhymä
[QUOTE="juustis";23519949]mun mutsi poltti raskausajan. ja mun lapsuuteni. siis sisällä asunnossa. meillä sit oli lapsettomuus ongelmia kun 25 vuotiaana oltas lapsia koitettu. oli kohdunulkosta, keskenmenoa jne..tutkimuksia tehtiin ja mies oli priimaa. mustakaan ei vikaa löydetty. naikkarin hormonipolin lekuri tuumasi, että voipi olla et meikäläisen munikset ovat vaurioituneet edellä mainitusta syystä.
nyt on kaks lasta ja toivotaan ongelmien olevan menneisyyttä. mä muuten lopetin polttamisen heti kun muksu oli haaveissa ja kolme vuotta siihen poikaan sit menikin..[/QUOTE]

Rivien välistä luettuna, "syytät" äitiäsi teidän ongelmista.

No sinulla oli huono alku, mutta et sä nyt ole ikuisesti helvetin liekeissä siitä.
Jos taas lapsi oli ihan tarkoituksella suunniteltu, ihmettelen mikset lopettanut jo ennen, jos tiesit ettet pysty heti lopettamaan.
Olen sitä mieltä että tupakasta voi, etenkin tuolla syyllä päästä irti, mutta ei, ei sun tarvitse kokea koko loppuelämääsi olevasi huono äiti, se menee jo liiallisuuksiin.
Lopetit kuitenkin ja se on hienoa.

Yksvaan, neljän äiti
En jaksanut lukea koko ketjua, mut mua parempaa äitiä saa muuten hakea ja olen osan lapsistani altistanut raskausajan tupakoinnille, enkä näe mitään eroja heissä.
Allergiaa on sillä joka ei ole "tupakoinut" kohdussani eli ilmeisesti olis kannattanut polttaa silloinkin. Tuosta juniorista en osaa vielä sanoa. Enkä jaksa ees kantaa huonoa omaatuntoa.

_____
Voi hyvänen aika. Nämä muutamat harvinaiset täydelliset äidit varmaan elää jossain viruksettomissa, bakteerittomissa happihuoneissa, geneettisesti ensiluokkaisiksi todettuina, täydellisen ravintorikasta sapuskaa nauttien, vailla stressihormonia, muovituotteita karttaen, luomuruohoa popsivien lampaiden villasta kehrätystä langasta kudotuissa vaatteissa...

Jokainen normaaliolosuhteissa elävä, fyysisesti keskimääräinen ihminen altistaa lapsensa jollekin pahalle. Eikö ole kamalaa?

P.S. Tiukkapipoisuus altistaa lapsen mielenterveysongelmille.

...
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
En jaksanut lukea koko ketjua, mut mua parempaa äitiä saa muuten hakea ja olen osan lapsistani altistanut raskausajan tupakoinnille, enkä näe mitään eroja heissä.
Allergiaa on sillä joka ei ole "tupakoinut" kohdussani eli ilmeisesti olis kannattanut polttaa silloinkin. Tuosta juniorista en osaa vielä sanoa. Enkä jaksa ees kantaa huonoa omaatuntoa.
Nii ei kaikille lapsille välttämättä mitään tulekkaan. Mutta ajattele sitä että lapsesi on kohdussa ollessaan altistunut niille myrkyille. Hänen hapen saatinsa vaikeutuu silloin kun poltat ja vielä sen jälkeenkin.
Musta tuntuu niin pahalle että se pieni ihminen ei pysty siltä kohdusta sanomaan että tuntuu pahalle kun poltat ja en saa kunnolla happea.
Mutta jokainen tyylillään. Mun mielestä tässä pitäis olla nouvolassa paljon tiukempia ja oikeesti nähdä vaivaa että äidit saataisi lopettamaan tupakointi.

mitäv!
Voi hyvänen aika. Nämä muutamat harvinaiset täydelliset äidit varmaan elää jossain viruksettomissa, bakteerittomissa happihuoneissa, geneettisesti ensiluokkaisiksi todettuina, täydellisen ravintorikasta sapuskaa nauttien, vailla stressihormonia, muovituotteita karttaen, luomuruohoa popsivien lampaiden villasta kehrätystä langasta kudotuissa vaatteissa...

Jokainen normaaliolosuhteissa elävä, fyysisesti keskimääräinen ihminen altistaa lapsensa jollekin pahalle. Eikö ole kamalaa?

P.S. Tiukkapipoisuus altistaa lapsen mielenterveysongelmille.
Mutta pitääkö se lapsi ehdointahdoin altistaa sille myrkylle? Sille ei voi mitään että ilmassa on saasteta yms. Mutta sitä tupakkaa ei ole pakko polttaa!! Miten itsekkäitä jotkut äidit on.

Yksvaan, neljän äiti
Mutta jokainen tyylillään. Mun mielestä tässä pitäis olla nouvolassa paljon tiukempia ja oikeesti nähdä vaivaa että äidit saataisi lopettamaan tupakointi.
Suurin osa neuvolan tädeistäkin tietää että vouhotus on aika turhaa, siis haittoja liiotellaan, näin mä sen oon ajatellut.

Mun lapsilla ei ole ollut ees mitään vierotusoireita, ovat kaikki olleet rauhallisuuden perikuvia.
En tosin ole mikään ketjupolttaja koskaan ollutkaan.

....
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Suurin osa neuvolan tädeistäkin tietää että vouhotus on aika turhaa, siis haittoja liiotellaan, näin mä sen oon ajatellut.

Mun lapsilla ei ole ollut ees mitään vierotusoireita, ovat kaikki olleet rauhallisuuden perikuvia.
En tosin ole mikään ketjupolttaja koskaan ollutkaan.
Joo mutta niitä haittoja kuitenkin on. Miks haluat aiheuttaa lapselles edes pieniä haittoja! Ja ajattele mitä tupakka tekee aikuiselle ihmisille niin ei voi olla kauheen hyväks että sitä vedetään kehittymättömään lapseen. Mutta ei tollaset ihmiset ketkä on polttanu niin eihän ne voi ajatella että siinä on kauheesti pahaa ja siks ne sitä puolusteleekin. Ole onnellinen että sun lapsilla ei ole mitään, ois voinu tulla ja miksi pitää ottaa se riski kun voi tehä toisinkin.

Ärsyttävää syyllistämistä taas. Jos poltat, olet huono äiti. Jos et imetä, olet ihan perseestä. Jos et vie vauva-uintiin, muskariin ja kissanristiäiskerhoon, olet hirviö. Jos haluat lomaa lapsistasi olet huono ja epäkypsä. Jos syöt salaa karkkia lapsilta, olet ahne. Jos lapsellasi on housuissa reikä, olet köyhä paska, joka ei halua ostaa lapselle uusia vaatteita. Jos lapsesi on vilkas, olet huono kasvattaja. Jos kuljetat lasta autossa, olet melkein murhaaja. Jos lapsesi näyttää onnelliselta, niin hänellä on sinusta johtuvia traumoja. Jos lapsi syö hyvin, hän on melkein jo kuollut ylipainoon. Jos lapsi ei syö, näännytät hänet nälkään. Jos lapsella ei ole reimatekkia, pilatekkia ja jätesäkkiä olet huono. Jos lapsesi kasvaa yli tai ali käyrien on kotona jotain vikaa. Jos annat vauvan hoitoon, olisit voinut jättää koko vauvan tekemättä. Jos suutut lapsillesi, niin parempi antaa ne pois. Jos tukistat, mene vankilaan. Jos huudat, mene hoitoon. Jos sinulla on väsy, et ole valvonut vielä tarpeeksi kauan. Lässyti lässyti lää.
Tää on ihan paras!
Mutta jäi puuttumaan pari asiaa: jos kuitenkin imetät, niin vain 6kk, ihan maksimissaan sen 1v asti, muuten olet ällöttävä ja lapsesi kasvaa kieroon.
Tuttia ei saa käyttää kuin max 3kk, mieluummin ei ollenkaan.
Jos yli 6kk:n ikäinen heräilee vielä öisin syömään (tai jostain muusta syystä), niin saat syyttää siitä vain itseäsi, olet huono äiti, olitpa tupakoinut raskausaikana tai sitten et.

tupakalle STOP
Ei voi sanoa, ettetkö olisi hyvä äiti "enää tämän jälkee" kuten itse sanoit. Kovin hyvää kuvaa tuo alkuraskautesi tupakointi ei sinusta äitinä anna, mutta tuskinpa meistä kukaan on koko aikaa malli äiti. Onneksi sait lopetettua tupakoinnin ja olet vastedes hyvä äiti tässä asiassa. Turha on itseään ruoskia enää sillä tupakoinnilla.

"Yksvaan"
Alkuperäinen kirjoittaja mitäv!;23520390:
Varmaankin. Mutta eritavalla. Jotkut eivät halua aiheuttaa lapselleen pahaa polttamalla tupakkaa ja jotkut haluavat.
Mäpä uskon että teet paljon jotain muuta pahaa lapsillesi jota itse en kuuna päivänä tekis.

Yksvaan, neljän äiti
Joo mutta niitä haittoja kuitenkin on. Miks haluat aiheuttaa lapselles edes pieniä haittoja! Ja ajattele mitä tupakka tekee aikuiselle ihmisille niin ei voi olla kauheen hyväks että sitä vedetään kehittymättömään lapseen. Mutta ei tollaset ihmiset ketkä on polttanu niin eihän ne voi ajatella että siinä on kauheesti pahaa ja siks ne sitä puolusteleekin. Ole onnellinen että sun lapsilla ei ole mitään, ois voinu tulla ja miksi pitää ottaa se riski kun voi tehä toisinkin.
Aikuisellekin menee vuosikymmeniä ennenkuin haitat näkyy, toisilla ei silloinkaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;23520139:
Ei pidä kaikkea uskoa. Tuossahan lukee, että, saattaa. Ei mitään faktaa.
Voi hyvänen aika. Se tarkoittaa sitä, että tutkimusten mukaan riski luetelluille terveyshaitoille on suurempi, muttei tietenkään voi varmasti sanoa, että niitä ilmenisi. Ei tupakoitsijakaan välttämättä sairastu keuhkosyöpään, mutta kyllä se tupakointi riskiä nostaa huomattavasti ja se on ihan tutkittu asia. Sä et varmaan usko siihenkään, että tupakointi on terveydelle haitallista kun on myös mahdollista, että tupakoitsija ei sairastukaan?

..
HAHHAHAHAHAH ! Kiitos, sain päivän naurut :D

määä
Minä poltin raskausaikana alle askin päivässä. Ja nyt lapsellani on astma ja adhd ja oppimisvaukeuksia. En tiedä johtuuko nämä asiat tupakoinnista mutta arvatkaa syytänkö itseäni näistä kaikista!! Jos voisin kelata aikaa takaisin niin en koskisikaan tupakkaan. Että te ketkä puolustatte tupakointia ja kun ei minunkaan lapselleni ole mitään tullut. Niin asia voisi oikeasti olla toisin. Kannattaa miettiä kun on seuraavan kerran menossa tupakalle ja on se pieni sielä mahassa, että haluanko ottaa sen riskin joka voi vaikuttaa lapsen koko loppu elämään vain siksi että en itse pysty olla elämästäni muutamaa kuukautta polttamatta maailman tärkeimmän asian takia.

mutsitus
Eikö sua ap vaivaa se, että satutit lastasi kun hän ei kyennyt puolustautumaan? Kun hän ei saanut happea sisälläsi ja kun hänen kehittyvä elimistönsä altistui tupakan myrkyille? Et ole hyvä äiti, koska vahingoitit lastasi.Älä hanki ainakaan enempää lapsia ennenkuin tajuat lopettaa tupakoinnin. Älä tuhoa enempää ihmisentaimia.

_____
Alkuperäinen kirjoittaja mitäv!;23520321:
Mutta pitääkö se lapsi ehdointahdoin altistaa sille myrkylle?
Ei PIDÄ. Eikä tämän keskustelun aloittajan pointti ollutkaan se, että hän olisi täällä KEHUSKELLUT sillä ettei pystynyt heti raskauden alussa täysin lopettamaan tupakointia.

Mielestäni vaan niiden ihmisten, joilla on varaa syyllistää ja haukkua muita täytyisi itse pystyä keskimääräistä huomattavasti parempaan. Siis todella varjelemaan lapsensa ihan kaikelta.

(Olen aika varma, että melkein jokaista voisi mollata jostakin laiminlyönnistä, jos oikein tiukalla seulalla tutkisi. Esim. itse söin kerran raskausaikana auringonkukan versoja. Söin myös jogurttia muovipurkeista. Lisäksi olin ylipainoinen ennen raskauden alkua. Näistä laiminlyönneistäni voisi kehitellä vaikka kuinka hirveät skenaariot, mitä olen mahdollisesti aiheuttanut lapselleni.)

Yhteistyössä